تابناک / استاندار گیلان گفت: نباید به کاهش آمار ورودی بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها دل‌خوش باشیم چراکه گیلان، کماکان جزو استان های بحرانی کشور است و همچنان آمار مبتلایان، بالاست و نگران موجب مسافرت های نوروزی هستیم.
 

دکتر ارسلان زارع پنجشنبه شب در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا که با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در استانداری گیلان برگزار شد، اظهار داشت: هرچند ورودی بیماران به بیمارستان ها کاهش یافته اما نباید به این موضوع دل خوش باشیم چراکه همچنان جزو استان های بحرانی هستیم و آمار مبتلایان ما بالاست.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در سراسر استان فراگیر است، وجود بیماران بستری در بیمارستان های مختلف در شهرستان ها را موید این امر خواند و افزود: به سبب اینکه در آستانه نوروز و احتمال سفرهای تفریحی هستیم، نگرانی بیشتری دارم و پیوسته باید به هم وطنان هشدار دهیم که محیط جغرافیایی گیلان، آلوده به ویروس کروناست.

وی با تأکید بر لزوم استمرار آموزش ها گفت: هرچند بر اساس بررسی های میدانی ؛ رفت و آمد ها و تردد ها کاهش یافته ولی به این موضوع قانع نیستیم و معتقدیم مردم باز هم باید در خانه بمانند و جز به اضطرار از منزل خارج نشوند.

 استاندار گیلان خاطرنشان کرد: مردم باید امسال نوروز را در منزل و کنار خانواده خود جشن بگیرند و عید ما ، بعد از شکست کروناست.

وی با یادآوری انجام برخی مراسم ها همچون مراسم بزرگداشت روز شهدا و نیز آیین پنجشنبه آخر سال به صورت مجازی گفت: بقیه مراسم ها نیز باید به این صورت باشد تا از تجمع ها جلوگیری شود.

 

استاندار گیلان با اشاره به تصمیم دولت برای پایش مسافران خروجی استان ها که توسط رئیس جمهوری اعلام شد؛ ادامه داد: در ستاد استانی نیز تصمیم گرفته بودیم که غربالگری ورودی ها به گیلان را استمرار بخشیم.

وی به ابلاغ بخشنامه های دورکاری کارمندان برای پیشگیری از تجمع نیروهای انسانی و ادامه اجرای این ابلاغیه تا زمان فائق آمدن بر ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت محیط و جغرافیا ، با مدیریت فرمانداران، شهرداری ها و دهیاری ها با کمک سپاه و ارتش اقدامات خوبی انجام داده اند اما همچنان مکان های آلوده وجود دارد و با همین استدلال بر جلوگیری از سفر هم وطنان به گیلان، اصرار داریم.

استاندار گیلان به طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در گیلان با مشارکت هفت هزار و ۵۰۰ بسیجی و سه هزار و ۵۰۰ بهورز و مراقبان سلامت نیز اشاره و اضافه کرد: این طرح در گیلان زودتر از استان های دیگر شروع شد و توانسته ایم رتبه اول را بین استان ها داشته باشیم که البته دلیل اصلی این توفیق، همکاری و همراهی مردم است.

به گفته دکتر زارع؛  با گذشت چهار روز از اجرای این طرح، تا زمان حاضر یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر یعنی حدود ۵۰ درصد جمعیت استان پایش شده اند که این امر از این بابت مهم است که اگر فردی دارای یکی از علائم مشخصه بیماری باشد، به مراکز درمانی هدایت و در صورت نیاز، بستری می شود.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گیلان در حوزه زیرساخت های درمانی از متوسط کشوری پایین تر است، بر ضرورت توجه وزارت بهداشت به تقویت نیروی انسانی و کادر درمانی استان تأکید و اضافه کرد: در نامه ای که به آن وزارتخانه نوشته ام؛ نیاز استان به ۱۵۰ پزشک عمومی، متخصص و کمک پرستار را اعلام کرده ام چراکه کادر درمانی کنونی، به سبب انجام کار سنگین، خسته شده اند.

دکتر زارع گفت: هرچند همه استان های کشور درگیر کرونا هستند ولی در گیلان بنا به شرایط خاص همچنان نیازمند توجه وزارت بهداشت هستیم.

وی همچنین خواستار ارسال فزون تر تجهیزات، ملزومات، داروهای خاص و وسایل محافظت شخصی برای کادر درمانی شد.

وی به افزایش سه برابری تولیدات واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش در گیلان اشاره و اضافه کرد: ۱۲ واحد تولیدی به صورت تمام وقت و سه شیفته در حال فعالیت هستند و نیز روزانه ۱۵ تن الکل در استان تولید می شود اما همچنان با کمبود محصولات ذر این بخش مواجه هستیم.

استاندار گیلان از فعالیت های مردمی و خیران برای رفع کاستی های حوزه تجهیزات بهداشتی نیز قدردانی کرد.

دکتر زارع در خاتمه سخنانش گفت: لازم می دانم مجددا از همکاری مردم استان، کادر درمان ، نماینده وزیر بهداشت و همچنین از بیمارستان ها و پزشکان بخش خصوصی و همه تلاشگران عرصه سلامت که در فضای همدلی با روحیه جهادگرانه و فداکارانه به خوبی پای کار هستند، قدردانی کنم.

وی با اشاره به وجود گلایه هایی از سوی عده ای معدود از پزشکان ادامه داد: مجموعا کادر درمانی استان فداکارانه خدمت کردند و به همین خاطر تعدادی از پزشکان و پرستاران ما در مسیر ایثارگری اجتماعی، شهید راه خدمت شدند.

وی اضافه کرد: در همه جلسات و برنامه ها از مردم درخواست داشته ام که مهمترین مولفه در پیشگیری و موفقیت در مقابله با این بیماری، خودمراقبتی، دیگر مراقبتی و رعایت توصیه های بهداشتی است لذا امروز هم این درخواست را از مردم داریم.

استاندار گیلان بیان داشت: البته اکثریت مردم به خوبی این توصیه ها را رعایت کردند اما معدودی هم بودند که کم توجهی داشتند و امروز هم این نگرانی را دارم که با گذشت زمان توجه به توصیه های بهداشتی کم شود.