بالگرد سورنا یکی از بالگرد‌های به ظاهر ساده، اما با قابلیت‌های فراوان است.
کد خبر: ۸۴۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲ 03 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: وجود بالگرد‌ها برای برقراری امنیت بسیار موثر و سلاحی راهبردی است، چرا که با ایستایی طولانی می‌تواند با اهداف مهاجم در مدت زمان طولانی‌تری درگیر شود، از این رو بالگرد‌ها همیشه مورد توجه بوده و هستند.

طراحی بالگرد

بالگرد‌ها همواره نقشی موثر در میان میدان نبرد داشته و دارند، چرا که قادر هستند در هر لحظه و با ایجاد یک پل هوایی نیاز‌های موجود را برطرف کنند، به همین خاطر کشور‌های مختلف روی ساخت انواع بالگرد‌ها سرمایه‌گذاری کردند که در نتیجه آن بالگرد‌های ترابری و نظامی ساخته شدند.

کاهش چشم‌گیرهزینه‌ها با ساخت بالگرد سورنا/ آموزش نیرو‌های جوان با بالگرد بومی + فیلم و تصاویر

وجود بالگرد در برخی کشورها چون جمهوری اسلامی ایران چنان اهمیت داشت که متخصصان و طراحان حوزه نظامی را وادار کرد تا تمرکز ویژه‌ای روی این حوزه داشته باشند و این گونه بود که انواع بالگرد‌ها به صورت بومی در کشور ساخته شد که برای نمونه می‌توان به خانواده بالگردی شاهد و صبا اشاره کرد.

بالگردهای ایرانی

جوانان ایران اسلامی توانستند خانواده بالگردی شاهد را در انواع ترابری و نظامی بسازند، دلیل انتخاب یک پلتفرم برای ساخت چند نمونه هم آن است که باعث می‌شود تا از طرح‌ها، قطعات و سامانه‌های یکسان استفاده حداکثری شود و در کنار آن مزیت‌هایی چون کاهش چشمگیر زمان توسعه طرح، کاهش هزینه‌های طراحی و تولید، فرایند آموزش خدمه پروازی و تعمیر و نگهداری و امکان استفاده از قطعات مشترک هر یک از دو گونه را بر روی دیگری در شرایط محیط رزمی خود را نشان دهد.

بالگرد شاهد 285

اولین عضو این خانواده شاهد ۲۸۵ است، این بالگرد که از آن با نام AH-۸۵ نیز یاد می‌شود، اولین بالگرد ایرانی در رده تهاجمی است که در سال ۱۳۸۸ از آن رونمایی شد و سپس برای تولید انبوه تحویل هسا داده شد و تا امروز چند فروند از آن در نیرو‌های مسلح خدمت می‌کند.

شاهد ۲۷۸ دومین عضو خانواده بالگردی شاهد است که طراحی آن به میانه دهه ۷۰ شمسی برمی‌گردد که توسط جوانان وزارت دفاع شروع شد، اما اولین فروند آن در سال ۱۳۸۰ پرواز آزمایشی خود را انجام داد و توانست در سال ۹۱ مجوز‌های لازم برای پرواز را دریافت کند و وارد صحنه نبرد شود، اما این پایان راه نیست و دیگر عضو‌های این بالگرد هم در راه است.

بالگرد شاهد 278

یکی دیگر از بالگردهای بومی کشور صبا نام دارد که در اسفند ماه ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد، صبا که به دست متخصصان افتخارآفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده جهت انجام ماموریت‌های مختلف به تمامی نیرو‌های کشورمان تحویل داده شده است. این بالگرد با ظرفیت ۸ سرنشین قادر است تا ماموریت‎های حمل‌و‌نقل، بار، مسافر، عملیات امداد و نجات، عکس برداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.

بالگرد صبا

هما هم نام دیگر بالگرد بومی کشور است که بر اساس شرایط جوی و آب و هوای کشورمان، چون شرایط جوی ارتفاع زیاد نسبت به سطح دریا و درجه حرارت بالا ساخته شده که توانایی حمل ۱۴ نفر مسافر و ۲ نفر خدمه را دارد و با توجه به نوع طراحی می‌توان از آن در مأموریت‌های آموزشی، جنگل‌بانی، امداد و نجات، کنترل ترافیک، سکو‌های نفتی، تاکسی هوایی، حمل‌و‌نقل و حتی پشتیبانی در میدان نبرد استفاده کرد.

بالگرد هما

وجود همه این بالگرد‌ها لازم بود، اما باز هم نیاز بود تا بالگردی ساخته شود که بتواند نیاز‌های کشور در حوزه آموزش را برطرف کند، چرا که آموزش خلبان‌های جوان با بالگرد‌های موتور جت بسیار هزینه‌بر بود به همین خاطر طراحی یک بالگرد فوق سبک با موتور پیستونی در دستور کار قرار گرفت.

سورنا، بالگرد قهرمان ایران

توانمندی متخصصان ایرانی در حوزه ساخت بالگرد‌های جت ثابت شد، اما هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار زیاد بود، چرا که تمام پرنده‌ها پس از مدت کوتاهی نیاز به به تعمیرات کوتاه مدت و پس از چند تعمیر کوتاه نیاز دارند تا اورهال کامل روی آن‌ها انجام شوند و به همین خاطر استفاده مداوم از آن‌ها به صرفه نیست.

بالگرد سورنا در نمایشگاه هوایی کیش

همین موضوع باعث شد تا بالگرد سورنا متولد شود، این بالگرد بومی که برای آموزش، گشت زنی، استفاده در حوادث و ماموریت‌های سازمانی مانند هلال احمر استفاده می‌شود و به خاطر ساخت با مواد کامپوزیتی بسیار سبک‌تر از بالگرد‌های موجود در کشور است و از این حیث در رده بالگرد‌های سبک قرار می‌گیرد.

پرواز بالگرد سورنا

این بالگرد که آبان ماه سال ۱۳۹۳ در هفتمین نمایشگاه صنایع هوافضای ایران در کیش رونمایی شد اولین بالگرد موتور پیستونی ساخت داخل است که با بدنه تمام کامپوزیت وزنی در حدود ۱ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم دارد و سرعت ۱۶۰ کیلومتری دارد که این عدد می‌تواند به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

بالگرد سورنا

سورنای ایرانی سقف پروازی ۱۴ هزار پا، سقف ایستایی ۹ هزار پا، نرخ صعودی ۵ متر بر ثانیه و برد ۶۵۰ کیلومتری دارد که قابل افزایش است؛ این مشخصات در مقایسه با سایر بالگرد‌های هم رده سورنا در جهان باعث شده تا این بالگرد ایرانی رقیب جدی محسوب شود، این بالگرد توسط شرکت پن‌ها تولید شده است.

کاهش چشم‌گیرهزینه‌ها با ساخت بالگرد سورنا

بیشترین وزن برخاست ۱۱۴۴ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
سقف ارتفاع ۱۴ هزار پا
سقف ارتفاع ایستایی ۹ هزار پا
نرخ صعود ۵.۰۸ متر بر ثانیه
برد ۶۵۰ کیلومتر

در مورد این بالگرد امیر احمدآبادی مدیرعامل شرکت پن‌ها گفته است که سورنا بالگردی ۴ نفره و پیستونی با توان ۳۰۰ اسب بخار است که متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده و قابلیت سیستم هدایت دوآل و پرواز در سرعت ۳۰ نات باد را دارد.

از دیگر ویژگی‌هایی که سورنا را به بالگردی مناسب برای کشورمان تبدیل کرده است سیستم فرود اضطراری بر روی آب، سیستم روشنایی جستجوگر و سیستم هدایت دوگانه است که باعث شده تا نام این بالگرد در بالای لیست تجهیزات ساخت ایران باشد که با ظاهری ساده بتواند ماموریت‌های دشوار را انجام دهد.

مشخصات بالگرد سورنا

قدرت ساخت تجهیزات بسیار پیشرفته برای افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ساخت تجهیزاتی، چون بالگرد سورنا که دانش نه چندان زیادی هم نمی‎خواهد نشان می‌دهد بر خلاف تهدیدات دشمنان مبنی بر عقب‌نشینی ایران در امنیت منطقه غرب آسیا، مقامات کشورمان قصد افزایش نقش خود را دارند تا هیچ دشمنی فکر تجاوز را در ذهن پرورش ندهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار