مهمترین خبرهای دیماه 98؛
مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات دهمین ماه سال 1398 یعنی دی ماه که در روزهای آغازین سال 99 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام نوروز خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 98 را منتشر خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۳۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷ 30 March 2020

مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات دهمین ماه سال 1398 یعنی دی ماه که در روزهای آغازین سال 99 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام نوروز خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 98 را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»، روایت سخنگوی شورای نگهبان؛ رهبری مخالفتی با وزارت زنان ندارند، ادعای آیت‌الله مصباح درباره پیشنهاد مذاکره مخفیانه به آمریکا، عجیب نیست اگر رئیس‌جمهور بعدی پوپولیست باشد، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها؛ ایران و آمریکا تا مرز یک جنگ همه‌جانبه پیش رفتند، جزئیات جدید چگونگی ترور حاج قاسم سلیمانی، پاپ خواستار گفت‌وگو و خویشتنداری آمریکا و ایران شد، ایران راه‌های جدیدی برای فروش نفت و تامین ارز پیدا کرد، جزئیات سیلی موشکی ایران به آمریکا در عین‌الاسد، پذیرش خطای انسانی در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی و واکنش مسئولان، ظریف خطاب به ترامپ: آیا در عمر خود چنین اقیانوس انسانی دیده‌ای؟، واکنش‌های کم سابقه بین المللی به مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران، خاتمی: آمریکایی‌ها پیغام دادند همان طور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید، متوسط ماندگاری نمایندگان در مجلس چقدر است؟، ثروت یک درصد مردم دنیا دوبرابر 6.9 میلیارد انسان است، تمجید مجری الجزیره از خطبه عربی رهبرانقلاب، کشته شدن بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران، رهبرانقلاب: راهی جز قوی شدن نداریم، چرا هاشمی از ادامه حضور در جامعه روحانیت منصرف شد؟ و ... مهمترین اخبار دی ماه 98 بود.

روایت سخنگوی شورای نگهبان؛ رهبری مخالفتی با وزارت زنان ندارند

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد رهبری مخالفتی با وزارت زنان ندارد. در ادامه سلسله دیدارهای تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی، این بار نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی با عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفت‌وگو کردند.کدخدایی در پاسخ به سوالی درخصوص رجل سیاسی و تفسیر آن اظهار داشت: رجل سیاسی مساله جدیدی نیست و دو نظر را در حوزه فقهی داریم که از قدیم در حوزه علمیه بوده است. در بحث وزارت زنان در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد و مقام معظم رهبری مخالفتی نکرد و فقط چند تن از آقایان قم اعتراض داشتند که ممکن است در بحث ریاست جمهوری هم اینطور باشد.

ادعای آیت‌الله مصباح درباره پیشنهاد مذاکره مخفیانه به آمریکا

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: امید داشتن به دشمنان و پیشنهاد مذاکره به آنان در خفا اقدامی احمقانه است. آیت الله محمدتقی مصباح یزدی۹ دی ماه در تجمع مردم قم در مدرسه فیضیه به مناسبت سالروز حماسه ۹ دی ۸۸ گفت: دشمنان از ابتدای انقلاب تا کنون به دنبال ایجاد ناآرامی در کشور هستند. وی افزود: آشوب آفرینی یکی از حربه‌های دشمنان علیه انقلاب است. در این مسیر باید به خدا تکیه کنیم، زیرا کار ما در ید توانای خداوند متعال است و به همین دلیل، اگر در مقابل آمریکا هم ایستاده ایم نباید به خود غره شویم، زیرا این مساله مطابق با آموزه‌های دینی ما نیست. باید بدانیم در هر شرایط و با وجود مشکلات و دشمنان توکل به خداوند است که ما را در مقابل مشکلات و امتحانات الهی سربلند می‌کند. وی با ذکر این مطلب که نباید هیچ گاه به کمک دشمنان چشم بدوزیم، تصریح کرد: چشم دوختن به دست دشمنان اشتباه است، زیرا آن‌ها با همه قدرتشان به دنبال نابودی ما هستند. امید داشتن به دشمنان و پیشنهاد مذاکره به آنان در خفا اقدامی احمقانه است. مصباح یزدی با ذکر این مطلب که ما هیچ پیام خاضعانه‌ای برای دشمنان نخواهیم داشت، بیان کرد: اگر در جامعه یا در بین مسئولان چنین روحیه‌ای وجود داشت باشد کفران نعمت الهی است.

عجیب نیست اگر رئیس‌جمهور بعدی پوپولیست باشد

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: اگر قرار باشد مجلس آتی در دست تندرو‌ها باشد، قطعا نهاد‌های دیگر این حق را برای خود قائل خواهند بود که مجلس را دور بزنند. در دورانی که مشکلات اقتصادی گسترش پیدا می‌کند، زمینه برای پذیرش و تحقق شعار‌های پوپولیستی فراهم‌تر خواهد بود؛ بنابراین، اصلا جای تعجب نخواهد بود که رئیس‌جمهور بعدی با شعار پوپولیستی بر سر کار بیاید. از اصلاح‌طلبانی که تحت هر شرایطی فکر می‌کنند باید به دولت فحش بدهند، عصبانی می‌شوم. باید تا پایان راه پای دولت روحانی بایستند.

ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها؛ ایران و آمریکا تا مرز یک جنگ همه‌جانبه پیش رفتند

بامداد جمعه 13 دی ماه مهمترین اتفاق سال 98 و شاید مهمترین اتفاق بین ایران و آمریکا که دو کشور را تا مرز یک درگیری همه جانبه پیش برد، رخ داد. آنهم اتفاقی نبود جز ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد الشعبی عراق و همراهان آنها.

در حالی که حاج قاسم سلیمانی به دعوت دولت رسمی و قانونی عراق به این کشور دعوت شده بود، هنگامی که قصد خروج از فرودگاه بغداد را داشت، توسط یک پهپاد آمریکایی مورد هدف 4 موشک قرار گرفته و به همراه یارانش به فیض عظیم شهادت می رسد.

منابع رسمی رسانه ای در عراق سحرگاه جمعه 13 دی ماه 98 اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی در بغداد به شهادت رسیدند.

رسانه های عراقی به نقل از مقام های رسمی این کشور اعلام کردند که سردار سلیمانی و ابومهندس زمانی که با دو خودرو از فروگاه بین المللی بغداد خارج شدند، هدف قرار گرفتند و هر دو شهید شدند.

سردار سلیمانی از لبنان وارد فرودگاه بین المللی بغداد شده بود. منابع رسانه ای عراق عنوان کردند که تفنگداران آمریکایی هر دو خودرو را هدف قرار دادند.

خبر شهادت سردار سلیمانی و حواشی آن مانند تشییع جنازه باشکوه او و یارانش، واکنش ایران به این اقدام آمریکا و هدف قرار دادن مواضع این کشور برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم و موضوعات مبتلا به آن برای مدت ها در صدر اخبار  رسانه های عراق، منطقه و جهان قرار داشت.

جزئیات جدید چگونگی ترور حاج قاسم سلیمانی

نهاد CIA با داشتن یکسری اطلاعات از طریق افراد مطلع در فرودگاه پایتخت سوریه ،دمشق دقیقاً می‌دانست چه موقع جت حامل سپهبد قاسم سلیمانی وارد بغداد شده است؛ اطلاعاتی که اسرائیل به آمریکا داد نیز به تأیید جزئیات کمک کرد.

به محض فرود آمدن هواپیمایی «چم وینگز ایرباس A320»، جاسوسان آمریکایی در فرودگاه اصلی عراق که پرسنل ارتش آمریكا در آن قرار دارد، محل دقیق آشیانه آن را تأیید كردند.

سه فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به آسمان محل اعزام شدند، بدون هیچ ترسی از چالش در فضای هوایی عراق که کامل تحت تسلط ارتش ایالات متحده است. هر یک از آن‌ها به چهار موشک Hellfire مجهز بود.

این گزارش درباره چگونگی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، بر اساس مصاحبه با دو فردی است که مستقیم با جزئیات این عملیات درگیر بوده و همچنین اطلاعاتی از سایر مقامات آمریکایی که در مورد عملیات گزارش‌هایی دریافت کرده اند.

در مانیتور‌های بزرگ، مقامات مختلف آمریکا شاهد همه صحنه‌هایی بودند که طی آن یک فرمانده شبه نظامی عراقی پله‌هایی را برای استقبال از فرمانده سپاه قدس ایران در هنگام بیرون آمدن از هواپیما آماده می‌کرد. ساعت یک نیمه شب بود و بنابراین تصاویر مادون قرمز سیاه و سفید کاملاً واضح نبود. هیچ چهره‌ای دیده نمی‌شد.

جینا هاسپل، رئیس CIA، از دفتر این آژانس در لانگلی ویرجینیا مشغول نظارت بر عملیات بود. وزیر دفاع، مارک اسپر از یک نقطه دیگر علمیات را نظاره می‌کرد. یک بخشی دیگر از مقامات آمریکا در کاخ سفید عملیات را می دیدند، اما دونالد ترامپ در آن زمان در فلوریدا بود.

این تصاویر نشان می‌داد، دو چهره ارشد نظامی ایرانی و عراقی وارد یک خودرو سدان شدند و بقیه همراهان آن‌ها نیز سوار یک مینی ون شده و به سرعت در پشت آن‌ها حرکت کردند.

همانطور که خودرو‌ها به سمت خارج فرودگاه حرکت می کردند، هواپیما‌های بدون سرنشین هم به دنبال آن‌ها بودند. متخصصان اطلاعات سیگنال، به منظور تأیید هویت این دو فرمانده به دنبال زدن رد تلفن‌های موبایل سرنشینان بودند. سال‌ها نقشه برداری و اطلاعات زمینی از ماهواره‌ها بر صفحه نمایش اپراتور‌های هواپیما‌های بدون سرنشین بود.

وسایل نقلیه دیگر گاه به گاه از کنار خودرو‌های هدف عبور می کردند، اما ترافیک سبک بود. مینی ون در بخشی از مسیر از سدان جلو افتاد.

در مقر فرماندهی مرکزی آمریکا در قطر که از آنجا این عملیات در حال هدایت و اجرا بود، هیچ شک و شبهه‌ای درمورد اینکه چه کسی داخل آن وسایل نقلیه است، وجود نداشت.

کسانی که مشغول تماشای عملیات بودند، شاهد حمله موشک‌ها از پهپاد‌ها بودند. هر دو وسیله نقلیه در یک آن تبدیل به گلوله آتش شدند. درمجموع چهار موشک شلیک شد. هیچ کس از این حمله جان به در نبرد.

مقامات ارتش آمریکا در نقاط مختلف جهان مستقیم حمله را مشاهده می‌کردند. علیرغم این که علمیات موفقیت آمیز بود، واکنش‌ها به این حمله به خاطر نوع و شدت آن چندان خوشایند نبود و مقامات در این فکر بودند که این حمله چه واکنشی را می‌تواند به وجود آورد.

پاپ خواستار گفت‌وگو و خویشتنداری آمریکا و ایران شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان: سیگنال‌هایی که در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا از تمام منطقه می‌رسد، مشکل‌ساز است. این تنش‌ها روند تدریجی بازسازی عراق را تضعیف می‌کند و زمینه را برای ایجاد یک مناقشه وسیع‌تر فراهم می‌کند. بنابراین، بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهم که از تشدید مناقشه پرهیز کرده و با احترام کامل به قوانین بین‌المللی شعله‌های گفتگو و خویشتنداری را زنده نگه دارند.

ایران راه‌های جدیدی برای فروش نفت و تامین ارز پیدا کرد

همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی تصور می‌کردند در تحولات اخیر نرخ ارز از کنترل بانک مرکزی خارج می‌شود. ️با تدبیر بانک مرکزی و از طریق کنترل ریال، شاهد ثبات در بازار ارز هستیم و این مقدمه رشد اقتصادی است. مردم فکر می‌کنند بانک مرکزی در حال تزریق ارز به بازار ارز است در حالی که ارز مازاد در بازار توسط بانک‌مرکزی جمع آوری شد و اکنون وضع ذخایر ارزی اسکناس ما خیلی بهتر و نسبت به چند سال گذشته بی سابقه است. مردم بدانند که وضعیت خوبی داریم و راه‌هایی برای فروش نفت و تامین ارز نیز یافته ایم و آمریکا و متحدانش هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. از شب قبل تاکنون نرخ ارز کاهش یافته و باید تاکید کنم که نرخ‌ها در بازار واقعی نیست و به سمت ارزش ذاتی آن تعدیل می‌شود.

جزئیات سیلی موشکی ایران به آمریکا در عین‌الاسد

پس از شهادت سردار سلیمانی رهبر انقلاب وعده گرفتن انتقام سخت از آمریکایی ها را دادند. انتقامی که مهمترین بخشش ایجاد یک عزم همه جانبه در جهت اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه قلمداد شد، اما ایران بیکار ننشست و برای جبران بخشی از خباثت های آمریکایی ها در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اقدام به هدف رارا دادن مهمترین و استراتژیک ترین پایگاه آمریکایی در منطقه کرد.

آنچه در این عملیات بسیار مهم بود و برای اولین بار اعلام شد این بود که موشک‌های قیام در این عملیات از سامانه مختل کننده رادار برخوردار بوده و مجهز به کلاهک‌های بارانی بودند. همزمان با خاکسپاری سردار دلها، نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی عملیاتی موشکی، پایگاه عین الاسد در عراق که مقر نیرو‌های آمریکایی است را مورد حمله قرار داد. طبق اطلاعاتی که به خبرنگار تسنیم رسیده، سپاه در این عملیات از دو موشک فاتح ۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر و قیام با برد ۸۰۰ کیلومتر استفاده کرده است.

ازجمله نکات مهم در این حمله این بود که سامانه‌های دفاعی آمریکا نتوانستند موشک‌های مهاجم را مورد اصابت قرار دهند که از جمله دلایل آن سرعت بسیار بالای موشک‌های فاتح ۳۱۳ است که اصابت آن را سخت می‌کند.اما آنچه در این عملیات بسیار مهم است و برای اولین بار اعلام می‌شود این است که موشک‌های قیام در این عملیات از سامانه مختل کننده رادار برخوردار بوده و مجهز به کلاهک‌های بارانی بودند. این برای اولین بار است که این دو مولفه در موشک قیام اعلام شده و علیه اهداف خارجی به کار گرفته می‌شود.

پذیرش خطای انسانی در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی و واکنش مسئولان

همزمان با هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق توسط یگان های موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با توجه به اینکه منعی برای پرواز هواپیماهای مسافربری در آسمان کشورمان در نظر گرفته نشده بود، به دنبال بروز یک خطای انسانی، هواپیمای مسافربری اوکراینی دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی مورد اصابت موشک پدافند قرار گرفت.

در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

رئیس جمهور هم با انتشار بیانیه ای خطاب به ملت با اشاره به نتیجه تحقیقات دراین باره تاکید کرد: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. حجت الاسلام روحانی همچنین در توئیتر اعلام کرد که اشتباه پدافند سپاه موجب سقوط هواپیمای اوکراینی و قربانی شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه شده است.

در جریان این اتفاق رئیس قوه قضاییه هم طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی به بررسی ابعاد خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد و گفت که این موضوع باید در اولویت کار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

همچنین دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم خبر داد که از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جانباخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. بقیه نیز مراجعه کنند.

در نشست خبری که پیرو اعلام ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد هم سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضا سپاه، اعلام کرد : بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم. وی افزود: همه مسئولیت‌های این کار را می پذیریم و هرگونه تصمیمی مسیولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

ظریف خطاب به ترامپ: آیا در عمر خود چنین اقیانوس انسانی دیده‌ای؟

وزیر خارجه ایران با انتشار چندین عکس از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: آیا در عمر خود چنین اقیانوسی از انسان یکجا دیده‌اید؟ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با منشن کردن حساب توتیتری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و الصاق چندین عکس از حضور باشکوه و میلیونی مردم در مراسم بدرقه پیکر‌های شهدای حمله تروریستی آمریکا به واکنش مقامات آمریکایی درباره حضور مردم در بدرقه سردار سلیمانی واکنش نشان داد. ظریف نوشت: «آیا در عمر خود این چنین دریای انسانی دیده‌اید؟ آیا هنوز می‌خواهید به مشورت دلقک‌هایی که به شما درباره ما مشورت می‌دهند گوش کنید؟» وی در ادامه افزود: آیا هنوز تصور می‌کنید که می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟ پایان حضور نحس آمریکا در غرب آسیا شروع شده است.»

واکنش‌های کم سابقه بین المللی به مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران

رسانه‌های بزرگ دنیا با گزارش تصویری، مکتوب و همچنین پخش زنده مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی در مرکز تهران، این حضور را پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸ بی‌سابقه توصیف کردند.

خبرنگار روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به مراسم باشکوه و خاص تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان داد.

خبرنگار نیویورک تایمز در واکنش به این مراسم گفت: ۲۵ سال است که در ایران حضور پیدا می کنم تا گردهمایی های بزرگ را پوشش دهم. تا الان چنین جمعیتی را ندیده بودم. تشییع جنازه قاسم سلیمانی میلیونی بود و از ساعت ۶ صبح آغاز شد و ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بیل ریچاردسون فرماندار پیشین ایالت نیومکزیکو در آمریکا که زمانی هم نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در گفتگو با این شبکه درباره ترور سردار سلیمانی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این سخن گفته که شماری از مراکز فرهنگی ایران را در فهرست اهداف خودش قرار داده است. او با این سخن خود سبب متحدشدن کامل ایرانی‌ها علیه آمریکا شده است. همه ایرانی‌ها اعم از جوان و پیر و همه مردم کشور در مقابل ایالات متحده، متحد شده اند. باید توجه داشت که هنوز پنج آمریکایی در ایران هستند. نگرانی شدید بنده این است که این اقدامات می‌تواند تاثیر دهشتناکی بر توانایی ما برای آزادی این افراد در بند داشته باشد.

روزنامه فرانسوی زبان لوسوار تصاویر مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و هم رزمانش را در تهران منتشر کرد.

این روزنامه بلژیکی در توئیتی نوشت: سیل جمعیت در مرکز تهران برای ادای احترام به سردار سلیمانی تیتر «رستاخیز بی سابقه تهران در استقبال از حاج قاسم و شهدای مقاومت » را آورده است.

خبرنگار روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» با نشر توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر به این مراسم واکنش نشان داد. در این توئیت، تجمعاتی را که بعد از ترور سردار سلیمانی به دست آمریکایی‌ها در ایران برگزار می‌شود، گسترده‌ترین تجمعات بعد از رحلت امام خمینی (ره) توصیف کرد.

ژرژ ملبرونو Georges Malbrunot در صفحه خود در توئیتر نوشت: تجمعاتی که از دیروز (یکشنبه) در ایران به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار می‌شود به احتمال زیاد گسترده‌ترین تجمعات بعد از رحلت آیت الله خمینی در سال ۱۹۸۸ است.

کانال ۱۳ «سی سی تی وی» که یک کانال خبری است در کنار «سی جی تی ان» که کانال انگلیسی زبان دولت چین است بخش های مختلف آیین تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی از جمله حضور میلیونی مردم در خیابان ها، اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری بر پیکر شهدا و سخنرانی مقامات ایران را به صورت زنده و مستقیم پخش کردند.

تلویزیون چین در گزارش خود ضمن پخش مستقیم تصاویر آورده است، عزاداران ایرانی روز دوشنبه در خیابان‌های تهران به منظور مراسم ادای احترام به فرمانده ارشد نظامی کشورشان سردار قاسم سلیمانی که روز جمعه در حمله هوایی ایالات متحده در بغداد به شهادت رسید، گرد هم آمده اند.

برخی از شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های معتبر این کشور مانند روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز همچنان در بخش‌های مختلف مشغول پخش مستقیم جمعیت میلیونی تشییع کنندگان پیکر سردار سلیمانی هستند.

رسانه‌های چین روز گذشته نیز مستقیم حضور میلیونی مردم اهواز و مشهد را در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت پوشش دادند. مردم چین به ویژه فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از مشاهده حضور میلیونی مردم در این آیین ها، منتظر پاسخ ایران به این جنایت آمریکا هستند.

حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع پیکر "سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی" در رسانه‌های آلمانی فرانکفورتر آلگماینه بازتاب داشت.

فرانکفورتر آلگماینه نوشت: هزاران تن در تهران در عزاداری برای ژنرال سلیمانی شرکت کردند. دختر سلیمانی، آمریکا را به روز سیاه تهدید کرد.

حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع پیکر "سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی" در رسانه‌های آلمان به ویژه اشپیگل بازتاب گسترده ای داشت.

اشپیگل نوشت: دختر سردار سلیمانی، "روز سیاه" را برای آمریکایی‌ها اعلام کرد. اشپیگل آنلاین نیز تصاویری از تشییع پرشکوه پیکر‌های سرداران مقاومت را در سایت خود منتشر کرد.

تلویزیون اسکای نیوز ایتالیا نیز با پخش مستقیم بخشی از این مراسم باشکوه اعلام کرد «اقیانوسی از مردم در تهران برای تشییع پیکر سردار سلیمانی شرکت کرده اند.»

شبکه یمنی «المسیره» با پوشش مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی اعلام کرد: میلیون‌ها ایرانی در مراسم تشییع پیکر «شهید سلیمانی» و شهدای همرزمش شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، این شبکه اعلام کرد: شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت با در دست داشتن تصاویری از شهید سلیمانی، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

این شبکه یمنی تصریح کرد: «زینب سلیمانی» فرزند شهید سلیمانی در جریان مراسم تشییع پیکر‌های شهدای مقاومت اعلام کرد که سردار سلیمانی در قلب تک تک ایرانیان جای دارد.

پایگاه مصری «الیوم السابع» اعلام کرد که تعداد بیشماری از مردم در مراسم تشییع پیکر «سردار سلیمانی» و شهدای مقاومت شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، این پایگاه مصری با پخش زنده بخشی از مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت اعلام کرد: شخصیت‌های برجسته ایرانی در مراسم مذکور شرکت کردند.

الیوم السابع تأکید کرد: رهبر عالی ایران بر سَر پیکر شهدای مقاومت نماز اقامه کردند.

پایگاه «المسله» عراق به پوشش سخنان «زینب سلیمانی» فرزند «شهید سلیمانی» در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت، پرداخت.

بر اساس این گزارش، این پایگاه عراقی نوشت: زینب سلیمانی در جریان مراسم تشییع، رئیس جمهوری آمریکا را قمارباز توصیف کرد.

المسله همچنین به نقل از زینب سلیمانی نوشت: تدابیر شیطانی ترامپ برای تفرقه افکنی میان ملت‌های ایران و عراق به پیوند تاریخی آن‌ها منجر شد.

پایگاه لبنانی «النشره» به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت ازجمله شهید سلیمانی واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، این پایگاه تصاویری از حضور گسترده مردم در مراسم مذکور را منتشر کرد.

النشره همچنین اعلام کرد رهبر عالی ایران بر پیکر شهید سلیمانی و شهدای همرزمش نماز اقامه کردند.

این پایگاه لبنانی که در اغلب موارد اخبار ضد ایرانی را پوشش می‌دهد، به دلیل حضور چشمگیر مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، بر خلاف رویه سابقش، این حضور را میلیونی توصیف کرد.

شبکه عراقی «سومریه نیوز» مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای همرزمش را مورد پوشش خبری قرار داد.

بر اساس این گزارش، این شبکه اعلام کرد، پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت امروز دوشنبه در تهران تشییع شدند.

شبکه مذکور همچنین اعلام کرد رهبر عالی ایران بر پیکر شهدای مقاومت نماز اقامه کردند.

سومریه نیوز همچنین به پوشش سخنان سردار «اسماعیل قاآنی» جانشین شهید سردار سلیمانی در جریان مراسم تشییع پرداخت و به نقل از وی اعلام کرد: هدف ایران بیرون راندن آمریکا از تمام منطقه است.

شبکه «روسیا الیوم» به پوشش خبری حضور بی نظیر مردم در مراسم تشییع پیکر‌های شهدای مقاومت در تهران پرداخت.

بر اساس این گزارش، این شبکه ضمن پخش تصاویری زنده از مراسم مذکور، حضور مردم در این مراسم را «گسترده» توصیف کرد.

روسیا الیوم اعلام کرد که مردم ایران علاوه بر «سردار سلیمانی» و همرزمانش، پیکر «ابو مهدی المهندس» را تشییع کردند.

پایگاه لبنانی «العهد» نیز به پوشش حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران پرداخت و اعلام کرد: مردم در ساعات اولیه صبح به صورت گسترده در خیابان‌ها حاضر شدند.

«ولی نصر» مشاور باراک اوباما، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: به میزان جمعیت شرکت کننده در تشییع سلیمانی نگاه کنید این نقطه عطفی است در خاورمیانه.

خاتمی: آمریکایی‌ها پیغام دادند همان طور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید

سیداحمد خاتمی: مسئولان مصمم به انتقام هستند، آمریکایی‌ها پیغام دادند همان طور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید و مسئولان گفته‌اند، هر طور که بخواهیم انتقام می‌گیریم، در قرآن چهار بار کلمه انتقام در برابر مجرمان آمده است. وی گفت: انتقام مقدس آن است که دشمن را سر جایش نشاند؛ باید با انتقام جانانه آمریکا را از این جنایات مایوس کرد، عقده آمریکایی‌ها از بسیج مردمی عراق و حاج قاسم سلیمانی به دلیل ایمان و خداباوری است. خاتمی بیان کرد: به این دلیل است که چنین شهادتی بزرگ نصیب او می‌شود، شهادت به دست شقی‌ترین انسان‌ها و آدم‌نما‌ها بسیار بزرگ و باارزش است. وی خاطرنشان کرد: جنایات آمریکایی‌ها به دلیل انتقام از ایران است، انتقام به دلیل حاکمیت دین در این کشور است، چون ما می‌خواهیم دین و قانون خدا و ارزش‌های الهی حاکم باشد، دشمنان خدا آن را برنمی‌تابند.

متوسط ماندگاری نمایندگان در مجلس چقدر است؟

با هنر گفت: متوسط ماندگاری نمایندگان در مجلس ۱.۵ دوره بوده است و در نتیجه افرادی که جدید وارد مجلس می‌شوند، تا بخواهند با برنامه‌های قبلی آشنا شوند و با آن‌ها کنار بیایند زمان زیادی می‌گذرد. محمدرضا باهنر که چندین دوره نماینده مجلس بوده و جایگاه نائب رئیس بودن را هم درک کرده است در گفت‌وگویی اظهار داشت: در این دوره مجلس فکر می‌کنم این مقدار به ۸۰ درصد برسد،چون نمایندگانی که در آن حضور داشتند، برنامه‌هایی را می‌خواستند اجرایی کنند که نشدنی بود. در نهایت دوره ماندگاری نمایندگان در مجلس پایین می‌آید؛ متوسط ماندگاری نمایندگان در مجلس ۱.۵ دوره بوده است و در نتیجه افرادی که جدید وارد مجلس می‌شوند، تا بخواهند با برنامه‌های قبلی آشنا شوند و با آن‌ها کنار بیایند زمان زیادی می‌گذرد.

ثروت یک درصد مردم دنیا دوبرابر 6.9 میلیارد انسان است

بنیاد آکسفام در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت توزیع ثروت در سطح جهان پرداخت. در حال حاضر ۲۱۵۳ نفر با ثروت یک میلیارد دلار یا بیشتر در جهان وجود دارند که مجموع ثروت آن‌ها معادل مجموع ثروت ۴.۶ میلیارد انسان است. شمار میلیاردر‌ها تا پایان سال ۲۰۱۹ نسبت به یک دهه قبل دو برابر افزایش پیدا کرده، اما همزمان با آن، نابرابری نیز افزایش پیدا کرده است تا جایی که ثروت یک درصد ثروتمند جهان اکنون دو برابر ثروت ۶.۹ میلیارد انسان است.

تمجید مجری الجزیره از خطبه عربی رهبرانقلاب

مجری سرشناس شبکه قطری الجزیره از سخنرانی "شیوا و بدون عیب" مقام معظم رهبری به زبان عربی تمجید کرد.جمال ریان، مجری الجزیره در واکنش به خطبه عربی مقام معظم رهبری در صفحه توییتر خود نوشت: شهادت می‌دهم که سخنرانی (آیت الله) علی خامنه‌ای، رهبر ایران به زبان عربی شیوا و بدون عیب بود و شنیدن "زبان عربی" از زبان او هزار بار بهتر از شنیدن آن از زبان بسیاری از حکام عرب است.وی همچنین نوشت: نظرات و دیدگاه‌های شما مهم است.مجری سرشناس شبکه قطری الجزیره در توییت دیگری نوشت: کار‌های رسانه‌ای و چگونگی نطق و سخنرانی و تجوید حروف "زبان زیبایمان" را از جوانی در رادیو اردن و توسط ادیب و خبرنگار بزرگ مصری فاروق شوشه (رحمت الله علیه) آموختم و شهادتم به زیبا سخن گفتن رهبر ایران به زبان عربی چیزی جز شهادت به حق که او مستحق آن است، نیست.مقام معظم رهبری بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته را به زبان عربی برای برادران و خواهران عرب، بیان کردند.

کشته شدن بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران

«کاترین شاکدام» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی طی گزارشی در پایگاه خبری تحلیلی «سیتیزن تروث» نوشت: به گفته مقام‌های نظامی عالی‌رتبه، نظامیان آمریکایی پیش از حمله مجبور بودند تجهیزات خود را از سراسر عراق به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار بیاورند تا امنیت آن‌ها را تامین کنند. «سیتیزن‌تروث» در این گزارش ادعا کرد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق کشته شده‌اند. این وبگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها تا کنون هر گونه تلفات در حمله به پایگاه عین‌الاسد را تکذیب می‌کنند، مدعی شد به زودی ویدئو‌ها و مدارک بیشتری از پایگاه عین‌الاسد را در دسترس عموم قرار می‌دهد.

رهبرانقلاب: راهی جز قوی شدن نداریم

این دو هفته‌ای که بر ما گذشت، هفته پر ماجرا و استثنایی است؛ ماجرا‌های تلخ، شیرین، حوادث درس‌آموز برای ملت ایران پیش آمد در این دو هفته. یوم الله یعنی روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند. آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران و صد‌ها هزار نفر در بعضی کشور‌ها به پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین بدرقه جهان را شکل دادند...

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه پرشکوه و به‌یاد ماندنی 27 دی ماه 98 تهران، حضور معجزه‌گون ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه امریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین کننده خواندند و افزودند: ملت باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه هاست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای حضور معجزه‌گون ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه امریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین کننده خواندند و افزودند: ملت باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه هاست.

ایشان روز درهم‌کوبیدن پایگاه آمریکایی با اصابت موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز یکی دیگر از ایام‌الله برشمردند و افزودند: اینکه ملتی با چنین قدرت و توان روحی به یک قدرت متکبر و زورگوی عالم سیلی بزند، نشان‌دهنده دست قدرت الهی است، پس این روز بزرگ نیز جزو ایام‌الله است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به یکی دیگر از یوم الله‌های هفته‌های اخیر یعنی پاسخ قدرتمندانه سپاه پاسداران به امریکایی‌ها تأکید کردند: این واکنش قوی، یک ضربه مؤثر نظامی بود اما مهمتر از این ضربه نظامی، ضربه حیثیتی بود که به هیبت ابرقدرتی امریکا وارد شد.

ایشان ضربه سپاه به ابهت امریکا را موجب بی‌آبرویی امریکایی‌ها خواندند و افزودند: این ضربه مستحکم حیثیتی با هیچ چیزی جبران نمی شود و افزایش تحریم ها که این روزها امریکایی‌ها از آن حرف می زنند، آبروی از دست رفته آنها را برنمی گرداند.

چرا هاشمی از ادامه حضور در جامعه روحانیت منصرف شد؟

حجت الاسلام مسیح مهاجری به خبرآنلاین گفت: روزنامه کیهان و اطلاعات مصادره هستند، این روزنامه‌ها مال سناتور‌های زمان شاه بودند که بعد از انقلاب مصادره شدند، ولی روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه مصادره‌ای و روزنامه دولتی نیست. به عنوان کسی که در تمام این ۴۰ سال در مسائل سیاسی بوده‌ام و مجلس‌ها را دیده‌ام و با نمایندگان سر و کار داشته‌ام، هیچ مجلسی را ضعیف‌تر از مجلس دهم ندیده‌ام. سال ۹۲ شورای نگهبان آقای هاشمی را رد صلاحیت کرد، به چه جرم و دلیلی؟ هیچ دلیلی نداشتند، اما ما که می‌دانستیم، چون آقای هاشمی بود و این هاشمی بودن خودش جرم بود. نفر آخر انتخابات مجلس خبرگان در تهران نباید کاندیدای ریاست می‌شد. آوردن برخی افراد به جامعه روحانیت مبارز از سوی آیت الله مهدوی کنی باعث شد آقای هاشمی رغبتی به حضور در این تشکل نشان ندهند و کلا از جامعه روحانیت مبارز کنار بکشند و سال‌های اخیر دیگر حضور نداشتند. حزب جمهوری اسلامی بعد از شهادت آیت الله بهشتی درگیر اختلاف شد. در واقع صدای واحدی از درون حزب به گوش نمی‌رسید. هاشمی در انتخابات ۹۲ و ۹۴ مانع به قدرت رسیدن جریان افراطی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار