دستگیری هتاکان به حرم حضرت معصومه(س)

این اقدام پس از آن صورت گرفت که متولیان حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در قم و حرم امام رضا(ع) در مشهد برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، دوشنبه شب اقدام به بستن درهای این اماکن مقدس کردند اما برخی با حمله به درهای ورودی این اماکن مقدس اقدام به شکستن گیت‌های ورودی کرده و با برخی رفتارهای خلاف عرف و غیرقانونی در‌های ورودی بقاع متبرکه در قم و مشهد را تخریب و تلاش کردند وارد حرم مطهر شوند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور وزارت بهداشت خواستار آن شد تا به منظور پیشگیری از ابتلای عموم زائران به بیماری کرونا، مردم از حضور در این اماکن به دلیل ازدحام جمعیت و احتمال شیوع کرونا خودداری کنند. اقدامی که از سوی متولیان نیز مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت دوشنبه شب استاندار قم و تولیت‌های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در نامه‌ای مشترک اعلام کردند که در این مکان‌های مقدس تا اطلاع ثانوی به روی زائران بسته خواهد بود.آستان قدس رضوی هم دوشنبه شب طی اطلاعیه‌ای از توقف موقت حضور زائران در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) خبر داد.به گزارش «ایرنا» در این اطلاعیه که دوشنبه شب منتشر شد، آمده است: در پی ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا و اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و لازم‌الاجرا بودن آن، آستان قدس رضوی، آستانه مقدسه کریمه اهل بیت(س) در قم و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع)، توقف موقت حضور زائران را در حرم‌های مطهر از روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند اعلام کردند.با این حال فیلم‌های منتشر شده از قم و مشهد در فضای مجازی از حمله برخی به این اماکن به بهانه باز کردن درهای حرم حکایت می‌کند.این اولین بار نیست که اقداماتی ازاین دست پس از توصیه وزارت بهداشت و ستاد فرماندهی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت ازدحام در اماکن متبرکه با اعتراض برخی روبه‌رو می‌شود.پیش ازاین هم کلیپ‌هایی از حضور برخی ازاین افراد درفضای مجازی منتشر شده بود که اقدام به لیسیدن ضریح حرم حضرت معصومه(س) در قم و حرم امام رضا(ع) در مشهد کرده بودند که البته همین موضوع منجر به بازداشت آنها شد.

درهمین راستا روز گذشته تولیت آستان قدس رضوی و تولیت‌های حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روز سه‌شنبه در پی بسته شدن درهای این حرم‌ها بیانیه مشترکی صادر کردند. به گزارش «ایرنا» در این بیانیه که به‌صورت مشترک توسط حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی و سیدمحمد سعیدی و محمد محمدی ری شهری تولیت‌های حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) صادر شده آمده است: ملت مؤمن و شریف ایران اسلامی که شیفتگی و شیدایی خاندان عصمت و طهارت(ع) را در اعماق جان داشته و دارید در آخرین روزهای زمستان سال ۹۸، جهان و ایران با ابتلای سنگینی مواجه شده است که بدون تردید با توکل بر خداوند تبارک و تعالی همراه با همت، شکیبایی و همدلی می‌توان از این بلای سخت گذر کرد و دوباره با بهار سلامت و نعمت، زنگار ماتم زدود و نغمه شادمانی سرود.

دربخش دیگری از این بیانیه آمده است: با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه‌ اجتماعات و برنامه‌های گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمده است و اکنون با گسترش و مخاطرات جدی‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهل بیت(ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرم‌های مطهر ابراز می‌داریم.

ازسوی دیگر به گزارش جماران، احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی درسخنانی در جمع خدام بارگاه منور رضوی در محوطه صحن مسجد جامع گوهرشاد بارگاه منور امام علی بن موسی‌الرضا(ع)، با بیان اینکه نسبت به حفظ سلامت زائران خود را مسوول می‌دانیم، تأکید کرد: هیچ تصمیم فردی درباره حرم مطهر گرفته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای سوال می‌کنند چرا حرم مطهر را ضدعفونی می‌کنید، افزود: همانگونه که در تطهیر حرم مطهر در برابر خون یا نجاست وظیفه داریم، در مقابل ضدعفونی کردن حرم مطهر برای حفظ سلامت مردم و رعایت مسائل بهداشتی نیز وظیفه شرعی داریم و اینها چیزی نیست که از قداست و بزرگی حضرات معصومین علیهم‌السلام کم کند، ما باید باورهایمان را اصلاح کنیم. وی تاکید کرد: حفظ سلامت زائران را اولویت این شرایط می‌دانیم.

واکنش‌ها

اما اقدام خارج ازعرف برخی نسبت به این اماکن مقدس، واکنش‌های زیادی دربرداشت. درهمین راستا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اتفاقات رخ داده اخیر توسط عده‌ای در حرم حضرت معصومه(س) تاکید کرد: هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت به حرم حضرت معصومه(س) باشد.

به گزارش انتخاب در بخش دیگر این بیانیه آمده است: حال که بدخواهان و دشمنان میهن و انقلاب و اسلام عزیز در این آزمون بدترین امتحان را دادند و در این شرایط بی‌رحمانه این بلا را به کارزاری اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مبدل کرده‌اند و با انجام اقداماتی افراط‌گرایانه و به دور از عرف شریعت درصدد ضربه زدن به ملت و انقلاب برآمده‌اند بدانند که چهره دشمنان و منافقان آشکارتر خواهد شد و ملت بزرگ ما و سپاه عظیم بهداشت و درمان و نیروهای مردمی و بسیجی و نیروهای مسلح و همه قشرهای اجتماعی، باردیگر در این صحنه پیروز و درخشان خواهند بود.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی مطهری، علاءالدین بروجردی، احمد مازنی، شهاب‌الدین بیمقدارو برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز درسخنانی ضمن محکومیت این قبیل اقدامات، خواستاربرخورد با اقدام خودسرانه حرمت‌شکنان وبازداشت و محاکمه هتاکان شدند. آنها همچنین شکستن حرمت حریم اهل بیت(ع) را نماد جهل مقدس توصیف کردند.نصرالله پژمانفرنماینده مشهد نیزدرگفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: باید سرشاخه‌های انگلیسی که تجمعات تخریب‌آمیز جلوی حرم‌ رضوی و حرم حضرت معصومه(س) را رهبری کرده‌اند توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شناسایی و برخورد قاطع با آنها صورت گیرد.به گزارش خبرگزاری فارس، ۵۹ هیات مذهبی قم نیز طی بیانیه‌ای هتک حرمت به حرم مطهر حضرت معصومه (س) را محکوم کردند.بهرام سرمست استاندار قم نیز کاهش ورودی‌های بیمارستان‌ها را فقط با مشارکت مردم در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا امکان‌پذیر دانست و گفت: هیچ تجمعی با هر عنوانی در قم نباید تشکیل شود.

عبور از شرایط سخت

درکناراین واکنش‌ها روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری درمراسم افتتاح قطعات ٢ و ٣ آزادراه شهید همت ، با تاکید بر اینکه با کمک مردم و همت پزشکان از این روزهای سخت عبور می‌کنیم گفت: امسال جسم ما از اماکن متبرکه به دلایل بهداشتی فاصله دارد اما روح ما از هرسال به آنها نزدیکتر است. به‌خصوص امسال و روز اول فروردین به نام مولای ما حضرت موسی بن جعفر (ع) است و فرزندان عزیز و بزرگوارش از امام هشتم تا حضرت معصومه و شاه چراغ از او هستند.

بازداشت ۱۱نفر از عوامل هتک حرمت

درهمین حال به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم از دستگیری ۱۱ نفر در پی هتک حرمت به حریم حرم حضرت معصومه(س) خبر داد. ازسوی دیگر به گزارش تابناک،یک منبع آگاه ازبازداشت ۲۵ نفر از عناصر خودسر در قم، از سوی مراجع امنیتی خبر داد.

آمار ابتلا ازمرز ۱۶هزار نفر گذشت

درکناراین اخبار آخرین آماروزارت بهداشت از افزایش آمارمبتلایان به ویروس کرونا در کشور حکایت می‌کند. به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند. به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور همچنین گفت: متاسفانه ۱۳۵ نفر از بیماران از ظهر روزدوشنبه تا ظهرروز گذشته جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسیده است. اودرادامه ازشناسایی ۱۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور خبرداد.وی تاکید کرد: در برخی استان‌ها روند افزایشی ابتلا ادامه دارد و در برخی استان‌ها اعداد ثابت مانده و امیدواریم بتوانیم بیماری را با مشارکت مردم کنترل کنیم. اگر افراد در خانه بمانند و سفرهای نوروزی را لغو کرده و از ترددهای غیرضروری شهری و بین شهری بپرهیزند، می‌توانیم این ویروس را کنترل کنیم.رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره موارد جدید بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها اظهار کرد: در تهران ۲۷۳ نفر، مازندران ۵۹ نفر، اصفهان ۷۵ نفر، قم ۲۹ نفر، گیلان ۴۵ نفر، البرز ۱۱۶ نفر، مرکزی ۴۷ نفر، سمنان ۳۳ نفر، قزوین ۲۶ نفر، آذربایجان شرقی ۷۸ نفر، یزد ۴۹ نفر، خوزستان ۲۵ نفر، گلستان ۳۰ نفر، فارس ۳۱ نفر، آذربایجان‌غربی ۳۴ نفر، اردبیل ۱۹ نفر، کردستان ۲ نفر، خراسان شمالی ۳ نفر، کرمانشاه ۹ نفر، هرمزگان ۶ نفر، خراسان جنوبی ۱۲ نفر، همدان ۱۱ نفر، کرمان ۱۹ نفر، ایلام ۷ نفر، زنجان ۲۵ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۱ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲ نفر، بوشهر ۴ نفر، خراسان رضوی ۶۳ نفر و لرستان ۳۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.براین اساس تهران، البرز، آذربایجان‌شرقی، اصفهان،خراسان رضوی ، مازندران و یزد به ترتیب ۷استان با بالاترین آمار ابتلا ظرف ۲۴ساعت گذشته هستند.

تراکم کرونا در محلات فقیرنشین

ازسوی دیگر ایرج حریرچی که عازم سفر به استان‌های شمال‌غربی کشور جهت بررسی وضعیت بیماری کووید-۱۹ در این استان‌ها است، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در برخی از شهرهای کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقی است که از نظر اقتصادی عمدتا افراد فقیر و پایین‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، همچنین عمدتا تعداد خانه‌ها نیز تراکم بالاتری در این مناطق داشته و در محیط این‌گونه مناطق هم مردم در نانوایی‌ها و محل با تراکم بیشتری حضور دارند.