مدتی است که وزیر ارتباطات ادعای تصاحب فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را دارد، که صحت و سقم آن را در این گزارش بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۸۳۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 10 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار اخبار داغ کرونایی این روز‌ها پای فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز سازمان صدا و سیما را به توییتر باز کرده و در جدالی مجازی خواستار این دو فرکانس شده است. از سال ۱۳۹۶ تا امروز که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات است، طرح درخواست فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز صدا و سیما چند بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما هربار نتیجه‌ای برای وزارت نداشته است.

این روزها که مردم مکرراً از وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور گله دارند، آذری جهرمی هم موضوع فرکانس‌ها را پیش کشیده و با انتشار پست هایی در توییتر توپ را به زمین صدا و سیما انداخته و دلیل افت کیفیت و سرعت اینترنت را در اختیار نداشتن فرکانس‌های صدا و سیما اعلام کرده است.

 

هرجا و هر بار که سوال درباره ارتقای کیفیت اینترنت کشور مطرح شد، آذری جهرمی از مانعی به نام صداو سیما سخن گفت و آزادسازی فرکانس‌های صدا و سیما را از آزادسازی خرمشهر هم سخت‌تر خطاب کرد. به گفته مدیران وزارت ارتباطات این فرکانس‌ها می‌تواند موانع زیادی را از پیش پای خدمات اینترنتی بردارد. اما صرفنظر از درست یا غلط بودن این فرضیه، حتی اگر این فرکانس‌ها هم در اختیار وزارت قرار بگیرد مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا مقدمات و زیرساخت‌های لازم فراهم شود و طرح چنین موضوعی در این شرایط نوعی فرافکنی محسوب می‌شود.

<video src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1399/1/20/11682744_142.mp4" width="100%" height="100%" controls>

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص ادعای محمد جواد آذری جهرمی پیرامون انحصاری کردن فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز صدا و سیما و کاربرد آن در ارتقای کیفی اینترت کشور بیان کرد: پیش از این رسانه ملی، دستگاه دفاعی کشور و وزارت ارتباطات برای فعالیت‌های رادیوی خود از این فرکانس‌ها استفاده می‌کردند و نهادی مانند سازمان تنظیم مقررات کشور موظف شد تا مدیریت و رسیدگی به فرکانس‌های رادیویی را دست بگیرد. در واقع بیان طرح فرکانس‎های ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز، به شکل جزئی معضل امروز مردم نیست و شاید برای کسی جذابیت و اهمیت آنچنانی در جزئیات داده‌های آن نداشته باشد و باید دو نهاد سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات آن را در شورای عالی فضای مجازی حل کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ دستوری مبنی بر رسیدگی پرونده وزارت ارتباطات و صدا و سیما در شورای عالی فضای مجازی وجود نداشته، گفت: اگر امروز به واسطه رشد فناوری و تغییر کاربری در کشور جایی با کمبود فرکانس مواجه هستیم، بحثی کاملا تخصصی است و باید در نهادی رسمی و ایرانی مطرح شود، نه در رسانه‌ای خارجی که معاندان از طرح آن بر ضد رویداد‌های داخل کشور استفاده کنند.

جدال توییتری وزارت ارتباطات با صدا و سیما به کجا ختم می‌شود؟

تا امروز هیچ دستوری از وزارت ارتباطات مبنی بر رسیدگی به فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما مطرح نشده است

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: شورای عالی فضای مجازی تا امروز هیچ دستوری از وزارت ارتباطات مبنی بر رسیدگی بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ فرکانس در اختیار رسانه ملی نگرفته است. در واقع این موضوع نه در این برهه زمانی بلکه در زمانی مشخص و به دور از حواشی و جدال باید با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات در شورای عالی فضای مجازی مطرح شود و پس از نظرات کارشناسی و با در نظر گرفتن حق و حقوق هر دو دستگاه اجرایی به آن رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: این بحث ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز این روز‌ها فقط خوراک رسانه‌ای است و به عقیده من این ادعا تا زمانی که رسمی اعلام نشده، جایگاه رسیدگی ندارد. در واقع بردن این موضوع در رسانه‌ها و گزارش‌های پی در پی به مردم کاری اشتباه است.

جلیلی با رد ادعای آذری جهرمی درباره ارتقای کیفیت فعالیت‌های وزارت ارتباطات در زیرساخت‌های اینترنتی کشور، اظهار کرد: باید ببینیم که آیا به واقع فعالیت‌های وزارت ارتباطات در گرو این فرکانس هست یا خیر؟! یا با در اختیار گذاشتن این فرکانس‌ها، وزارت ارتباطات می‌تواند در عرض یک هفته تا ۱۰ روز مشکل مردم را برطرف کند؟!

آیا ادعای وزارت ارتباطات در تصاحب فرکانس‌های توسط صدا و سیما درست است؟

کم‌کاری‌ها و کیفیت پایین اینترنت ربطی به نبود فرکانس ندارد،  مشکل زیرساختی است

این کارشناس حوزه ارتباطات و فضای مجازی یادآور شد: هیچ یک از قطعی و کیفیت پایین اینترنت کشور به در دسترس نبودن چند فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ ربطی ندارد و در جواب این ادعا باید گفت مگر مشکل دیتاسنتر (Data Center) ما با فرکانس حل می‌شود؟ یا کیفیت نامطلوب شبکه‌های اینترنتی خانگی ADSL از طریق فیبر و سیم مسی ربطی به فرکانس دارد؟! این‌ها سوالاتی است که باید در قبال آن گفت کم‌کاری‌ها و کیفیت پایین موجود در اینترنت ربطی به نبود فرکانس ندارد و مشکل زیرساختی است.

وی ادامه داد: تمام دنیا در پی ارتقای اینترنت خانگی یا همان اینترنت ثابت است، اما چون فرکانس و شبکه بیسیم برای ما راحت‌تر است و می‌توانیم از طریق تلفن همراه این موضوع را برطرف کنیم، به دنبال فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ هستیم  درصورتی که دنیای رو به پیشرفت و مدرن به سمت چنین چیزی نرفته است.

جلیلی در پایان یادآور شد: مسائل موجود وزارت ارتباطات در دنیای فضای مجازی در گرو فرکانس سازمان صدا و سیما نیست و نبوده است و تا امروز هیچ وقت مسئله ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز سازمان صدا و سیما، از سمت وزارت ارتباطات در شورای عالی فضای مجازی مطرح نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار