رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:پزشکیان: باید از روز اول قم را قرنطینه می‌کردند / ماجرای پیامکی که مجلس را تعطیل کرد / اثبات فرضیه «کرونا یک سلاح بیولوژیک است» نیاز به بررسی‌­های آزمایشگاهی دارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 03 March 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ابتلای دو تن از مدیران سازمان نظام پزشکی به کرونا

دکتر جهانگیری - معاونت نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی به دنبال بروز علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری و اقدامات تشخیصی و درمانی لازم برای وی در حال انجام است. دکتر جهانگیری پس از دکتر کرمانپور - مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دومین نفر از مدیران سازمان نظام پزشکی است که به بیماری کرونا مبتلا شده است. /ایسنا

کرونا بازار کدام مشاغل را در ایران داغ کرد؟

متصدی یک داروخانه که به محض ورود هر مشتری تاکید می‌کرد فقط الکل یک لیتری داریم، در پاسخ به این سئوال که این روز‌ها چقدر با افزایش فروش مواجه شده اید، گفت: وقعا آمار نمی‌توانم بدهم، ولی مشتری وقتی می‌بیند مواد ضدعفونی نیست صابون آنتی باکتریال یا صابون‌های خاص و ژل‌های شستشوی دست که غیر الکلی هستند را می‌خرد و از این بابت ما با افزایش فروش مواجه هستیم. یک فعال در صنف میوه فروش در منطقه شرقی تهران در خصوص تغییرات رخ داده دروضعیت کاری گفت: مشکل افزایش قیمت فقط به ما مربوط نیست، برخی در میادین همه زنجبیل و سیر و لیموشیرین را می‌خرند و بعد به مغازه‌ها با قیمت بالا می‌فروشند. وی گفت: ما از مشتریان خواسته‌ایم حتما با دستکش مخصوص که تا کنون استفاده نکرده اند میوه انتخاب کنند، در ضمن زیاد به میوه‌ها دست نزنند تا سلامت دیگر مشتریان به خطر نیفتد. یک فروشنده لوازم بهداشتی در منطقه ولیعصر گفت: کسی لوازم آرایش نمی‌خرد، اما هر چه شوینده صورت و دست و ... داشتم تمام شد، حتی شوینده‌هایی که الکلی نبود. وی گفت: این روز‌ها مراجعان زیادی دارم که با قیمت‌های بالا ژل دست و ... را برای فروش می‌آورند و ما هم می‌خریم، چون خریدار دارد، کسانی که محصولاتشان را در داروخانه پیدا نمی‌کنند، سراغ ما می‌آیند، اما شاید باور نکنید حتی شیرپاک کن‌ها و پاک کننده‌های آرایشی ما با افزایش فروش مواجه شده اند.

فتوای مهم رهبر انقلاب درباره لزوم رعایت توصیه‌های مسئولان برای مقابله با کرونا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فتوای جدید خود در خصوص کرونا گفتند: از این دستور‌ها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم. هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری (کرونا) کمک کند حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است

تعیین حداقل دستمزد کارگران در وقت اضافه

۱۷روز به پایان سال باقی مانده است، اما هنوز جلسات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۹برگزار نشده است. نمایندگان کارگران معتقدند روی مجموع دریافتی۹۸ کارگران باید یک میلیون و ۱۸۰هزارتومان افزوده شود. در این صورت مجموع دریافتی ۳میلیون و ۳۸۰هزارتومان خواهد شد. برخی احتمال می‌دهند که دلیل عدم برگزاری این جلسات در هفته جاری مراقبت برای پیشگیری شیوع ویروس کرونا و برخی دیگر احتمال می‌دهند که وزارت کار باز هم مانند سنوات گذشته در برگزاری جلسات وقت کشی می‌کند و دستمزد کارگران در وقت اضافه در چندین جلسه کوتاه جمع بندی شود. /تسنیم

سپاه و بسیج را آتش به اختیار کنید تا با مفسدان اقتصادی مبارزه کنند

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت:آیا شرم‌آور نیست که توان برخورد سخت و پشیمان‌کننده با یک مشت حرامخوار و مفسد اقتصادی را نداشته باشیم؟! مسئولان محترم چرا نباید جان‌برکفان نیروی انتظامی و بسیج و سپاه را به میدان آورند و با فرمان «آتش به اختیار» به آنان اجازه بدهند تا با کسب اطلاعات مردمی و بی‌آنکه به عبور از هزار توی اداری نیازی داشته باشند، این حرامخواران قاتل را قلع و قمع کنند؟!

کارآمدی اقلیت مجلس قبل از شما بیشتر بود

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا به خبرآنلاین گفت:۲۵ سال است که بحث رد صلاحیت‌ها وجود دارد، همیشه در هر دوره هم بوده است و پدیده جدیدی نیست. همین آقایان فراکسیون امید چرا در این ۴ سال این قانون انتخابات را اصلاح و تغییر ندادند؟ تلاششان را می‌کردند و به بن بست می‌خوردند و بعد می‌گفتند ما تلاش خود را کردیم. اعتقاد دارم کارآمدی اقلیت اصلاح طلب مجلس قبل به نسبت از اکثریت فراکسیون امید مجلس بیشتر بود.

نظر علمای مشهد در خصوص تشرف به حرم رضوی

آیت الله «سید جعفر سیدان»: در شرایط کنونی جامعه و رواج بیماری ویروسی، باید بهداشت فردی را در همه شرایط رعایت کرد، رعایت بهداشت در همه مکان‌ها به ویژه در اماکن مقدسه، یک عمل عقلانی و دینی است.
آیت‌الله «رجبعلی رضازاده»:در شرایط کنونی جامعه، تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی برای زیارت مضجع منور حضرت رضا (ع) به هیچ عنوان ضرورتی ندارد
آیت‌الله «مصطفی اشرفی شاهرودی»: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، نیازی به تشرف حضوری زائران و مجاوران در محیط مضجع منور حضرت رضا (ع) نیست از همین رو عرض حاجت خدمت حضرت رضا (ع) از راه دور کفایت می‌کند. /خراسان
 
تست کرونای ۲۳ نماینده مجلس مثبت شد

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مثبت بوده چراکه این افراد ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و از طرفی ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود، بنابراین به نمایندگان و منتخبان توصیه می‌کنیم که فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آن‌ها نباشد. مصری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما افزود: فعالیت مجلس به قوت خود برقرار است و ما کمیسیون تلفیق را در صحن مجلس تشکیل دادیم که البته به این کار هم ایراد گرفته شد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ملاقات‌های مردمی با نمایندگان موقتاً لغو است و ما از نمایندگان و منتخبان تقاضا می‌کنیم که در ایام نوروز با مردم ارتباطی نداشته باشند.

نامه رئیس اتاق بازرگانی به روحانی درباره ورشکستگی کسب و کار‌ها

غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در نامه‌ای به رییس‌جمهور با اشاره به اثرات کرونا بر اقتصاد، ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت کسب‌وکار‌های خدماتی، کوچک و متوسط و بنگاه‌های بزرگ بالادستی، ۸ پیشنهاد بخش خصوصی را مطرح کرد. غلامحسین شافعی در این نامه خطاب به حسن روحانی با بیان این نکته که کسب‌وکار‌های خدماتی کوچک و متوسط حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند، نوشته است: با توجه به انتشار بیماری کرونا در سطح کشور امکان دارد شاهد بروز یک سکته تقریباً گسترده در گردش مالی، ظهور بدهی‌های انباشته، نکول تعهدات مالی و بروز موجی از ورشکستگی‌ها و تعطیلی بعضی کسب‌وکار‌ها باشیم. شافعی در ادامه نامه آورده است: موج این شوک از بدنه کسب‌وکار‌های خدماتی کوچک و متوسط و بنگاه‌های فعال در زمینه تجارت بین‌المللی به ساختار‌های اقتصاد کلان و بنگاه‌های بزرگ بالادستی به ویژه نظام بانکی و مالی منتقل خواهد شد و در نتیجه متغیر‌های اقتصاد کلان، همچون رشد، اشتغال و تورم را که به تازگی در مسیر احیا قرار گرفته بودند، مجددا وارد محدوده بحرانی می‌کند.

موافقت مقامات قضایی با اعطای مرخصی به هنگامه شهیدی

مصطفی ترک‌همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: مقامات قضایی پذیرفته اند موکلم در قبال وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آید. این وکیل دادگستری ابراز امیدواری کرد موکلش در صورت تودیع وثیقه طی روز‌های آینده آزاد شود.

انتقاد کیهان از رامبد جوان

روزنامه کیهان نوشت: «مجری خندوانه، مردم را در روز‌های سختی تنها گذاشت! مجری برنامه خندوانه که پیشتر به علت تناقض میان شعار‌های وطن‌پرستانه‌اش و اخذ تابعیت بیگانه برای فرزندش حاشیه‌ساز شده بود، این بار مردم را در روز‌های سخت تنها گذاشت. در ادامه مواجهه نادرست برخی از چهره‌های مشهور سینمایی و تلویزیونی در مقابل انتشار ویروس کرونا در کشور «رامبد جوان» نیز حاضر به اجرای سری جدید برنامه تلویزیونی «خندوانه» نشد. او که طی سال‌های اخیر با همکاری رسانه ملی و تولید برنامه خندوانه مورد لطف و محبت مردم قرار گرفته و قرار بود سری جدید این برنامه را تولید کند، دقیقا در این شرایط که به برنامه‌هایی برای تزریق روحیه امید و نشاط به مردم نیاز است، از کار کناره گرفت!»

ایمن‌آبادی: یارانه کرونا پرداخت شود
 
یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به اقشاری که این روز‌ها کم درآمد هستند و بیماری کرونا باعث تعطیلی همین مشاغل کوچک شده یارانه داده شود.غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره شیوع بیماری کرونا و تاثیر این بیماری بر کسب و کار‌ها و تاثیر این فضا بر زندگی اقشار کم درآمد و کارگران گفت: کرونا متعلق به یک وزارت خانه نیست، این که فقط بگوییم فقط وزارت بهداشت و درمان مسئول رسیدگی و متولی کنترل و ریشه‌کن کردن این بیماری است، درست نیست.نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا سلامت اقتصاد را خدشه‌دار کرده است، عنوان کرد: مردم از درب منازل بیرون نمی‌آیند که باعث تعطیلی کسب و کارشان شده است؛ همین امر می‌تواند به بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی دامن بزند.وی با اشاره به ایام نوروز و شب عید، بیان کرد: امروز بازار‌ها رو به تعطیلی رفته است و مردم دچار مشکل شده‌اند.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مردم از بعضی از اصناف مانند قنادی‌ها از ترس شایع شدن بیماری کرونا خرید نمی‌کنند که امروز تقریباً فعالیت‌شان به صفر رسیده است و این امر بعد‌ها برای چنین مشاغلی مشکلات فراوانی به وجود می‌آورد.وی تاکید کرد: یکسری از اصناف دچار خسارت شده‌اند، مانند کارگران روزمزد که ساعتی دستمزد دریافت می‌کنند این قشر زندگیشان فلج شده، زیرا کل معیشت‌شان با سرکار رفتن در روز می‌چرخد، اما این روز‌ها به خاطر بیماری کرونا خانه‌نشین شده‌اند، باید برای این بخش از جامعه که تعداد زیادی را هم تشکیل می‌دهند، فکری کرد.جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره اقدامات صورت گرفته در مدتی که بیماری کرونا شایع شده است، گفت: تنها اقداماتی که من در این مدت دیده‌ام افزایش نقل و انتقال پول‌ها از طریق خودپرداز بود که مثلاً از ۳ میلیون ریال به ۵ میلیون ریال رسیده است؛ اما سوال اینجاست در رابطه با سررسید‌ها و اقساط بانکی و چک‌ها چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟

واکنش مولوی عبدالحمید به توافق آمریکا و طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با انتشار بیانیه‌ای امضاء توافق‌نامه صلح میان گروه تروریستی طالبان و دولت آمریکا را «موفقیت بسیار بزرگ عصر حاضر» و مصداق «پیروزی حق بر باطل» دانست.وی در بیانیه خود، از گروه تروریستی طالبان با عنوان «حرکت طالبان افغانستان» نام برد!رئیس‌جمهور افغانستان اشرف غنی و جمعی از فعالان سیاسی این کشور توافق طالبان با دولت آمریکا را رد کردند و آن را به رسمیت شناختن یک گروه تروریستی و نادیده گرفتن دولت قانونی افغانستان دانستند. مقامات دولت آمریکا بار‌ها اعتراف کردند که گروه تروریستی طالبان را آمریکا به وجود آورده است.
 
کنایه اکبر ترکان به مصباحی مقدم

مشاور سابق رئیس جمهور گفت:سیاست‌ورزی این است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تلاش کنند نظام را تقویت کنند لذا اصلاح‌طلبان باید در ۱۴۰۰ باز هم در انتخابات شرکت کنند.بخشی از گفتگو آرمان با اکبر ترکان در واکنش به ادعای مصباحی مقدم مبنی بر افزایش سبد رأی ۱۶ میلیونی اصولگرایان و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده را بخوانید؛*اصلاح‌طلبان می‌گویند در ۲۲۰ حوزه کاندیدا نداشته‌اند و کاندیدا‌های آن‌ها تایید نشده‌اند بنابراین در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه دو اصولگرا با یکدیگر رقابت کردند که هر کدام از آن‌ها برنده میدان شود به حال آن‌ها فرقی ندارد این شیوه پیروزی این دوره جریان اصولگرا بوده است و مبارکشان باشد، آن‌ها راست می‌گویند اگر انتخابات ۱۴۰۰ هم به همین روش برگزار شود آن‌ها پیروز میدان می‌شوند، در واقع اگر با همین همکاری شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت کنند بازهم پیروز میدان می‌شوند.*اصلاحات هیچ راهی ندارد و شورای نگهبان در ۱۴۰۰ هم به همین روشی عمل می‌کند که امسال هم آن را مبنی قرار داد.* باید برای حفظ اصل نظام در انتخابات شرکت کنیم، وظیفه ما این است که وضعیت نظام را در فشار فعلی درک کنیم و کسانی که به انقلاب علاقه‌مند هستند باید در هر شرایطی پای صندوق‌های رای بیایند تا دچار خود تحریمی نشویم.* اصلاح‌طلبان هنوز هم در جامعه با اقبال عمومی مردم مواجه هستند، اصلاح‌طلبان عقبه اجتماعی خود را از دست نداده‌اند و همان‌هایی که در انتخابات ۸۸ شرکت کردند هنوز هم به رای خود معتقد هستند همان تعدادی که رای داده‌اند هنوز هم از عقبه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند.*اقبال عمومی جریان اصلاحات هنوز هم با سال ۸۸ برابری می‌کند و آمار مبنی بر افت سرمایه اجتماعی این جریان را غلط می‌خواند.* از اصلاح‌طلبانی که سال ۸۸ رای داده‌اند کسی را سراغ دارید که امروز طرفدار احمدی نژاد باشد؟ بنابراین جمعیت اصلاح‌طلبان هنوز هم همان میزان سال ۸۸ است.
 
واکنش عضو جامعه روحانیت مبارز به لیسیدن ضریح

سید رضا اکرمی گفت: فقط یک احمق می‌تواند وقتی توصیه می‌شود از یکدیگر یک متر فاصله بگیریم، برود و ضریح را لیس بزند. عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفتگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: سال ۹۸ به بدترین شکل ممکن رو به پایان است. چنانچه اسفندماه یک کانون امتحان، آزمایش، آموزش و انتخاب ویژه است تا همه بدانیم چطور به کرونا واکنش نشان دهیم. نکته روشن این است که انسان در هر شرایطی باید شایستگی و بایستگی خودش را به خوبی نشان دهد.

فاطمه رهبر کرونا گرفت؟

روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی ضمن رد شایعه ابتلای فاطمه رهبر به کرونا از ابتلای او به آنفولانزا خبر دارد و گفت که روبه بهبود است. در پی بروز شایعاتی مبنی بر ابتلای فاطمه رهبر منتخب مجلس یازدهم و عضو حزب مؤتلفه روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن رد شایعات ابتلای رهبر به کرونا، گفت: خانم رهبر تست داده‌اند که البته منفی بوده است و همه مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود شایعه بوده و صحت ندارد. وی درباره کسالت نماینده تازه راه یافته به مجلس یازدهم، افزود: خانم رهبر آنفولانزا گرفته‌اند که البته رو به بهبودی هستند و هیچ مشکلی ندارند.
 
مجازات لیسندگان ضریح چیست؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انتشار تصاویر و فیلم‌های رفتار‌های نامتعارف اخیر در زیارت بقاع متبرکه را مصداق نشر اکاذیب و امر خلاف واقع علیه تصمیم نهاد‌های رسمی کشور دانست و گفت: در این خصوص مجازات از دو ماه تا دو سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق برای افراد در نظر گرفته می‌شود. حسن نوروزی در واکنش به برخی رفتار‌های نامتعارف برخی افراد در زیارت بقاع متبرکه با توجه به شرایط فعلی کشور گفت: این موضوع از موارد نشر اکاذیب است چرا که نشر اکاذیب نشر دروغ علیه شخص یا نشر یک موضوع خلاف واقع در جامعه است که بتواند علیه افراد یا نهاد‌های رسمی تاثیر بگذارد. وی افزود: نشر این گونه اعمال که شاهد آن بودیم نشر یک کار خلاف واقع علیه نهاد رسمی یعنی دولت است، چرا که دولت تصمیم گرفته است با تشکیل ستادی از شیوع این ویروس در جامعه جلوگیری کند، پس افرادی که به این رفتار‌های نامتعارف دست می‌زنند و این موضوع را منتشر می‌کنند با نشر این کذب و این امر خرافه علیه مقامات رسمی کشور کار خلاف واقع انجام می‌دهند؛ در این خصوص برای این افراد مجازات از دو ماه تا دو سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود.
 
اثبات فرضیه «کرونا یک سلاح بیولوژیک است» نیاز به بررسی‌­های آزمایشگاهی دارد

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشور برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین و ایران است، گفت: منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی وبعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می‌شود، اما اثبات تخصصی آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد. وی ادامه داد: هرچند بررسی پیامد‌های این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می‌کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.
 
ماجرای پیامکی که مجلس را تعطیل کرد

نماینده مردم فردوس در مجلس گفت: هیأت رئیسه به ما پیامک داده بود که جلسه مجلس فقط در پنجم اسفند برگزار می‌شود و ما به یکباره دیدیم ششم اسفند مجلس جلسه دارد و به خاطر همین پیامک جلسه مجلس به حد نصاب نرسیده بود. محمدرضا امیرحسنخانی با اشاره به برگزاری جلسات علنی مجلس در هفته قبل گفت: هیأت رئیسه مجلس از چند روز قبل آن به ما پیام داده بود که مجلس تنها در روز پنجم اسفند جلسه خواهد داشت و در روز‌های دیگر جلسه علنی برگزار نخواهد شد. وی افزود: علی‌رغم این اطلاع‌رسانی، ما به یکباره دیدیم مجلس روز سه‌شنبه ششم اسفند جلسه دارد و به خاطر همین پیامکی که هیات رئیسه ارسال کرده بود تعدادی از نمایندگان در جلسه حاضر نشده بودند و مجلس برای تشکیل جلسه رسمیت نداشت. نماینده مردم فردوس در مجلس اظهار داشت: البته در آغاز جلسه رئیس مجلس عنوان کرد که به دلیل اینکه قرار است لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد، جلسه ختم می‌شود و اشاره‌ای به حدنصاب نداشتن مجلس نکرد. امیرحسنخانی خاطرنشان کرد: هیچ دلیل و توجیه وجود ندارد که مجلس در شرایط حساس تعطیل باشد، بلکه باید فعال‌تر از زمان‌های دیگر به انجام وظایف نظارتی خود بپردازد. من نمی‌دانم چرا مجلس در این وضعیت خود را تعطیل می‌کند.
 
ذوالنور کرونا را کنترل کرد

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: پیشرفت بیماری کنترل شده فعلا ایزوله و در قرنطینه هستم. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره بیماری خود توضیحاتی ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است:از اظهار نگرانی، ابراز لطف و دعای خیر مردم شریف و مومن بسیار ممنونم به لطف الهی و دعای خیرتان پیشرفت بیماری کنترل شده فعلا ایزوله و در قرنطینه هستم بحق قرآن و عترت خدای قادر متعال این بلیه را از بندگانش بویژه مردم شریف قم دور فرماید.
 
بعیدی‌نژاد: نازنین زاغری به مرخصی می‌رود

سفیر ایران در لندن در پیامی توییتری به نقل از سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که وضعیت سلامت نازنین زاغری خوب است و به او مرخصی داده خواهد شد. حمید بعیدی‌نژاد در پیامی توییتری درباره وضعیت سلامت نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برد نوشت: آقای اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد که وضعیت سلامت خانم نازنین زاغری خوب است و امروز یا فردا به او مرخصی داده خواهد شد تا در تهران به خانواده‌اش ملحق شود.
 
پیام معنادار شکوری‌راد درباره «کرونا»

دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: انسانی که بر زمین و آسمان سیطره یافته‌است دربرابر این موجود ریز احساس عجز می‌کند.علی شکوری‌راد در توییتر خود نوشت:‏ویروس کرونا همه قدرت‌ها را به سخره گرفته‌است.انسانی که بر زمین و آسمان سیطره یافته‌است، دربرابر این موجود ریز احساس عجز می‌کند. همانگونه که نمرود باهمه اقتدارش دربرابر پشه‌ای عاجزشد.‏برای هرکس بخواهد حکم قرنطینه یا حصر صادر می‌کند و به یاد همه می‌آورد که چقدر عاجز و ناتوان هستند.
 
پزشکیان: باید از روز اول قم را قرنطینه می‌کردند

پزشکیان درباره‌ی قرنطینه‌ی قم گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند. اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید. مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی و نایب رییس کنونی مجلس می‌گوید که کرونا شوخی گرفته شده ست و باید بسیار جدی‌تر با آن برخورد کرد. او از لزوم برقراری جدی قرنطینه سخن گفته و ضمن انتقاد از عدم قرنطینه‌ی قم، به وزارت بهداشت توصیه می‌کند که دستوری، قاطع و نظامی با این ویروس برخورد شود و اگر هم به برنامه‌ی و گوشزد‌های وزارتخانه عمل نمی‌شود، اما برای اتمام حجت بایداین مسائل را اعلام کند. از سوی دیگر این نماینده‌ی مجلس با توجه به برخی انتقادات از انجام تست کرونای تعدادی از نمایندگان، درحالیکه بسیاری از مردم عادی چنین امکانی ندارند، می‌گوید که این حرف علمی نیست و در این مورد توضیحاتی ارائه می‌دهد. پزشکیان درباره‌ی قرنطینه‌ی قم گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند. اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید. چون بالاخره این بیماری شوخی‌بردار نیست که ما اینگونه با آن برخورد می‌کنیم. مدام می‌گوییم که نترسید و ما می‌جنگیم! بنظر من باید کسی که گرفتار است قرنطینه شود، با کسانی که در ارتباط بوده قرنطینه شوند، تا دیگران را آلوده نکند. من خودم مهم نیستم و می‌گویم که نمی‌ترسم، ولی من با کاری که دارم می‌کنم ۱۰ نفر دیگر را گرفتار می‌کنم، گناه آن‌ها چیست؟ اینکه کشور را ۱۵ روز تعطیل می‌کردند بهتر از این بود که الان کلا تعطیل شود. الان بیمارستان‌ها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌چیز مملکت را هم بنظر من بهم خواهد ریخت؛ مگر اینکه بصورت جدی و نظامی با آن برخورد کنند، شوخی بردار نیست. ۱۵ روز مملکت را تعطیل می‌کردند، مثل عید که ۲۰ روز تعطیل است، چه می‌شد؟ ولی متاسفانه نکردند و این گرفتاری در اکثر استان‌ها پیدا شده است. بحث ویروس و بیماری‌های واگیر شوخی بردار نیست؛ ما متاسفانه با آن جدی برخورد کردیم.
 
تجمع در مقابل سفارت هند در تهران

جمعی از دانشجویان و طلاب دقایقی پیش در اعتراض به کشتار بی رحمانه مسلمانان در هند و سانسور این قتل عام در رسانه‌های دنیا تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع که مقابل سفارت هند برگزار شد با سر دادن شعار‌هایی حمایت خود را از مسلمانان هند اعلام کردند.
 
مطهری: ایران دست از دفاع از حقوق مسلمانان برنمی‌دارد

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: ایران به خاطر نیاز اقتصادی دست از دفاع از حقوق مسلمانان برنمی دارد. علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره نسل کشی مسلمانان هند منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:توئیت آقای ظریف در دفاع از مسلمانان کشمیر که موجب واکنش دولت هند شد کاری بجا و لازم بود. باید بفهمند که ایران به خاطر نیاز اقتصادی دست از دفاع از حقوق مسلمانان برنمی دارد. همین رفتار باید درباره چین هم که مسلمانان را به بند کشیده انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار