با مخابره اخبار مرتبط با پیشرفت ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری بسیج عمومی برای شکست کرونا در اردبیل شکل گرفته است.
کد خبر: ۸۲۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 01 March 2020
 
بسیج عمومی برای شکست کرونا در اردبیل/ همه با هم علیه یک ویروس

 

تابناک اردبیل: با مثبت اعلام شدن تست کرونای چندی از هموطنانمان نگرانی‌هایی در خصوص شیوع این ویروس خطرناک و مختل شدن زندگی عادی مردم ایجاد شد تا در نهایت با اعلام ابتلای چند از شهروندان اردبیلی به کرونا ویروس، این نگرانی‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.

طبق آخرین آمار اعلامی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اردبیل به ۱۰ نفر رسیده و تا کنون دو نفر نیز بر اثر ابتلاء به این بیماری فوت کردند؛ همچنین ۴۶ بیمار نیز مشکوک به ابتلاء به کرونا هستند.

به محض تشکیل ستاد پیشگیری از ویروس کرونا در اردبیل، تمهیدات ویژه‌ای برای مدیریت این بیماری و کنترل آن انجام گرفت. تعطیلی مدارس از ابتدای هفته گذشته، تعطیلی قلیان سراها، همایش‌ها و جلسات غیرضروری، جلوگیری از فعالیت اماکن ورزشی در سالن‌های سرپوشیده، ضد عفونی و گندزدایی اماکن عمومی و فرهنگسازی در خصوص آشنایی با راه‌های پیشگیری از ابتلاء به این بیماری از جمله برنامه‌های مهمی بوده که در استان اردبیل اجرایی شد.

همچنین ایستگاه سلامت با محوریت پیشگیری از ویروس کرونا در سه منطقه پرتردد شهر اردبیل برپا شد.

راه اندازی کمپین «در خانه می‌مانیم» در بیله سوار

در این میان کمپینی نیز با عنوان «در خانه می‌مانیم» در برخی از شهرهای اردبیل از جمله بیله سوار به راه افتاد.

فرماندار بیله سوار در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به منظور فرهنگ سازی مناسب در خصوص پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس، کمپینی با عنوان «در خانه می‌مانیم» در شهرستان بیله سوار راه اندازی شده و طی آن از عموم مردم فرهیخته منطقه خواسته شده تا به جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

به گفته قبادی فرهنگ سازی مناسب در خصوص اجرای این طرح از طریق بستر فضای مجازی در حال انجام بوده و اطلاعیه‌هایی نیز به دستگاه‌های اجرایی اعلام شده است.

وی ادامه داد: اجرای کمپین «در خانه می‌مانیم» به معنای قرنطینه نبوده بلکه با فرهنگ سازی و آگاه نمودن عموم مردم از شهروندان درخواست می‌شود تا جز موارد ضروری از منزل خارج نشده و ضمن رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه تجمع در اماکن عمومی را به حداقل برسانند.

استقرار عوامل امداد و نجات در مبادی ورودی شهرهای اردبیل

از دیگر اقدامات انجام یافته در استان اردبیل به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استقرار نیروهای امدادی و پزشکی در مبادی ورودی شهرها و فرودگاه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: عوامل امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی در ایستگاه‌ها و مبادی ورودی استان اردبیل مستقر هستند.

به گفته معبودی نیروهای هلال احمر مجهز به دستگاه‌های تب سنج بوده و چنانچه دمای بدن مسافران بالا بوده و از تب بالا برخوردار باشند، به گیت‌های بهداشت و درمان استقرار یافته در محل برای ارزیابی‌های نهایی هدایت می‌شوند.

وی اضافه کرد: بروشورهایی نیز برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به منظور پیشگیری از ابتلاء به کرونا در استان اردبیل آماده شده و در بین مسافران توزیع می‌شود.

مردم از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند

هفته جاری هفته پیک ویروس کرونا بوده و ضروری است که در این مدت اقدامات پیشگیرانه با احتیاط و توجه بیشتری انجام پذیرد.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، هفته جاری هفته پیک ویروس کرونا بوده و ضروری است که در این مدت اقدامات پیشگیرانه با احتیاط و توجه بیشتری انجام پذیرد.

در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز اطلاعیه‌ای را صادر کرد. در این اطلاعیه از عموم مردم دعوت شد تا با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و استان‌های همجوار، به ویژه وضعیت اضطراری پیش آمده در استان گیلان و شیوع گسترده آن در مناطق مختلف توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی را جدی شمرده و از هر گونه مسافرت تفریحی و یا کاری به شهرهای استان گیلان و سایر شهرهای همجوار تا اطلاع ثانوی اکیداً خودداری شود.

تمدید تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن ورزشی در اردبیل

از دیگر اقدامات و تصمیمات ستاد پیشگیری از ویروس کرونا تمدید تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن ورزشی در اردبیل بود. بنا به اعلام سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، تمامی باشگاه‌های ورزشی غیر از فوتبال، سالن‌های ورزشی و استخرها اعم از خصوصی و دولتی تا پایان هفته جاری تعطیل خواهند بود و از سر گیری فعالیت‌ها منوط به صدور اطلاعیه بعدی ستاد پیشگیری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز پیش از این گفته بود: بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری اجتماعات غیر الزامی، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی استان اردبیل تا ۱۶ اسفند تمدید شد.

مدارس استان اردبیل نیز تا روز دوشنبه تعطیل اعلام شده و بسیاری از دانشگاه‌های استان نیز تا پایان تعطیلات نوروزی فعالیت‌های علمی دانشجویان را تعطیل اعلام کردند.

از آغاز طرح تعطیلی قلیان سراها در جهت کنترل ویروس کرونا نیز تاکنون از ۳۵۰ واحد بازرسی انجام یافته و بیش از ۱۰۲ واحد متخلف پلمب شده است.

ضد عفونی اماکن عمومی اردبیل ادامه می‌یابد

ضد عفونی و گندزدایی اماکن عمومی شهرهای مختلف استان اردبیل نیز با جدیت ادامه می‌یابد.

فرماندار پارس آباد در ستاد پیشگیری از ویروس کرونا از اندیشیدن تمهیدات ویژه برای رفع کمبود مواد ضدعفونی خبر داد.

شهردار اردبیل نیز به گندزدایی تمامی مکان‌های عمومی، مراکز خرید راسته بازار اردبیل، بیمارستان امام، ساختمان‌های اداری، مبلمان شهری، پارک‌ها و … اشاره کرد.

به گفته لطف اللهیان ۱۶۷ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ملکی سازمان اتوبوسرانی، با استفاده از محلول مورد تأیید اداره مرکز بهداشت استان ضد عفونی شده است.

همچنین ضدعفونی و سطوح داخلی اتوبوس نظیر صندلی و دستگیره‌ها توسط بهره برداران و عوامل سازمان به صورت روزانه پاکسازی می‌شوند.

استاندار اردبیل در خصوص اقدامات پیشگیرانه در خصوص بیماری کرونا در سطح استان اردبیل نیز از تأمین لوازم ضد عفونی و ماسک از ابتدای هفته جاری به وفور در سطح استان اردبیل خبر داد.

بهنام جو بر لزوم تأمین تجهیزات تخصصی پزشکی برای بیمارستان‌های استان اردبیل تأکید کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد تا در هفته‌های آتی استان اردبیل به عنوان یکی از استان‌های پیشرو کشور، از آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا برخوردار شود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و نیاز اساسی به مواد ضدعفونی کننده، بهداشتی و مواد پایه مرتبط با بهداشت جامعه، کارخانه الکل سازی اردبیل وارد مدار تولید و توزیع عمومی شده است.

ممنوعیت فعالیت خانه مسافرها و انجام اقدامات پیشگیرانه در مساجد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز از تعطیلی فعالیت خانه مسافرها و تورهای گردشگری در استان اردبیل خبر داد.

به گفته فلاحی به منظور توجه به مسائل بهداشتی در اماکن گردشگری رعایت شیوه نامه‌های وزارت بهداشت و میراث فرهنگی ضروری بوده و خوشبختانه در این خصوص همکاری مناسبی را از سوی فعالان صنعت گردشگری منطقه شاهد هستیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل نیز از تدوین دستورالعمل ویژه ای برای فعالان کانون‌های مساجد در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل شیوع کرونا ویروس خبر داد.

به گفته سقا در این دستورالعمل بر لزوم فرهنگ سازی مناسب مسائل آموزشی و بهداشتی توسط ائمه جماعات، برخورداری مساجد از صابون و مایع ضد عفونی و قرار دادن به اندازه و مناسب آن در وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی مساجد و استفاده از مهر شخصی نمازگزاران تأکید شده است.

در این میان ترخیص ۱۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در استان اردبیل و بازیابی سلامتی آنان می‌تواند خبر خوبی برای اهالی استان اردبیل باشد. توجه مضاعف به انجام اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و مشارکت عمومی مردم در این خصوص می‌تواند در هفته پیک شیوع کرونا مفید واقع شود تا با اتحاد و آگاهی مردم کرونا هم در قبال عزم عمومی مردم، شکست خورده معرفی شده و بار دیگر نشاط و شادابی گذشته به جامعه بازگردد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار