رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: روزنامه کیهان: با مدیرانی مانند حریرچی بر کرونا پیروز می‌شویم / نامه سرگشاده میرسلیم به نمایندگان مجلس دهم / برنامه‌های وزیر احمدی‌نژاد برای مجلس آینده و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷ 26 February 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
روزنامه کیهان: با مدیرانی مانند حریرچی بر کرونا پیروز می‌شویم

وقتی مدیر بیمارستان چینی که مبتلایان به ویروس کرونا در آن بستری هستند، به این ویروس مبتلا شد، اعلام شد ایشان محکم پای‌کار مانده و با تمام توان برای نجات مردمش می‌جنگید و از جان خود مایه می‌گذاشت. همین روحیه قطعا در توقف شیوع این ویروس در چین موثر بوده است.دیروز آقای ایرج حریرچی، معاون محترم وزیر بهداشت کشورمان هم گفت: به این ویروس مبتلا شده است. ایشان در هفته‌های گذشته وسط میدان مبارزه با کرونا بود و ابتلایشان به احتمال زیاد به‌خاطر همین پای‌کار بودن است.ضمن اینکه برای شفای ایشان دعا می‌کنیم و ان‌شاءالله مانند بسیاری دیگر از مبتلایان به زودی شفا می‌یابند، باید گفت، با وجود چنین مدیرانی می‌توان امیدوار بود، از این مرحله نیز به فضل الهی و خیلی زود عبور خواهیم کرد.
 
واکنش‌ها به جنجال فتاح در صدا و سیما

ویدئوی درگیری لفظی رییس بنیاد مستضعفان با مجری تلویزیون واکنش‌هایی را در پی داشت.عباس عبدی در کانال تلگرامی خود نوشت:خیلی‌ها به اقای فتاح ایراد گرفتند که این چه نحو پاسخ دادن و انتظار نابجا داشتن از خبرنگار است؟ به نظر من حق با اقای فتاح بود. چون او بر حسب سابقه و انتظار قبلی که از صدا و سیما داشت؛ به یک "رسانه" نرفته بود که وارد گفتگو شود و مجبور به پاسخگویی باشد. او بر اساس روال همیشگی رفته بود به استودیویِ بوق، تا تبلیغ کند و تمجید و توجیه شود مثل همه مسئولین دیگر. هزینه‌های این را هم معمولا پیشتر دولا پهنا حساب و پرداخت کرده‌اند.در این میان خبرنگار بر خلاف عادت و انتظار رفتار، و پاروخطی نموده و یک پرسش غیرتبلیغی را طرح کرده است. طبیعی است که فتاح هم ناراحت شده، چون چنین قراری نداشته‌اند.اشتباه فتاح این است که باید با خنده می‌گفت:‌ای شیطون! از کی تا حالا این بوق تبدیل به رسانه شده؟ حالا که نوبت ما شد پرسشگر شدید؟ چرا از دوستان شورای نگهبان سوال‌های مشابه نمی‌کنید؟ باید می‌گفت: این سوال نشانه تبعیض است و پاسخ نمی‌دهد.البته مدیران گلخانه‌ای تا این حد حاضر جواب نیستند لذا با یک پاسخ نسنجیده، خودشان را هم خراب می‌کنند.

حسین دهباشی، مورخ و مستندساز نیز در حساب توییتری خود نوشت:آن اوایل مدیران خجالت می‌کشیدند که سمت‌شان ذکر شود و به تواضع و سادگی خود را "مسئول" (کسی که در برابر سئوالات و مشکلات وظیفه دارد پاسخگو باشد) می‌نامیدند. کجا را کج رفتیم که اکنون اخلاق خدایگانی یافته و به خبرنگاری که ازقضا هم‌جناح خودشان است چنین آمرانه و بی‌ادبانه تحکم می‌کنند؟

توجیه شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس از زبان محجوب

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه این فراکسیون در پارلمان دهم اکثریت نبود که تاثیرگذار باشد، گفت:اصلاح‌طلبان بخشی از مجلس دهم را در اختیار داشتند.علیرضا محجوب عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عوامل مختلفی در عدم رای آوری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم نقش داشت، گفت: عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم نقش کمی در عدم رای آوری آن‌ها در انتخابات ۲ اسفند داشت.وی با تاکید براینکه فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) در مجلس دهم اکثریت نبود که بتوانند تاثیر گذار باشد، ادامه داد: اصلاح‌طلبان بخشی از مجلس دهم را در اختیار داشتند اگر فراکسیون امید دو‌سوم مجلس را در اختیار داشت می‌توانستیم بگویم که ما تاثیرگذار بودیم.نماینده تهران در مجلس دهم تصریح کرد: همواره در انتخابات یک جناحی پیروز می‌شود و یک جناح نمی‌تواند موفق شود که رای مردم را کسب کند، ذات دموکراسی اینگونه است و هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که یک جناح از پیش پیروز انتخابات است.عضو فراکسیون امید در مجلس دهم تصریح کرد:عوامل گوناگونی در عدم رای‌آوری اصلاح طلبان در انتخابات ۲ اسفند نقش داشت که باید بررسی شود.
 
مرد تاثیرگذار ماجرای مک فارلین درگذشت

کنگرلو در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با اتکا به سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب، در دستگاه‌های امنیتی و اجرایی کشور مسئولیت‌های دیگری نیز داشت و در ماجرای سفر مک‌فارلین به ایران یکی از عناصر فعال این ماجرا بود.حسام الدین آشنا نوشت:‏ حاج محسن کنگرلو بنیان‌گذار سازمان فجر اسلام، امین شهید‌بهشتی و مرحوم هاشمی، مشاور امنیتی نخست وزیر در دوره دفاع مقدس و مشاور سابق نهاد ریاست جمهوری، پس از عمری مجاهدت خالصانه در مسیر انقلاب اسلامی و امنیت ملی دیشب به سوی معبود شتافت.
 
توصیه‌های کرونایی ضرغامی

عزت الله ضرغامی در توییتی با استقبال از تصمیم دولت برای عادی شدن اوضاع از روز شنبه تاکید کرد که حداقل‌ها را فراهم کنید.در یاداشت توییتری عزت الله ضرغامی آمده است: امروز، به چند داروخانه سر زدم. نه ماسک داشتند و نه ضدعفونی‌کننده!من هم با عادی شدن اوضاع از روز شنبه موافقم. ولی حداقل‌ها را فراهم کنید.‌می‌گویند چند میلیون ماسک کشف کرده‌اند. خب زودتر توزیع و تصاویرش را پخش کنید.ان شاءالله بتدریج با گرم شدن هوا، از این ویروس دموکرات خلاص می‌شویم.
 
نماینده مجلس به ۲۰ سال حبس محکوم شد؟

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با تکذیب خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر محکومیت ۲۰ ساله حبس برای وی گفت: این اشتباه بر اثر تشابه اسمی صورت گرفته و من تاکنون به هیچ دادگاهی نرفته‌ام.حجت الاسلام عبدالحمید خدری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه به عنوان محکومیت حبس ۲۰ ساله برای فردی با نام عبدالحمید خدری منتشر شده صرفا یک تشابه اسمی است، او فرزند عبدالله و من فرزند ناصر هستم.وی ادامه داد: اگر قرار بر اتهامی باشد من باید در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شوم نه دادگاه عادی. متاسفانه در این زمینه بداخلاقی صورت گرفته، زیرا در حکم نام این فرد عبدالحمید خدری فرزند عبدالله ذکر شده است.نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون برای هیچ موضوعی دادگاهی نشده‌ام و به هیچ دادگاهی نرفته‌ام.امروز برخی پایگاه‌های خبری، از محکومیت عبدالحمید خدری به ۲۰ سال حبس به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور خبر داده بودند.
 
نامه سرگشاده میرسلیم به نمایندگان مجلس دهم

منتخب مردم تهران برای مجلس یازدهم از نمایندگان فعلی خواست جلساتی منظم با منتخبان تشکیل داده و تجربیات‌شان را به مناسب‌ترین و سالم‌ترین شکل منتقل کنند.سیّدمصطفی آقامیرسلیم، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس از آن‌ها درخواست کرد تا جلساتی منظم با منتخبان یازدهمین دوره مجلس تشکیل داده و تجربیات و تفکرات، به مناسب‌ترین و سالم‌ترین شکل منتقل شود.در متن نامه سرگشاده سیدمصطفی آقامیرسلیم به نمایندگان مجلس دهم آمده است: «انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، علی‌رغم همه ترفند‌ها و شیطنت‌های استکبار جهانی و صهیونیسم، برخی از دولت‌های منطقه و جیره‌خوران داخلی آنها، به‌لطف خدای منان، با صفا و صمیمیت برگزار شد و فصل جدیدی در خدمت‌رسانی گروهی تازه نفس، پس از فعالیت ۴ ساله همکاران و دوستان مجلس دهم، آغاز شد».در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان شده است: «قدر زحمات مجلس دهم برکسی پوشیده نیست و اینجانب بر خود فرض می‌دانم از شما دوستان عزیز تشکر کنم و امیدوار باشم که با همکاری متقابل، بهترین بهره‌برداری را از زمان سه ماهه تا افتتاحیه رسمی بنمائیم. از هم‌اکنون تا شروع به‌کار رسمی مجلس یازدهم، فرصتی طلایی در اختیار است که باید مغتنم شمرد و تمهیدات لازم را برای آغاز فعالیت مجلس کارآمد و قوی، به حل مشکلات مردم و کشور فراهم آورد و ضمنا موانع را شناخت و مرتفع کرد تا از هر ثانیه وقت مجلس جدید، برای گره گشایی به‌خوبی استفاده کنیم».منتخب مردم تهران برای مجلس یازدهم افزوده است: «به مدد الهی اهمال، تسویف، خستگی، رفاه‌زدگی، بی‌برنامگی، بی‌فکری و زدوبند در مجلس یازدهم جایی نخواهد داشت. برای تحقق اهداف متعالی گام دوم که به هیچ وجه صرفا آرمانی نیست، لازم است مجلس دهم جلساتی منظم را با منتخبان یازدهمین دوره تشکیل دهد تا تجربیات و تفکرات، به مناسب‌ترین و سالم‌ترین شکل منتقل شود».در بخش پایانی نامه سرگشاده آقامیرسلیم به نمایندگان مجلس دهم آمده است: «این بازه زمانی سه‌ماهه را نباید فرصتی برای سهم‌خواهی و تقسیم منافع تلقی کرد، بلکه برای آمادگی یافتن در جهت خدمت خالصانه به مردم باید به تبادل تجربیات پرداخت که بنده آمادگی خود را از هم‌اکنون برای این کار اعلام می‌کنم».
 
برنامه‌های وزیر احمدی‌نژاد برای مجلس آینده

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و نماینده تازه راه یافته مردم اردبیل به مجلس با تاکید بر اینکه اولویت مجلس یازدهم باید حل مشکلات اقتصادی باشد گفت: در مجلس یازدهم طرح‌های ویژه‌ای برای مسکن خواهیم داشت. علی نیکزاد در گفتگو با فارس در پاسخ به این سئوال که اولویت مجلس یازدهم در بخش اقتصادی چه باید باشد گفت: اولویت مجلس یازدهم باید موضوع معیشت مردم باشد و معیشت مردم باید در اولویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. وزیر اسبق راه و شهرسازی ادامه داد: اگر معیشت مردم مورد توجه قرار بگیرد می‌توانیم بر مشکلات اقتصادی نیز فائق بیاییم. پس اگر مشکلات اقتصادی حل شود می‌توان گفت که راه زیادی را طی کرده ایم. نیکزاد در پاسخ به این سئوال که زمانی شما وزیر راه و شهرسازی بودید و به مشکلات بخش مسکن به خوبی آشنا هستید آیا در مجلس یازدهم برنامه خاصی برای حل مشکل مسکن مردم خواهید داشت گفت:با بسیاری از دوستان که جلسه داشتیم بر موضوع مسکن بسیار تاکید کرده ایم بنابراین برای مسکن مردم برنامه‌های ویژه‌ای داریم. نیکزاد اظهارات بیشتر خود را در خصوص برنامه‌ها و اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم را به آینده موکول کرد.
 
راهکار آشنا برای جایگزینی تعطیلات کرونا

مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم حمایت از گروه‌های نوآور، امکان توسعه اپلیکیشن‌های مرتبط با مدیریت مشارکتی و همگانی، گفت: به جای تعطیل جریان تحصیل و زندگی و کسب و کار مردم، تجهیز مکان‌های عمومی، رعایت بهداشت فردی و مراقبت از بیماران را جدی‌بگیریم. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «وزارتین ارتباطات و بهداشت می‌توانند با حمایت از گروه‌های نوآور، امکان توسعه اپلیکیشن‌های مرتبط با مدیریت مشارکتی و همگانی مواجهه با کرونا را فراهم کنند. به جای تعطیل جریان تحصیل و زندگی و کسب و کار مردم، تجهیز مکان‌های عمومی، رعایت بهداشت فردی و مراقبت از بیماران را جدی‌بگیریم.»
 
اخذ جریمه استرداد پرواز‌ها به تاریخ خرید بلیت بستگی دارد

دبیر شرکت‌های هواپیمایی گفت: مسافرانی که از تاریخ ۵ اسفند ماه با علم به شرایط کشور و شیوع ویروس کرونا اقدام به خرید بلیت کرده‌اند مشمول پرداخت جریمه استرداد بلیت می‌شوند. از آنجایی که مسافران تا قبل از ۵ اسفندماه اطلاعی از کنسلی پرواز‌ها به دلیل شیوع کرونا نداشته‌اند به همین دلیل جریمه‌ای بابت استرداد بلیت‌ها از آن‌ها اخذ نخواهد شد. /جام‌جم

چه عواملی افزایش قیمت ارز در بازار را رقم زدند؟

عباس آرگون، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرآنلاین:مهمترین دلیل رشد قیمت‌ها موج سواری برخی سودجویان، وجود نقدینگی سرگردان و بالاخره ورود به لیست سیاه اف‌ای تی اف است. نقدینگی بالایی که در اقتصاد ایران وجود دارد همچنان توانایی این را دارد که نوسان اقتصادی ایجاد کند. در همین ماجرای اخیر می‌بینیم که افزایش انتظارات تورمی سبب شده تا بخشی از این نقدینگی دوباره وارد بازار ارز شود و همین مساله رابطه عرضه و تقاضا را به نفع تقاضا به هم زد. پرواضح است این مساله موجب افزایش قیمت دلار و یورو و تضعیف ریال می‌شود. به نظر اتاق بازرگانی عضویت در اف‌ای تی اف در نهایت بهتر از عضو نشدن در آن بود. یعنی پذیرش شروط این نهاد نهایتا چیزی به کشور نمی‌دهد یا مسیری جدید را برای مراودات بانکی باز نخواهد کرد، ولی حداقل منافذ کنونی را نخواهد بست. در هر حال این بحث اکنون دیگر زمانش گذشته است.

مجلس موافق تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست

عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: باید از تجمع در اماکن نظیر مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن ورزشی و مذهبی جلوگیری شود. از انجام تردد‌های غیر ضروری نیز باید پرهیز شود. مجلس موافق تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال است چراکه یک پیشنهاد کارشناسی و پزشکی در شرایط کنونی است. مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند یک ماه بیشتر سال تحصیلی را در تابستان ادامه دهند. استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای افرادی که نشانه‌های مشکوک بیماری را دارند ضروری است. تنها راه مصون ماندن از این بیماری توجه به نکات بهداشتی است. /ایسنا

توقف ۱۰ روزه اجرای طرح ترافیک در پایتخت قوت گرفت

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره لغو طرح ترافیک در پایتخت اظهار داشت: از طریق کمیسیون عمران و حمل و نقل همچنین کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به پیروز حناچی شهردار پایتخت پیشنهاد داده بودیم با توجه به بروز ویروس کرونا در پایتخت طرح ترافیک برای مدتی در تهران متوقف شود. در صورت لغو طرح ترافیک، شهروندان کمتر از حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند و با این اقدام می‌توان برای پیشگیری و کنترل این بیماری گام برداشت. نظر ما در کمیسیون عمران و حمل ونقل توقف ده روزه طرح ترافیک در پایتخت بوده است و باید منتظر ماند و دید تا بعدازظهر امروز چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ می‌شود. /فارس

کنایه فلاحت پیشه به دردسر‌های خارجی آمار جنجالی نماینده قم از فوت‌شدگان کرونا

فلاحت پیشه، نماینده مجلس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در کشورمان در مورد کرونا را خوب دانست و در عین حال گفت: برخی مصاحبه‌ها درباره تلفات مبتلایان به کرونا ضربه اساسی به کشور زد. بعد از آن برخی از رسانه‌ها شروع به فضاسازی علیه ایران کرده مبنی بر اینکه جایگاه ایران از حیث ابتلا به کرونا بعد از چین در رتبه دوم قرار گرفت، اما چنین چیزی صحت ندارد. /ایسنا
 
سهمیه بنزین عید امشب مشخص می‌شود

شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر؛ هیچگونه تصمیمی مبنی بر سهمیه بنزین سفر در نظر گرفته نشده و چیزی هم به شرکت پخش فرآورد‌های نفتی ابلاغ نشده است و این خبر هم تکذیب می‌کنیم. قرار است امروز چهارشنبه (۷ اسفند) تصمیم نهایی در خصوص واریز سهمیه بنزین نوروزی اتخاذ شود، و ممکن است تا آخر وقت امروز این نتیجه گیری اعلام شود. /باشگاه خبرنگاران

نذری‌ها را به سمت توزیع ماسک ببرید

عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با وجود قول وزیر بهداشت برای توزیع ماسک به صورت انبوه بهتر است افرادی که نذر برای توزیع غذا بین مردم دارند این بار نذری‌های خود را به سمت تهیه و توزیع ماسک بین مردم ببرند. مردم از فضای مجازی دوری کرده و برای کسب اطلاعات به مراکز رسمی رجوع کنند. متاسفانه بسیاری از مطالب در فضای مجازی مدل اطلاعات آمد نیوز و برای تخریب روحیه مردم است. /ایسنا

مجلس یازدهم شبیه به دوره هشتم خواهد بود

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت:مجلسی شبیه به مجلس هشتم که حدود ۲۰ نفر اصلاح‌طلب و مابقی اصولگرا هستند تشکیل می‌شود و عده‌ای هم تحت عنوان مستقلین مطرح هستند که آن‌ها هم با توجه به اینکه از شهرستان‌ها آمدند موضع خود را در مجلس نشان خواهند داد؛ بنابراین اکثریت قاطع، اکثریت انقلابی و فعال در راستای رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب خواهد بود. بنده به همه منتخبین این دوره تبریک عرض می‌کنم. /مهر

آراء سنتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به میدان نیامد

صوفی وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: در انتخابات سال ۹۴ اصولگرایان همان رای سنتی خودشان را داشتند که به هرحال قابل توجه است، اما آن چیزی که سرنوشت انتخابات را مشخص کرد رای اصلاح طلبان در کنار آرای خاکستری بود. مردم آمدند و آن آرای خاکستری باعث شد که رای اصلاح طلبان کاملا از اصولگرایان بیشتر شود. در این دوره اصولگرایان همچنان همان وضع گذشته را با یک افت کمی داشتند، ولی وضعیت اصلاح طلبان، همان وضعیت انتخابات ۹۴ نبود. در حقیقت در این دوره از انتخابات بدنه رای اصلاح طلب در انتخابات حضور پیدا نکرد. یعنی اینگونه نبود که آرای سنتی اصولگرایان که در سال ۹۴ حفظ شد، در این دوره ما شاهد حفظ آرای سنتی اصلاح طلبان هم باشیم که ببینیم بله آرای اصلاح طلبان حفظ شده، ولی آرای خاکستری در انتخابات شرکت نکرده اند؛ اینگونه نبود و اصلا اصلاح طلبان نیامدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار