مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه‌ها و راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را یادآور شد.
کد خبر: ۸۳۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶ 17 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مهدی شفیعی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که تنوع زیادی دارند. این ویروس‌ها عمدتا منشا حیوانی دارند. معمولا خفاش مخزن اصلی این ویروس‌ها است. برخی از گونه‌های این ویروس می‌توانند انسان را نیز مبتلا کند.

او افزود: تاکنون ۶ گونه از ویروس‌های کرونا شناخته شده اند که قادر هستند انسان را مبتلا نمایند. علائم بیماری از علائمی مشابه سرماخوردگی تا عفونت‌های شدید ریوی و مرگ ممکن است پدیدار شود.

شفیعی بیان داشت: اکثر گونه‌های شناخته شده کرونا ویروس در انسان علائم شایعتر سرماخوردگی را ایجاد می‌کنند و همه ساله تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها در سراسر دنیا دچار این عفونت‌ها می‌شوند از گونه‌های مهمتر کرونا ویروس که بیماری‌های جدی‌تر و شدیدتری ممکن است ایجاد کنند می‌توان به کرونای سارس که در سال ۲۰۰۳ میلادی در چین شایع شد و به کرونای خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ میلادی در منطقه خاورمیانه گزارش شد اشاره کرد.

او تصریح کرد: کرونای جدید ۲۰۱۹ گونه جدیدی از کرونا‌ها است که از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در برخی از شهر‌های چین شایع شده و به نظر می‌رسد که توانسته قدرت انتقال از انسان به انسان پیدا کند. اولین موارد ابتلا سابقه تماس با برخی حیوانات زنده یا مصرف گوشت خام و نیم پز این حیوانات یا رفت وآمد در بازار فروش این حیوانات را داشته اند.

شفیعی گفت: علائم بیماری کرونای جدید ۲۰۱۹ مشابه سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی است و از علائم خفیف سرماخوردگی و تب و عطسه و سرفه تا علایم شدید خلط و تنگی نفس و مشکلات تنفسی را شامل می‌شود. این بیماری هنوز واکسن و یا درمان دارویی خاصی ندارد و دانشمندان در تلاش برای یافتن دارو و یا واکسن آن هستند.

مهدی شفیعی افزود: اگر چه ابتلا به کرونای جدید مواردی از مرگ و میر را بدنبال داشته است، اما میزان مرگ ومیر آن بسیار کم بوده و بیشتر افراد سالمند و یا دارای بیماری زمینه‌ای ونقص ایمنی که مبتلا بودند جان خود را از داده اند.

او بیان داشت: تمام افرادی که این علایم را داشته باشند احتمال ابتلا به این بیماری را ندارند. فردی احتمال ابتلا به این بیماری را دارد که در تماس با عامل بیماریزا قرار گرفته باشد. خوشبختانه تاکنون در کشور و استان هیچگونه موردی از این بیماری کشف نگردیده است.

او توصیه کرد: مردم لازم است در فصول سرد سال جهت جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های شایع و غیرشایع تنفسی نکات زیر را رعایت نمایند:

۱-شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون قبل از مصرف هرگونه خوراکی و بلافاصله در بدو ورود به منزل
۲-خواب و استراحت کافی
۳-مصرف میوه جات و سبزیجات تازه
۴-عدم دست زدن به بینی و دهان و لمس زیاد صورت و مخاط‌ها در بیرون از منزل و محیط کار
۵-رعایت اداب عطسه و سرفه و جلوگیری از انتشار ذرات تنفسی در هوا و آلودگی دست‌ها با استفاده از دستمال کاغذی
۶-عدم دست دادن و روبوسی با افرادی که علایم بیماری دارند
۷-استراحت در منزل و حضور کمتر در محیط‌های جمعی در زمان بیماری تنفسی و علامت دار بودن
۸-رعایت دستورات پزشک معالج و خودداری از مصرف خودسرانه دارو‌ها
۹-استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در افراد سالم در محیط خارج از منزل توصیه نمی‌شود.
۱۰-افرادی که دچار علائم خفیف بیماری تنفسی می‌شوند باید علائم هشداری را بدانند و در صورت بروز این آن‌ها فورا به مراکز درمانی مراجعه نمایند، این علایم شامل: خلط خونی، تب‌های شدید که کنترل نمی‌شوند، تشنج، احساس تنگی نفس، کبودی لب‌ها و یا انگشتان دست و پا، احساس سردرد شدید و یا کاهش سطح هوشیاری و خواب آلودگی شدید و احساس تپش قلب است.

شفیعی بیان داشت: تاکنون هیچگونه موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح استان و تمام نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط آمادگی لازم را در این خصوص دارند و جلسات کارشناسی و بررسی شرایط استان در مواجهه احتمالی با این بیماری و سطح آمادگی استان توسط استانداری و ستاد پدافند غیرعامل استان رصد می‌گردد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار