دو ماه دیگر کار مجلس یازدهم آغاز می‌شود؛ مجلسی با انتظارات زیاد مردم برای تغییر وضع موجود به خصوص از نظر بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی که کار سختی را پیش روی آن‌ها قرار داده است.
کد خبر: ۸۳۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱ 24 March 2020

دو ماه دیگر کار مجلس یازدهم آغاز می‌شود؛ مجلسی با انتظارات زیاد مردم برای تغییر وضع موجود به خصوص از نظر بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی که کار سختی را پیش روی آن‌ها قرار داده است.به گزارش «تابناک»؛ با مشخص شدن نتیجه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تایید نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان، رسما کار منتخبان مجلس یازدهم در هفتم خرداد یعنی دو ماه دیگر آغاز می‌شود. مجلسی که برای بسیاری نوید روز‌های روشن و عبور از مشکلات و تنگنا‌ها را دارد.

در این شرایط بررسی اولویت‌های مجلس یازدهم اهمیت بسیاری دارد؛ آن هم در وضعیتی که کشور با مشکلات بسیاری همچون بحران کرونا و معضلات اقتصادی نشات گرفته از آن، گرانی، تحریم‌ها و تنگا‌ها مواجه است و انتظار می‌رود مجلسی‌ها فکری برای عبور از این مضایق کنند.

**رونق تولید

مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش تولید» نام گذاری کردند که این در ادامه نامگذاری سال گذشته یعنی «رونق تولید» است؛ این بدان معناست که نمایندگان باید توجه ویژه‌ای به بهبود وضعیت تولید داشته باشند، چون تولید موتور محرکه اقتصاد کشور به خصوص در شرایط مواجهه با تحریم‌های ظالمانه است. قطعا نمایندگان می‌توانند با تصویب قوانینی رونق اقتصادی و رونق تولید را رقم زنند که نتیجه آن افزایش سطح درآمد خانواده‌ها خواهد بود.

در همین باره علی بختیار نماینده گلپایگان تاکید کرد که مجلس یازدهم باید سیاست‌های غلط اقتصادی را کنار زده و مجلس را در مسیر ریل‌گذاری اقتصادی کشور قرار دهد.

محمد قمی نماینده پاکدشت نیز تاکید کرد، نیاز کشور جهش تولید است که باید موانع پیش روی آن برداشته شود.

**بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش تورم

این روز‌ها مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی و تورم افسار گسیخته دست و پنجه نرم می‌کنند که باید مجلس یازدهم بهبود این وضعیت را در صدر اولویت‌های کاری خود قرار دهد، نه اینکه همچون برهه‌هایی از عمر مجلس دهم وقت پارلمان صرف موضوعات فرعی شود.

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها نیز اصلی‌ترین اولویت مجلس یازدهم را تعمیر اقتصاد کشور و ایجاد ثبات دانست و گفت، مجلس یازدهم باید کشور را از بحران اقتصادی نجات دهد.

**افزایش اشتغال و حل مشکل ازدواج جوانان

وجود انبوه جوانان بیکار به خصوص قشر تحصیل کرده معضلی است که دیگر بر کسی پوشیده نیست. در این شرایط انتظار می‌رود نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم، فکری برای این مشکل ملی کرده تا به تبع رفع معضل بیکاری، مشکل ازدواج جوانان هم حل شود.

سید جواد حسینی کیا، نماینده سقز در این باره با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت کاری مجلس یازدهم باید پرداختن به مقوله اشتغال و اصلاح وضعیت معیشتی مردم باشد، گفت: ما نتوانستیم برای جوانان اقدامات مناسبی انجام دهیم. باید با برخی اقدامات مشکلات مربوط به اشتغال و به دنبال آن مشکل ازدواج جوانان را حل کرد.

**مجلس یازدهم به راس امور برگردد

یکی از انتقادات به مجلس دهم دخیل نبودن در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و قانون گذاری‌های کلان کشور است. نمونه بارز آن تعیین نرخ بنزین بدون اطلاع نمایندگان بود که در همان زمان با انتقادات و گلایه‌های بسیاری مواجه شد. انتظار می‌رود مجلس یازدهم مجددا همان مجلس مورد نظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شده و در راس امور قرار گیرد.

علی بختیار، رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس شورای اسلامی در این باره با یادآوری گلایه‌ها نسبت به عمکرد مجلس دهم گفت: مجلس شورای اسلامی از مرکزیت و محوریت تصمیم‌گیری در کشور فاصله گرفته است. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند: مجلس شورای اسلامی باید در راس امور باشد و مجلس یازدهم نیز باید سعی کند تا به راس امور بازگردد.

*اصلاح قانون انتخابات و قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

حجم زیاد تعداد کاندیدا‌ها انتخابات مجلس مشکلاتی را برای مجریان انتخابات به خصوص از جهت تایید صلاحیت آن‌ها ایجاد کرد که این نمونه ضرورت اصلاح قانون انتخابات را بیش از پیش نشان می‌دهد.

در همین باره محمد جواد جمالی نماینده فسا گفت که قانون انتخابات در زمینه تبلیغات و هزینه‌های تبلیغاتی، معیار تخصصی و عمومی صلاحیت کاندیدا‌ها و نظارت بر انتخابات نیازمند اصلاح است.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین گفت که قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز باید به گونه‌ای اصلاح شود که هیات نظارت بدون طرح شکایت هم بتواند به تخلفات مرتبط ورود پیدا کند. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که نظارت نمایندگان بر خود مهم‌تر از نظارت نمایندگان بر سایر قواست.

مقابله با گرانی ها، رفع مشکلات فرهنگیان و بازنشستگان، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت از دیگر اولویت‌های مجلس یازدهم است که امید می‌رود برنامه‌ای برای حل این مشکلات داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار