مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: بر اساس برنامه‌ای که سازمان جهاد کشاورزی استان به ما اعلام کرده، قرار است امسال کشت نشایی برنج در استان به کمتر از نصف سال گذشته برسد.
کد خبر: ۸۴۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 05 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علی جلیلیان، با بیان اینکه سال گذشته کشت برنج در استان به حدود دو هزار هکتار رسید و دلیل آن نیز بارندگی‌های زیاد و وقوع سیلاب بود که امکان استفاده کشاورزان از آب زیاد را فراهم کرد، یادآور شد: بر اساس آنچه که جهاد کشاورزی استان اعلام کرده، قرار است امسال سطح زیر کشت برنج در کرمانشاه به حدود هزار هکتار برسد.

وی از برنامه سه ساله‌ای که برای صفر کردن سطح زیر کشت برنج نشایی در کرمانشاه وجود دارد یاد کرد و افزود: قرار است در گام اول میزان کشت از دو هزار هکتار سال گذشته به حدود هزار هکتار برسد و در سال‌های بعد نیز روند کاهشی ادامه پیدا کند.

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزان در همین هزار هکتار نیز به هیچ عنوان حق استفاده از آب‌های زیرزمینی و آب چاه را ندارند، خاطرنشان کرد: آبیاری برنج صرفا با استفاده از آب سطحی و آن هم در شرایط خاص مجاز است و اینگونه نیست که همه بتوانند با استفاده از آب‌های سطحی اراضی برنج خود را آبیاری کنند که مشکلی برای اراضی پایین دست پیش بیاید.

جلیلیان تاکید کرد: همچنین سامانه سراسری هم برای کشت برنج طراحی شده که کشاورزان باید اطلاعات و سطح زیر کشت خود را در آن ثبت کنند و با این روند امکان نظارت بیشتر وجود دارد.

وی دلیل اصلی محدود کردن کشت برنج را مصرف بالای آب اعلام کرد که بین 19 تا 25 هزار مترمکعب برای هر هکتار اعلام می‌شود و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور کشت برنج صرفا در دو استان مازندران و گیلان مجاز است.

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه مباحثی هم پیرامون کشت برنج به شیوه خشکه‌کاری مطرح است، افزود: این شیوه کشت مصرف آب کمتری دارد، اما نیازمند زیرساخت‌ها و سیستم‌های آبیاری است که تاکنون در کرمانشاه عملیاتی نشده است.

به گفته جلیلیان، هم اکنون عمده کشت برنج استان در گیلانغرب، سرپل ذهاب و صحنه و عمدتا کنار رودخانه‌ها انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار