کدخدایی:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: چشم‌های شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد کاملاً بسته است و ما فارغ از نگاه سیاسی نسبت به صلاحیت افراد نظر می‌دهیم.
کد خبر: ۸۲۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 19 February 2020

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد

به گزارش تابناک سمنان: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (چهارشنبه ۳۰ بهمن) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل هتل لاله برگزار شد، با اشاره به میزان مشارکت مردم کشورمان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: عوامل مختلفی در میزان مشارکت در انتخابات‌های دنیا موثر است و جامعه ایران هم دور از این مساله نیست.

او افزود: مشکلات اقتصادی در میزان مشارکت انتخابات موثر است اما پیش بینی ما این است که مشارکت خوبی در انتخابات داشته باشیم.

کدخدایی تصریح کرد: میانگین مشارکت در انتخابات‌های ما کمتر از ۵۰ درصد نبوده است و امیدوارم در این انتخابات هم مشارکت خوبی داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فرآیند بررسی صلاحیت‌ها زمان‌اش گذشته و شایعات روزهای گذشته مبنی بر رد یا تایید صلاحیت‌ها تکذیب می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت ورود پول‌های کثیف به انتخابات، شورای نگهبان چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: لازم است از مجلس تشکر کنیم که قانون شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی را تصویب کرد و خوشبختانه وزارت کشور نیز این قانون را ابلاغ و برای اجرای این قانون اقداماتی را پیش‌بینی کرده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار روس مبنی بر اینکه چه تدابیری برای تأمین امنیت انتخابات در نظر گرفتید، گفت: در بحث امنیت فیزیکی و صندوق رأی همیشه دستگاه‌های امنیتی هماهنگی لازم را دارند و بر اساس دستور العمل وزارت کشور شورای امنیت مسئولیت امنیت را بر عهده دارد و مانند گذشته انتخابات در امنیت برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: اگر گزارشی به دست ما برسد که هزینه‌های نامتعارفی در تبلیغات انتخابات صرف شده و یا تخلفات انتخاباتی دیگری در تبلیغات صورت گرفته باشد، قطعاً شورای نگهبان ورود می‌کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را اعلام کند.

کدخدایی  درباره احتمال ابطال آرای این کاندیداها گفت: ابطال آرا زمانی است که یک تخلف مهمی اتفاق افتاده باشد و در سرنوشت انتخابات موثر باشد که اگر چنین اتفاقی بیفتد شورای نگهبان اعمال نظر می‌کند.

او بیان کرد: درباره قوانین انتخاباتی، شورای نگهبان تابع قوانینی است که نمایندگان مجلس در ادوار مختلف تصویب کردند و بار‌ها همین قوانین اصلاح شده است و ما به عنوان مجری قانون باید این قانون را به درستی به مرحله اجرا درآوریم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعا‌هایی مبنی بر ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان تصریح کرد: این دفعه تلاش کردیم تا قانون به درستی اجرایی شود هر چند طبیعتا این ادعا مطرح می‌شود، اما عملکرد شورا و شکل‌گیری مجلس، ریاست جمهوری و انتخابات‌ مختلف گویای همین موضوع است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی پیرامون سه دلیل مهم رد صلاحیت کاندیدا‌ها گفت: ما درمبحث تخلف‌ها سه محور را در نظر میگیرم که در قوانین مختلف انتخاباتی به آن پرداخته شده است، عموما مبانی رد صلاحیت و عدم تایید افراد یا مباحث اقتصادی یعنی سوءاستفاده‌های مالی یا گاهی مباحث اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و اقدام در جهت مخالف با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که این موارد برگرفته از قوانین است معمولاً این سه عامل باعث نظر شورای نگهبان نسبت به عدم تایید صلاحیت افراد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور اعلام کرده است که ۴۴ حوزه انتخاباتی غیر رقابتی است، تصریح کرد: به طور طبیعی شورای نگهبان هیچوقت با نگاه سیاسی صلاحیت‌ها را بررسی نکرده و انتخابات را به عنوان یک شرکت سهامی در نظر نمی‌گیرد تا سهمی را برای گروه‌های سیاسی در نظر گیرد.

او افزود: چشم‌های شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد کاملاً بسته است و ما فارغ از نگاه سیاسی نسبت به صلاحیت افراد نظر می‌دهیم و گروه‌های سیاسی آمار مختلفی را در این باره مطرح کردند که فکر می‌کنم خیلی دقیق نباشد چرا که بخش زیادی از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در گروه مستقلین هستند و به هیچ یک از احزاب و گروه‌های سیاسی وابستگی ندارند و در حوزه‌های مختلف تعداد زیادی هستند که می‌توانند موجب رقابت شوند و ما رقابت را بین همه این گروه‌ها و مستقلین می‌دانیم. فکر می‌کنم که این گزارش خیلی دقیق نباشد.

کدخدایی گفت: رئیس‌جمهور بدون توجه به همکاری ما با وزارت کشور مطالبی را مطرح کرد و بعد از آن نامه‌هایی برای ما ارسال شد که بلافاصله پاسخ آن را دادیم، در بررسی صلاحیت‌ها نیز فقط قانون ملاک ماست، اما فکر می‌کنم که هرگاه آمریکا و دشمنان ما اقداماتی را علیه منافع ملی ما انجام می‌دهند مثل ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، مردم ما هم بسته‌تر می‌شوند و در جهت دفاع از منافع ملی مشارکت بیشتری را خواهند داشت و انشاءالله نتیجه آن را دوم اسفند و در روز انتخابات خواهیم دید و پاسخ محکمی به تهدید‌های دشمنان مردم خواهند داد.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی درباره اینکه چرا شورای نگهبان در زمان تبلیغات بازرس ندارد بیان کرد: البته همکاران ما در استان‌ها تذکرات لازم را می‌دهند، اما مقابله با تخلفات‌های انتخاباتی در گام اول به عهده قوه مجریه و وزارت کشور و نیروی انتظامی است، اما ما نیز اگر شاهد اقداماتی باشیم که در تعیین سرنوشت انتخابات موثر باشد، قطعاً هنگام بررسی صحت حوزه‌ها اعمال نظر می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار