در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت واگذار شده است.
کد خبر: ۸۲۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 23 February 2020
تمهیدات ویژه برای جلوگیری از شیوع کرونا در پادگان‌ها/ ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا تأیید شد/ اختصاص ۳۰ میلیارد به وزارت بهداشت و ۳ میلیارد به استانداری قم برای مقابله با کرونا

در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۲۸ نفر به ویروس کرونا در کشور تایید شده است. همچنین ۵ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. براساس اعلام وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر واحدها و موسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل اعلام شد. همچنین مهد‌های کودک، مدارس در همه مقاطع، مراکز روزانه بهزیستی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در برخی استان‌های کشور از جمله قم، تهران، گیلان، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، اصفهان و مازندران به مدت دو روز و در برخی دیگر تا پایان هفته تعطیل هستند.

تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در پادگان‌ها انجام شده است

«سردار تقی مهری» رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی برای پیشگیری از کرونا در پادگان‌ها و ابتلاء سربازان به این بیماری و همچنین تعطیلی اضطراری پادگان‌ها در نظر دارند؟ گفت: این موضوع در اختیار معاونت بهداشت و درمان نیروهای مسلح است و ما در این زمینه اظهار نظری نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در پادگان‌ها تمهیداتی اندیشیده شده و اقدامات کلی از جمله آموزش‌ها، غربالگری و اقداماتی که توصیه مسئولان بهداشتی کشور است، در حال انجام است.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطرنشان کرد: ما در این زمینه تخصصی نداریم و مسائل را نمی‌دانیم و تابع سیاست‌های کلان بهداشتی هستیم که از طریق دولت و ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌شود.

سردار مهری تصریح کرد: همانطور که گفتم لوازم و تجهیزات در اختیار پادگان‌ها قرار داده شده است.

11

ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا تأیید شد

پیروز حناچی در حاشیه دویستمین جلسه شورای شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت شهردار منطقه ۱۳ گفت: طی تماس تلفنی که پنجشنبه با وی داشتم شرایطش نسبت به گذشته بهتر بوده و رو به بهبودی قرار دارد. از ۴ آزمایشی که برای او انجام شده است، ۳ آزمایش مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است و هم اکنون فرآیند درمانی خود را طی می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا یکی از معاونان شهردار منطقه ۱۵ نیز به کرونا مبتلاست یا خیر؟ گفت: وی مشکوک به آنفولانزاست.

شهردار تهران در ارتباط با اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در اماکن عمومی، مترو و اتوبوس‌ها نیز گفت: در این زمینه نیز براساس پروتکل‌های تعیین شده عمل می‌کنیم و این اماکن در ساعات پایان شب ضدعفونی می‌شوند و این روند ادامه خواهد داشت.

حناچی همچنین به نامه ارسال شده به وزیر بهداشت از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در این نامه نیز ضمن تأکید مجدد بر همکاری شهرداری تهران با وزارت بهداشت تأکید شده است که شهرداری بر اساس پروتکل‌ها عمل خواهد کرد و در این زمینه همکاری نزدیکی بین وزارت بهداشت و شهرداری وجود دارد.

باید تراکم جمعیت در واگن های مترو را کم کنیم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا در تهران و استفاده بیشتر مردم از وسائل حمل ونقل عمومی بعد از افزایش قیمت بنزین، آیا شهرداری نمی‌خواهد برای اضافه شدن مترو و اتوبوس اقدامی کند؟ گفت: برای اضافه شدن واگن به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران کسی نمی‌تواند کمک کند، چرا که واگن یا باید وارد شود و یا ساخته شود. مبلغ ۹۱۰ میلیارد اوراقی که در گرو بانک است نیز متعلق به خرید واگن است.

حناچی ادامه داد: اگر با هدف بهداشت هم به این مساله نگاه کنیم، باید تراکم جمعیت را در واگن‌ها کم کنیم و جمعیت را متعادل کنیم و این پول قرار است، برای ساخت ۲۱۰ واگن مترو و تکمیل ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ هزینه شود و اگر فراهم شود، برای این امر پیگیری می‌شود و تاثیر مستقیمی بر توسعه حمل و نقل عمومی خواهد داشت. 

5

اختصاص ۳۰ میلیارد به وزارت بهداشت و ۳ میلیارد به استانداری قم برای مقابله با کرونا

«اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با ایلنا، درباره اقدامات پیشگیرانه این سازمان درخصوص شیوع کرونا در کشور گفت: تمامی اقدامات از سوی وزارت بهداشت باید اطلاع‌رسانی شود.

وی ادامه داد: در جلسه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا مقرر شد، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و مبلغ ۳ میلیارد تومان به استانداری قم برای انجام امورات ضروری پرداخت شود.

آیا مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل می‌شوند؟

به گزارش ایلنا به نقل از منابع آگاه، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کل  کشور به ویژه استان‌های کانون ویروس کرونا تا آخر سال ۹۸ به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است.

تاکنون مدارس کل استان تهران تا فردا ۵ اسفند ماه و مدارس و دانشگاه‌های استان کانون کرونا تا پایان هفته تعطیل اعلام شده‌اند.

تعطیلی کلاس‌های درس دانشگاه آزاد در ۱۰ استان

دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت های آموزشی و کلاس های درس این دانشگاه نیز در استان های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران و گلستان جهت پیشگیری از ویروس کرونا تا آخر هفته تعطیل است.

رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توجه داشته باشند که فعالیت بخش‌های اداری این واحدهای دانشگاهی به گونه‌ای تنظیم شود که پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشند.

رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از کارمندان آقا در بخش پاسخگویی و به‌صورت شیفتی استفاده کنند. فعالیت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان هفته دایر و برقرار است.

اماکن ورزشی و استخرها تعطیل شوند

حجت نظری در جریان دویستمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به گزارش شهردار تهران در خصوص اقدامات شهرداری برای مقابله با کرونا که در صحن شورا بیان شد، گفت: فارغ‌ از اقدامات شایسته‌ای که انجام شده به نظرم لازم است شهرداری تهران تمهیداتی را اتخاذ کند که بسیاری از خدمات شهر تا جایی که ممکن است به شکل الکترونیک و غیرحضوری ارائه شود. فکر می‌کنم که در شرایط فعلی ما نسبت به تعطیل نکردن امکان و فضاهای عمومی اهمال‌کاری می‌کنیم و شاید نیاز است که این ویروس را قدری جدی‌تر بگیریم.

او افزود: عزیزان وزارت بهداشت حتما موضوع را جدی‌تر بگیرند. چراکه ما از برخی از شهرها که در معرض کرونا قرار دارند می‌شنویم که مردم خیلی موضوع را جدی نمی‌گیرند و شاید دلیل آن این باشد که مردم درباره جزئیات و تبعات کرونا اطلاع کافی ندارند.

نظری گفت: از اقدام خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزارت ورزش جوان در تعطیلی سالن‌های تئاتر و سینماها و نیز مسابقات فوتبال تشکر می کنم. امروز دیدارهای ورزشی بدون تماشاگر و دیدارهای بعدی نیز فعلا تعطیل خواهد بود. در این شرایط به پرهیز از حضور در فضاهای عمومی نیاز داریم تا مانع از گسترش ویروس شویم.

او ادامه داد: بهتر بود جلسه صحن هم به صورت زنده از شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شد، این اتفاق خوبی بود که پیشتر انجام می‌شد و مدتی که انجام نمی‌شود و من تقاضا دارم که این امکان ارتباطی فراهم شود.

نظری درخصوص اقدامات سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: سازمان ورزش نیز در گزارشی که ارائه داده اعلام کرد که نسبت به ضدعفونی کردن فضاهای ورزشی اقدام کرده‌است. اما با توجه به اینکه گفته می‌شود امکان انتقال ویروس در فضاهای مرطوب وجود دارد، لازم است که حداقل استخرها و حتی اگر ممکن است اماکن ورزشی شهرداری هم تعطیل شوند.

او گفت: وزارت بهداشت نیز اطلاع داده که آمادگی توزیع ماسک و ... را دارد، می‌خواهم تقاضا کنم که شرکت شهروند هم این آمادگی را داشته باشد که در صورت تامین ماسک و دیگر مواد از سوی وزارت بهداشت به عنوان واسطه، محلی را برای فروش و توزیع این محصولات با قیمت مصوب در نظر بگیرد تا شهروندان درگیر سودجویی و قیمت‌های متفاوت نشوند.

آزمایشگاه‌های خصوصی مسئول تشخیص "کرونا" نیستند

سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه اعلام کرد که آزمایشگاه‌های خصوصی مسئول تشخیص کرونا ویروس جدید نیستند.

در این اطلاعیه که در کانال تلگرامی سازمان نظام پزشکی کشور منتشر شد، آمده است: «قابل توجه هموطنان، همکاران و پرسنل خدوم درمانی در سراسر کشور هیچ آزمایشگاه خصوصی در تهران و سایر شهرستان‌ها مسئول تشخیص ویروس کرونا Covid-۱۹ نیست.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار