صنعت گردشگری بسیار آسیب پذیر بوده است و به سرعت تحت تاثیر اخبار و جریان های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته و دچار افت و خیز می‌شود، افزود: وقتی یک کمانی معتبر هواپیمایی پروازهای خود را به مقصد ایران لغو کرده و یا کشورهای دیگر با فضاسازی علیه ایران منطقه را پرخطر جلوه می‌دهند قطعا گردشگری در برابر چنین هجمه‌هایی آسیب می‌بیند.
کد خبر: ۸۱۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ 20 January 2020

یک کارشناس گردشگری خواستار توسعه تورهای داخلی در نبود گردشگران خارجی شد و گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که مسافرت به کشورهای همسایه به مراتب ارزان‌تر از یک مسافرت داخلی هزینه دارد بنابراین اجرای طرح و برنامه‌هایی با شرایط مناسب هم‌وطنان می‌تواند به رونق گردشگری داخلی کمک کرده و صنعت گردشگری را از رکود خارج کند.

محمدرضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا از افت حداکثری تورهای خارجی وارده به ایران خبر داد و اظهار کرد: کنسل شدن پروازها به مقصد ایران و انصراف برخی ایرلاین‌های معتبر دنیا از مسافرت به کشور در پی حوادث اخیر صنعت گردشگری را دچار زلزله‌ای بزرگ کرد که باید برای چاره اندیشی در این موضوع فاز مدیریت بحران اجرایی شود.
وی وضعیت و شرایط کنونی گردشگری کشور را اضطراری توصیف کرد و با بیان اینکه صنعت گردشگری اکنون مانند بیماری است که نیاز به احیاء قلبی دارد، تصریح کرد: مسئولان ذی‌ربط اگر به دنبال اقتصاد غیرنفتی هستند باید اکنون با اجرای یک برنامه آلترناتیو، قاطعانه و کارشناسانه و بدور از عجله وارد عمل شوند، در غیر این صورت مرگ صنعت گردشگری کشور حتمی است.
این کارشناس گردشگری به تعطیلی پی در پی واحدهای فعال گردشگری و بیکار شدن کارکنان و فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ آژانس مسافرتی و ۷ هزار راهنمای تور اکنون وضعیت مناسبی نداشته و نیمی از این واحدها اکنون در معرض تعطیلی دائم هستند.
اورمزدی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان خسارت وارده به بخش گردشگری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی دادهها و اطلاعات صحیحی در این خصوص وجود ندارد چگونه می توان برای کمک به صنعت گردشگری نسخه مناسب تجویز کرد بنابراین لازم است در وهله اول میزان خسارت به این بخش محاسبه شود.
وی بیشترین حجم تورهای ورودی به کشور و حضور گردشگران خارجی را از مسیر هوایی اعلام کرد و افزود: مسافران و گردشگران ابتدا وارد فرودگاه‌های پایتخت شده و سپس از آنجا به سمت مقاصد گردشگری داخلی هدایت می‌شوند بنابراین نمی‌توان سهم هر استان از آسیب گردشگری را مجزا از آسیب کلی دانست.
این کارشناس گردشگری سال ۹۸ را برای صنعت گردشگری، سالی دشوار و پر از چالش دانست و بیان کرد: مشکلات همیشگی تحریم‌ها از یک سو، قطعی چند روزه اینترنت در پائیز و اکنون لغو پروازهای ایرلاین‌های معتبر به کشور از سویی دیگر باعث شد تا ضربات سنگینی به بدنه نحیف صنعت گردشگری وارد شود.
اورمزدی خاطرنشان کرد: از آنجا که بسیاری از فعالان حوزه گردشگری از جانب برخی دستگاه‌ها نظیر مالیات و بیمه و نیز بانک ها تحت فشار هستند، متولیان امر می‌توانند با اجرای شرایط فرجه و اعطای مشوق‌های ممکن، بستر مالی و پولی مناسبی برای فعالان صنعت گردشگری فرآهم کنند.
وی با بیان اینکه احیای صنعت گردشگری نیازمند توجه ویژه است، گفت: پس از حوادث اخیر در کشور آسیب جدی به اقتصاد گردشگری ایران وارد شده و این صنعت دچار زلزله‌ای مهیب شده است.
این کارشناس گردشگری با یادآوری طرح‌های حمایتی مسئولان برای احیای صنایع خودروسازی کشور تصریح کرد: اکنون این اتفاق باید برای گردشگری کشور نیز رقم خورده و با اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی یا منابع مالی دیگر به کمک صنعت گردشگری شتافت.
اورمزدی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری بسیار آسیب پذیر بوده است و به سرعت تحت تاثیر اخبار و جریان های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته و دچار افت و خیز می‌شود، افزود: وقتی یک کمانی معتبر هواپیمایی پروازهای خود را به مقصد ایران لغو کرده و یا کشورهای دیگر با فضاسازی علیه ایران منطقه را پرخطر جلوه می‌دهند قطعا گردشگری در برابر چنین هجمه‌هایی آسیب می‌بیند.
وی با تاکید بر نقش محوری سفرا، کاردارها و رایزنان فرهنگی در ذهنیت سازی مناسب و نشان دادن سیمای امن از ایران در بین دیگر کشورها یادآور شد: نقش وزارت خارجه ایران در این شرایط بسیار حیاتی است و امروز رسالت دستگاه دیپلماسی برای احیای صنعت گردشگری کشور مضاعف است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
باید دید که هدف از گردشگری چیست تمام جاهای ایران مشابه هم هستند بنابراین گردشگر داخلی از نظر روحی نمی‌تواند خود را ارضا کند بهتر است مناطق آزاد برای گردشگری به وجود آید که گردشگر داخلی کارهایی را که در خارج از کشور انجام می‌دهد نیز بتواند در آن مناطق انجام دهد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار