کد خبر: ۸۱۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶ 02 February 2020

آیا باید بپذیریم که اینستاگرام واقعا تمام انواع ربات ها را از کار انداخته است؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که از نظر برنامه نویسی ۳ نوع ربات اینستاگرامی وجود داشت یا وجود دارد!

۱- ربات های API (ربات های API از کار افتاده اند)

ربات هایی که بر پایه API اینستاگرام برنامه نویسی شده بودند، مشخصه آنها داشتن یک پنل تحت وب بود که کار با آنها را بسیار آسان میکرد.

مزایا

    1. تنظیم آنها از طریق همه سیستم ها ممکن بود
    2. گزارشات جامع و کاملی ارائه میدادند
    3. برای فعالیت این نوع ربات ها نیازی به درگیر کردن سیستم یا موبایل شما وجود نداشت

معایب

  1. برای استفاده از آنها، باید هر ماه مبلغی جهت شارژ پرداخت میکردید

 

۲- ربات Web Driver Automation (ربات های Web Driver Automation نیز از کار افتاده اند)

ربات هایی که از طریق ارتباط با مرورگر و ارسال مستقیم دستورات به مرورگر (Web Driver Automation) طراحی شده بودند (مانند ربات معروف Ninja Gram یا Instapy). مشخصه آنها باز کردن مرورگر کروم در حالت کنترل رباتیک بود.

مزایا

  1. شارژی نبوده و با یک بار پرداخت برای همیشه قابل استفاده بودند (برخی از آنها کاملاً رایگان بوند)
  2. به هنگام استفاده از آنها شما میتوانستید از سیستم تان برای کارهای دیگر استفاده نمایید

معایب

    1. فقط در کامپیوتر (با سیستم عامل ویندوز) قابل استفاده بودند و از طریق دستگاه های دیگر مانند موبایل قابل تنظیم یا کنترل نبودند
    2. گزارشات را بصورت خلاصه و مختصر ارائه میدادند

 

۳- ربات انسانی(ربات های انسانی هرگز از کار نمیافتند)

مشخصه ربات های انسانی این است که با حرکت دادن ماوس شبیه به دست انسان و کلیک یا اسکرول انسانی روی مرورگرها کار میکنند.

البته این نوع ربات ها بخاطر برنامه نویسی پیشرفته ای که دارند به ندرت پیدا میشوند اما در انتهای مقاله نمونه هایی از این ربات را به شما معرفی خواهیم کرد

مزایا

    1. ربات های انسانی به دلیل حرکات انسانی قابل شناسایی نیستند و از کار نخواهد افتاد
    2. تنها با یکبار خرید برای همیشه قابل استفاده هستند و نیاز به پرداخت هزینه مجدد ندارند

معایب

    1. به دلیل حرکت دادن ماوس سیستم درگیر میشود و شما نمیتوانید در حین فعالیت ربات با سیستم هیچ کار دیگری انجام دهید
    2. فقط در کامپیوتر (با سیستم عامل ویندوز) قابل استفاده بوده و از طریق دستگاه های دیگر نظیر موبایل، قابل تنظیم یا کنترل نیستند
    3. گزارشات را به صورت خلاصه و کوتاه ارائه میدهند

 

اینستاگرام ربات های API (نوع شماره ۱) و ربات های Web Driver Automation (نوع شماره ۲) را بطور کامل از کار انداخته است.

(میتوانید در این مورد خودتان در گوگل تحقیق کنید)

برای ربات های API، عبارت “ربات اینستاگرام” را در گوگل جستجو کرده و سری به سایت های ایرانی که ربات های اینستاگرامی ارائه میدادند بزنید، برخی از سایت ها (که مشتری مدار هستند) بیان کرده اند که استفاده از ربات ها با مسئولیت خود مشتری است بعضی نیز در چت یا مکالمات تلفنی بیان میکنند که ربات ها از کار افتاده اند تعداد کمی نیز هستند که هیچ اطلاعی به مشتریان نمیدهد و به دنبال کلاهبرداری هستند که باید از آنها بر هذر باشید.

instagram

برای ربات های Web Driver Automation میتوانید در github ربات instapy جستجو کنید و شکایات مخاطبین را در قسمت Issue مشاهده نمایید...

instagram

اینستاگرام با چه الگوریتمی توانسته جلوی اکثر ربات ها را بگیرد

اینستاگرام در آپدیتی که در پاییز سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، یک بند به بندهای توافقنامه خود اضافه کرده است که مستقیماً درباره تشخیص دادن ربات توضیح میدهد.

متن این بند از توافقنامه به شرح زیر است

We receive different kinds of information from your device, like how you tap and scroll, which can help distinguish humans from bots and detect fraud.

که می گوید

ما از دستگاه شما اطلاعاتی نظیر tap زدن با انگشت یا scroll کردن را دریافت می کنیم تا برای تشخیص انسان از ربات مورد استفاده قرار بگیرد!

الگوریتم پشت پرده این بند توافقنامه، خیلی راحت قابل تشخیص است اینستاگرام با جمع آوری و دسترسی اطلاعات مرتبط با نحوه حرکت دادن ماوس (یا دست) و نحوه کلیک کردن یا اسکرول کردن؛ رفتار انسانی را از رفتار رباتیک مجزّا می کند!

شاید برایتان تعجب آور باشد که همین الگوریتم ظاهراً ساده، جلوی فعالیت ۹۹ درصد از ربات های فعال اینستاگرامی را گرفته است!


چرا؟

خیلی ساده است! ربات های API و Web Driver Automation هیچگونه بخشی برای کُد نویسی دستورات ماوس ندارند! یعنی اصلا از طریق این دو نوع برنامه نویسی نمی توان به ماوس سیستم دستوری ارسال کرد و آنرا کنترل نمود یا حرکت داد! اینستاگرام نیز دقیقاً از همین ضعف استفاده کرده و این نوع ربات ها را (که ۹۹% از ربات های فعال اینستاگرامی بودند) متوقف کرده است.

چرا اینستاگرام مانع فعالیت های رباتیک شده است؟

احتمالا خودتان با پیام های اینستاگرام که میگوید تبلیغ یا ترویج پست خود را به ما بسپارید روبرو شده اید که دقیقاً همزمان با کوتاه کردن دست ربات ها اوج گرفته است. شرکت اینستاگرام هم اکنون قصد دارد از پلتفرم رایگانی که ایجاد کرده، کسب درآمد کند و به جای ربات ها خودش با دریافت هزینه پست هایتان را پر بازدید نماید!

instagram instagram

آیا ربات های اینستاگرام همچنان میتوانند فعالیت کنند؟

همانطور در ابتدای این مقاله بیان کرده ایم همیشه نوع سوم یا همان نوع انسانی ربات های اینستاگرامی قادر به فعالیت هستند و اینستاگرام هرگز نمیتواند مانع این نوع ربات ها را شود. اما گفتیم که این نوع ربات ها به ندرت پیدا میشوند.

در حال حاضر فقط یک نمونه از ربات انسانی اینستاگرام در سایت های ایرانی پیدا میشود، با نام ربات اینستاگرام کاربر مجازی که آدرس سایت آن در انتهای این مقاله ذکر شده است البته خودتان نیز میتونید درباره ربات های انسانی در گوگل جستجو کنید.

instagram

ادعای چه شرکت هایی درباره طراحی ربات انسانی اینستاگرام می تواند صحیح باشد؟

از زمانی که شرکت اینستاگرام سیاست های ضد ربات خود را در پیش گرفته است فقط ربات هایی قادر به فعالیت هستند که دو ویژگی زیر را دارا باشند

 

  • بتوانند حرکات ماوس را در سیستم همانند دست انسان شبیه سازی کند.
  • اجزای سایت اینستاگرام نظیر Like، Follow و… را در هر جای صفحه که باشند تشخیص دهند.

شرکت هایی که از برنامه های ساده Macro Recorder استفاده میکنند که فقط بر اساس جایگاه x و y اجزای صفحه کار میکنند و قدرت تشخیص اجزای صفحات را ندارند قادر به تولید ربات های انسانی کارا و موثر برای اینستاگرام نیستند.

همانطور که گفتیم ممکن نیست از طریق برنامه هایی که با تکنولوژی خودکارسازی تحت وب، برنامه نویسی شده اند ربات های انسانی طراحی کرد (زیرا اصلا حرکت دادن ماوس در تکنولوژی آنها تعبیه نشده) اگر برنامه نویس هستید و این مقاله را میخوانید اصلا به دنبال Selenium و برنامه نویسی WebDriver با C# ،Python و یا دیگر موارد مشابه نروید زیرا اینستاگرام براحتی ربات شما را شناسایی خواهد کرد.

در نهایت باید اینطور جمع بندی کرد

در حال حاضر تنها شرکت هایی که تکنولوژی طراحی نرم افزارهای RPA را دارا میباشند قادر به طراحی ربات های انسانی هستند (مانند نرم افزار کاربر مجازی) این شرکت ها تکنولوژی پیشرفته برنامه نویسی سیستمی ویندوز را در اختیار دارند که به واسطه آن میتوانند اطلاعات داخلی پنجره ها و دکمه ها را از ویندوز دریافت کنند و عملیات مدنظر ربات را دقیقا روی دکمه هدف پیاده سازی نمایند.

آیا ربات های انسانی اصلا اکشن بلاک نخواهند شد؟

انجام اموری مانند استفاده از فیلتر شکن، عبور از حد مجاز تعداد فالو یا لایک در ساعت، پست گذاری بیش از حد و… حتی به صورت دستی باعث اکشن بلاک میشود. ربات های انسانی نیز دقیقا همان کاری را انجام میدهند که شما به صورت دستی انجام می دهید پس بدیهی است اگر فرآیندی را که به صورت دستی باعث اکشن بلاکی شما میشود را به ربات بسپارید نتیجه آن جز اکشن بلاکی نخواهد بود در نتیجه روشی که به ربات دستور میدهید تا برایتان کارها را انجام دهد باید با توجه به قواعد اینستاگرام چیده شود.

مشخصات تنها ربات انسانی موجود در اینترنت

ربات اینستاگرام کاربر مجازی

آدرس صفحه توضیحات در وبسایت سازنده:

https://www.v-user.com/fa/محصولات/ربات-اینستاگرام-کاربر-مجازی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار