رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: برای سال زراعی جاری ۳۱ پروژه برای جهش تولید در بخش کشاورزی تعریف شده است.
کد خبر: ۸۴۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 05 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر، نوربخش حاتمی امروز سه شنبه در اولین شورای زکات که در بیت امام جمعه کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت بالایی در موضوع زکات دارد، اظهار داشت: امسال که سال جهش تولید است و بحث محرومیت بر قشر وسیعی از جامعه فشارهای اقتصادی وارد کرده است باید با همت بیشتری موضوع زکات پیگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: بارندگی‌های امسال نسبت به سال قبل ۴۲ درصد کاهش داشته است اما خوشبختانه پراکنش بارندگی‌ها مطلوب بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات انجام شده و زحمات بهره برداران سال زراعی گذشته رکورد بی سابقه‌ای را در بخش کشاورزی داشتیم و بیش از ۴۰۰ هزار تن افزایش تولیدات را شاهد بودیم.

حاتمی گفت: بر این اساس تولیدات ما در بخش کشاورزی از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

این مسئول بیان داشت: در تولید گندم و سایر غلات به ویژه در تولیدات دامی از جمله گوشت قرمز، شیر، عسل، زعفران و محصولات گلخانه‌ای جهش خوبی را داشتیم.

وی گفت: برای سال زراعی امسال ۳۱ پروژه جهت جهش تولید در بخش کشاورزی تعریف شده است که امیدوارم با تلاش مضاعف محقق سود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ادامه داد: با تعریف این ۳۱ پروژه امسال حداقل ۵۰۰ هزار تن افزایش تولید را در بخش کشاورزی خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: امسال میزان سطح زیر کشت غلات، ۹۱ هزار هکتار گندم آبی، ۳۱۰ هزار هکتار گندم دیم و ۱۷ هزار هکتار جو آبی و ۱۶۵ هزار هکتار جو دیم است.

حاتمی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت مزارع خوب است، ادامه داد: علیرغم مشکل بیماری کرونا کشاورزان پای کار بودند و تقریباً ۱۰۰ درصد مزارع بر علیه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز سم پاشی شده است.

آسیب تگرگ به ۳۷ هزار هکتار از مزارع و باغات

وی افزود: علی رغم‌اینکه در دو تاریخ مشکل تگرگ داشتیم و به ۳۷ هزار هکتار از مزارع، غلات و بخشی از باغات ما آسیب رساند اما با این وجود به طور قطع امسال وضعیت تولید ما در بخش کشاورزی به خصوص در تولید گندم بهتر از سال قبل خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از پیش بینی برداشت بیش از ۸۵۰ هزار تنی گندم در کشور طی امسال خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود برداشت جو نیز امسال در کشور به ۶۰۰ تن برسد که رکورد خوبی است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۷۲۰ میلیون تومان پیاز زعفران رایگان را در اختیار ۵۰ خانواده ضعیف که امکان تأمین معاش را نداشتند و تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند قرار دادیم و امسال نیز آمادگی را داریم به هر مبلغی که از محل زکات و سایر محل‌ها تا سقف یک میلیارد تومان پیاز زعفران رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم و ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانواده دیگر را تحت پوشش قرار دهیم.

حاتمی گفت: متأسفانه الگوی کشت مناسبی در کشور نداریم و بسیاری از کشت‌ها بی برنامه انجام می‌شود به همین دلیل قیمت محصولاتی همچون پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و … در برخی ماه‌ها افزایش چشمگیری دارد و در برخی ماه‌ها کاهش می‌یابد.

این مسئول افزود: کل ظرفیت نگهداری و سردخانه‌ای در استان در ابتدای سال گذشته حدود ۵ هزار تن بود که برای این یک برنامه طراحی کردیم و نیاز ۴۰۰ هزار تنی را اعلام کردیم و به این منظور یکسری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را برداشتیم.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه ۴۰ هزار تن ظرفیت سردخانه را فعال کردیم و حدود ۳۰ هزار تن دیگر در دست ساخت داریم و در یک برنامه سه ساله به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن خواهیم رسید.

تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن نخود در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نخود کرمانشاه را مانند چاه نفت معرفی کرد و گفت: در حال حاضر رتبه اول تولید نخود در کشور از آن کرمانشاه است و ایران نیز در جهان رتبه ششم تولید نخود را به خود اختصاص داده است.

حاتمی اظهار داشت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن تولید نخود در استان داریم که پیش بینی می‌شود امسال این میزان به حدود ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت ۴.۵ میلیون واحد دامی استان اشاره کرد و بیان داشت: پیشنهاد می‌شود زکات دامداری‌ها را از مجتمع‌های اقتصادی وابسته به همین نهادهای دولتی و غیر دولتی شروع شود.

این مسئول افزود: امسال سازمان جهاد کشاورزی استان رتبه اول بهبود فضای کسب و کار را در بین دستگاه‌های اجرایی کسب کرد.

حاتمی گفت: صدور مجوزها را در بخش دامپروری ها و امور اراضی از ۱۵۰ روز به یک هفته و در مورد گلخانه‌ها از ۱۴۰ روز به ۴ روز رساندیم.

 

 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار