کرونا یک ویروس قدیمی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و در گذر زمان با نام‌های مختلفی معرفی شده است.
کد خبر: ۸۲۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 22 February 2020

گزارش تاپ شنبه / اسم‌هایی که ویروس کرونا بعد از گذر چند سال به خود گرفت!

به گزارش تابناک سمنان: کرونا یک ویروس قدیمی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و بین حیوانات و انسان‌ها مشترک بوده است. به طوری که عامل ۱۵ درصد از سرماخوردگی‌های معمولی را «کرونا» تشخیص می‌دادند. اما این ویروس با گذر زمان با نام های مختلفی شناخته شده که در ادامه می خوانید.

سارس

دانشمندان اهمیت زیادی به سرماخوردگی ساده نمی‌دادند تا اینکه سال ۲۰۰۳ در کشور چین این عارضه با جهش ژنی تبدیل به کرونا ویروسی شد که عامل سارس بود. سارس یا همان سندروم حاد تنفسی با آلودگی ۸ هزار نفر ۸۰۰ قربانی گرفت.

مرس

سارس در سال ۲۰۱۲ در کشور عربستان با نام مستعار مرس ۵۷۳ نفر را به خود مبتلا کرد و ۱۰۵ نفر را از پا درآورد. یعنی ۳۵ درصد کشندگی داشت.

کرونا ویروس نول

سال ۲۰۱۹ کرونا ویروس جدیدی با نام «کرونا ویروس نول» دوباره در کشور چین با علائمی مانند: تب، سرفه و تنگی نفس بروز پیدا کرد و حدود ۲ درصد گشندگی داشت. بر اساس آمار ۶۸ درصد قربانیان این ویروس مرد و ۳۲ درصد زن بودند. منشا کرونای نول یا کرونا ویروس جدید هم خیلی مورد بحث بوده است به گونه‌ای که ۹۵ درصد ژنوم آن شبیه به خفاش بوده است و همه فکر می‌کردند که از سوپ خفاش منتقل شده، اما طبق مقاله جدید گاردین، ۹۹ درصد ژنومآن شبیه به ویروس کرونای مورچه خوار است.

 

مقایسه ویروس کرونا با آنفلوانزا

اگر بخواهیم کرونا ویروس را با ویروس آنفلوانزای فصلی مقایسه کنیم می‌بینیم که آنفلوانزا در کشور آمریکا در سال جاری ۱۸ میلیون نفر را مبتلا، ۱۸۰ هزار نفر را بستری و ۱۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است؛ البته در سال گذشته تعداد قربانیان از این بیشتر بوده است. در صورتیکه ویروس کرونا در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۸، ۴۰ هزار و ۵۶۳ نفر را مبتلا و ۹۱۰ نفر را کشته است.

حال سوال این است که چرا کرونا با ۲ درصد کشندگی همه افراد را ترسانده است؟ دلیل این هم آن است که این بیماری به شدت واگیر دار است و ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند، ۵/۱۷ درصد علائم خفیف دارند و در ۵/۲ درصد افراد علائم شدیدی از خود نشان می‌دهد. از آنجایی که فرد مبتلا به کرونا از بیماری خود بی خبر است به راحتی در میان عموم ظاهر شده و با این روش ویروس پراکنی می‌کند. بیشترین قربانیان این ویروس افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که نقص ایمنی دارند و یا افرد با زمینه بیماری‌های های کلیوی، کبدی و دیابتی هستند.

ویروس کرونا

 

از دست دادن با یک دیگر پرهیز کنید!

خوشبختانه ویروس کرونا در منطقه غرب آسیا شیوع زیادی نداشته است. برای مبارزه با کرونا مهم‌تر از درمان این است که آن را محدود کرده و جلوی پخش ویروس را با اجرای اصول خود مراقبتی که مهم‌ترین آن شستشوی دست هاست، بگیریم؛ چرا که ویروس کرونا ۴ ساعت روی دست‌ها و ۳۶ تا ۴۸ ساعت روی سطوح مختلف مانند: میله مترو باقی می‌ماند. پس از دست دادن و روبوسی کردن با هم خودداری کرده و یا به جای دست دادن می‌توانید مشت‌های خود و طرف مقابل را باهم تماس دهید. بعد از کار کردن با مواد غذایی خام، استفاده از سرویس بهداشتی یا تماس با حیوانات حتما همان اصول خود مراقبتی یعنی شستشوی دست‌ها را جدی بگیرید.

رعایت آداب تنفسی

حتما یادتان باشد که داخل آرنج خود سرفه یا عطسه کنید و هنگام استفاده از دستمال کاغذی آن را به سطل زباله درپوش‌دار بیندازید. ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی مانند: عطسه و سرفه منتقل می‌شود. پس تهیه ماسک‌های معمولی هم برای جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران کفایت می‌کند و نیازی به ماسک‌های دیگر نیست؛ البته ماسک‌ها عمر چند ساعته دارند و باید مدام آن‌ها را عوض کرد.

 

نحوه استفاده از ماسک‌ها در پیشگیری از انتقال کرونا به دیگران

بخش رنگی ماسک باید به سمت بیرون باشد و بخش داخلی آن که جاذب رطوبت است به سمت داخل باشد. با رعایت اصول بهداشتی می‌توانیم گام مثبتی به جلو برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار