مدیر پایگاه جهانی بیستون از فراهم شدن امکان بازدید از طریق فضای مجازی در ایام نوروز 99 از نقش برجسته بیستون و دیگر آثار این محوطه تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۸۳۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 26 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، صامت اجرایی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت خودداری از سفر در شرایط کنونی کشور، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و سفر مجازی مناسب‌ترین راه برای آشنایی هم‌وطنان با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مناطق مختلف به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های به‌عمل‌ آمده طرح تور مجازی بازدید از جاذبه‌های شاخص محوطه تاریخی بیستون در قالب بیش از 27 اثر اجرا ‌شد.

مدیر پایگاه جهانی بیستون تصریح کرد: «علاقه‌مندان به بازدید مجازی از میراث جهانی بیستون می‌توانند با مراجعه به آدرس http://vtour.ichto.ir/Tours/18_Bisotoun/fa.html از آثار این مجموعه بازدید به عمل‌آورند.

محوطه جهانی بیستون 200 هکتار وسعت دارد. شواهد باستان شناسی حاکی از آن است که این محوطه از دوره پارینه سنگی میانه تاکنون مامن انسان‌ها بوده است. 15 اثر تاریخی در این محوطه وجود دارد که اکثر آن‌ها به ثبت ملی رسیده ، این آثار عبارتند از: غار شکارچیان، نیایشگاه مادی، دژ مادی، کتیبه و نقش برجسته گودرز، نقش برجسته بلاش، دامنه پارتی، پرستشگاه پارتی، فرهاد تراش، سنگ های تراش خورده ، بنای ناتمام ساسانی ، کاروانسرای ایلخانی ، وقف نامه شیخ علیخان زنگنه ، کاروانسرای صفوی ، از میان آثار یاد شده کتیبه و نقش برجسته داریوش در تاریخ 22 تیرماه 1385 در شهر ویلنیوس ایتوانی به شماره 1222 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار