رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جذب یک‌ششم بودجه سلامت کشور برای توسعه زیرساخت درمانی گیلان به جهت جبران کمبودهای زیرساختی درگذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۳۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷ 15 March 2020

جذب یک‌ششم بودجه سلامت کشور برای توسعه زیرساخت درمانی گیلان

 

 پیش از ظهر امروز ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به همراه نماینده منتخب این شهرستان و اعضای شورای تأمین انزلی از بیمارستان شهید بهشتی این شهر بازدید کرد و در جریان آخرین روند درمانی آن قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشستی که پس از بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان شهید بهشتی انجام شد، اظهار کرد: در راستای طرح تحول سلامت، بسیاری از کلینیک‌های تخصصی به بهره‌برداری رسیدند اما گیلان نتوانست در دوره‌های قبل سهم خود را بگیرد درحالی‌که پس از پایان عمر دولت ایجاد، افتتاح و تجهیز کلینیک‌ها در غالب طرح تحول سلامت امکان‌پذیر نیست.

ارسلان سالاری با بیان اینکه کرونا باری اضافه بر دوش حوزه سلامت گذاشت، افزود: پس از شیوع کرونا یک روز قبل از انتخابات تمامی بیمارستان‌های دانشگاه را به محلی برای درمان و پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دادیم اما با مخالفت تنی چند از فرمانداران مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام‌شده ملزومات لازم برای راه‌اندازی آزمایشگاه کرونا در گیلان مهیا شد، گفت: علاوه بر استقرار آزمایشگاه و کیت‌های لازم، از همه ظرفیت‌های استان در جهت تأمین ملزومات بهداشت فردی کادر درمان و مردم به کار گرفتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تجهیز مراکز درمانی گیلان به دستگاه کنم تنفسی و اکسیژن ساز بیان کرد: هشت دستگاه اکسیژن ساز در گیلان در دوران بحران کرونا راه‌اندازی شده درحالی‌که در حال حاضر هیچ شرکتی اکسیژن ساز نمی‌فروشد.

سالاری با بیان اینکه با راه‌اندازی دو بیمارستان در شرق و غرب ظرفیت تخت‌های درمانی افزایش پیداکرده، افزود: در حال حاضر در بیمارستان تالش بیمار پذیرش می‌شود و در تلاشیم با راه‌اندازی بیمارستان لنگرود ظرفیت ۲۵۰ تخت‌خوابی را به شرق گیلان اضافه کنیم.

وی با انتقاد از سرعت کم مشارکت مردم بندرانزلی در طرح بسیج ملی غربالگری کرونا گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی ازجمله سپاه پای‌کار بوده و لازم است در بندرانزلی علاوه بر مشارکت مردم، حوزه سلامت بیشتر پای‌کار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه باید برای استقرار سلامت در استان نهایت تلاش و کوشش را کرد، بیان کرد: یک‌ششم بودجه سلامت کشور از برنامه‌وبودجه برای گیلان به دلیل کمبود زیرساخت‌های سلامت گرفته‌شده و هرچقدر که در توان من باشد برای توسعه سلامت، بهداشت و درمان تلاش خواهم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه بخش باقی مانده بیمارستان شهید بهشتی سریعاً باید تکمیل شود، تصریح کرد: برای من، شهرستان‌های شرق و غرب گیلان فرقی نمی‌کند و بیش ازآنچه فکر می‌کنید در سطح وزارتخانه دنبال اعتبار و تجهیزات هستم اما باید زمان و میزان اعتبار دقیق برای تکمیل بال دیگر بیمارستان شهید بهشتی طی صورت‌جلسه‌ای با حضور نماینده، فرماندار و شبکه بهداشت به دانشگاه اعلام شود.

سالاری با بیان اینکه نباید برای کاری که انجام‌نشده پول پرداخت شود، افزود: باید در هزینه کرد اعتبارات در بیمارستان‌ها نهایت صرفه‌جویی داشت ازاین‌رو نباید از پیمانکارهای بی‌عرضه در تکمیل زیرساخت‌های بیمارستان استفاده کرد و علیرغم اینکه کاری انجام‌نشده پول پرداخت کنیم.

وی با تأکید بر رعایت عادلانه پرداخت کارانه کادر سلامت گفت: در توزیع کارانه بین کادر سلامت نباید بین پزشک، پرستار و خدماتی فرقی قائل شد چون این رویه نامبارک روحیه خدمت جهادی را در کادر درمان از بین می‌برد.

احمد دنیامالی، نماینده منتخب مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به همپوشانی بالای بیمارستان این شهر برای ارائه خدمات درمانی به شهرستان‌های هم‌جوار اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت و جمعیت شهرنشینی در بندرانزلی زیاد است و انزلی علاوه بر ارائه خدمات به جمعیت خود، شهرهای رضوانشهر و تالش را هم پوشش می‌دهد و می‌توان گفت پذیرای ارائه خدمت تا ۲۵۰ هزار نفر است.

وی بر ضرورت تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های درمانی در بندرانزلی تأکید کرد و افزود: ۸۰ تخت در این بیمارستان آماده بهره‌برداری است و در صورت افتتاح آن، پذیرش بیمار در تخت‌های درمانی به ۲۴۰ تخت درمانی می‌رسد هرچند در همین وضعیت نیز از نرم متوسط تخت درمانی نسبت به جمعیت همچنان پایین‌تر هستیم.

دنیا مالی با تأکید بر توزیع هدفمند و منسجم دارو در مراکز عرضه خاطرنشان کرد: کمبود در تأمین دارو وجود دارد و تجربه نشان داده که بعضاً همراهان بیمار تا ۲۴ ساعت برای تأمین دارو در حال جستجو هستند که لازم هست در این راستا اقدامات عاجلی انجام شود.

نماینده منتخب مردم بندرانزلی در مجلس یازدهم با تأکید بر مقدم بودن بهداشت بر درمان افزود: هرچقدر در حوزه بهداشت بیشتر تلاش شود بار سنگین بر کادر درمان در مراکز درمانی ازجمله بندرانزلی به‌صورت محسوس کاهش پیدا می‌کند.

حیدری آزاد، فرماندار شهرستان بندرانزلی نیز در این نشست ضمن تقدیر از کادر درمان و حوزه سلامت شهرستان اظهار کرد: این شهرستان علاوه بر جمعیت بالا میزبان مسافران و گردشگران بوده و لازم است تجهیز بخش در حال بهره‌برداری بیمارستان شهید بهشتی هر چه سریع‌تر انجام شود.

کامبیز تنهایی، رئیس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی نیز با اشاره به پای‌کار بودن کادر درمان ازجمله پزشکان و پرستاران اظهار کرد: ترک کار و ترک خدمت در کادر درمانی بیمارستان انزلی تاکنون نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید از تهدید فعلی فرصت ساخت افزود: در این بیمارستان از شرایط بحرانی در ارائه خدمات بحرانی عبور کرده‌ایم اما لازم هست مردم بیشتر در رعایت کنند.

تنهایی با بیان اینکه اقامتگاهی با ۵۰ تخت در شهرستان ایجادشده تا دوران نقاهت خود را پس از بهبود در آن بگذرانند، گفت: در انزلی قرنطینه نداریم اما متأسفانه مردم همچنان در شهر در حال تردد هستند و از همه مهم‌تر بیماران همراهانی رادارند که خود منجر به انتقال ویروس شده و پیشنهاد می‌کنیم کمپی را برای همراهان ایجاد کنیم تا همراهان از بیمارستان به‌هیچ‌وجه خارج نشوند.

گفته می‌شود حدود ۱۰۲ هزار نفر از انزلیچی‌ها در طرح بسیج ملی غربالگری کرونا شرکت کردند که به ۳۶۰ نفر آن‌ها خدمات ضروری داده‌شده، ۱۲ مورد به بیمارستان ارجاع و ۶۵ مورد نیز به مراکز ۱۶ ساعته درمانی و بهداشتی منتقل شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار