تابناک / 5 روز بعد از بارش‌های اخیر، مسافران زیادی در راه مانده‌اند‎؛ راه روستاهای گیلان، کردستان اردبیل و سمنان مسدود است
کد خبر: ۸۲۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 16 February 2020
تابناک / 5 روز بعد از بارش‌های اخیر، مسافران زیادی در راه مانده‌اند‎؛ راه روستاهای گیلان، کردستان اردبیل و سمنان مسدود است
 

به نقل از وطن امروز، سازمان هواشناسی نسبت به ورود سامانه بارشی جدید به کشور تا پایان هفته جاری و بارش برف و باران بویژه در مناطق شمال و غرب و شمال غربی هشدار داده است تا رانندگان و مسافران از وضعیت هوا باخبر شوند.

 

تازه زمستان دارد می‌آید!

به گزارش «وطن امروز»، هنوز هم برخی استان‌ها نظیر کردستان، آذربایجان غربی، سمنان، گیلان و مازندران با برف درگیرند. پلیس راهور نیز هشدارهای لازم را به رانندگانی که قصد دارند به این مناطق سفر کنند داده است که بدون زنجیر چرخ به نقاط کوهستانی و جاده‌های شمال و شمال غربی سفر نکنند. البته به نظر می‌رسد این هشدارها بیشتر از اینکه به مردم و مسافران باشد به مسؤولان و مدیران است تا مشکلات مشابه اتفاقاتی که در گیلان افتاد، تکرار نشود. هنوز مسافران گیلان 5 روز پس از عزیمت در آزادراه قزوین - رشت در راه مانده‌اند و عملکرد مدیران دولتی در مواجهه با مشکلات ناشی از بارش برف، مورد انتقاد شدید مردم است. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه سامانه بارشی جدیدی طی امروز ۲۷ بهمن‌ماه به کشور وارد می‌شود، گفت: این سامانه سبب بارش باران و برف در بیشتر مناطق خواهد شد.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه بتدریج سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب و شمال غرب بارش برف و در ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز و دامنه‌های زاگرس مرکزی در جنوب غرب بارش پراکنده را به دنبال دارد. وی تصریح کرد: طی روز دوشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) این سامانه بارشی علاوه بر مناطق مذکور در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شمال شرق فعال است و بارش باران کل سواحل شمالی را در بر می‌گیرد. به گفته ضیاییان این سامانه اواخر وقت روز دوشنبه از شمال شرق کشور خارج می‌شود و طی این روز بارش برف در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال کرمانشاه و جنوب لرستان شدت بیشتری دارد. وی در ادامه اظهار کرد: طی روز چهارشنبه (۳۰ بهمن‌ماه) نیز بارش برف در جنوب لرستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی شدت می‌گیرد. این سامانه بارشی نیز روز پنجشنبه (اول اسفندماه) در کل کشور فعال خواهد بود و بتدریج اواخر وقت این روز از فعالیت آن در نیمه غربی کاسته می‌شود.

* یخبندان در کشور
طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی امروز و فردا دمای هوا در برخی شهرهای کشور تا 6 درجه زیر صفر خواهد رسید. دمای هوا طی امروز و فردا در تبریز و اردبیل به منفی 6 درجه سانتیگراد می‌رسد و در ارتفاعات این دما کمتر نیز خواهد بود. در این میان سردترین نقطه ایران در 48 ساعت گذشته ارتفاعات شهرستان خلخال با منفی 23 درجه بوده که طی امروز و فردا این سرما تداوم می‌یابد.

* مسدود بودن راه 48 روستای کردستان
با آنکه امدادرسانی همچنان در شهرهای شمالی کشور ادامه دارد، رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان می‌گوید به دلیل کولاک مجدد راه ارتباطی ۴۸ روستای کردستان همچنان مسدود است. دانش زندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش عملیات راهداری، اظهار کرد: راهداران استان به مدت ۷۲ ساعت در راهدارخانه‌ها مستقر بوده و برای بازگشایی راه‌های استان فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ۱۹محور (۱۳ محور شریانی و ۶ محور غیرشریانی) درگیر عملیات راهداری بوده‌اند، افزود: برف‌روبی یکهزار و ۶۰۹ کیلومتر راه، اسکان دادن 80 مسافر و رهاسازی ۱۷۰ دستگاه خودرو توسط رهداران انجام شده است. به گفته زندی ۶۴ دستگاه ماشین‌آلات و ۱۲۰ نیروی راهدارای در تلاش برای بازگشایی راه ارتباطی روستاها هستند و بزودی راه ۴۸ روستا باز خواهد شد. رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به عملیات در راه‌های روستایی، خاطرنشان کرد: در محورهای روستایی ۶۹۴ کیلومتر برف‌روبی شده است.

* باد و بوران 4 محور استان سمنان را مسدود کرد
بر اساس اعلام راهداری استان سمنان در حال حاضر 4 محور این استان به علت باد و بوران و نبود ایمنی مسدود است. به دنبال بارش برف و باران در نقاط مختلف استان سمنان 4 محور مناطق کوهستانی و برفگیر این استان تا اطلاع ثانوی مسدود است. سامانه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان اعلام کرده است: بر اساس تصاویر ارسالی از دوربین‌های نظارتی و گزارش همکاران راهداری، محورهای شاهرود- آزادشهر به علت باد و بوران، شاهرود-گرگان- گردنه توسکستان به دلیل باد و بوران، شهمیرزاد- فولادمحله و کیاسر به علت باد و بوران و شاهرود- رامیان به علت نبود ایمنی تا اطلاع ثانوی مسدود است. بنا بر اعلام این اداره کل در سایر محورهای استان بارش یا مداخلات جوی خاصی گزارش نشده است. همچنین تردد انواع موتوسیکلت به استثنای موتوسیکلت‌های امدادی و انتظامی از محور تهران- سمنان- مشهد و بالعکس مسدود است.

* آماده‌باش برای ورود موج جدید بارش‌ها
با توجه به تجربه تلخ برف گیلان، مسؤولان دولتی در تلاشند مسافران را متقاعد کنند از تجهیزات کافی برای سفر احتمالی استفاده کنند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: سامانه جدید بارشی از روز یکشنبه (امروز) استان‌های کشور را در برخواهد گرفت، بنابراین به مسافران توصیه می‌شود تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند. محمد رودباری افزود: با توجه به اطلاعیه هواشناسی به استان‌ها برای انجام عملیات برف‌روبی، نمک‌پاشی، تجهیز و تعمیر ماشین‌آلات و همچنین تجهیز راهدارخانه‌ها به تجهیزات مورد نیاز از جمله شن، نمک و ذخیره سوخت مورد نیاز اعلام آماده‌باش شده است. وی ادامه داد: سازمان هواشناسی اعلام کرده است بارش‌ها در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، ارتفاعات البرز، گیلان و مازندران در روز یکشنبه (امروز) به صورت برف و باران و در نیمه جنوبی کشور و کرمانشاه و ایلام به صورت باران خواهد بود. رودباری با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های اخیر، ضمن توصیه به هموطنان مبنی بر اینکه در 2 روز آینده از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند، از مسافران خواست با توجه به اینکه در محورهای کوهستانی احتمال کولاک وجود دارد، حتما تجهیزات زمستانی بویژه زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند و قبل از سفر با تماس با سامانه‌ ۱۴۱ از وضعیت جوی و ترافیکی را‌ه‌ها مطلع شوند. مدیر کل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری با بیان اینکه در راه‌بندان اخیر 90 درصد خودروهای حاضر در آزادراه قزوین - رشت بدون زنجیر چرخ بودند، گفت: شاهد تردد خودروهای سنگین از جمله تریلرها بدون زنجیر چرخ بودیم که باعث راه‌بندان شده بود. وی تاکید کرد: الان اعلام می‌کنیم سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود و همه رانندگان باید خودروی خود را مجهز به تجهیزات زمستانی بویژه زنجیر چرخ کنند. رودباری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در ایجاد راه‌بندان‌ها عدم تجهیز خودروها به زنجیر چرخ است، اظهار داشت: نمی‌دانیم چرا مردم توصیه‌های ما را جدی نمی‌گیرند و برای‌شان مهم نیست. مردم حداقل به خود و همسفران‌شان رحم داشته باشند تا سایرین را هم در این سرما گرفتار نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار