هشتمین صحن شورای شهر همدان طی سال جاری در حالی برگزار شد که شماری از اعضای شورا طرح سوال از شهردار را کلید زدند و همین اتفاق منجر به آن شد که تصوری مبنی بر فاصله بین اعضای شورای شهر و شهردار همدان ایجاد شود.
کد خبر: ۸۴۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 05 May 2020
درحالی ۲۹ ماه از تصمیم ایجاد سایت موزه درمیدان مرکزی همدان می‌گذرد وهمچنان گودالی در قلب شهرجاخوش کرده که سرنوشت نامعلوم آن به طرح سؤال ازشهردار همدان دامن زد وحال باید منتظر پاسخ بود.
 
به گزارش مهر، این اعضا با طرح ۲۱ سوال آن هم به صورت کتبی خواهان پاسخگویی عباس صوفی نسبت به عملکردش شدند چراکه معتقدند میلیارد‌ها تومان از بیت المال به دلیل تعلل در اجرای مصوبات و پروژه‌هایی که بار‌ها بر اجرای آن‌ها تاکید شده هدر رفته است.

کمی عقب‌تر می‌رویم؛ ۲۰ آبان ماه سال ۹۶ عباس صوفی با ۱۰ رأی از مجموع ۱۱ رأی اعضای شورای اسلامی شهر به‌عنوان شهردار همدان انتخاب شد و چند ماه از حمایت قاطع اعضای شورای شهر بهره‌مند بود، اما رفته رفته و پس از آنکه شاهد فاصله حرف تا عمل در اجرای برنامه شدند حمایت‌ها کم رنگ شد تا اینکه حال باید پس از گذشت ۲ سال و ۷ ماه از شهردار بودنش جوابگوی عملکردش در پاسخ به سوالات منتخبان مردم در شورای شهر همدان باشد.

شهردار همدان در روز‌های ابتدایی قبول این مسئولیت ساماندهی مناطق حاشیه شهر همدان، ایجاد فضای سبز در تمام نقاط شهر، بازآفرینی حوزه‌های هویت مندی شهری، بهبود ترافیک، گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی، انسان‌محور بودن توسعه و پروژه‌های عمرانی، ارتقای سطح کیفی زیست‌محیطی، مدیریت بحران، مدیریت پسماند، رشد و مشارکت نهاد‌های عمومی و خصوصی در پروژه‌ها، تحقق عدالت اجتماعی و جلب مشارکت مردم و نیز ارتقای جایگاه همدان و توسعه گردشگری را به‌عنوان اهداف خود عنوان کرد.

تکمیل پروژه تقاطع ... مسطح سردار شهید همدانی، پیاده راه بلوار ارم، پارکینگ آقاجانی بیگ، تکمیل پل غدیر، خریداری اتوبوس‌های جدید برای ناوگان اتوبوسرانی، اجرای میدان بار جدید میوه و تره بار، موزه میدان امام (ره) و راه اندازی نرم افزار جامع شهرسازی چند پروژه از ده‌ها پروژه‌ای است که عباس صوفی بار‌ها بر روی اجرای آن‌ها مانور داده، اما همچنان خبری از افتتاح و یا تکمیل آن‌ها نیست

از طرفی تکمیل پروژه تقاطع ... مسطح سردار شهید همدانی، پیاده راه بلوار ارم، پارکینگ آقاجانی بیگ، تکمیل پل غدیر، خریداری اتوبوس‌های جدید برای ناوگان اتوبوسرانی، اجرای میدان بار جدید میوه و تره بار، موزه میدان امام (ره) و راه اندازی نرم افزار جامع شهرسازی چند پروژه از ده‌ها پروژه‌ای است که عباس صوفی بار‌ها بر روی اجرای آن‌ها مانور داده، اما همچنان خبری از افتتاح و یا تکمیل آن‌ها نیست و حال از آنجا که در اجرای این وعده‌ها به اعتقاد کارشناسان موفق نبوده باید جوابگوی افکار عمومی باشد.

البته طبق ماده ۸۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران حق سوال به اعضای شورای شهر داده شده و بر همین اساس تعدادی از اعضای شورای شهر همدان با طرح این ۲۱ سوال از شهردار همدان، خواهان پاسخگویی وی شده‌اند به طوری که شهردار همدان موظف است طی مهلت ۱۰ روزه پاسخگوی سوالات مطرح شده همراه با ارائه مستندات، باشد.

۲۱ سوال مطرح شده از شهردار همدان را که بررسی می‌کنیم به مواردی برمی خوریم که خبرگزاری مهر نیز بار‌ها در گزارش‌ها و گفتگو‌هایی هدر رفت بیت المال به واسطه تعطیلی آن طرح را متذکر شده است.

سوال چهارم اعضای شورای شهر از عباس صوفی اینگونه طرح شده که طبق پیشنهاد‌های شهرداری در فهرست پروژه‌های عمرانی بودجه سنوات سال‌های ۹۶ و ۹۷ به‌ترتیب مبالغ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۲۱۷ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعتبار برای کمک به احداث سایت‌موزه میدان امام خمینی (ره) توسط شورای اسلامی شهر تصویب و مقرر شد شهرداری نسبت به احداث پروژه مذکور اقدام کند؛ اما متأسفانه طی سال‌های فوق هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت احداث پروژه به‌عمل نیامده و در سال ۹۸ بدون هماهنگی با شورا اجرای آن از محل اعتبارات دولت به اداره کل راه و شهرسازی محول شده که با صرف نظر از اتلاف وقت ایجادشده ناشی از عدم اجرای به‌موقع پروژه مذکور و تبعات سو اجتماعی به‌وجود آمده به جهت اینکه پروژه در مکانی از فضای معابر شهری متعلق به شهرداری محصور شده، بنابراین در این ارتباط می‌بایست به سوال اتی پاسخگو باشید.

موضوع سوال طرح شده به گودال ایجاد شده در مرکز شهر همدان اشاره دارد که چندسالی است سوهان روح شهروندان شده و هر گاه مسیر شهروندان به میدان امام خمینی (ره) همدان می‌افتد ناخودآگاه این سوال در ذهن متبادر می‌شود که مگر قرار نبود این پروژه تا رویداد همدان ۲۰۱۸ تکمیل شود!

۲ سال و چند ماه قبل و آذرماه سال ۹۶ در ادامه اجرای طرح پیاده راه سازی میدان امام (ره) همدان و کشف اشیا عتیقه در این محل تصمیم بر آن شد موزه‌ای در میدان مرکزی همدان ایجاد و آثار کشف شده در آن به نمایش درآید و بر همین اساس مقرر شد آثار تاریخی کشف شده که برای مرمت به آزمایشگاه و کارگاه انتقال یافته بود پس از مرمت مجدد به میدان امام بازگردانده و در سایت موزه‌ای که تا پایان سال ۹۶ اجرا و تکمیل می‌شد، نگهداری شوند، اما هنوز هم که هنوز است خبری از ایجاد موزه نیست.

اظهار نظرات متعدد پیرامون وضعیت ایجاد شده در مرکزی‌ترین نقطه شهر همدان ضرورت به نتیجه رساندن آن را بیش از همیشه متذکر می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان در همین خصوص بابیان اینکه ۳ سال از اجرای سایت موزه میدان امام (ره) می‌گذرد، گفت: شهردار همدان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

اکبر کاوسی‌امید بر تعیین‌تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام شهر همدان تأکید کرد و یادآور شد: حدود ۳ سال است که سایت‌موزه پیاده‌راه امام (ره) در حال اجراست؛ اما هنوز پیشرفتی نداشته و شهردار باید در این زمینه پاسخگو باشد.

رئیس شورای شهر همدان نیز در خصوص وضعیت فعلی موزه میدان امام خمینی (ره) همدان عنوان کرد: در ابتدا این پروژه از سوی سه دستگاه میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان در حال اجرا بود، اما اکنون این پروژه به شهرداری همدان واگذار شده است و بیشتر از پنج ماه کار ندارد.

کامران گردان با بیان این موضوع اظهار کرد: این پروژه از اولویت‌های بودجه سال ۹۹ است و شهرداری همدان باید کار ناتمام آن را هرچه زودتر به اتمام برساند.

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بعد از اینکه پیاده راه شدن میدان امام خمینی (ره) همدان مدنظر قرار گرفت برای ایجاد آب نما نیاز به انجام حفاری بود که با کسب مجوز‌های قانونی از میراث فرهنگی نسبت به اجرای این عمل اقدام شد، گفت: در زمان حفاری‌ها یک سری آثار و مدارک باستانی در محل حفاری‌ها مشاهده شد.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه آثار به دست آمده شامل قبر، چاه، آسیاب دستی، سفال و مواردی از این قبیل بود، گفت: بعد از این اتفاق تصمیم تغییر کرد و مقرر شد به جای آب نما به واسطه اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است و اولین مرکز حکومتی و مدنیت در ایران محسوب می‌شود یک موزه در این محل ایجاد شود تا یافته‌ها و اشیایی که در هگمتانه، کوچه جراح‌ها و میدان امام پیدا شده بود در آن موزه در معرض نمایش مردم قرار دهیم.

طرح اولیه توسط مهندسان معمار شهرداری طراحی شد

وی با بیان اینکه توجیه هم این بود که کشور‌های اطراف ما، حوزه خلیج فارس، ترکیه، آذربایجان آب نما و رقص نور زیاد دارند، ولی تاریخ و تمدنی در آنجا وجود ندارد و این امتیاز الان شامل همدان شده است، گفت: در همان زمان طرح اولیه آماده و توسط مهندسان معمار شهرداری طراحی شد.

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان با بیان اینکه پس از آن در مقطعی گودبرداری انجام و پیمانکار پروژه زیر نظر میراث فرهنگی و مجموعه استانداری اخذ شد، گفت: متأسفانه وقتی کار‌ها مقداری پیش رفت کار را از مجموعه شهرداری گرفتند و تحویل میراث فرهنگی دادند.

وی با بیان اینکه نقشه‌هایی که میراث فرهنگی و پیمانکار آن در محل اجرا کرد به صورتی بود که بتنی در محل فونداسیون اجرا شد، گفت: متأسفانه بعد از اینکه طرح را مجدد از میراث گرفته و تحویل شهرداری دادند با هم همخوانی نداشت که در نهایت اسفندماه سال گذشته نقشه‌های موجود را روی فونداسیون اجرا شده بتنی که واقعاً امکان جابجایی آن نبود فیکس کردند و قرار شد عملیات اجرایی آغاز شود.

مولوی اضافه کرد: از محل پروژه‌های عمرانی ۲.۵ میلیارد تومان اداره کل راه و شهرسازی متقبل شده هزینه کرده و موزه را تکمیل کند که تا کنون متأسفانه تا امروز انجام نشده است.

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان با درخواست از مجموعه مدیران استان و استاندار همدان و معاون عمرانی استاندارد همدان عنوان کرد: اگر واقعاً اداره کل راه و شهرسازی میل و انگیزه‌ای برای اجرای طرح ندارد آن را گرفته و تحویل شهرداری دهند.

وی با بیان اینکه میدان امام فضای شهری و متعلق به شهرداری است، گفت: تلاش بر این است که پروژه تکمیل شود.

مولوی در پاسخ به اینکه در یکی از سوالات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر خطاب به شهردار همدان عنوان شده که اجرای این پروژه در سال ۹۸ بدون هماهنگی با شورا از محل اعتبارات دولت به اداره کل راه و شهرسازی محول شده است و آیا این موضوع صحت دارد، گفت: متأسفانه صحت دارد، اما الان در این زمینه اظهارنظری نمی‌کنم.

متأسفانه این پروژه بدون هماهنگی با شورای شهر به راه و شهرسازی واگذار شده است

مولوی بابیان اینکه متأسفانه بدون هماهنگی با شورای شهر این پروژه به راه و شهرسازی واگذار شده است، گفت: اگر این اتفاق نیفتاده بود حتماً شهرداری چاره‌ای می‌اندیشید و مگر این پروژه‌هایی که سطح شهر اجرا می‌کنیم نیازمند جایی هستیم و اگر این پروژه هم تکلیف ما بود شاید اجرا شده بود.

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان در توضیح وضعیت نهایی طرح نیز گفت: متأسفانه در بودجه سال ۹۹ شهرداری همدان پولی برای این پروژه در نظر نگرفته‌ایم و پروژه به کلاف سردرگمی تبدیل شده که به دست مدیریت ارشد استان حل و فصل خواهد شد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه اجرای پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان به ساماندهی چهره شهر کمک خواهد کرد پس بهتر است با همکاری مجموعه‌های مسئول هر چه سریع‌تر به این وعده داده‌شده جامه عمل پوشانده شود تا عده‌ای به وعده‌ها افزوده نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار