معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: براساس ابلاغ دستورالعمل‌ها بازرسان بهداشت محیط ۹۰مرکز عرضه قلیان را در این استان پلمب کردند.
کد خبر: ۸۴۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 26 April 2020

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: براساس ابلاغ دستورالعمل‌ها بازرسان بهداشت محیط ۹۰مرکز عرضه قلیان را در این استان پلمب کردند.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان روز یکشنبه در گفت وگویی افزود: همچنین عرضه قلیان در همه مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی در این استان ممنوع شده‌است.

وی اظهار داشت: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۳۹هزار و ۷۱۳ مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی واماکن عمومی انجام و به حدود ۵۵هزار نفر از شاغلان این مراکز و اماکن آموزش‌های لازم ارائه شده‌است.

خواجه‌ئیان یادآورشد: همچنین در این مدت برای چهار هزار و ۳۷ واحد از مراکز و اماکنی که نسبت به رعایت اصول بهداشتی بی‌توجهی کردند اخطاریه بهداشتی صادر و ۴۷۲ محل عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی نیز به صورت موقت تعطیل شد.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های بهداشت محیط نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها است که دراین مدت ۶۵۰ مورد بازرسی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه دهنده خدمات به بیماران کرونایی انجام شده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت :یکی از فعالیت‌های بهداشت محیط در این مدت نظارت بر گندزدایی محیط های شهری و روستایی است که ۲۶هزار و ۴۳۸ مورد نظارت انجام شده‌است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مطابق دستورالعمل بسیج ملی کنترل بیماری کرونا بایستی کارکنان بهداشت محیط به عنوان عضو تیم مراقبت در ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌هایی است که موارد مثبت بیماری در آنها گزارش شده‌است برهمین اساس بازرسان بهداشت محیط به طور مستمر در قالب تیم‌های یاد شده به خانه‌های بیماران مراجعه و آموزش‌های لازم بویژه درمورد گندزدایی مستمر محیط به منظور پیشگیری وکنترل بیماری ارائه می‌کنند.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: همچنین نظارت برکفن و دفن بهداشتی اجساد بیمارن مبتلا و مشکوک نیز از وظایف بازرسان بهداشت محیط است که در این مدت همه جسدهای مبتلایان و یا افراد مشکوک فوت شده با نظارت بازرسان بهداشت محیط به نحو بهداشتی شست‌ و شو، غسل و کفن و دفن شده‌است.

وی بیان کرد: نظارت بر جمع‌آوری ودفع پسماند در استان، همکاری با اکیپ‌های رفع سد معبر شهرداری برای جمع‌آوری دستفروشان و شرکت در اکیپ‌های بازدید مشترک با تعزیرات، سازمان صنعت ومعدن، اصناف، شهرداری و دامپزشکی نیز از دیگر فعالیت‌های بهداشت محیط است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سامانه رسیدگی به شکایت‌های مردمی وزارت بهداشت در این مدت دریافت کننده شکایت‌های مردمی بوده‌است که به طور مستمر از سوی بازرسان بهداشت محیط پیگیری شده‌است.

وی افزود: هم استانی‌ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مسائل مرتبط با بهداشت محیط در مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی شکایات خود را از طریق شماره ۱۹۰ به منظور پیگیری توسط بازرسان اعلام کنند.

خواجه ئیان با تاکید بر شناسایی راه‌های انتقال عامل ایجادکننده بیماری کرونا نقش مهمی در کنترل آن دارد اضافه کرد: راه‌های انتقال این ویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی ویروس های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات، از طریق سرفه و عطسه و یا اشیا آلوده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان درفاصله یک تا ۲ متری و راه دیگر انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها ، میز و صندلی، شیرآلا ت، نرده پله ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک (اسکناس، اسناد و مد ارک دست به دست شده و نظایر آن) ا ستفاده می‌شود.

خواجه‌ئیان افزود: یکی از راه‌های کاهش رویارویی و قطع زنجیره تماس رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

وی گفت: از آنجا که بسیاری از شاغلان مراکز عرضه مواد غذایی واماکن عمومی در معرض بیماری کووید ۱۹ هستند و محل های کسب و کار یکی از اماکن تجمعی به حساب می آید ه که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود برهمین اساس مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی ورعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهه‌های متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: با توجه به وظیفه بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای مبنی بر کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت عموم جامعه از همان روزهای اول شیوع بیماری تیم‌های بازرسی بهداشت محیط ضمن تشدید فعالیت‌های روزانه خود در ساعت‌های اداری و غیر اداری ، بر اجرای پروتکل‌های مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت نظارت می‌کنند.

خواجه ئیان تاکید کرد: در واقع بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای ازمدافعان خط مقدم کنترل بیماری در استان هستند.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار