کاظمی افزود: از این تاریخ تاکنون حدود هزار فعال این بازارچه های سیار که اغلب نیز سرپرست خانوار هستند با هیچ پس انداز و سرمایه ای خانه نشین و بیکار شده اند.
کد خبر: ۸۳۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱ 29 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:این دستفروش ها بصورت روزانه در محلات مختلف شیراز بصورت چرخشی بساطشان را پهن و روزی‌شان را در می آوردند.حدود هزار دستفروش در قالب فعالیت سه بازارچه سیار هفتگی در سطح شهر شیراز با مجوز از شهرداری این شهر فعالیت می کنند که از اوایل اسفندماه ۹۸ به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت این بازارچه ها تعطیل اعلام شد.

با تعطیلی این بازارچه ها مشکلات عدیده‌ای برای فعالین این بازارچه ها که از قشر ضعیف جامعه و شغل اصلی شان دستفروشی است ایجاد شد که اگر حمایتی از آنها صورت نگیرد آسیب‌ها و معضلات اقتصادی و اجتماعی در انتظار آنها است.

۴ امضاء نیاز است

طی هفته‌های گذشته این دستفروش‌ها با روش های مختلفی از جمله تجمع در مقابل فرمانداری شیراز صدای خود را به گوش مسولان رسانده اند تا اینکه بالاخره امروز طرحی دوفوریتی در شورای شهر شیراز با عنوان طرح پرداخت مساعدت و کمک مالی معیشتی به دستفروشان کلید خورده و گویا برای به جریان انداختن آن در حال حاضر به امضاء چهار عضو شورای شهر شیراز نیاز است.

 

یکی از اعضاء شورای شهر شیراز این طرح را پیشنهاد داده و برای بررسی آن در قالب دو فوریت نیاز به جمع آوری ۷ امضاء دارد که به گفته پیشنهاد دهنده این طرح تاکنون سه نفر از اعضاء آن را امضاء کرده اند و اگر ۴ نفر دیگر نیز آن را امضاء کنند این طرح بصورت دو فوریت در جلسه آینده شورای شهر شیراز بررسی و درمورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

تنها منبع درآمدمان دستفروشی است

وحید صفری نماینده یکی از سه بازاچه هفتگی شیراز به خبرنگار ایرنا،گفت: حدود هزار فعال بازارچه های هفتگی شیراز زیر نظر سازمان میادین و مشاغل شهرداری فعالیت می کنند.

وی افزود: من و سایر کسبه بازارهای هفتگی شیراز با حدود ۱۰۰۰ غرفه در سطح شهر شیراز فعالیت داریم و تنها راه درآمد تامین مخارج زندگیمان از همین دست فروشی است.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز شیوع بیماری کرونا در شیراز از هشتم اسفندماه ۹۸ بازارهای هفتگی شیراز نیز تعطیل شده است.

صفری اضافه کرد: با توجه به اینکه تنها راه درآمد این قشر از طریق دستفروشی است و این افراد نیز از قشر ضعیف جامعه هستند،اکنون به دلیل تعطیلی کسب و کارشان قادر به تامین خرج و مخارج زندگی روزمره خود نیستند.

وی با بیان اینکه فعالین این بازارچه ها اکنون جلوی خانواده های خود شرمنده شده‌ و دارای بیمه هم نیستند که بتوانند از بیمه بیکاری آن بهره ببرند،عنوان کرد: متاسفانه از اوایل اسفندماه گذشته که بازارچه های هفتگی شیراز تعطیل شده هیچگونه حمایتی از فعالین این بازارچه ها صورت نگرفته و این قشر اکنون با مشکلات زیادی مواجه اند.

صفری در پایان خطاب به مسوولان شیراز بیان کرد: درخواست دارم که مدیران شیراز به فکر این قشر زحمت کش و نان حلال خور باشند و بسته های حمایتی ،معیشتی و تسهیلاتی برای آنها در نظر بگیرند.

بی پول‌های خانه نشین

علی کاظمی یکی از فعالین بازارچه های هفتگی شیراز گفت: بازارهای هفتگی شیراز از ابتدای اسفندماه ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا با دستور مقامات ارشد استان فارس و شیراز تعطیل شد.

کاظمی افزود: از این تاریخ تاکنون حدود هزار فعال این بازارچه های سیار که اغلب نیز سرپرست خانوار هستند با هیچ پس انداز و سرمایه ای خانه نشین و بیکار شده اند.

وی ادامه داد: این قشر بصورت روزانه هزینه تامین مایحتاج زندگی،کرایه خانه و سایر موارد را با فروش اقلام مختلف در محلات شیراز در می آوردند اما اکنون یک ماه و نیم است که کسب و کار من و سایر همکارانم تعطیل شده و اکنون انتظار داریم ارگان های متولی و شهرداری شیراز حمایتی از ما انجام دهند وگرنه زندگی اغلب ما به باد خواهد رفت.

وی اضافه کرد: اغلب فعالین بازارچه های هفتگی شهرداری شیراز بیمه هم ندارند تا در این شرایط بتوانند از مزایای بیمه بیکاری بهره ببرند.

چشم و امید دستفروش‌ها به شورای شهر شیراز

عضو شورای شهر شیراز و پیشنهاد دهنده طرح پرداخت مساعدت و کمک مالی معیشتی به دستفروشان شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز دهم فروردین ۹۸ طرحی دوفوریتی با هدف کمک به دستفروشان شناسنامه دار شیراز تهیه و تا این لحظه سه نفر از اعضاء شورای شهر شیراز شامل سعید نظری،لیلی دودمان و احمد تنوری آن را امضاء کردند.

محمدتقی تذروی با بیان اینکه برای آوردن این طرح به جلسه آینده این شورا باید مجموعا هفت نفر از اعضاء آن را امضاء کنند،افزود: با جمع شدن امضاء هفت نفر از اعضاء شورای شهر شیراز طرح پرداخت مساعدت و کمک مالی معیشتی به دستفروشان در جلسه آینده این شورا که پیش بینی می شود هفته آینده برگزار شود مطرح و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

او ادامه داد: دستفروشان شناسنامه دار شیرازی قشر ضعیفی هستند که در شرایط شیوع بیماری کرونا متضرر شده اند و اکنون تامین مخارج معیشت روزمره آنها با مشکل مواجه شده است.

تذروی اضافه کرد: تمام دستفروشان بازارچه های هفتگی شهرداری شیراز شناسنامه دار هستند و قطعا این افراد جزء قشر ضعیف جامعه محسوب می شوند.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه سه بازارچه هفتگی در شیراز دایر است،گفت: در این سه بازارچه هفتگی به ترتیب ۳۷۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ دستفروش فعال هستند که مجموعا حدود هزار دستفروش در این سه بازارچه فعالیت می کنند که همگی شناسنامه دار هستند و زیر نظر شهرداری فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: این هزار دستفروش بصورت روزانه و در قالب ۳ گروه مختلف در محلات مختلف شیراز بصورت چرخشی فعالیت می کنند در حالی که از اوایل اسفندماه فعالیت این بازارچه ها برای جلوگیری از انتشار کرونا تعطیل شد و اکنون نیز اواسط فروردین ماه است و در این مدت منبع درآمد این قشر قطع شده است.

تذروی با بیان اینکه مشکلات معیشتی زیادی برای این قشر که بصورت روزانه هزینه تامین معاش خود را تامین می کرده اند ایجاد شده،گفت: این قشر زیر پوشش شهرداری شیراز فعالیت می کنند و اکنون که کسب و کار آنها تعطیل شده باید حمایت هایی از این قشر صورت بگیرد.

او در ادامه سخنان خود بیان کرد: در قالب طرح پرداخت مساعدت و کمک مالی معیشتی به دستفروشان شیراز پیشنهاد شده که به هر نفر از این افراد برای اسفندماه ۹۸ یک میلیون تومان و برای فروردین ماه ۹۹ نیز مبلغ یک میلیون تومان مساعدت بلاعوض انجام شود.

عضو شورای شهر شیراز گفت: در پی تعطیلی کسب و کار فعالین بازارچه های هفتگی شیراز و خانه نشین شدن این قشر ضعیف جامعه اگر این گونه کمک ها از آنها انجام نشود قطعا تبعات اجتماعی ،خانوادگی و اقتصادی برای آنها رخ خواهد داد.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، اوز ، خنج ، مرودشت، سپیدان ، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

با شناسایی۴۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس شمار مبتلایان به ۷۱۲ نفر افزایش یافت.تاکنون ۲۷ نفر در این استان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند. ۲۰۶ نفر از مبتلایان به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و ۲۶۸ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

بیمارستان های شهید چمران و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان علی اصغر شیراز کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می دهند. نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار