چرا صندوق بین المللی پول با کشورمان همکاری نمی‌کند؛
آمریکا در روز‌های کرونایی هم دست از ناجوانمردی خود برنداشته و در مقابل درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول کارشکنی می‌کند.
کد خبر: ۸۳۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ 13 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: محمدعلی میرزایی؛ دشمنی آمریکایی‌ها با دولت و مردم ایران موضوع پوشیده‌ای نیست و در این روز‌ها که تقریبا تمام جهان با یک بحران مشترک به نام ویورس کرونا مواجه هستند، در این میان هستند برخی کشور‌ها که در امور سازمان‌های بین المللی دخالت و سنگ اندازی می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران به تازگی و پس از حدود ۶۰ سال به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا و بیماری کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست وام کرده است، اما بازهم پای مقامات آمریکایی درمیان است و همانطور که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است، این کشور با هرگونه تخصیص وام به ایران مخالفت کرده است.

طبق اعلام یک مقام مسئول در صندوق بین المللی پول، جمهوری اسلامی ایران ۵ میلیارد دلار از این صندوق به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا وام درخواست کرده است.

رئیس جمهور: از صندوق‌های بین المللی می‌خواهیم به وظایف خود عمل کند

این مسئله به تازگی با واکنش جدی رئیس جمهور مواجه شد و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در این رابطه  بیان کرد که از صندوق‌های بین المللی می‌خواهیم به وظایف خود عمل کند و اگر بین ما و دیگر کشور‌ها تبعیضی قائل شوند برای ما قابل قبول نیست؛ بسیاری از کشور‌های جهان به صراحت اعلام کردند که صندوق بین المللی پول باید به وظیفه خود عمل کند.

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا که ۲۴ فروردین برگزار شد هم با اشاره به درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول کرد و گفت که آمریکایی‌ها ظلم عظیمی می‌کنند و می‌بینید که جایی می‌خواهیم وام بگیریم چقدر کارشکنی و اذیت می‌کنند و چه دروغ‌هایی را به هم می‌بافند؛ با اینکه خودشان هم گرفتار این ویروس هستند و می‌دانند که مردم ایران در این شرایط چه مشکلاتی دارند هر روز بر فشار‌های خودشان می‌افزایند و این کار غیرانسانی و ضدبشری در تاریخ آنها برای همیشه ثبت شده و می‌ماند.

چرایی عدم همکاری صندوق بین المللی پول با کشورمان در روزهای کرونایی چیست؟

 همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه خود در اینستاگرام می‌نویسد که امیدوارم در این برهه تاریخی، مخالفت آمریکا به وجهه تخصصی صندوق و هم کارکرد آن برای کمک به کشور‌های عضو به‌ویژه ایران، آسیبی نرساند. ایران در درخواست خود از صندوق بین‌المللی پول خواستار «تأمین مالی فوری» شده که یک ابزار خودکار است که حق دولت‌ها و کشورهاست که در هنگام نیاز مالی، می‌توانند از آن استفاده کنند.

صندوق بین المللی پول در ارزیابی و تایید درخواست‌های وام منصفانه عمل کند

البته محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به تازگی در گفت‌وگوی ویدئویی با کریستین امانپور، مجری شبکه سی‌ان‌ان، هم درباره کارشکنی آمریکا اعلام کرده است: هیچ کشوری در صندوق بین المللی پول حق وتو ندارد و سیاست این صندوق این است که در ارزیابی و تایید درخواست‌های وام، منصفانه عمل کند.

چرایی عدم همکاری صندوق بین المللی پول با کشورمان در روزهای کرونایی چیست؟

برگی دیگر از ناجوانمردی آمریکا در روزهای کرونایی...

دخالت نابجای آمریکا واکنش هایی را هم در رسانه های این کشور به همراه داشت تا جایی که نشریه محافظه کاران آمریکا در این رابطه می‌نویسد، ایرانی‌ها همواره به یاد خواهند داشت که دولت آمریکا در شرایط بحرانی، برای رفع مشکلاتشان یک قدم هم برنداشت. برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته، ایران تلاش کرده است از صندوق بین المللی پول (IMF) وامی دریافت کند تا با شیوع ویروس کرونا مقابله کند، اما گزارش‌ها حاکی است که آمریکا با آن مخالفت کرده است.

همچنین «برایان اوتول» یک مقام ارشد سابق وزارت خزانه داری آمریکا در دولت «باراک اوباما» هم معتقد است که «آمریکا باید ضمانت دهد که درخواست وام ایران را از صندوق بین المللی پول وتو نخواهد کرد تا تهران اقلام انسان دوستانه خریداری کرده و در عین حال واشنگتن برای جلوگیری از هرگونه انحراف (در مصرف وام)، بر این روند نظارت کند». این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرده است که مردم ایران همواره به یاد خواهند داشت در شرایطی که آنها به کمک‌های فوری نیاز داشتند، دولت ما حتی یک قدم هم برنداشته است».

 

شعیب بهمن کارشناس مسائل سیاست خارجی معتقد است که نهاد‌های پولی و صندوق بین المللی پول با توجه به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفتند تا حد زیادی از ساختار‌های غربی به ویژه سیاست ایالات متحده آمریکا نشآت می‌گیرند و در طول سال‌های مختلف اقدامات یکجانبه گرانه نسبت به کشورمان داشتند.

او تاکید می کند که در شرایط فعلی ما در تحریم هستیم و صندوق بین المللی پول تحت نفوذ آمریکاست، علت اصلی نهاد‌های مالی تحت نفوذ غرب به وجود آمدند این است که  استقلالی از خودشان ندارند تا به کشور‌های مختلفی همچون ما کمک کنند و به نظر می‌رسد با توجه به سیاست آمریکایی همچنان این رویه پایدار باشد.

 سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر ارشد سیاسی خارجی می‌گوید که یکی از قوانین موجود در صندوق بین المللی پول این است که اعضایی که به طور دائم حق عضویت خود را انجام می‌دهد و به وظایف مالی خود عمل می‌کنند در شرایط نیازمندی، صندوق بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی باید کمک‌های لازم خود را انجام دهند.

او معتقد است که مسئولان صندوق با یک نگاه ضد ایرانی، حق کشورمان را وتو کردند که جمهوری اسلامی این موضوع را می‌تواند از طریق محاکم قضایی پیگیری کند، همچنین باتوجه به نقش آمریکایی‌ها در تصمیمات این صندوق، به نظر می رسد که مسئولان صندوق بین المللی پول دست به اقدام غیر قانونی بزنند.

چرایی عدم همکاری صندوق بین المللی پول با کشورمان در روزهای کرونایی چیست؟

تلنگری برای عمل به وظیفه

ایران یکی از اعضای موسس صندوق بین المللی پول است که عملکرد مالی خوبی هم دارد، حال از کشورها، نهادها و مجامع بین المللی این انتظار می‌رود که بدون هیچ نگاه سیاسی در مقابل ناجوانمردی آمریکایی ها بیاستند تا صندوق بین‌المللی پول مطابق با وظیفه خود در قبال درخواست وام جمهوری ایران عمل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار