« تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون دستیاری پزشکی تا 6 بهمن، تمدید مهلت ثبت‌نام در رشته‎های بدون آزمون دانشگاه‌ها و خدمات پیشرفته دندانپزشکی دانشگاه آزاد در غرب کشور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.
کد خبر: ۸۱۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ 22 January 2020
 
 

« تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون دستیاری پزشکی تا 6 بهمن، تمدید مهلت ثبت‌نام در رشته‎های بدون آزمون دانشگاه‌ها و خدمات پیشرفته دندانپزشکی دانشگاه آزاد در غرب کشور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

 

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در دوم بهمن به شرح زیر است:

بیم و امید های گرنت فناوری

گرنت پژوهشی یکی از متداول‌ترین وام‌های بلاعوضی است که به فعالان عرصه پژوهش تعلق می‌گیرد و در مقابل گرنت فناوری کمتر به گوش کسی خورده است. گرنتی که از سال گذشته زمزمه‌های تامین بودجه و اختصاص آن برای تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها به گوش می‌رسید و هر از چندگاهی یکی از مسئولان وزارت علوم درباره آن خبرهای خوبی را رسانه‌ای می‌کرد.

هدی خلج، پژوهشگر برتر استان قزوین درباره گرنت فناوری می‌گوید: در ابتدای پاسخم به مزیت اختصاص این گرنت به دانشگاه‌ها باید بگویم در دانشگاه‌های خارج از کشور در حوزه گرنت به این شکل عمل می‌کنند که اگر گرنتی به استادی تعلق می‌گیرد، او براساس سرفصل‌های هزینه‌ای در نظر گرفته‌شده در آن گرنت عمل می‌کند، اما سرفصل‌ها به ‌سختگیری‌ای که در کشور ما تدوین شده، نیست.

وی با تاکید بر اینکه روند تخصیص بودجه و موارد هزینه‌کرد گرنت در کشور به حدی پیچیده و ناکارآمد است که اساتید رغبتی برای دریافت آن ندارند، ادامه می‌دهد: شخصا زمانی که آیین‌نامه گرنت را مطالعه کردم، به‌طور کلی از دریافت آن صرف‌نظر کردم، چراکه به حدی مسیر دریافت و هزینه‌کرد گرنت پیچیده و سخت است که عملا دریافت آن سودی برای استاد و بالطبع دانشجو ندارد.

پژوهشگر برتر استان قزوین با بیان اینکه گرنت در ایران تاثیر کاربردی در روند انجام فعالیت‌های پژوهشی ندارد، تصریح کرد: مساله مهم دیگر اینکه تنها کسانی می‌توانند از گرنت بهره‌مند شوند که به اصطلاح جزء افراد بانفوذ باشند و این‌طور نیست که سازوکارهای تعیین‌شده برای اعطای گرنت، در میدان عمل به‌درستی اجرا شود و همین مساله باعث شده صرفا به ارائه یک گزارش کار از فعالیت پژوهشی در ازای گرنت اکتفا شود.

خلج می‌گوید: این‌گونه نیست که بگوییم پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های دانشگاهی ما که از طریق اعطای گرنت حمایت شده‌اند، حتما به ارائه راهکار برای رفع مشکلات جامعه و صنعت ما منتج می‌شوند؛ تا جایی که حتی می‌بینیم در دانشگاه‌های دولتی‌مان، اساتید قراردادهای پژوهشی با وزارتخانه‌های مختلف منعقد کرده و بودجه‌ای را برای امور پژوهشی خود دریافت می‌کنند، اما درنهایت به ارائه یک گزارش کار از فعالیت‌هایشان بسنده می‌کنند.

وی در پایان می‌گوید: یکی دیگر از مباحث مهم در مساله گرنت، مبالغ در نظر گرفته‌شده برای آن است. شاید به ظاهر اعطای 20 تا 30 میلیون تسهیلات در قالب گرنت برای مقاله هزینه خوبی باشد، اما در عمل وقتی قرار است کار پژوهشی درست برای نگارش مقاله‌ای انجام شود، این مبالغ چندان زیاد نیست و نمی‌توان انتظار داشت که با صرف چنین بودجه‌ای در مقابل هزینه‌های بسیار بالا، یک مقاله‌ کاربردی بسیار قوی تولید کرد که خروجی آن به تولید محصول بینجامد.

هرچند تا اینجای کار مسئولان از شیوه جدید حمایتی خود در راستای تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری صحبت کرده‌اند، اما نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که پیش‌تر در حوزه گرنت پژوهشی، بسیاری از پژوهشگران از عدم اجرای درست سازوکارهای اعمال‌شده و درنهایت ایجاد رانت پژوهشی گلایه داشتند. اتفاق شومی که نمی‌توان به‌طور قطعی ادعا کرد گریبانگیر گرنت فناوری نخواهد شد، از این‌رو انتظار می‌رود که مسئولان راهکاری درست برای تکرار اشتباهات در نظر گرفته باشند تا از عدم اختصاص درست منابع و درنهایت بی‌نتیجه ماندن اختصاص گرنت فناوری جلوگیری کنند. از سوی دیگر اعطای 300 تا 400 گرنت فناوری بسیار ناچیز است و نمی‌توان از آن انتظار زیادی در راستای تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها داشت.

خدمات پیشرفته دندانپزشکی دانشگاه آزاد در غرب کشور

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان با حسین قربانی، معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان مصاحبه کرده است، کلینیک تخصصی واحد بروجرد گفت: ما مجموعا حدود 130 یونیت آموزشی و غیرآموزشی فعال داریم که کلینیک سیار دانشجویان دندانپزشکی نیز دارای چندین یونیت است و فعالیت چشمگیری در آنها وجود دارد. ببینید، ما دو نوع کلینیک داریم؛ آموزشی و کلینیک ویژه که در کلینیک آموزشی بخش‌های مختلفی مانند جراحی، ارتودنسی، پروتز ثابت و متحرک، جراحی، تشخیص و پریو- که دانشجویان کارهای عملی را تحت نظارت اساتید یاد می‌گیرند- فعال است و کار‌های مفیدی هم در این کلینیک انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در این کلینیک آموزشی با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، صندوق خیریه ایتام و مستمندان استان لرستان قرارداد و تفاهمنامه امضا کرده‌ایم که برایشان شرایط ویژه‌ای قائل شویم. ما در این کلینیک آموزشی علاوه‌بر اینکه نرخ تعرفه کارهایی که انجام می‌دهیم به لحاظ آموزشی پایین است، برای عزیزانی که ازسوی نهاد‌ها و سازمان‌های حمایتی معرفی شوند 50 درصد تخفیف نیز قائل شده‌ایم که این کار دو مزیت دارد؛ اول اینکه مراجعه‌کنندگان موردنیاز در حوزه آموزش تامین می‌شوند و دوم کمک بسیار شایانی است به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) صندوق خیریه ایتام و مستمندان استان لرستان و آسیب‌پذیر.

معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت: این نهادهای حمایتی که شاید واقعا با توجه به هزینه‌های کلان دندانپزشکی نمی‌توانستند این درمان‌ها را تا پیش از این انجام دهند، کارهای دندانپزشکی‌شان انصافا به‌خاطر بحث آموزشی با دقت بسیار بالا توسط دانشجویان و اعضای هیات‌علمی انجام خواهد شد. ما در این مدت حتی یک مورد درمان ناقص یا نارضایتی از درمان نداشته‌ایم. کلینیک ویژه نیز کارهای تخصصی را با نرخ مصوب، خارج از زمان اداری و آموزشی انجام می‌دهد و به نحو دیگری به مردم منطقه خدمات‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به خدمات ویژه کلینیک ویژه در منطقه غرب کشور گفت: تا قبل از اینکه در شهرستان بروجرد دانشکده دندانپزشکی ایجاد کنیم، تمام پزشکان شهرستان عمومی بودند؛ یعنی در کل شهرستان یک دندانپزشک متخصص نداشتیم. خوشبختانه با ایجاد این دانشکده الان مجموعه‌ای از تخصص‌های مختلف در این شهرستان وجود دارد که هیات‌علمی‌ها یا در کلینیک ویژه دانشگاه فعالیت دارند یا در سطح شهرستان به‌صورت خصوصی و مطب فعالیت می‌کنند و کارهای تخصصی انجام می‌دهند.

قربانی بیان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های پزشکی که در شهرستان بروجرد انجام می‌شود، اگر این ظرفیت توسط دانشگاه آزاد اسلامی به وجود نیامده بود، مردم باید به استان‌های برخوردارتر یا تهران مراجعه می‌کردند. در همین دانشگاه آزاد اسلامی لرستان فرزند یکی از همکاران اداری ما سالیان زیادی مشکل فک و صورت داشت که ایشان توانایی مالی نداشت فرزندش را درمان کند، اما پس از راه‌اندازی این کلینیک، فرصتی برای او فراهم شد تا فرزندش را درمان کند و این نکته بسیار مهمی است.

وی افزود:‌ سطح زندگی بیشتر مردم منطقه نیز در همین حد است و به همین دلیل تعداد مراجعه‌کنندگان به این کلینیک نیز زیاد است. البته اقدامات تخصصی دندانپزشکی تا قبل از این کلینیک در شهرستان وجود نداشت، اما امروزه به برکت دانشگاه آزاد اسلامی تنها پاتولوژی استان لرستان در کلینیک تخصصی دانشکده دندانپزشکی بروجرد واقع شده که این یک نعمت برای مردم منطقه و حتی استان‌های همجوار است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در دوم بهمن به شرح زیر است:

مهلت ثبت‌نام در رشته‎های بدون آزمون دانشگاه‌ها بازهم تمدید شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت ثبت نام در رشته‌های بدون آزمون های کنکور سراسری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی نظام جدید فنی و حرفه ای با انتشار سری چهارم رشته محل های جدید بازهم تمدید شد. مرحله تمدید پذیرش در رشته‌های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام‌نور، غیرانتفاعی، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری دوشنبه 30 دی ماه 98 به پایان رسید و با توجه به انتشار سری چهارم رشته محل‌های جدید، این محل تا 15 بهمن ماه تمدید شد.

پیرو اطلاعیه‌های 27 آبان، 19 آذر و 22 دی درباره مرحله تمدید پذیرش رشته‌های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال 1398، داوطلبان واجد شرایط علاقه‌مند به تحصیل در این رشته‌های تحصیلی می‌توانند با توجه به سری چهارم رشته‌های اعلام شده و دفترچه راهنما با مشخص کردن رشته و مؤسسه آموزش عالی مورد علاقه خود، با همراه داشتن مدارک و موارد اعلام شده حداکثر تا 15 بهمن ماه 98 به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند.

داوطلبانی که قبلاً براساس اطلاعیه‌های 27 آبان، 19 آذر و 22 دی در یکی از رشته‌محل های اعلام شده در دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی ثبت‌نام مشروط شده‌اند، می‌توانند در صورتی که متقاضی ثبت‌نام در یکی از کدرشته‌محل های جدید هستند با مراجعه به مؤسسه‌ای که قبلاً در آن ثبت‌نام کرده‌اند نسبت به انصراف از ثبت‌نام اقدام کرده و پرینتی از تقاضانامه ثبت‌نامی را از آن مؤسسه قبلی دریافت کنند و به مؤسسه جدید تحویل دهند.

تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون دستیاری پزشکی تا 6 بهمن

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش،آبتین حیدرزاده - رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از تمدید مهلت ثبت نام در آزمون دستیاری پزشکی برای بار سوم خبر داد و گفت: داوطلبان یکشنبه 6 بهمن می‌توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

وی افزود: با توجه به درخواست های مکرر داوطلبان متقاضی ثبت نام در چهل وهفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی، سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی از روز دوشنبه 30 دی فعال شده است و سایت تا یکشنبه 6 بهمن 98 برای ثبت نام و ویرایش فعال خواهد بود. داوطلبانی که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده اند می توانند تا 6 بهمن ماه با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir در این آزمون ثبت نام کنند.همچنین داوطلبانی که پیش از این نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند می‌توانند در این فرصت نسبت به ویرایش مدارک اقدام کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: آزمون کتبی این دوره آزمون دستیاری پزشکی در روز پنجشنبه 15 اسفند 1398 به طور همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی اردبیل، شیراز، ارومیه، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، گلستان، بندرعباس، گیلان، بوشهر، لرستان، بیرجند، مشهد، تبریز، مازندران، همدان، زاهدان، شهید صدوقی یزد و شهر تهران برگزار می‌شود.پیش از این 2 بازه زمانی روزهای 2 تا 9 دی و روزهای 14 تا 16 دی ماه مهلت برای ثبت نام آزمون دستیاری تخصصی پزشکی درنظر گرفته شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار