یک اندیشمند اسلامی با اشاره به اینکه با انقلاب اسلامی رابطه هنر و انقلاب به این صورت بود که هر دو به کمک هم آمدند گفت: هم انقلاب اسلامی با ارائه دین خالص و ناب به یاری هنر‌ها آمد و آن‌ها را نجات داد و هم هنر‌ها به خدمت انقلاب و کمک آن آمدند.
کد خبر: ۸۲۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 09 February 2020
همرزم شهید سیدمرتضی آوینی با بیان اینکه هنر باید در خدمت دین باشدگفت: با سینمای در تراز انقلاب اسلامی فاصله داریم.

به گزارش فارس، امشب نخستین گردهمایی هنرمندان، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی استان همدان در پاسداشت شهادت سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی با سخنرانی آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی (همرزم شهید سیدمرتضی آوینی) با همکاری قرارگاه هنری و رسانه‌ای شهید آوینی همدان برگزار شد.

این مراسم با شعرخوانی آقای کرمی‌نور و خانم برزگر در پاسداشت شهادت سردار سلیمانی و نقاله‌خوانی سید مهرداد کاووسی حسینی؛ سفیر فرهنگی ایران در نوروز ۹۸ در روسیه و با اجرای مهدی چناری، خواننده انقلابی همدان همراه بود.

در این گردهمایی همرزم شهید سیدمرتضی آوینی ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یکی از تجلی‌های بزرگ خداوند در عصر ماست، یوم‌الله به معنای روز و مقطعی است که خداوند خود را در آن نشان می‌دهد و یادآوری می‌کند حاکمیت و مدیریت آن متعلق به اوست.

آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی گفت: در عصر ما، یوم‌الله انقلاب اسلامی رخ داد و از شگفتی‌های این دوران، آن است که این تجلی نور خاموش نشد، ادامه یافت، منحرف نشد و تداوم هم داشت.

وی با اشاره به اینکه انسان تجلیات را دریافت می‌کند و تجلی محقق می‌شود افزود: جریان تجلیات از طریق نبوت بود و انبیاء مظهر تجلی خداوند بودند، وقتی پیامبر می‌آمد جلوه خداوندی نیز ظاهر می‌شد.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی در ادامه گفت: از زمان پیامبر گرامی اسلام به بعد دیگر قرار نبود به اولیای خدا «نبی» گفته شود، اما باید بدانیم که «اولیا» از ویژگی‌های انبیاء برخوردارند بدون اینکه اسمشان «نبی» باشد.

وی با بیان اینکه اولیا راه را نشان می‌دهند، امام خمینی (ره) را یکی از اولیاءالله دانست و اظهار کرد: همه وقایع بعد از انقلاب اسلامی یکی پس از دیگری متاثر از انقلاب هستند و هیچ واقعه‌ای خارج از دایره تاثیر و تاثر از آن وجود ندارد.

قائم‌مقامی با بیان اینکه مخاطب انقلاب اسلامی، جامعه جهانی است گفت: مخاطب فقط بخشی از شیعیان و مسلمانان نیستند بلکه انسان‌ها و جهانیان هستند.

وی با بیان اینکه تقسیم‌بندی انسان‌ها دو گونه است که یکی «ظاهری» و «اعتباری» و دیگری «واقعی» و «باطنی» افزود: تقسیم‌بندی ظاهری اسامی گوناگون مذاهب و ادیان و قومیت‌های و نژاد‌ها و ملیت‌هاست و تقسیم‌بندی باطنی این است که انسان در رابطه با اولیای خداوند از دو حال ارتباطش خارج نیست که یا مخالف بوده یا موافق است.

همرزم شهید آوینی با تاکید به اینکه مخاطب جریان انقلاب بخشی از بشریت است که این ویژگی را دارند ولو ظاهرا متدین به دین حق نشده باشند مانند مستضعفین عالم گفت: تمام مستضعفین عالم مخاطب انقلاب هستند.

هنرمند متعهد قبل از اینکه هنرمند باشد مسلمان، مومن و عارف است

وی با بیان اینکه روشنفکران، اندیشمندان، عارفان، هنرمندان عالم همه مخاطب این واقعه هستند و در این جهت قرار دارند افزود: موضوع اینجاست که این انقلاب را چگونه باید عرضه کرد؟

قائم‌مقامی با بیان اینکه انتقال پیام انقلاب را می‌توان با راهکار‌های مختلف ارائه کرد گفت: یکی از راه‌ها مباحث علمی، فکری، عقلی و معرفتی است که باید دائماً متفکران در این راستا کار کنند و فکر و تحلیل داشته باشند و چرایی واقعه را بگویند.

وی با اشاره به اینکه بعد دیگر معرفی قضیه از طریق ابزار بسیار مهم و زبان جذاب و اثرگذار هنر است تأکید کرد: از منظر اسلام هنر‌ها عنایت خداوند و هدیه و عطیه‌ای از طرف اوست، هنر یعنی «بیان» و «اظهار» و هنرمند یعنی کسی که قوه‌ای پیدا کرده تا چیزی را اظهار کند و نشان دهد.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی عنوان کرد: هنر زبان است و ابزار تجلی کردن که از منظر اسلام مربوط به شخصی است که با حقیقت ارتباط پیدا کرده، عارف و برخوردار شده و زیبایی را که همان تجلی خداست، دیده است.

وی گفت: هنرمند قبل از اینکه هنرمند باشد مسلمان، مومن و عارف است و وقتی حقیقت را درک می‌کند از خداوند اذن می‌گیرد که آن را ظاهر کند و مخاطب را به حقیقت دعوت نماید.

قائم‌مقامی با بیان اینکه فلسفه هنر این است که حقیقت را نشان دهد، هنری که همراه با ذوق و خلاقیت است و تخیلی که در خدمت حقیقت باشد، نه تخیلی در خدمت خیال.

وی افزود: تفاوت اصلی دیدگاه اسلام در مورد هنر و دیدگاه غربی و نفسانی همین است که در هر دو دیدگاه خیال و تخیل نقش دارد، اما با این تفاوت که در فرهنگ نفسانی و اومانیستی خیال برای خیال مطرح می‌شود و در فرهنگ الهی و اسلامی خیال و تخیل در خدمت حقیقت قرار می‌گیرد.

این اندیشمند اسلامی با اشاره به اینکه با انقلاب اسلامی رابطه هنر و انقلاب به این صورت بود که هر دو به کمک هم آمدند گفت: هم انقلاب اسلامی با ارائه دین خالص و ناب به یاری هنر‌ها آمد و آن‌ها را نجات داد و هم هنر‌ها به خدمت انقلاب و کمک آن آمدند.

قائم‌مقامی با اشاره به اینکه در این ۴۱ سال گذشته اقدامات زیادی در تمام رشته‌های هنری از جمله ادبیات، شعر، نقاشی، موسیقی، سینما، تئاتر و رسانه انجام شد، اما همه آن‌ها ایده‌آل نبوده و نیست تاکید کرد: هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بگوییم کمال مطلوب هنری در انقلاب رخ داده است به ویژه در مورد هنر‌های اثرگذار زمان، هنر‌های جذاب و پرمخاطب که از جمله هنر سینماست.

وی با بیان اینکه فاصله ما با سینمای تراز دین و انقلاب؛ سینمایی که حرف دین، خدا و حقیقت را بزند بسیار است گفت: با سینمایی که هم محتوایش و هم ساختار، شکل، فرمش دینی باشد، فاصله دارد.

این اندیشمند اسلامی گفت: هنر خروجی دارد، یعنی باید دید در افراد چه اثری می‌گذارد، آیا او را خداپرست‌تر می‌کند یا خیر؟ این بخش آن ارتباط کامل با ساختار پیدا می‌کند، اینکه هنرمند با نحوه بیان یعنی چه بگوید و چگونه بگوید، مهم است.

وی تأکید کرد: شهید آوینی در این مورد فکر و تحقیق می‌کرد به ویژه در مورد اینکه هنرها، به ویژه هنر‌های مدرن مانند سینما چگونه ممکن است در خدمت دین باشند، نه ظاهری و صوری و قلابی.

قام‌مقامی افزود: شهیدآوینی می‌دانست اگر قرار است سینما دیده شود چه ویژگی‌ها و التزاماتی برای آن است، چون سینما، دین، زمانه و انقلاب را می‌شناخت و به همین دلیل آثار ارزشمندی در جهت اینکه هنر‌ها را به صورت جوهری و ذاتی در اختیار معنویت قرار دهد، ساخت.

وی با بیان اینکه هنرمندان، صاحبان رسانه و اندیشه اگر قرار باشد در این مسیر موفق باشند در درجه اول باید انقلاب را مستمر بشناسند گفت: حرف انقلاب حرف انبیا و اوصیا و خداوند و حرف جدید جهان است.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی ادامه داد: جهان دین را تجربه کرده بود، اما دین انحرافی؛ قرن‌ها این دین را تجربه کرد و بعد بی‌دینی را تجربه کرد که محور مدرنیته و تجدد است.

انسان دیندار متجدد است

وی با بیان اینکه جهان یک بار «دین غلط» یعنی دین تحریفی و انحرافی و بی‌دینی را تجربه می‌کند افزود: کاری که یهودیان و نصرانی‌ها در مورد اسلام انجام دادند این بود که تلاش کردند رهبری جهان اسلام در دست اهل بیت (ع) قرار نگیرد و عترت پیامبر بر آن حاکم نباشد، بعد نقش دوم را بازی کردند و درصدد ارائه اسلام دلخواه خود برآمدند.

قام‌مقامی با بیان اینکه حقیقتی در جهان تجلی کرده و نبض و محور آن هم انقلاب اسلامی است گفت: هنرمندان با کمال افتخار باید به این مسئله بپردازند.

وی با بیان اینکه نبض حقیقت و دین در انقلاب اسلامی است و و هنرمندان باید این‌ها را بگویند افزود: هنرمندان باید بیشتر به انقلاب اسلامی بپردازند نباید این طور شود که عده‌ای بگویند چقدر باید به آن بپردازیم، چون خیال می‌کنند دین یک قید است و نمی‌دانند که قیدی است برای آزاد کردن.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی با اشاره به اینکه انسان دیندار متجدد است خطاب به جمع گفت: اگر می‌خواهید موفق باشید به دیکته‌های غرب‌گرایان را توجه نکنید آن‌ها را بشنوید، اما برعکس آن عمل کنید؛ غرب در عرصه هنر توصیه‌هایی می‌کند که عکس آن عمل کنید.

وی با بیان اینکه مرحوم سلحشور وقتی سریال حضرت یوسف (ع) را ساخت چند میلیارد نفر آن را دیدند افزود: این فیلم با وجود برخی کاستی‌ها از نظر منتقدان، اما در کشور‌های مختلف دیده شد، حتی هزاران نفر به خاطر دیدن این فیلم محجبه شدند، بنابراین هنر باید اینطور در خدمت دین باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار