رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:بهتر بود یک لیست از چهره های واقعی اصلاح طلب ارائه می شد / پیام صادق محصولی خطاب به هواداران جبهه پایداری و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲ 15 February 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نامه تُند و تیز علی مطهری به آیت‌الله جنتی
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نوشت.علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نوشت که متن آن در ذیل می‌آید:
آیت‌الله جنتی دامت برکاته
دبیر محترم شورای نگهبان
با تقدیم سلام، این روز‌ها هرجا می‌روم، مردم می‌پرسند دلیل رد صلاحیت شما چه بود؟ می‌گویم خودم هم نمی‌دانم. شورای نگهبان از من دعوت کرد. در آن جلسه حقوقدان شورای نگهبان سه مورد از اظهارنظر‌های من را به عنوان مستند عدم التزام عملی به نظام ذکر کرد که بعد از پاسخ من جوابی نداشت. گفتم اساساً التزام عملی شامل اظهارنظر‌ها نمی‌شود و همه آحاد جامعه در اظهارنظر آزادند چه رسد به نماینده مجلس که طبق اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی در همه مسائل کشور حق اظهارنظر دارد و البته این بدان معنی نیست که باید همه این اظهارنظر‌ها درست باشد. ممکن است در مواردی هم اشتباه کرده باشد، مهم آزادی بیان نماینده است. آنچه ممنوع است تهمت و افترا و دروغ است. رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند «ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد حرفش را بزند.»
بنابراین بنده متوجه نشدم علت رد صلاحیت من چیست و چه پاسخی باید به مردم بدهم. اگر همچنان معتقدید اظهارنظر و نه اقدام عملی می‌تواند دلیل عدم التزام عملی به نظام و رد صلاحیت باشد، این امر چنانکه گذشت خلاف نظر مقام رهبری است. در این صورت جسارتاً جناب‌عالی التزام عملی به نظام ندارید نه بنده و ده‌ها کاندیدایی که به این بهانه رد صلاحیت شدند؛ و اگر به چنین چیزی معتقد نیستید و اظهار نظر را مشمول عدم التزام عملی نمی‌دانید، پس چه کسانی شورای نگهبان را از پشت صحنه اداره می‌کنند و با آینده انقلاب اسلامی بازی می‌کنند.
رویه‌ای که شورای نگهبان برای انتخابات مجلس یازدهم در پیش گرفت که به تجسس در اظهارنظر‌ها شدت بخشید و تأکید کرد که فقط نظر رسمی حکومت باید بازگو شود مجلس را دچار استحاله و تغییر ماهیت می‌کند و اختناق را بر جامعه حاکم می‌نماید. مجلس جایی است که نمایندگان اقشار مختلف جامعه در آن نظراتشان را آزادانه بیان می‌کنند و احیاناً همان روز یا روز بعد هم پاسخ سخن خود را از همان تریبون دریافت می‌کنند. در این صورت نمایندگانی حر و آزاده خواهیم داشت که مصالح کشور را کتمان نمی‌کنند و نگران مؤاخذه و رد صلاحیت نیستند و دچار نفاق و تظاهر نمی‌شوند. اما با این رویه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفته است نمایندگانی خواهیم داشت که نظرات واقعی خود را ابراز نمی‌کنند و احیاناً دچار ریا و تظاهر می‌شوند و حتی به سوی تملق سوق پیدا می‌کنند، چون نگران رصد‌ها و مؤاخذه‌ها و رد صلاحیت‌ها هستند، و این دیگر پارلمان به معنی واقعی و مظهر دموکراسی نیست، دکوری است از مجلس که بله ما هم پارلمان داریم، چیزی شبیه مجلس عربستان سعودی که صرفاً جنبه مشورتی دارد و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیست.
به هرحال هرچه فکر کردم که علت رد صلاحیت من چه بود، ذهنم به جایی نرسید مگر این که وقتی نمی‌توانند کسی را در میدان رقابت انتخابات شکست دهند اساساً اجازه ورود به میدان را به او نمی‌دهند و این یعنی تضییع حقوق آن کاندیدا و صد‌ها هزار شهروندی که می‌خواستند به او رأی بدهند.
خدا را شاهد می‌گیرم که نگرانی من بیشتر به خاطر ادامه این رویه است که لاجرم منجر به یک مجلس فرمایشی و جامعه‌ای دچار اختناق می‌شود، نقطه‌ای که با نقطه آغاز انقلاب اسلامی بسیار فاصله دارد. امام خمینی (ره) در فرانسه فرمودند: کمونیست‌ها هم در جمهوری اسلامی حق اظهارنظر و فعالیت دارند. استاد شهید آیت‌الله مطهری نیز در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: در جمهوری اسلامی احزاب غیراسلامی هم حق فعالیت دارند مشروط به اینکه با تابلوی خودشان فعالیت کنند نه با تابلوی اسلام. ببینید از کجا به کجا رسیده‌ایم.‌ای کاش جناب‌عالی که محضر درس شهید مطهری را درک کرده‌اید بهره‌ای از آن آزاداندیشی برده بودید.‌
می‌دانم که جناب‌عالی با خود فکر می‌کنید که تاکنون نظام را با این کار‌ها حفظ کرده‌اید. ولی این فکر اشتباه است. این کار‌ها بیشتر به نظام ضربه زده و اگر انجام نمی‌شد اکنون نظام قویتر بود.
با این حال بنده مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنم و همان طور که قبلاً گفته‌ام خود را از صاحبان این انقلاب می‌دانم و مانند مادری که به خاطر حفظ فرزندش از حق خود می‌گذرد این نامهربانی‌ها را به دل نمی‌گیرم و همچنان سرباز انقلاب اسلامی خواهم بود.
به هرحال بنده هنوز علت رد صلاحیتم را نمی‌دانم و پاسخی برای مردم ندارم. مستدعی است آن را به طور عمومی اعلام فرمایید تا ابهام برای بنده و جامعه رفع شود. قبلا سپاسگزارم.

با تقدیم احترام
علی مطهری
 
جشن انتخاباتی آقای نماینده خبرساز شد
 
انتشار ویدئویی از افتتاح ستاد انتخاباتی غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در مجلس دهم و نامزد انتخابات مجلس یازدهم با انتقاد‌های زیادی روبه رو شده است. آتش انتقادات آنقدر تیز است که برخی رسانه‌ها این جشن را با جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی مقایسه کرده اند!غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کنونی در ماه‌های اخیر یکی از کانون‌های حاشیه سازی در مجلس شورای اسلامی بوده است. او از نمایندگان فراکسیون امید مجلس است. تاجگردون برای انتخابات مجلس یازدهم ابتدا از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده بود، اما با اعتراض و به گفته برخی منابع غیر رسمی رایزنی‌های پشت پرده توانست تائید صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرد.غلامرضا تاجگردون به عنوان نماینده‌ای ثروتمند شناخته می‌شود و خودش نیز ثروتش را انکار نکرده است. حالا او پس از تائید صلاحیت بحث برانگیزش با راه اندازی جشنی پر حاشیه برای افتتاح ستاد انتخاباتی اش انتقادات زیادی برانگیخته است. این مراسم به عنوان مراسمی پر زرق و برق و "لاکچری" توصیف شده است.
 
پیشنهاد قالیباف به اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد

قالیباف گفت: معتقدم که نیرو‌های انقلاب باید یک لیست واحد ارائه دهند که وحدت داشته باشند. من هم به سهم خودم تاکنون تلاش‌های زیادی برای وحدت کرده ام و امسال هم در این زمینه که دو لیست ارائه نشود تلاش‌های خود را به کار بستم.نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: حتی برخی گفتند برای لیست واحد قالیباف در اساس نباشد و من هم پیشنهاد دادم آن‌ها لیست واحد بدون حضور من را بدهند و من هم تک نفری وارد میدان شوم تا چنددستگی نباشد، اما بازهم به لیست واحد نرسیدند.وی در پایان تاکید کردم امیدوارم مردم به ۳۰ نفر رای بدهند تا افرادی انقلابی دغدغه‌مند مردم و کاردان وارد مجلس شوند.
 
بهتر بود یک لیست از چهره های واقعی اصلاح طلب ارائه می شد

ابطحی تاکید کرد: از لحاظ بروکراسی حزبی این مجموعه احزاب هستند که باید تصمیم می گرفتند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان لیست واحد داشته باشد یا خیر که به این نتیجه رسیدند که لیست ندهند. البته من معتقدم حتی اگر لیست ناقص از چهره های واقعیِ اصلاح طلب ارائه می کردند، اقدام مفیدی بود که هم می شد به مردم نشان داد اصلاح طلبان نیروی کافی برای حضور در مجلس یازدهم ندارند و هم اینکه می توانست گزینه های مشخصی برای کسانی که به جریان های افراطی علاقه مند نیستند فراهم کند تا قدرت رای بیشتری داشته باشند.

پیام صادق محصولی خطاب به هواداران جبهه پایداری
 
قائم مقام جبهه پایداری در پیامی خطاب به هواداران این تشکل سیاسی گفت: از تمامی عزیزان طرفدار جبهه وسیع انقلاب، به ویژه از طرفداران جبهه پایداری تمنا دارم مانع تخریب فهرست‌های دیگر و نامزدهایشان بشوند.صادق محصولی، قائم مقام جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به هواداران این تشکل سیاسی گفت: برادران و خواهران انقلابی؛ اولین مرحله از الگوی وحدت جبهه پایداری عدم تخریب فهرست‌ها و نامزد‌ها در دایره نیرو‌های انقلاب است.محصولی تصریح کرد: از تمامی عزیزان طرفدار جبهه وسیع انقلاب، به ویژه از طرفداران جبهه پایداری تمنا دارم مانع تخریب فهرست‌های دیگر و نامزدهایشان بشوند.

پیرهادی: شاکله لیست شورای ائتلاف با نظر سنجی مردم بود
 
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: شاکله لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با نظر سنجی مردم بود و این دوره متفاوت‌تر از گذشته و جریان‌های رقیب و حتی گروه‌های همسو بود.محسن پیرهادی در نشست خبری این شورا که صبح امروز شنبه ۲۶ بهمن در محل این خبرگزاری برگزار شد، طی سخنانی گفت: در این دوره اقداماتی که شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی داشت، متمایز از دوره‌های دیگر بود.وی با بیان اینکه جوانگرایی خیلی جدی در این شورا دنبال شد، افزود: ترکیب ۱۸ عضو جوان و جدید یک مزیت مثبت برای این دوره بود که در جهت گام دوم و بر اساس ضرورت جامعه بود.پیرهادی حضور بانوان را در تعیین فرآیند لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بسیار موثر دانست و گفت: دوره قبل حضور بانوان کمرنگ بود، اما این دوره توجه ویژه‌ای به این امر شد.سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در ادامه عنوان کرد: در این شورا نگاه پایین به بالا برای تشکیل لیست داشتیم و همچنین دخالت و مشارکت مستقیم مردم را برای تشکیل لیست انجام شد. حتی در مرحله آخر ۱۰ نفر با مشارکت و نظر مستقیم مردم بود.
 
رد صلاحیت نمایندگان متخلف یک جراحی بود

میرسلیم درباره برنامه اش در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: من هم اکنون عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم؛ در انتقاد کردن کوتاهی نمی‌کنم و انتقاد من هم توأم با پرخاش نیست و کاملاً دلسوزانه است.وی افزود: یکی از اشکالاتی که در مجلس شورای اسلامی پیدا شد، عدم توجه به رفتار نمایندگان است و رهبری هم دو سال پیش این موضوع را تذکر دادند. در حالی که خود نمایندگان باید نظارت بر رفتار خود را جدی می‌گرفتند نه اینکه از بیرون بر رفتار آنان نظارت شود و کار به جایی برسد که برای انتخابات پیش رو، شورای نگهبان وارد کار شود و صلاحیت نمایندگان متخلف را رد کند، این آخرین دعوا و یک جراحی بود.عضو فهرست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب تاکید کرد: کاش نمایندگان مراقبت می‌کردند و نمی‌گذاشتند چنین فضایی پیش بیاید و این برازنده نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس نیست. نظارتی که در دوره اول و دوم مجلس وجود داشت، بی نظیر بود، اما به تدریج در نظارت بر رفتار نمایندگان اشکالاتی پیدا شد و کار به اینجا رسید که ما حتی شاهد زندانی شدن برخی از نمایندگان بودیم.میرسلیم گفت: اگر ما در صحنه مجلس آینده حضور پیدا کنیم قطعاً بر رفتار خودمان به طور جدی نظارت خواهیم کرد و کوچکترین خطا را نخواهیم بخشید. مجلس در رأس امور است و اگر این رأس، فاسد شود کل کشور به فساد کشیده خواهد شد و این از وظایف مهم مجلس است. حتی اگر ما به مجلس راه پیدا نکنیم این موضوع را رها نخواهیم کرد.

تعریف و تمجید کدخدایی از حزب کارگزاران
 
عباسعلی کدخدایی در یادداشتی به بیان مولفه‌های اثرگذار برای یک انتخابات حزبی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است.
بیانیه حزب کارگزاران سازندگی را خواندم. فارغ از نادرستی برخی مقدمات، نتیجه گیری آن -یعنی مشارکت فعال در انتخابات پیش رو- نشان از بلوغ سیاسی یک حزب در کشور دارد. سابقه حزب کارگزاران در کشور و حضور اعضای آن از سال‌های بعد از جنگ در بخش‌های مختلف قدرت و مسئولیت، سرمایه خوبی است برای تصمیم‌گیری معقولانه و رفتار‌های قانونی. چهل سال تمرین جمهوریت، ظرفیتی ارزشمند برای گام دوم انقلاب فراهم کرده و هر اصلاحاتی را تنها در چارچوب قانون امکان‌پذیر ساخته است. انتخابات اصلی‌ترین مسیر برای اعلام قضاوت مردم در خصوص راه و شیوه بهتر برای اداره امور کشور است. این ابزار مشروع هرگز نباید تضعیف شده و دستمایه اعتراضات سیاسی گردد.
نظام انتخاباتی ایران در سال‌های پس از انقلاب همواره به همین شکل بوده است و جناح‌های مختلف با رای مردم تمرین حکمرانی کرده‌اند. چرخش مدیریت کشور میان احزاب این فرصت را برای همه ایجاد کرده تا گفتمان خود را در عرصه اجرایی و تقنینی به بوته آزمون بگذارند، شعار‌ها و برنامه‌های خود را عملی سازند و قضاوت را به مردم بسپارند. هر مجلس و دولتی با ایده مشخصی و با آرای مردم شکل گرفته است.
 
پیش بینی موسوی لاری از نتایج انتخابات مجلس یازدهم

یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز او گفت که اصلاح طلبان اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.سید عبدالواحد موسوی لاری در ارزیابی خود در خصوص انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: اصلاح‌طلبان هر جا که کاندیدا داشته باشند قطعا مشارکت خواهند کرد.وی اضافه کرد: در تهران شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان لیست نخواهد داد، ولی تعدادی از احزاب اصلاح طلب در حال رایزنی هستند و ممکن است تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب با هم لیست بدهند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ترکیب مجلس آینده نیز گفت: ترکیب مجلس آینده از الان تا حد زیادی مشخص است و در بسیاری از حوزه‌ها تکلیف روشن است. اصلاح‌طلبان شانس کمی دارند و احتمالاً اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.

جنیدی: «FATF» از حوزه اختیارات دولت خارج شده‌است

معاون حقوقی رییس جمهوری با تاکید براینکه دولت تمام تلاشش را برای جلوگیری از بازگشت ایران به لیست سیاه گروه اقدام مالی مشترک به کار گرفته است و گفت: «اکنون همه چیز از حوزه اختیارات دولت خارج شده‌است و باید چشم انتظار تصمیم نهاد‌های مربوطه باشیم.»لعیا جنیدی به روزنامه ایران گفت: «نپذیرفتن FATF اقتصاد ایران را در مقابل نظام مالی و پولی بین‌المللی قرار خواهد داد.»ایران بعد از برجام پذیرفت که در ازای پذیرش قوانین بین‌المللی برای مبارزه با جرایم مالی، از فهرست سیاه «FATF» یا گروه ویژه اقدام مالی خارج شود و از مزایای مالی این مسأله بهره ببرد. این در حالی است که هنوز تکلیف پیوستن ایران به دو کنوانسیون «پالرمو» و «سی اف تی» که از شروط الحاق ایران به «FATF» است، مشخص نشده است از این رو گروه ویژه اقدام مالی در مهرماه گذشته برای آخرین بار اعلام کرد که اگر ایران تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی (۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸) مفاد دو کنوانسیون «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» را اجرایی نکند، با اقدامات تقابلی مواجه خواهد شد.
 
اصولگرایان و اصلاح طلبان پایگاه اجتماعی شان را از دست داده اند

مصطفی معین می‌گوید: از نظر جامعه بویژه جوانان، موضوع رقابت اصلاح طلب و اصولگرا در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی در این مقطع زمانی، ماجرای تمام شده‌ای است.از چند سال قبل به این طرف خود من هم بکرّات نسبت به ضرورت و ارزشمند بودن وجود گرایش‌های مختلف و اصیل سیاسی برای رشد جامعه، چه اصولگرا باشد و یا اصلاح طلب- تاکید کرده ام. گفتم که بالعکس اگر قرار بر را­نت خواری، آقازادگی و یا سوءاستفاده از قدرت و بی تفاوتی در مقابل مشکلات مردم و گروه‌های محروم و آسیب دیده باشد، تفاوتی بین این جناح و یا آن جناح سیاسی نخواهد بود. متاسفانه هر دو جناح سیاسی پایگاه اجتماعی شان را تا حد زیادی از دست داده اند.
 
برای محل رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیما، در حال تصمیم‌گیری با ایران هستیم

وزیر خارجه اوکراین گفت: ما در حال حاضر با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستیم که در چه محل به خصوصی و با کمک کدام یک از شرکایمان جعبه‌های سیاه هواپیما رمزگشایی شود. می‌دانید که فرانسه به عنوان محلی پیشنهادی مطرح است. بدون حضور تمامی طرف‌های درگیر در این مسئله، به جعبه‌های سیاه دست نخواهیم زد/ ایسنا

مالیات، دلالان خودرو را فراری داد

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با علت کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو پس از روند صعودی اخیر با اعلام مطلب بالا به ایسنا گفت: اینکه قیمت‌ها کاهشی‌اند، عمدتا به دلیل تصمیم گرفته شده در بودجه ۱۳۹۹ است که پیش‌بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود. چند ماه است که سرمایه‌گذاران برای خرید خودرو هجوم آورده‌اند و اکنون که متوجه شده‌اند ممکن است دولت مالیات کلانی از آن‌ها دریافت کنند، نگران شده و در نتیجه خودرو‌های در انبار ذخیره شده را به بازار عرضه کرده‌اند. ▫️اینکه قیمت‌ها کاهشی‌اند، عمدتا به دلیل تصمیم گرفته شده در بودجه ۱۳۹۹ است که پیش‌بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود. چند ماه است که سرمایه‌گذاران برای خرید خودرو هجوم آورده‌اند و اکنون که متوجه شده‌اند ممکن است دولت مالیات کلانی از آن‌ها دریافت کنند، نگران شده و در نتیجه خودرو‌های در انبار ذخیره شده را به بازار عرضه کرده‌اند/ ایسنا

سیل در لرستان و خوزستان ۲ هزار مبتلا به ایدز را گم کرد

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور گفت: در سیل اخیر سال جاری در لرستان و خوزستان دو هزار نفر از بیماران ما که تحت درمان بوده و دارو می‌گرفتند، یکدفعه به ما مراجعه نکردند و، اما ما در عرض کمتر از یک ماه فقط ۱۹ نفر این بیماران را پیدا نکردیم و بقیه را شناسایی کردیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی افزود: نیرو‌های مربوطه با قایق و بالگرد جای آن‌ها را پیدا کرده و به آن‌ها دارو رساندند؛ البته این کار با راز داری کامل در این مراکز درمانی انجام می‌شود. /صداوسیما

چرا تابلوی سامسونگ و ال‌جی پایین کشیده شد؟

رئیس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: یکی از دلایل اصلی این اتفاق حضور ناو کره از حدود دو ماه پیش در خلیج فارس بوده که علیه منافع کشور ما است؛ بنابراین ما اعلام کردیم حداقل کاری که اتحادیه لوازم خانگی می‌تواند انجام دهد تغییر نام تابلو‌های شرکت‌های کره‌ای است. یکی دیگر از دلایل تغییر نام این برند‌ها در مقطع کنونی افزایش قاچاق است. /ایسنا

سه‌شنبه‌ها بیشترین پرواز‌ها انجام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها گفت: در دی‌ماه ۹۸، فرودگاه مهرآباد با ۱۰ هزار و ۵۳۸ فروند بیشترین نشست و برخاست را به خود اختصاص داده و با جابه‎جایی حدود یک میلیون و ۲۴۵ هزار مسافر پرترافیک‎ترین فرودگاه بوده است. در همین ماه نشست و برخاست‌های مسافری در فرودگاه امام خمینی (ره) با متوسط ۱۴۶ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه سمنان با متوسط ۲۱ مسافر در هر پرواز به ترتیب بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. نحوه توزیع پرواز‌ها در ساعات شبانه‌روز و روز‌های هفته نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پرواز‌ها در ساعت ۲۰ و در روز‌های هفته، اوج پرواز‌ها در روز سه شنبه بوده است. /فارس

هرچه موضع اپوزیسیون و اصولگرایان به هم نزدیک می‌شود، اصلاح طلبان بیشتر حذف می‌شوند

روزنامه شرق نوشت: کمتر کسی فکر می‌کرد بعد از حوادث آبان‌ماه ۹۸ و با موضع‌گیری‌های حمایتی اصلاح‌طلبان از نظام در برابر اتفاقات رخ‌داده آنان این‌چنین مورد کم‌مهری قرار بگیرند. در جریان حوادث آبان ۹۸ اپوزیسیون تمام تلاش خود را کرد تا اصلاح‌طلبان را بی‌اعتبار کند یا آنان را به واکنش وادارد، اما اصلاح‌طلبان با اینکه می‌دانستند با استراتژی سکوت در برابر وضعیت موجود و دفاع از آن، حامیانشان را از دست خواهند داد، تن به واکنش ندادند. اینک پرسش اصلی این است: چه کسی از این استراتژی سود برد؟ یقینا اپوزیسیون و اصولگرایان بیشترین بهره‌برداری را از این استراتژی می‌کردند. آنان دو سر قطب فعل سیاست‌اند که هرچه به هم نزدیک‌تر می‌شوند، اصلاح‌طلبان به قعر فعل رانده می‌شوند؛ جایی که اکنون در آن قرار دارند.

کواکبیان لیست جدا می‌دهد

روزنامه اعتماد نوشت:هرچند اصلاح‌طلبان اعلام کردند در این انتخابات لیستی ارایه نخواهند کرد، اما کارگزاران پیش روی دیگر اصلاح‌طلبان اعلام کرد با یک لیست مستقل در این انتخابات شرکت خواهد کرد. لیستی که دیروز از آن رونمایی کرد و سرلیستش «مجید انصاری» قرار دارد. البته از این لیست ۳۰ نفره تنها نام ۱۱ چهره آشناست؛ از جمله افشین اعلا، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب و ...، اما از سوی دیگر ۱۹ نفر کسانی هستند که حداقل نامی از آن‌ها تا به حال به گوش نرسیده است.

نتیجه استفاده سیاسی از فرهنگ فاطمی، گریز زنان از حجاب است

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: نهایت خواسته یک جناح این می‌شود که زن‌ها به ورزشگاه بروند و نهایت همت آن جناح دیگر این می‌شود که در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن و روز‌های انتخابات زن‌های بزک‌کرده را از قاب تلویزیون نشان بدهد و بگوید این‌ها هم ما را قبول دارند! اینگونه از فرهنگ فاطمی حراست کرده‌ایم که امروز خیابان‌های شهرهایمان پر است از زنان بزک‌کرده و گریزان از حجاب اسلامی. این‌ها را نباید مقصر دانست. مقصر ما هستیم که فرهنگ فاطمی را به ابزاری برای تأمین اهداف سیاسی‌مان تبدیل کرده‌ایم.

روانچی: ادعای آمریکا درباره توقیف سلاح‌های ایرانی به مقصد یمن پوچ است

مجید تخت روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل در واکنش به ادعا‌های مقامات آمریکایی درباره توقیف تسلیحات ارسالی به یمن و ادعای ارتباط آن با جمهوری اسلامی ایران نوشت: کارزار دروغ پراکنی آمریکا در مقابل ایران ادامه دارد. روانچی افزود: جدا از ادعا‌های پوچ مبنی بر توقیف سلاح‌های ایرانی به مقصد یمن، ایالات متحده از گزارش سازمان ملل سوء استفاده می‌کند تا بگوید ایران، مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است. در واقع، این گزارش هیچ اشاره‌ای به مسئولیت ایران ندارد گزارش کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد در امور یمن روز چهارشنبه منتشر شد که در آن، موضوعاتی از جمله ارسال سلاح به یمن، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و دیگر مسایل مرتبط با یمن وجود دارد، اما این کارشناسان باز هم نتوانسته‌اند نتیجه گیری کنند که منشا ارسال این تسلیحات، ایران بوده است.

محمود صادقی: احتمال تجدید نظر شورای عالی سیاست‌گذاری درباره ارائه لیست واحد اصلاح طلبان وجود دارد

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید دارد که احزاب اصلاح‌طلب صرفا با تکیه بر نام حزب خود می‌توانند لیست بدهند. او در گفتگو با «نامه‌نیوز» گفت: «شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای راهبرد خودش را به صراحت اعلام کرد و بنا شد که هیچ لیستی با عنوان شورای سیاست‌گذاری در تهران داده نشود، اما احزاب می‌توانند با نام خود لیست بدهند، اما لیست احزاب نباید عناوینی داشته باشند که چنین شائبه‌ای را ایجاد کنند که شورای سیاست‌گذاری لیست داده است. این راهبرد اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی است و این راهبرد نشان داد که اصلاح‌طلبان اتفاقا تا جایی که می‌توانستند عزم جدی برای شرکت در انتخابات داشتند، اما آنقدر فضا بر آن‌ها بسته شد که نتوانستند لیست بدهند. البته باید بگویم بازهم شورای سیاست‌گذاری راه را برای مشارکت در انتخابات نبسته است و اعلام کرده که احزاب به صفت حزبی خود در انتخابات شرکت کنند». این نماینده مجلس درباره سخنی مبنی بر احتمال تجدیدنظر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصوبه اخیر خود گفت: «آقای گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفته است که اگر تجدیدنظر اساسی در ردصلاحیت‌ها صورت گیرد بعید نیست که شورای سیاست‌گذاری بر اساس وضعیت جدید تصمیم جدید بگیرد. این سخن بی‌راه نیست. شاید شورای سیاست‌گذاری راهبردی جدید تعیین کند، اما من بعید می‌دانم اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، زیرا بازگشت چندنفر اهداف انتخاباتی شورای سیاست‌گذاری را تأمین نمی‌کند».

سردار فدوی: اطلاعات فراوانی در مورد حمله ایران به پایگاه عین الاسد داریم

سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه درباره نتایج حمله موشکی سپاه به عین الاسد و اینکه چرا آمریکا اطلاعات آسیب‌های وارده را منتشر نمی‌کنند، اظهار داشت: دنیای غرب مدعی آزادی دسترسی به اطلاعات است، اما در طول سال‌های گذشته مانع دسترسی آزاد به اطلاعات بوده‌اند، دروغگویی یکی از مشخصه‌های جبهه باطل است، آن‌ها اگر منافع‌شان اقتضا کند، دروغ هم می‌گویند و باکی ندارند.وی افزود: دروغ آمریکایی‌ها هویدا می‌شود و همه ابعاد حمله نظامی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد توسط خود آمریکایی‌ها در بازی‌های حزبی شان روشن می‌شود. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اطلاعات فراوانی در مورد حمله ایران به پایگاه عین الاسد داریم، اما ترجیح می‌دهیم آمریکایی‌ها خود، به میزان خسارات وارده ناشی از حمله ایران به عین الاسد اعتراف کنند.

سوال جالب زیباکلام از کارگزاران

صادق زیباکلام در ارتباط با لیست «یاران هاشمی» حزب کارگزاران می‌گوید که واقعا مشخص نیست این حزب از کجا یقین کرده که اگر مرحوم آیت‌الله هاشمی زنده بود، از این لیست و افراد حمایت می‌کرد. زیباکلام در ادامه تصریح کرد: «عملکرد جریان‌های تندرو طی چند سال گذشته و علی‌الخصوص بعد از ۲۹ اردیبهشت که حسن روحانی رئیس‌جمهور شد مشخص است؛ از طرفی ما شاهد بودیم به صورت مرتب طرفداران و بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلب در حال ریزش بوده؛ در این شرایط مساله این است که آیا همچنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم را به حضور فراگیر ترغیب می‌کردند یا خیر؟ من در باب این موضوع مطمئن نیستم که از این لیست حمایت می‌کردند.» وی افزود: «رغبت دارم از سازندگی و کارگزاران این پرسش را مطرح کنم که آن‌ها این اطمینان را از کجا به دست آورده‌اند که تحت عنوان «یاران هاشمی» لیست ارائه می‌دهند و حتی فراتر از آن، خود را تحت حمایت او معرفی می‌کنند؟»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار