استهبان، فسا، داراب، جهرم و فیروزآباد، کازرون و ممسنی از جمله شهر‌هایی هستند که در استان فارس پیشرو احداث پتروشیمی شدند، ولی عدم امکان احداث این طرح‌ها نه تنها موجب محروم شدن بیشتر این استان از طرح‌های مناسب جایگزین شده، بلکه کشور را از این توقف‌های چندین ساله متضرر کرده است.
کد خبر: ۸۳۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 27 March 2020

چرا که در کشور‌های پیشرو در صنعت پتروشیمی، نه تنها این صنعت را در مناطق مختلف پخش نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند طرح‌ها را به صورت متمرکز در کنار دریا بسازند. حالا استان فارس به بیابان‌های فنس کشی شده‌ای تبدیل شده که بعد از گذشت چندین سال بلاتکلیفی، در انتظار گوشه چشمی از مسئولان هستند.

کارشناسان این موضوع معتقدند که بیشتر این طرح ها، به نوعی دارای تعریف غیر کارشناسانه‌ای از نظر محیط زیستی و اقتصادی است. آن‌ها می‌گویند طرح‌های پتروشیمی استان فارس در صورت راه اندازی در مجموع سالانه نیازمند ۳۳ میلیون متر مکعب آب هستند و این حجم از آب برابر با مقدار آب مصرفی ۴۵۲ هزار نفر در سال است. این درحالیست که کمبود آب در منطقه و اولویت مصارف شرب و کشاورزی نسبت به مصارف صنعتی، روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

داراب
بنا بود خوراک داراب از خط لوله اتیلن مرکز تامین شود و ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن برای آن پیش بینی شده بود؛ اما به گفته فرماندار داراب تا سال ۹۶ هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و حاصل آن طی ۱۰ سال تنها چند عدد سوله و دیوارکشی و فنس‌کشی بوده است.

جهرم
این پتروشیمی در تیرماه سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی از سوی سازمان خصوصی سازی قابل واگذاری اعلام شد؛ اما مورد رغبت بخش خصوصی قرار نگرفت و در فهرست ۲۰ شرکت پتروشیمی بدون مشتری باقی ماند. همچنین سهام این پتروشیمی با وجود عرضه مجدد در بازار فرابورس خریداری نداشت.

سوالی که پیش می‌آید این که پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۲ درصد در طول ۱۲ سال برای طرحی که به طور متوسط کمتر از ۴ سال زمان برای احداث نیاز داشت، با چه بهانه‌هایی قابل توجیه است؟

استهبان
حجم آب مورد نیاز برای پتروشیمی استهبان در صورت راه اندازی برابر با ۳ میلیون مترمکعب در سال (معادل ۸ میلیون لیتر د. ر. شبانه روز) است که این مقدار می‌تواند آب مورد نیاز ۴۰ هزار نفر در شبانه روز را تامین کند. این حجم زیاد آب مصرفی مشکلاتی را برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه به وجود آورده و همه این عوامل باعث شده بعد از چندین سال مرحله احداث پتروشیمی استهبان به تاخیر بیفتد و حتی سخن از جابجایی آن به میان آید.

پتروشیمی فیروزآباد
این پتروشیمی که قرار بود عهده‌دار تبدیل اتان پالایشگاه گاز پارسیان به گاز اتیلن به عنوان خوراک سایر پتروشیمی‌های استان باشد، پس از گذشت ۱۰ سال و با پیشرفتی کمتر از ۱۳ درصد، عملا به یکی از طرح‌های غیرفعال پتروشیمی کشور تبدیل شده است.

ممسنی
با شعار توسعه شهرستان ممسنی و کاهش بیکاری کلنگ زنی شد؛ اما بعد از ۱۰ سال بدون هیچ پیشرفتی به صورت زمین خالی باقی مانده است. برای اجرایی و کامل شدن نیاز به حدود ۵۰۰ میلیون دلار داشت

فسا
مشکل فسا دقیقا شبیه به دیگر طرح هاست؛ یعنی تعریف آن در منطقه‌ای که همواره با بحران بی‌آبی مواجه بوده است. جای تاسف است که پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی این مجتمع در فنس ودیوار کشی و ساختمان‌سازی‌های جزئی خلاصه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
به نحوه صد ها برابر شدن حق تقدم افزایش سرمایه سال 96 پتروشیمی های جهرم ، فسا و داراب با گذشت 3 سال اعتراض داریم چون حق تقدم سهم های دیگری که ما داشتیم همشون ارزش حق تقدم هایش بعد 3 سال هزار برابر شده ولی طبق روال مهلت قانونی برای ما 4 ماهه حتی یک ریال برایمان حق تقدم ها را فروختن . مثلا پتروشیمی زنجان و سایپا آذین و ... هم سال 96 افزایش سرمایه دادن ولی ظرف 4 ماه که روالش هست حق تقدم ها باز شدن و 1 ریال حق تقدم ها فروخته شد الان بعد گذشت 3 سال قیمت زنجان و سایپا آذین و ... بالای هزار تومنه پس اگه 3 سال حق تقدم ها را کش میدادن حق تقدم هاشون میشد هزار تومن نه یک ریال . توجه فرمایید : مثال بسیار بهتر دیگر : همین پتروشیمی های جهرم ، فسا و داراب سال 93 هم افزایش سرمایه دادن ولی اونسری رانتی ها حق تقدم نداشتن سر 4 ماه روال قانونی حق تقدم باز شد و 1 ریال حق تقدم ها را خریدن . ولی افزایش سرمایه سال 96 جهرم ، فسا و داراب چون اینسری : رانتی ها هر کدام میلیونها حق تقدم جهرم خریدن 3 سال هم گذشته ولی حق تقدم افزایش سرمایه سال 96 باز نشده ! تا هزار هم نشه شنیده ایم رانتی ها می گن نمیزاریم باز بشه و سازمان بورس هم چون سیبیلش چرب شده چراغ سبز بهشون نشون داده و گفته هر موقع که دوست داشتید حق تقدم های افزایش سرمایه سال 96 جهرم را باز کنید ! ما مردم خواستار منتفی شدن افزایش سرمایه سال 96 پتروشیمی های جهرم ، فسا و داراب هستیم . از قوه قضاییه خواهشمندیم به این موضوع رسیدگی کند چون با این کار رانتی ها ، هر یک میلیون حق تقدم قراره بشود یک میلیارد تومن اونم پتروشیمی جهرمی که یک میلیارد و هفصد میلیون حق تقدم در افزایش سرمایه سال 96 مورد معامله قرار گرفته آخه چطوری ؟ اونم وقتی شناور الانش 421 میلیونه یعنی رانتی ها به حق تقدم حقوقیا سابق مثل بانک صادرات و صندوق بیمه و عشایر رحم نکردن ؟ و با نگذاشتن باز شدن حق تقدم در عرض 4 ماه روال قانونی بر روی یک ریال عین اختلاس هزار میلیاردی می خوان پول پارو کنن . اصلا گناه حق تقدم زنجان و سایپا آذین و ... چه بود ؟ که طبق روال قانونی چهار ماهه باز شدن یک ریال ؟ خوب اونا هم حق تقدم ها را سه سال کش می دادن . خوب دیگه رانتی ها نداشتن !
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
یک سئوال از همه دارم : چرا حق تقدم افزایش سرمایه سال 96 جهرم جمعا 1 میلیارد و هفصد میلیون عدد معامله شده یعنی به حق تقدم حقوقیای سابق هم رحم نکردن . ولی حق تقدم افزایش سرمایه سال 96 داراب جمعا کمتر از دو میلیون عدد معامله شده ؟ اگه حق تقدم ها همیشه خریدار دارن ؟ پس چرا جمع تعداد معاملات حق تقدم داراب یک هزارمه ! پس قطعا خریداران رانتی حق تقدم جهرم از جایی خط گرفتن مثلا بهشون گفتن حق تقدم جهرم بخرید و مولتی میلیاردر شوید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار