علوی راد عنوان کرد:
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به هزینه های بهداشت و درمان در سبد خانوار یزدی‌ها گفت: افزایش هزینه‌های بهداشت و‌ درمان موجب کوچک‌تر شدن سفره یزدی ها شده است.
کد خبر: ۸۲۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 15 February 2020

عباس علوی راد در تحلیل آمار منتشر شده ازسوی مرکز آمار ایران اظهار داشت: گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ۱۳/۷ درصد از کل هزینه های زندگی یزدی ها در سال ۱۳۹۷ صرف بهداشت و درمان شده است.

وی با بیان اینکه این آمار دو برابر سال 90 است، ادامه داد: این در حالی است که به طور متوسط، هزینه های خوراک ۲۴/۸ درصد از کل هزینه های خانوارهای یزدی در سال ۹۷ را پوشش داده است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه این سهم در سال ۹۰ حدود ۳۲ درصد بوده است اضافه کرد: در واقع سفره زندگی یزدی ها کوچک تر و هزینه های درمانی آنها طی سال های ۹۷-۹۰ افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است همه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط که نگران تاثیر معیشت بر تهدید سلامت یزدی ها هستند بررسی دقیق ابعاد موضوع داشته باشند گفت: حمایت از افرادی که ایده هایی برای حل مشکل دارند در این زمینه ضروری و موثر خواهد بود.

علوی راد همچنین در خصوص اشتغالزایی دولتی و تاثیرات اقتصادی آن بیان داشت: باور عمومی این است که با توجه به حجم نسبتا بزرگ بخش عمومی کشور و مداخله دیرینه و گسترده دولت ها در نظام اقتصادی ایران، استخدام های گسترده ای در دستگاه های اجرایی دولتی صورت می گیرد.

وی افزود: این در حالی است که نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می دهد عصر اشتغال زایی دولتی به پایان خود نزدیک شده است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه در این شرایط بخش دولتی ظرفیت های لازم و توان کافی برای بالا بردن سطح اشتغال فعلی را ندارد تصریح کرد: لازم است این باور که بخش عمومی به علت دولتی بودن بخش زیادی از اقتصاد کشور قادر به اشتغال زایی جدید است را از اذهان عمومی دور کرد.

وی عنوان کرد: تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی واقعی، سرمایه گذاری خارجی، عبور از بازرگانی خارجی سنتی و کارآفرینی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در افق پیش رو برای این مهم از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار