لذا در این بستر امن وبدون متعرض هر روز بساط منفعت طلبی خود در پناه مذهب وساختارهای مذهبی را توسعه داده و به ریش قانون و مقررات می خندند!نمونه بارز آن را می توان این روزها در جای جای استان مشهود بود ،افرادی که به نام " اربعین " و " موکب " کام خود را شیرین کردند و با پای گذاشتن بر قوانین ونظامات ،بساط مال اندوزی خود ر ابر بستر تضییع حقوق و زیرپا گذاشتن منافع عامه بنا نمودند .
کد خبر: ۸۴۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱ 04 May 2020

تابناک ایلام ::در طول تاریخ همواره به موازات رشد وتوسعه دین ومذهب در بین جوامع ،شاهد رواج پدیده ای به نام دین معاشی بوده ایم ،پدیده ای که براساس آن برخی دین را وسیله وابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع دنیوی قرار داده اند .شاید در مقاطعی ابزار آن تغییر یافته باشد اما هدف واقعی یعنی بهره مندی از مواهب دنیوی به اسم دین ومذهب هرگز جایگاه خود را دربین برخی افراد از دست نداده است .

از آنجاییکه در حکومت ایدئولوژیک بر آمده از جوامع دینمدار ،تمامی کارکردهای اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی وقوانین ومقررات اجتماعی برگرفته از کتاب دینی وبر مدار تحلیل و تفسیر متشرعان از دین ومذهب تنظیم وتدوین شده است ،برخی افراد به خوبی توانسته اند با سوء استفاده از چنین وضعیتی به نام دین ومذهب و جای گرفتن در حصاری امن ، از نمد دینمداری ومذهب کلاه های رنگارنگی برای خود بدوزند .

نوع حکومت ما که بر گرفته از قواعد اسلامی وفقه مترقی شیعه است ،همواره سعی داشته تادر پرتو احکام اسلامی وترویج ارزشهای دینی ومذهبی ،از حیث اقتصادی ،سیاسی ،فرهنگی واجتماعی وضعیت متفاوتی را برای مردم رقم زند. اما درعین حال بدلیل پاره ای خلاء ها ،شاهد نفوذ ورسوخ عده ای به درون لایه های حساس دستگاههای دینی ومذهبی بوده ایم تا مراسمات ومناسک مذهبی را  به بستری برای اقدامات فراقانونی و بهره مندی از منابع ومنافع دنیوی تبدیل نمایند. به گونه ای که از تمامی قواعد ونظامات رایج اجتماعی وقانونی معاف و کسی هم جرات وجسارت تعرض به چنین افرادی نداشته باشد .

در سالیان اخیر برگزاری مراسم مذهبی بزرگ وپر اهمیتی همچون کنگره اربعین با ابعاد واثرگذاری جهانی خود توانسته است بعنوان مانیفستی امنیتی ،اجتماعی وفرهنگی و جلوه ای از وحدت ویکپارچگی جهان تشیع کارآمدی خود را درمقابل طرح های ستیزه جویانه دشمنان منطقه ای وفرامنطقه ای نظام نشان دهد ،از این رو نظام سرمایه گذاری گسترده ای را در این حوزه انجام داده است .

همین اهمیت ،بزرگی ونقشی یابی اربعین در ساختار سیاسی وامنیتی جمهوری اسلامی،باعث شد تا عده ای این بستر را بهترین و امن ترین راه برای دستیازی به منافع دنیوی تعریف نمایند .چرا که می دانند به موازات اهمیت این موضوع ،حتی کسی متعرض اقدامات فراقانونی ومخرب آنها نخواهد شد ،چون دریافته اند که درافتادن با چنین افرادی از سوی دستگاههای مجری قانون، درافتادن با ساختارهای امنیتی نظام تعبیر خواهد شود!

لذا در این بستر امن وبدون متعرض هر روز بساط منفعت طلبی خود در پناه مذهب وساختارهای مذهبی را توسعه داده و به ریش قانون و مقررات می خندند!نمونه بارز آن را می توان این روزها در جای جای استان مشهود بود ،افرادی که به نام " اربعین " و " موکب " کام خود را شیرین کردند و با پای گذاشتن بر قوانین ونظامات ،بساط مال اندوزی خود ر ابر بستر تضییع حقوق و زیرپا گذاشتن منافع عامه بنا نمودند .

غافلگیری مسئولین استان در اولین تجربه اربعین باعث شد تا بدون احراز صلاحیت ودر خلاء نبود قواعد ومقررات جامع احداث و راه اندازی موکب ها ،عده ای مجوز راه اندازی موکب در نقاط محتلف استان اخذ نمایند . با احترام به اکثریت موکب های خادم الحسین (ع) اما دراین بین عده ای قلیل مجوز راه اندازی موکب را به ابزاری برای تصاحب املاک عمومی یا استفاده از اراضی کشاورزی بدون تغییر کاربری به همراه دریافت امتیاز آب،برق ،گاز تبدیل نمودند. مواکبی که بعدها و بصورت خاموش به اماکن تجاری تبدیل شدند !

سال پیش از سوی این رسانه گزارشی از روند تبدیل یک موکب به مرکزی تجاری در قلب شهر مهران آن هم  بدون پرداخت حقوق قانونی به شهرداری این شهر منتشر شد . اما امروز شاهدیم موضوع تبدیل موکب ها به مراکزی برای کسب درآمدهای هنگفت ،بدون رعایت قوانین ومقررات موجود به یک اپیدمی در این شهرستان تبدیل شده است .

یکی دیگر از این موکب ها در حاشیه جاده اصلی ایلام مهران ودر نزدیک ترین نقطه به ورودی شهر مهران احداث شده است . طرحی که به نام موکب بخش اعظمی از اراضی ملی حاشیه جاده را تصاحب نموده وبدون سپری نمودن سیکل قانونی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی درجه یک این منطقه ،ساخت وسازهایی را در این نقطه رقم زده است .

مستحدثاتی به نام موکب خدمت گذاری به زائرین حسینی  با دریافت امتیاز های رایگان آب وبرق ،بدون پرداخت عوارض ومالیات به محلی برای خرید وفروش غلات تبدیل شده است. اینجاست که پدیده مورد اشاره در مقدمه این مطلب یعنی " دین معاشی " عده ای معنا و مفهوم می یابد.

انتظار می رود همانگونه که یگان حفاظت از اراضی کشاورزی ومنابع طبیعی با حمایت دادستان ایلام ،بی اغماض با متصرفین اراضی ملی وکشاورزی برخورد نموده و خبر قلع وقمع بناهای متصرفین در فضای مجازی ورسانه ای منتشر می شود ،بدون تسامح وتساهل با سوء استفاده گران از مذهب ودین برخورد نموده وبساط چنین سوء استفاده گران دین معاشی را جمع نمایند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
تازه فهمیدند به مردم خودشان بدهند بهتر تا به عراقی ههای که دارند ازپشت خنجر می زنند .بدهند....تازه سر عقل امدند ..که هم وطنشان نباید گرسنه باشد ..عراقی سیر...اما هنوز شک دارم سر عقب امده باشند ....شاید نمایش باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار