مسئول نمایندگی بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان کرمانشاه با اشاره به درمان بسیاری بیماری‌ها با استفاده از سلولهای بنیادی، از والدین خواست نسبت به ذخیره خون بندناف نوزادانشان که حاوی این سلولهای باارزش است، اقدام کنند.
کد خبر: ۸۴۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 05 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر مریم صاحب یاری ، با اشاره به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف گفت: هنگامی که نوزادی به دنیا می آید، خونی که در داخل جفت و بند ناف است دور ریخته می شود واین در حالی است که این خون حاوی سلولهای با ارزشی به نام سلولهای بنیادی است.

وی افزود: سلولهای بنیادی به نوعی مادر تمام سلولهای بدن هستند و این نوع سلوهای قادرند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند.

صاحب یاری با اشاره به استفاده ازسلولهای بنیادی در درمان بیماری های مختلف، گفت: از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تالاسمی، سرطان خون، کم خونی و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سلولهای بنیادی از مغز استخوان افراد نیز گرفته می‌شود، گفت: سلولهای بنیادی مغز استخوان بالغ هستند، بنابراین در صورت پیوند مغز استخوان، احتمال ناسازگاری پیوند بالاست، درحالیکه سلولهای بنیادی موجود در خون جفت و بند ناف نابالغ هستند و از سازگاری بالایی برای پیوند برخوردارند.

صاحب یاری تصریح کرد: با ذخیره‌سازی این سلولهای عملا نوزاد به دنیا آمده صاحب قطعه یدکی برای بدن خود می شود که می تواند در آینده به نوعی سلامت او را در برابر بسیاری بیماریها بیمه کند.

این مسئول افزود: با دریافت خون بند ناف در هنگام تولد، این خون در تانک های نیتروژن مایع با دمای 196- درجه ذخیره سازی شده و عملا به خواب زمستانی می روند و هر زمان که نوزاد در آینده به آنها نیاز داشته باشد از آن برداشت می شود.

صاحب یاری خاطر نشان کرد: درکنار نوزادی که از او خون جفت و بند ناف تهیه شده، سایر اعضای خانواده و بویژه خواهران و برادران دیگر نیز می توانند در صورت نیاز از این سلولها استفاده کنند و حتی والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و سایر اقوام درجه یک هم در صورت سازگاری نقشه ژنتیکی می توانند از این سلولها استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 24 ساعته نمایندگی بانک خون بند ناف در استان گفت: هر زمان از شبانه روز احتمال زایمان مادران وجود دارد، بنابراین نمایندگی برای دریافت این خون بصورت شبانه روز فعال است.

این مسئول با اشاره به ارسال نمونه های دریافتی به بانک خون بند ناف تهران گفت: هم اکنون 2500 نمونه خون بند ناف از طریق نمایندگی استان کرمانشاه در این بانک ذخیره سازی شده است.

صاحب یاری با بیان اینکه افراد در صورت تمایل می توانند به آدرس سایت www.rsct.ir مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: برای ذخیره این خون هزینه اولیه دریافت شده و سالانه نیز مبلغی برای نگهداری آن دریافت می شود که افراد با مراجعه به سایت می توانند در خصوص نحوه ذخیره سازی و مبالغ آن اطلاعات لازم را کسب کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار