آیین کلنگ‌زنی کارخانه جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به احداث کارخانه جمع آوری گازهای مشعل در منطقه غرب کارون گفت: با اجرای این پروژه از هدرفت سرمایه ملی و سوزاندن روزانه 50 میلیون گاز جلوگیری می شود.
کد خبر: ۸۲۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸ 09 February 2020

همزمان با گرامیداشت دهه فجر، کار ساخت این کارخانه در منطقه جفیر(غرب کارون) که در قالب قرارداد فروش گازهای مشعل بین شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی کاناز مشاور امضا شده باید در مدت ۱۸ ماه به اتمام برسد.

به گزارش"تابناک"؛ در این آیین اعلام شد که جمع‌آوری این گازها از سوی شرکت نفت و گاز اروندان به مدت پنج سال به شرکت مهندسی کاناز مشاور واگذار کرده که ارزش این مزایده ۱۲۴ میلیون دلار است.

پس از تکمیل کارخانه جمع‌آوری و فرآورش گاز، خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها که عمده آن پتروشیمی امیرکبیر است تامین خواهد شد و علاوه بر این از آلودگی زیست محیطی که به واسطه سوختن گازهای همراه تولید صورت می‌گیرد، جلوگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش برای مراحل ساخت کارخانه و نیز بهره‌برداری از این پروژه یک هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می شوند.

در ابتدای این مراسم، جهانگیر پورهنگ مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، اظهار کرد: احداث این کارخانه خیر دنیا و آخرت را به همراه خواهد داشت، چرا که هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شود و هم یک شرکت خصوصی داخلی موجب رونق اقتصاد و اشتغالزایی می‌گردد.

وی افزود: مزایده احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل، از یکسال پیش آغاز شد و شرکت کاناز مشاور با مبلغ ۱۲۴ میلیون دلار  با ۵۰ میلیون فوت گاز به مدت ۵ سال انتخاب شد. البته این کارخانه می‌تواند ۳۰ درصد بیش از این مقدار فوت گاز را نیز دریافت کند. این پروژه در دوره ساخت، موجب اشتغال ۱۵۰۰ نفر و در دوره بهره برداری ۱۵۰ خانوار به صورت مستقیم و ۴۰۰ خانوار به صورت غیر مستقیم جذب بازار کار خواهند شد.

پورهنگ ادامه داد: مصوبات لازم جهت احداث این کارخانه اخذ و در نیمه شهریور ۹۸ ابلاغ شد و امروز به مناسبت دهه فجر عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی اشاره کرد: در این قرارداد، ۱۸ ماه برای نصب کارخانه و ۶۰ ماه برای تحویل گاز است.

پورهنگ با اشاره به انعقاد قرارداد توسعه میادین سپهر و جفیر، طی سال جاری، عنوان کرد: هدف ما در فاز اول تولید نزدیک به ۳۰ هزار بشکه نفت است که تا حدود ۲۰ سال آینده به تولید ۱۱۰ هزار بشکه خواهد رسید که کارخانه ای که در مراسم آغاز احداث آن هستیم، به فرآورش گازهای این حوزه های نفتی اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: قرارداد میدان سهراب نیز در حال انجام است که در افق ۱۴۰۰  به یک میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برسد. حساسیت میدان مشترک بسیار زیاد است و شرکت اروندان نیاز به حمایت دارد که تا کنون نیز این حمایت از سوی مسئولین‌ انجام شده است.

پورهنگ با بیان اینکه در حال حاضر در محیط تالاب هورالعظیم در حال تولید نفت هستیم، خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که هیچ گونه آلودگی ایجاد نکنیم و اگر مشکلی پیش آمد به سرعت برطرف کنیم.

وی ادامه داد: روز گذشته مناقصه لندفیل با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان که در غرب کارون احداث خواهد شد، برگزار گردید. لندفیل گودال یا محلی است که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می‌شوند.

محمد جواد اشرفی در این آیین بیان کرد: همزمان با برداشت نفت در طول سال‌های اخیر، مشکلات زیست محیطی ازجمله در زمینه هوا ، آب و خاک برای این تالاب و مردم مجاور آن ایجاد شده است، اما در هر صورت برای کاهش این مشکلات، شرکت نفت و گاز اروندان اقدامات قابل توجهی را برای کاهش این مشکلات در دستور کار دارد.

وی با اشاره به برگزاری مناقطه مدیریت خاک ویژه غرب کارون، ادامه داد: اجرای این قرارداد با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی برای این اداره کل بسیار با اهمیت است.

اشرفی ادامه داد: در حوزه آب مشکلاتی وجود دارد اما با این وجود این شرکت در برابر حوادثی که پیش بینی نشده هستند به خوبی عمل کرده و برای جلوگیری از آلودگی‌ها به موقع وارد عمل می‌شود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین جمع آوری ۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای مشعل در غرب کارون را اتفاق خوب دیگری برای محیط زیست این استان بیان کردو افزود: امیدواریم پس از ۱۸ ماه زمان که برای ساخت کارخانه آن اختصاص داده شده، شاهد اثرات آن برای حفاظت از محیط زیست باشیم.

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهار کرد: باهمت مردم هزینه‌های زیادی برای استقلال کشور پرداخت کردیم و زمین‌های خوزستان شاهد ریخته شدن خون عزیزترین فرزندان این مرز و بوم بوده‌اند.

وی افزود: برای اینکه مردم آقای خودشان باشند و فرمان‌بر بیگانگان نباشند، تلاش بسیاری کردند؛ در مقابل تحریم‌های سختی برای به زانو درآوردن این مملکت به کشور تحمیل شد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون تیر دشمنان به سنگ خورده و موفق نشده‌اند، گفت: بنا به وعده الهی خداوند برای هر کدام از بندگان کافی است و نباید به کسی دیگر تکیه کرد؛ بر همین اساس عزت و استقلال مملکت را به راحتی از دست نمی‌دهیم.

شریعتی اضافه کرد: هیچ وقت هم راضی به سختی کشیدن و در تنگنا بودن مردم نیستیم ولی اگر قرار باشد بین سختی و ذلت یکی را انتخاب کنیم قطعاً ذلت نمی‌پذیریم؛ همچنین بله قربان گوی کسی نمی‌شویم که فقط به دنبال حفظ منافع خودش است.

وی عنوان کرد: روز گذشته جلسه توسعه، بهبود و بازیافت میادین نفتی پارسی و پرنج (دو مخزن بزرگ) در منطقه ابوالفارس بین رامهرمز و امیدیه حضور پیدا کردیم؛ در این طرح‌ها ۸۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم بوده است که با سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم به ۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد.

استاندار خوزستان یادآور شد: امروز هم در این مراسم هستیم و به نظرم این پروژه ۷ بُرد می‌تواند داشته باشد؛ ابتدا اینکه پتروشیمی امیرکبیر با ظرفیت بیشتری تولید و ضمن تأمین خوراک، وابستگی آن به بندر امام قطع می‌شود.

شریعتی بیان کرد: اجرای این پروژه به نفع مردم، محیط زیست، شرکت نفت و خود مشاور طرح است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت گاز و پتروشیمی در استان خوزستان اظهار کرد: در گذشته از ظرفیت تبدیل گاز و ارسال آن برای خوراک پتروشیمی‌ها غافل شده بودند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه طرح جمع آوری خاک‌های آلوده تحت عنوان «لندفیل» در دستور کار شرکت نفت و گاز اروندان است، گفت: با برنامه‌ریزی توسعه مخازن نفتی در غرب کارون تولید بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز برای این حوزه متصور شده‌اند که می‌تواند منافع مردم استان خوزستان را نیز افزایش دهد.

شریعتی با اشاره به اینکه منطقه غرب کارون می‌تواند عسلویه‌ای برای خوزستان باشد، عنوان کرد: گازی که تاکنون به غیر از ضرر و آلودگی محیط زیست هیچ منفعت رسانی نداشت طی یک اقدام با ارزش افزوده زیاد در مسیری خوب به خوراک پتروشیمی تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: اروندان هنوز ظرفیت خالی دارد که حدود ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه را به شرکت‌های پتروشیمی بفروشد.

استاندار خوزستان تأکید کرد: در عین حال که مکلف به حفظ و صیانت از منافع و ثروت ملی هستیم باید موانع منطقه‌ای را برای تولیدکنندگان به حداقل برسانیم تا به تولید منطقه بیفزایند؛ به خصوص در میادین مشترک که نباید ذره‌ای غفلت کنیم و فرصت‌هایی را که در گذشته از دست رفته است، دوباره از دست بدهیم.

شریعتی افزود: در عین حال باید از محیط زیست و سلامت جامعه حمایت کنیم که باید این مورد را هم‌زمان با تولید مدنظر داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: با پیگیری شورای اقتصاد کشور مسئولان وزارت نفت باید ۴ درصد از درآمد همه پروژه‌های توسعه مخازن را در حوزه «مسئولیت‌های اجتماعی» هزینه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار