سینماگران نظر دادند؛
در این گزارش اظهار نظر برخی فیلمسازان و سینماگران را درباره نحوه انتخاب و اکران فیلم‌های نوروزی بخوانید.
کد خبر: ۸۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ 03 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: چند روز بیشتر به آغاز اکران فیلم‌های نوروزی در سینما‌های کشور باقی نمانده است. موضوعی که این روز‌ها نقل محافل سینمایی است، این است که معیار و ملاک انتخاب فیلم‌ها در اکران نوروزی بر چه اساس است؟ چه تعداد از این آثار متعلق به جشنواره فیلم فجر است؟ سهم این رویداد بزرگ سینمایی کشور در اکران نوروزی چقدر است؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که در این گزارش قصد داریم به آن پاسخ دهیم. به همین خاطر در این باره با چند نفر از فیلمسازان کشور به گفت و گو پرداختیم.

قرعه‌کشی اکران فیلم‌ها باید برای نوروز هم اتفاق می‌افتاد

منصور سهراب پور تهیه کننده سینما در پاسخ به ترتیب اکران فیلم‌های نوروزی گفت: درباره‌ تصمیم‌گیری اکران فیلم‌های نوروزی، نظر بنده این است که تا به الان هر کس توانسته ارتباط بیشتری با مسئولان بگیرد، حمایت بیشتری از آثارشان می‌شود.

تهیه‌کننده «درخونگاه» گفت: گویا قرار است از این به بعد برای اکران فیلم‌ها، قرعه‌کشی شود؛ اما اکران نوروزی را مستثنی دانسته‌اند. به نظر من باید قرعه کشی در تمام فصول اتفاق بیفتد وگرنه بیشترین بخشی که متضرر خواهد شد، بخش خصوصی است. فیلم‌هایی که حمایت‌های مختلف دولتی و سازمانی دارند، برگشت سرمایه آن چنان برایشان اهمیتی ندارد؛ پس دود آن فقط به چشم بخش خصوصی می‌رود.

وی ادامه داد: به نظر من تنها شرایط سالم برای اکران نوروزی، همین قرعه کشی است. همان گونه که برای اکران آثار فیلم سازان در جشنواره فیلم فجر در حضور همه قرعه کشی می‌کنند، برای اکران نوروزی نیز قرعه کشی کنند. اما مشکل آنجا است که خیلی‌ها از این طرح استقبال نکردند به این دلیل که با اجرای این روند، منافع خود را در خطر می‌دیدند.

سهراب پور افزود: گره‌ها و مشکلاتی که در حوزه سینما وجود دارد، بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. فقط بحث قرعه کشی نیست. سال گذشته شورای صنفی زمانی «درخونگاه» را در سینما‌های کشور به اکران درآورد که قبل از آن فیلم‌های زیاد اجتماعی و تلخ به اکران درآمده بودند. در این شرایط قطعاً مخاطب دیگر به سمت فیلم‌های اجتماعی نمی‌رود. در این صورت علاوه بر صدمه دیدن فیلمسازان، سینمای ایران نیز مخاطب خود را کم کم از دست می‌دهد.

وی در پایان گفت: امیدوارم روش قرعه کشی برای اکران آثار در سینما‌های کشور در تمامی فصول اجرا شود که آسیبی به کسی نرسد.

قطعاً دست‌هایی پشت پرده اکران نوروز است

سید امیر سیدزاده تهیه کننده سینما و تلویزیون، هم به خبرنگار ما گفت: در انتخاب فیلم‌ها برای اکران قطع به یقین دست‌هایی پشت پرده است و نمی‌توان گفت با قرعه کشی همراه بوده است.

وی ادامه داد: گویا فیلم‌هایی که منتخب هستند، برای افراد خاصی می‌باشند. این روش باج دادن شورای صنفی اکران به برخی فیلمسازان است. در نوروز باید فرصت اکران را برای فیلم‌هایی قرار دهیم که تا به الان سهمی در این بازه زمانی نداشته اند. به عنوان مثال انتخاب «لامینور» آقای مهرجویی به گونه‌ای است که گویا قرار بوده از ایشان با این اقدام دلجویی کرده باشند.

تهیه کننده فیلم «مادر قلب اتمی» ادامه داد: از مشکلاتی که در انتخاب آثار نوروزی دیده می‌شود، کمبود ژانر‌های مختلف و تراکم اکران است. سوال اینجا است که چگونه می‌خواهند گیشه سینما را در مابقی ایام سال مدیریت کنند؟ این نوع ترکیب نشان از این دارد که این فیلم‌ها برای افراد بخصوصی هستند که برای نمایش در این ایام انتخاب شده اند. برای ایجاد تعادل در اکران و جذب مخاطب در هر فصل، باید فیلم‌های متنوع و مخاطب پسند وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: به نظر من بعد از اکران نوروزی، دیگر فصل اکران جدیدی نخواهیم داشت و در سال آینده سینما ورشکست خواهد شد. در رأس این قضیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش‌های دیگر مقصر هستند که تعامل و همکاری جمعی را ندارند. رویداد سینمایی کشور (جشنواره فیلم فجر) هم دیگر جذابیت ندارد؛ دلیلش هم این است که ریل گذاری سیاست‌ها از مسیر خود خارج شده است و این یعنی فاجعه. برای برگرداندن جذابیت سابق، باید همه ورود کنند و این نابسامانی در سینما و اکران آثار را بهبود ببخشند.

تا امروز در اکران‌های نوروز شاهد برقراری عدالت نبوده ایم

محسن محسنی نسب تهیه کننده سینما هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بدیهی است که هر سال برای انتخاب فیلم‌ها در ایام نوروز، بدون رعایت حق و حقوق فیلمسازان و با نادیده گرفتن عدالت، تعدادی از آثار بنا به تصمیمات عده‌ای انتخاب می‌شوند. مثلاً فیلمسازی که یک بار از امتیاز اکران نوروز استفاده کرده، دوباره بهره می‌برد. این در حالی است که این موقعیت را باید به فیلمسازی بدهند که تا به حال از این امتیاز برخوردار نبوده است. انتخاب روش قرعه کشی برای اکران فیلم روش بسیار مناسبی است که عدالت نیز با آن به اجرا در می‌آید.

وی بیان کرد: از بین فیلم‌هایی که برای اکران نوروز امسال برگزیده شده اند بجز شنای پروانه، مابقی فضای جشنواره‌ای نداشته اند. نظر من به عنوان فیلمساز این است که باید به دنبال ایجاد شرایط عادلانه برای همه فیلمسازان به منظور استفاده از امتیاز‌های مختلف از جمله اکران نوروزی بود.

محسنی نسب ادامه داد: تا به امروز در اکران‌های نوروزی شاهد برقراری عدالت نبوده ایم. باید از تهیه کنندگانی استفاده می شد که فرصت اکران آثارشان تا به امروز مهیا نشده است. مهم‌ترین بخش سینما عدالت است. در حالی که شاهد آن هستیم که فلان فیلمساز هرسال در اکران نورزی سهم دارد. هرچند که اثری متوسطی ساخته باشد.

این تهیه کننده گفت: مشکل اصلی سینمای ایران، رانت و لابی است. اگر قرار است که برای اکران فیلم‌ها در فصول مختلف قرعه کشی کنند، باید در عید هم همین روش استفاده می شد. بهترین کار در سینمای ایران، اجرای عدالت است که علاوه بر ضایع نشدن حقوق فیلمسازان، به صنعت سینمای ایران نیز کمک بسیاری می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار