بعد از گذشت ده سال از کلنگ‌زنی متروی پرند اواخر سال ۹۷ بود که مدیرعامل شهرجدید پرند مشکلات پیش رو برای افتتاح این راه آهن درون شهری را تمام شده تلقی کرد و همان زمان قول افتتاح آن را در شش ماه آینده داد. حالا بعد از گذشت بیش از ۷ ماه از موعد افتتاح یعنی شهریورماه ۹۸ برخی خبرها حاکی از آن است در بهترین حالت ممکن این مترو در پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۸۴۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 02 May 2020
گره مبهم متروی پرند به دست چه کسی باز می‌شود؟/ سرنوشت نامعلوم بودجه و زمان افتتاح

سیدمهدی حسینی: به اذعان مسؤولان همه روزه حداقل ۱۰هزار نفر از ساکنان شهر پرند برای رفت‌وآمد خود به پایتخت از قطارهای حومه‌ای استفاده می‌کنند که طبعیتاً به این آمار باید کسانی را که مجبور استفاده از اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی هستند را نیز باید اضافه کرد تا به اهمیت تأثیر افتتاح مترو در این شهر جدید پی برد.

حال بعد از گذشت ده سال از کلنگ‌زنی متروی پرند، اواخر سال ۹۷ بود که مدیرعامل شهرجدید پرند مشکلات پیش رو برای افتتاح این خط را تمام شده تلقی کرد و همان زمان قول افتتاح این خط مترو را در شهریورماه سال ۹۸ داد.

اما اکنون بعد از گذشت بیش از ۷ماه از موعد افتتاح، خبری از افتتاح این پروژه مهم نیست و کشمکش بین شرکت عمران شهر جدید پرند و شرکت مترو تهران ادامه ندارد و معلوم نیست چه زمانی شاهد گذر اولین قطار مترو در این شهر باشیم.

در همین زمینه علیرضا عرب شهردار پرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از آنجایی که هنوز شهر به طور کامل تحویل شهرداری پرند نشده است و فازهای سه، چهار، پنج و شش کماکان در تملک شرکت عمران پرند است، مسؤولیت این پروژه نیز برای افتتاح با شهرداری پرند نیست بلکه طی توافقی که قبلاً صورت گرفته است شرکت عمران پرند و شهرداری تهران وظیفه راهبری این پروژه تا زمان افتتاح را برعهده دارند.

شهرداری: اگر شهر را به ما تحویل دهند مترو را تمام می‌کنیم

وی درخصوص چرایی عدم تحویل شهر نیز گفت: با تأسف فراوان تا الان هیچ گونه اقدامی برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های شهری از جانب شرکت عمران پرند صورت نگرفته است تا شروط حداقلی ما برآورده شود و بتوانیم شهر را تحویل بگیریم.

شهردار پرند ادامه داد: قبلاً شهرداری پرند در افتتاح پروژه‌های دهه فجر سال گذشته هم اعلام آمادگی کرده بود که در صورت هم‌صدایی شرکت عمران نسبت به حق و حقوق شهرداری آمادگی تکمیل این پروژه را دارد.

عرب یادآور شد: حتی در این زمینه با مشاور مدیرعامل مترو نیز صحبت شد که در صورت تحویل این زمین‌ها به شهرداری پرند به مانند شهرداری اسلامشهر، خود شهرداری به عنوان کارفرما این پروژه را تکمیل می‌کند اما شرکت عمران نه‌تنها به ما بلکه به مترو هم زمینی نداده و تمام آنچه در این خصوص بیان شده کماکان در حد حرف است.

وی در خصوص بهانه مشکلات مربوط به تأمین اعتبار شرکت عمران پرند نیز عنوان کرد: طبق قانون شرکت عمران موظف به تهیه و تدارک اعتبار است اما برای یک شرکت بزرگ و با عظمتی مثل شرکت عمران، این بهانه تراشی‌ها اصلاً پذیرفتنی نیست و شاید بتوان گفت که این مبالغی که برای انجام پروژه بیان می‌شود تنها چند هزار متر زمین تجاری است.

شهردار پرند اضافه کرد: از طرف دیگر حتی قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار نیز اعلام آمادگی کرده است که نیاز به پول نقد ندارد بلکه حاضر است تا هر آنچه زمینی که قابلیت کارشناسی داشته باشد را با شرکت عمران تهاتر کند که این مسئله هنوز اتفاق نیفتاده است.

شرکت عمران: منتظر اقدام شهرداری هستیم

 پس از پیگیری‌های فراوان خبرنگار فارس در مصاحبه با مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، محسن وطن خواهی مدیرعامل این شرکت حاضر به پاسخگویی تلفنی نشد و در پیامک خود فقط به این جملات بسنده کرد: «مدت‌ها است منتظر اقدام شهرداری تهران برای فعال کردن پروژه هستیم و خبر جدیدی در این زمینه وجود ندارد.»

سرنوشت نامعلوم ۱۶ میلیارد تومان

در همین زمینه حجت الاسلام والمسلمین احمد عبداله زاده پاشاکی امام جمعه پرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به طور جدی پیگیر این ماجرا بوده‌ و صحبت‌های مختلفی نیز با مسؤولان شرکت عمران پرند داشته‌ام، آن‌ها در همین خصوص می‌گوید که ۱۶ میلیارد تومان پول نقد و بخشی نیز زمین به مترو تهران داده‌اند اما تا به حال هیچ کار مثبتی از طرف مترو صورت نگرفته است و تا الان نیز گزارشی از هزینه‌کردهای این پول به شرکت عمران نرسیده است.

وی درخصوص گله شهردار پرند از شرکت عمران نیز افزود: طبق قانون شهر باید تحویل شهرداری پرند شود و از این موضوع حمایت می‌کنم اما اینکه چرا این اتفاق نیفتاده است نمی‌توانم قضاوت کنم یا شرکت عمران در تأمین منابع اهمال کرده و شهر را تحویل نمی‌دهد و یا شهرداری تمایلی برای تحویل گرفتن شهر از شرکت عمران ندارد.

امام جمعه پرند در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته یک جلسه مفصلی در محل شرکت مادر تخصصی عمران در تهران داشتیم که طی آن صورت‌جلسه عریض و طویلی مبنی بر واگذاری فازهای باقیمانده تنظیم شد که با آمدن شهردار جدید اختلافاتی در خصوص نحوه تحویل پدید آمد و تا بدین لحظه اقدام خاصی صورت نگرفته است.

شرکت بهره برداری متروی تهران: بعد از بهره‌برداری در حوزه اختیارات ما است

مهندس فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اظهار کرد: این مسأله مربوط به ما نمی‌شود بلکه از زمان بهره‌برداری به بعد در حوزه اختیارات ما قرار می‌گیرد.

 

مترو تهران: یک ‌ریال هم نگرفته‌ایم

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر دریافت ۱۶ میلیارد تومان پول نقد و سرنوشت آن، گفت: مترو پرند ادامه خط یک مترو تهران است که بخش تهران تا فرودگاه امام(ره) سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید و ۱۹ کیلومتر نیز باقی مانده است تا به شهر جدید پرند برسد همچنین براساس قانون این پروژه صددرصد از محل بودجه‌های دولتی باید تأمین شود و در جلسه اوایل سال ۹۷ در استانداری تهران قرار بر این شد که منابع این پروژه از محل غیرنقد تأمین شود.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود این میزان پول نقد در اختیار مترو تهران قرار گرفته است حرف بسیار عجیبی است و حتی یک ریال هم نگرفته‌ایم، تنها زمینی به ارزش ۷ میلیارد تومان از شرکت عمران پرند آن هم در یک پروسه یکساله دریافت کرده‌ایم.

مدیرعامل مترو تهران افزود: هنوز این آمادگی در پیمانکار وجود دارد تا درصورت دراختیار قرار گرفتن تعدادی از زمین‌های متعلق به شرکت عمران پرند که کارشناسی شده باشد مابقی این خط ظرف یک سال آینده به افتتاح برسد.

امام گفت: چیزی که برای ما آزاردهنده است این که امکان کار نداریم چون بودجه باید دولتی و از طریق سازمان برنامه و بودجه یا شرکت جدیدعمران پرند باشد.

وی در پایان در خصوص پیشنهاد تقسیم‌بندی پروژه نیز تصریح کرد:از نظر اجرایی با این کار مخالف هستیم که در پروژه چند کارفرما داشته باشد اما اگر خود شرکت عمران مایل است تا کارفرمایی کل پروژه پنجاه کیلومتری را برعهده بگیرد از نظر ما منعی ندارد. 

 

با مرور مطالب گفته شده بنظر می‌رسد عمده مشکلی که منجر به تأخیر زمان افتتاح مترو پرند شده است مربوط به تأمین منابع مالی مورد نیاز این پروژه برای اتمام آن باشد، که با این حال هنوز مشخص نیست علی‌رغم آنکه پیمانکار این طرح آمادگی صددرصدی خود برای پیش‌برد این پروژه را به صورت تهاتری اعلام کرده است چرا شرکت عمران شهر جدید پرند با داشتن املاکی که از ارزش بالایی نیز برخوردار است برای تهیه منابع مورد نیاز پروژه اقدام مؤثری را صورت نمی‌دهد و توپ را به زمین شهرداری حواله می‌کند؟ 

سرنوشت مترو پرند چه می‌شود؟

همچنین از مسؤولان شرکت عمران نیز خواستاریم تا درخصوص ادعایی که امام جمعه این شهر به نقل از شرکت عمران مبنی بر تحویل ۱۶ میلیارد تومان پول نقد به مترو تهران کرده است و مترو  نیز آن  را تکذیب کرده است پاسخ شفافی به افکار عمومی و مردم شهر جدید پرند دهند تا سرنوشت این راه آهن درون شهری هرچه زودتر به نفع اهالی این شهر مشخص شود.

انتهای پیام/۶۷۰۶۶/گ۱/س

برچسب ها: مترو پرند
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
در طول دهسال گذشته این پروژه چندین بار بین شرکت عمران وشهرداری تهران دست به دست شده تا مردم نتوانند مقصر اصلی را پیدا کنند . امیدوارم اغراض سیاسی پشت پرده نباشد. ! چون در اینصورت این مترو هیچگاه به پرند نمیرسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار