با فروپاشی نظام 2500 ساله شاهنشاهی در سال 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی، عملا ایران وارد دوران دموکراسی شد؛ دورانی که به مردم اجازه می‌دهد سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند.
کد خبر: ۸۲۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 16 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،اولین انتخابات در دوران بعد از انقلاب در ایران مربوط به برگزاری همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در 10 و 11 فرورین ماه 1358 بود که با مشارکت و حضور بی‌سابقه مردم همراه شد. در این دوره انتخابات بیش از 98 درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و بیش از 99 درصد آنها با انداختن برگه "آری" به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و این نظام را برای خود انتخاب کردند.

به گزارش ایسنا، از آن سال به بعد به طور میانگین مردم ایران سالی یکبار پای صندوق های رای رفته و دولت و مجلس و ارکان نظام را مستقیم یا غیرمستقیم با رای خود انتخاب می‌کنند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی چهار دسته انتخابات در ایران برگزار می‌شود که اولین آنها انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، مجلسی که رهبری نظام را تعیین می‌کند.

در انتخابات دیگر، مردم با رای خود نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌کنند تا نمایندگان، قوانین کشور را در چارچوب قانون اساسی و سیاست های کلی نظام به تصویب برسانند.

انتخابات سوم هم انتخاب رییس جمهور است که آن نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و رییس جمهور موظف است قوانین کشور را از طریق هیات دولت، اجرایی کند.

و اما چهارمین انتخابات در ایران مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست که این افراد نیز که با رای مردم انتخاب می‌شوند موظفند در راستای حل مشکلات منطقه خود اقدام نمایند.

حال با گذشت چهل و یک سال از انقلاب باشکوه ملت ایران، مردم ایران قرار است دوم اسفندماه امسال برای سی و هفتمین بار پای صندوق‌های رای رفته و این بار نمایندگان خود را برای تشکیل یازدهمین مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند.

مردم کرمانشاه هم همپای تمام مردم ایران، همواره در ادوار مختلف انتخابات حضوری پرشور داشته‌اند و این دوره نیز کرمانشاهیان در انتظار برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس هستند تا با رای خود نمایندگانشان را انتخاب کرده و راهی بهارستان کنند.

در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نگاهی به 10 دوره گذشته انتخابات مجلس در کرمانشاه خالی از لطف نیست و سعی داریم مروری گذرا داشته باشیم بر حضور مردم کرمانشاه و انتخاب و رای آنها در این 10 دوره‌ای که گذشت...

دوره اول انتخابات مجلس

24 اسفند ماه سال 1358 مردم کرمانشاه قرار است همپای مردم ایران، اولین نمایندگان خود را راهی اولین مجلس شورای اسلامی کنند.

در این انتخابات مردم کرمانشاه می بایست هشت نماینده خود را برای حضور در خانه ملت انتخاب کنند. انتخابی که از میان 133 داوطلب این دوره صورت گرفت.

در این دوره از انتخابات 234 هزار کرمانشاهی پای صندوق های رای حاضر می شوند و مشارکت 37.8 درصدی را رقم می زنند که کمترین میزان مشارکت در 10 دوره برگزاری انتخابات مجلس در کرمانشاه به حساب می‌آید.

با برگزاری انتخابات و شمارش آرا در نهایت سید جلیل سیدزاده، حسین جعفری و ارسلان صفایی پور به عنوان اولین نمایندگان مردم در حوزه انتخابیه کرمانشاه انتخاب می شوند.

در حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود هم ملا احمد بهرامی توانست اکثریت آرا را به دست بیاورد و به عنوان اولین نماینده منطقه اورامانات در خانه ملت حاضر شود.

رای مردم اسلام آبادغرب هم لطیف صفری را در این دوره راهی مجلس کرد.

سید عباس میرمونسی نیز در این دوره به عنوان نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی هم این محمدحسین سلیمانی زارچی بود که توانست اکثریت آرا را به دست بیاورد.

و در نهایت در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب هم مرتضی محمودی بعنوان نماینده مردم انتخاب و به مجلس اول راه یافت.

دوره دوم انتخابات مجلس

26 فروردین 1363، مردم کرمانشاه برای دومین بار پای صندوق های رای می‌روند تا نمایندگان خود را انتخاب کنند.

در این دوره عملا تعداد داوطلبان نصف شده و 60 داوطب برای تصاحب هشت کُرسی مجلس با هم رقابت می‌کنند، اما بر خلاف روند کاهشی داوطلبان، مشارکت مردم در این دوره افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

در این دوره 372 هزار کرمانشاهی پای صندوق های رای حاضر شده و مشارکت 52.36 درصدی را رقم می زنند.

با پایان شمارش آرای این دوره در حوزه انتخابیه کرمانشاه مجددا سید جلیل سید زاده و ارسلان صفایی پور می توانند بیشرین رای و اعتماد مردم را کسب کرده و برای دومین بار از حوزه انتخابیه کرمانشاه راهی مجلس شوند و در کنار این دو محمد اشرفی اصفهانی هم به عنوان نماینده سوم حوزه انتخابیه کرمانشاه انتخاب می‌شود.

در حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود این بار مردم عبدالرحمان رحیمی را با رای خود راهی مجلس می‌کنند.

در حوزه اسلام آبادغرب هم لطیف صفری برای دومین بار به خانه ملت راه پیدا می‌کند.

مردم سنقر و کلیایی هم این بار مرادعلی احمدی را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده و راهی مجلس می‌کنند.

همچنین در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین محمد حصاری حائز بیشترین آرا شده و بعنوان نماینده مردم به مجلس راه پیدا می‌کند.

و در نهایت در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب مرتضی شیرزادی توانست در رقابت با دیگر کاندیداها بیشترین رای را بدست آورده و به مجلس برود.

این گزارش ادامه دارد....

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار