کد خبر: ۸۲۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ 20 February 2020

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: آزمایش اولیه به عمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس در دو مورد مثبت گزارش شده است. آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن به محض آماده شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید.

ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

آزمایشات برای قطعیت تشخیص در حال انجام است

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

او تاکید کرد: تیم های مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر در شهر قم مستقر شده‌اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان عزیز بویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مدنظر قرار دهند.

توضیحات سخنگوی اورژانس کشور درباره انتقال یک بیمار مشکوک به کرونا از بیمارستان فرمانیه

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی که در حال انتقال فرد مبتلا به ویروس کرونا از بیمارستان فرمانیه است، گفت: یک ویدئو در فضای مجازی در حال انتشار است و گفته می شود که فردی از شهروندان تهرانی مبتلا به بیماری کرونا است؛ این فرد به بیمارستان فرمانیه تهران مراجعه کرده است و به دلیل علائم مشکوک به کرونا او را به بیمارستان شهدای یافت‌آباد منتقل می‌کنند.
 
وی ادامه داد: به دلیل اینکه بیمارستان مبدأ دارای بخش ایزوله نیست از همین رو تا مشخص شدن جواب آزمایش فرد بیمار به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل شد.
 
خالدی تصریح کرد: افراد مشکوک به بیماری کرونا در بخش ایزوله منفی بستری می‌شوند و جواب آزمایش این بیماران حدود ۱۲ ساعت بعد مشخص می‌شود.

مردم نگران کرونا نباشند/استفاده از ماسک در حالت عادی ضروری نیست

قاسم جان‌بابایی در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم گفت: مردم نگران نباشند و تنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس‌کرونا میان کودکان و اطفال کمترین مورد را در کشورهای مختلف جهان داشته است.

جان‌بابایی متذکر شد: مردم شستشوی دست با آب و صابون را جدی بگیرند و درباره ماسک نیز مطمئن باشند استفاده از آن برای همگان ضروری نیست و تنها کادر پزشکی به آن نیاز دارند. 

چگونه جلوی حمله کرونا ویروس را بگیریم+راه‌های پیشگیری

 روش پیشگیری این است که گلوی خود را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید گلوی شما خشک شود. همچمین عطش خود را حفظ نکنید، زیرا هنگامی که غشای گلوی شما خشک شد، ویروس در 10 دقیقه به بدن شما حمله می‌کند.

با توجه به سن، آب گرم 50-80 سی سی بنوشید. 30-50 سی سی برای بچه‌ها بنوشید. هر وقت احساس می‌کنید گلویتان خشک است، منتظر نشوید ، آب را در دست بگیرید. به یک باره مقدار زیادی بنوشید. کمک کنید، درعوض همچنان گلو را مرطوب نگه دارید.

تا پایان ماه مارس 2020، به مکان‌های شلوغ نروید، ماسک لازم را بخصوص در درمانگاه‌ها، قطار یا حمل و نقل عمومی بپوشید. از خوردن غذاهای سرخ شده یا تند خودداری کنید و ویتامین C را بارگیری کنید.

علائم:

1. تب بالا

2. سرفه طولانی مدت بعد از تب

3.بچه‌ها مستعد هستند.

 4. بزرگسالان معمولاً احساس ناراحتی ، سردرد و عمدتاً مربوط به تنفس می‌کنند.

 5: بسیار مسری

مسئول اظهارنظر درباره کرونا مشخص شد

 بهرام سرمست امشب در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم گفت: هیچ مدیری به جز دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهارنظر درباره کرونا را ندارد.

وی از رسانه‌ها درخواست کرد که تمامی اخبار را از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

همچنین با تاکید استاندار تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فردا پنجشنبه اول اسفندماه تعطیل اعلام شد.

احتمال قرنطینه‌شدن شهر قم وجود ندارد/ بیمارستان‌های قم آماده مواجهه با کرونا

محمدمهدی گویا در حاشیه جلسه مسئولان وزارت بهداشت با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قم گفت: مواردی از بیماری ویروس کرونا در قم گزارش شده که تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی افزود: مریض‌هایی هم که مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند، ممکن است به بیمارستان‌های مختلف قم مراجعه کنند و بر همین اساس امروز یک جلسه هماهنگی با روسای بیمارستان‌های قم برگزار کردیم که همه هماهنگی‌های لازم برای این موضوع صورت گرفت که اگر لازم بود بیماری بستری شود، این کار صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که احتمال قرنطینه شدن شهر قم به دلیل ورود ویروس کرونا به این شهر وجود دارد، گفت: به هیچ‌وجه، چنین چیزی مطرح نیست.

گویا در پاسخ به این سوال که آیا برای تعطیلی مدارس قم، بحثی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: هنوز مشخص نیست.

صبح امروز هم دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با ایلنا خبر  فوت دو نفر در قم در پی ویروس کرونا را تایید کرد.

به گفته منابع آگاه شش‌نفر هم در حال حاضر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری هستند که خانواده و نزدیکان این افراد در قرنطینه به سر می‌برند.

ویروس کورنا به البرز نرسیده است

حجت اله براتی در گفت و گو با ایلنا تاکید کرد: تا کنون هیچ مورد مثبت از بیماری کورنا در البرز مشاهده نشده است.

وی افزود: سیستم مراقبت بیماری در استان البرز آماده و فعال است و تمامی پرسنل در حوزه بهداشت و درمان، آموزش های لازم را در مواجهه با بیماری دیده و آمادگی برای کنترل بیماری وجود دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: اصلی ترین برنامه، آموزش راه های پیشگیری از بیماری در جامعه است که با استفاده از تمام امکانات موجود از جمله آموزش حضوری، آموزش در مدارس و اماکن تجمعی، صدا وسیما و سایت های خبری صورت گرفته و ادامه دارد.

این پزشک تاکید کرد: در صورت مواجهه با افراد مظنون دارای علامت و سابقه سفر به کشور چین آزمایشگاه پاستور تهران در سطح ملی خدمات تشخیصی را انجام می دهد.

براتی در ارتباط با آمادگی مراکز درمانی در مواجهه با بیماران کورنا گفت: در سطح استان چند بیمارستان برای شرایط خاص آماده اند ولی تمام مراکز آمادگی مدیریت و مواجهه با موارد مظنون را دارند.

این مدیر استانی توصیه کرد: اگرچه مرگ و میر بیماری جدید نسبت به موارد قدیمی کمتر است ولی رعایت بهداشت تنفسی و شستشوی مداوم دست با آب و صابون و خودداری از تماس با افراد بیمار به تمام مردم توصیه می گردد چراکه با رعایت اصول فوق، قطعا از انتشار بیماری جلو گیری می شود.

ویروس کرونا با تاخیر وارد کشور شد

قاسم جان بابائی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: ویروس کرونا به دلیل مسری بودن، به هرحال وارد کشور ما می‌شد، که متاسفانه شاهد هستیم این ویروس کرونا به کشور ورود پیدا کرده است. تشخیص اولیه دو موردی که در شهر قم  شناسائی شده‌اند،  مثبت بوده است. سعی می‌‌کنیم با تشخیص نهایی که نیاز به آزمایش ژنتیک دارد، قطعیت بیماری را بررسی کنیم.  در صورت قطعیت تمام، به سرعت مستندات را به آگاهی مردم می رسانیم. 

وی در ادامه اظهار کرد: ویروس با تاخیر به کشور ما وارد شده است. در کشورهای منطقه سه هفته زودتر موارد ابتلا را مشاهده کرده بودند. آنچه اهمیت دارد این است که کرونا کشنده‌تر از آنفولانزا نیست؛ بعضی از انواع آنفولانزا حتی کشنده‌تر هستند.

 تا دیشب خبر نداشتیم/ افراد مشکوک به بیمارستان کامکار قم مراجعه کنند

«محمد‌رضا قدیر» رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مثبت بودن  آزمایشات اولیه دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم گفت: منتظر بررسی های بیشتر هستیم.

وی در پاسخ به ایلنا که پرسیده بود  چطور دیشب این خبر را تکذیب کردید، گفت: نتایج آزمایش امروز به دست ما رسیده است.

قدیر  در پاسخ به این پرسش که افرادی که  مشکوک  به ابتلای  ویروس کرونا هستند به کجا باید  مراجعه کنند؟ گفت: این افراد باید به درمانگاه بیمارستان کامکار قم مراجعه کنند تا اگر نیاز شد و پزشک تشخیص داد آزمایش مربوطه از آنان گرفته شود.

وی درباره جنسیت، سن  و چگونگی ابتلای این بیماران هم گفت: اطلاع رسانی لازم تا پایان امروز انجام می شود.

تشریح اقدامات برای مقابله با ورود ویروس کرونا/ کمبود لباس و تجهیزات نداریم

«پیمان صابریان» رییس اورژانس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات اورژانس برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در تهران با توجه به اعلام دو مورد تایید شده مبتلا به ویروس کرونا در استان قم گفت: اورژانس تهران از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را در خصوص شیوع احتمالی ویروس کرونا کسب کرده است.

وی ادامه داد: نیروهای اورژانس تهران و اپراتورهای ما آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده‌اند. همچنین از نظر تریاژ و گرفتن شرح حال مناسب بیمار، آموزش‌های لازم به نیروهای اورژانس داده شده است.

رییس اورژانس تهران خاطرنشان کرد: از نظر لباس و تجهیزات لازم در این زمینه کمبود نداریم و به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست.

صابریان تاکید کرد: مهمترین موضوع این است که افراد به موارد بهداشتی و بهداشت فردی حتما توجه لازم را داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی درباره گشت‌های اورژانس تهران گفت: تعداد آمبولانس‌های ما کافی است و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توانیم به طور کامل همه موارد را پوشش دهیم.

تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان تهران

«منصور درجاتی» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تمهیدات استان تهران درباره گسترش شیوع کرونا در استان تهران گفت: از 11 بهمن ماه سال جاری که این موضوع کمی ایجاد نگرانی کرده بود، ما تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به فرمانداری‌ها اعلام کرده‌ایم تا جلسه ستاد پیشگیری و هماهنگی بحران را تشکیل دهند و همچنین در شهرهای تابعه و هم بخش‌ها و دهیاری‌ها جلسه ستاد بحران را تشکیل شود و در این جلسات محوریت باید پیشگیری و رعایت موارد بهداشتی باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت از این اقدام مدیریت بحران استان تهران در خصوص پیشگیری تقدیر کرده است، تصریح کرد: به واحدهای بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکی، تهران و ایران و همچنین هلال احمر و اورژانس تهران دستور آماده‌باش داده‌ایم. البته در خصوص انتخابات نیز این دستگاه‌ها آماده‌باش هستند و در نتیجه نگاه پیشگیری و مقابله بالاست.

درجاتی در واکنش به خبر ابتلای دو نفر به ویروس‌کرونا در استان قم گفت: با توجه به این اتفاق قطعا دوباره اعلام آماده‌باش خواهیم کرد.

19:35- کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اعلام این خبر در توییترش نوشت: به‌دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، دو مورد آزمایشات اولیه از نظر کروناویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت های ویژه فوت نمودند.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار