شهردار منطقه یک سنندج می‌گوید: ضمن ارائه خدمات روتین به شهروندان، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، آسفالت معابر و کوچه‌ها از برنامه‌های شهرداری است و جدای از این، گلخانه‌ای برای تامین نیازهای فضای سبز ایجاد کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۴۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 05 May 2020

شهردار منطقه یک سنندج می‌گوید: ضمن ارائه خدمات روتین به شهروندان، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، آسفالت معابر و کوچه‌ها از برنامه‌های شهرداری است و جدای از این، گلخانه‌ای برای تامین نیازهای فضای سبز ایجاد کرده‌ایم.

 از ساخت گلخانه اختصاصی تا آسفالت 100 هزار مترمربع از محلات منطقه یک سنندج

سنندج یکی از شهرهایی است که بیش از 50 درصد جمعیت آن در سکونتگاه‌های غیررسمی هستند و آمار بافت فرسوده آن نیز بالاست، اکثر محلات قدیمی در حوزه شهرداری منطقه یک قرار گرفته و به واسطه توپوگرافی خاصی که در این منطقه وجود دارد خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

برای پیگیری مطالبات مردمی از شهرداری در زمینه فضای سبز، آسفالت معابر عمومی و کوچه‌ها، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و موارد دیگری با علیرضا کاظمی مدیر شهرداری منطقه یک سنندج گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید...

افزایش 80 سانتی‌متری به سرانه فضای سبز

با توجه به اینکه میزان سرانه فضای سبز در استان و خاصتا در شهر سنندج کم است سرانه فضای سبز در شهرداری منطقه یک سنندج چقدر است؟ و اقدامات شهرداری در راستای توسعه فضای سبز شهری چه بوده است؟

در شهر سنندج برخی مناطق میزان فضای سبز بیشتری دارند و برخی مناطق دیگر کمتر، در واقع میانگین فضای سبز در شهر سنندج 6 الی 7 متر است ولی متاسفانه در حوزه منطقه یک، توپوگرافی، موقعیت و بافت قدیمی منطقه باعث شده که میزان سرانه فضای سبز از میانگین کمتر باشد.

 از ساخت گلخانه اختصاصی تا آسفالت 100 هزار مترمربع از محلات منطقه یک سنندج

سال گذشته در راستای توسعه فضای سبز یکسری احداث‌ها، ترمیم‌ها و بازسازی‌ها داشتیم اما مشکلی که وجود دارد این است که در حوزه منطقه یک بیشتر اراضی که باقی مانده یا زمین اوقاف است، یا متولی موقوفی دارند و یا جزو اراضی ملی هستند که زمین‌هایی که متولی موقوفی دارند بصورت واگذاری به مردم واگذار و تکه‌تکه شده است برای نمونه در پارک دفتر فنی با حدود 5 هزار متر سال‌های سال است که بصورت منفعل رها شده بود که آن را بازسازی کردیم.

در میدان ننله و شهرک 5 آذر نهال‌کاری انجام دادیم، طرح 15 هزار متری ایجاد فضای سبز در بلوار دکتر حسینی را داریم که مناقصه آن را برگزار شده و به پیمانکار واگذار کنیم فقط مشکلی که در آنجا داریم این است که زمین آن جزو اراضی ملی است البته درخواست کرده‌ایم و پیگیر هستیم که به منظور ایجاد فضای سبز در اختیار ما قرار گیرد.

قطعه دیگری به طول 9500 متر بین شهرک 5 آذر و حاجی آباد داریم که باز این هم جزو اراضی ملی است اما سال‌هاست افرادی آن را بصورت باغی و ملکی تصرف کرده ‌بودند که با هماهنگی دادستان و راه و شهرسازی رفع تصرف شد و برنامه داریم که آن را هم به فضای سبز تبدیل کنیم.

با همکاری، همراهی و هم یاری خود مردم در حوزه شهرک بعثت تصمیم بر آن است که خیابان ورودی شهرک هر آنچه که هست را به فضای سبز تبدیل کنیم و قسمت پایین شهرک کمیته امداد را احیا و جنگل کاری کنیم.

با اجرای این طرح‌ها حدود 80 الی 100 سانتی‌متر به سرانه فضای سبز شهرداری منطقه یک سنندج افزوده می‌شود.

مطمئنا اجرای این طرح‌ها مستلزم تامین اعتبار از محل درآمد پایدار شهرداری است آیا شهرداری منطقه یک درآمد پایداری دارد؟

نه، در شهرداری سنندج و نه در شهرداری منطقه یک درآمد پایدار آنچنانی نداریم، در واقع یکی از معضلات اساسی شهرداری‌ها کمبود درآمد و وجود بدهی‌های آنچنانی به پیمانکاران است البته جدیدا در شهرداری‌ها به فکر سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمدهای پایدار افتاده‌اند ولی فعلا عملی نشده است.

شهرداری‌ها می‌توانند درآمدهای خوبی داشته باشند ولی نیاز آن این است که اعتماد مردم را جلب کنند و در بیشتر پروژه‌ها بسته فرهنگی برای آن تعریف کنند و خود مردم را در پروژه‌های عام‌المنفعه دخالت دهند در واقع کار شهرداری بدون مشارکت مردم جلو نمی‌رود و اگر خود مردم را دخیل کنیم هم نگهداری برای آینده راحت‌تر است و هم هزینه‌های ما کمتر می‌شود.

مشارکت‌دادن مردم مستلزم فرهنگ‌سازی است آیا شما به عنوان یک مسوول در شهرداری در این زمینه برنامه‌ای داشته و یا دارید؟

خوشبختانه در دور پنجم شورا در کمیسیون فرهنگی برای هر منطقه‌ای پست کارشناس فرهنگی در واحدی به نام واحد فرهنگی ایجاد شده است که در راستای فرهنگ‌سازی اقدامات فرهنگی خوبی انجام شده است البته خودم هم به شخصه در اکثر محلات حضور پیدا کردم و حتی برای پروژه آسفالت یک محله هم در راستای فرهنگ‌سازی صحبت‌هایی با اهالی محله داشتم.

 از ساخت گلخانه اختصاصی تا آسفالت 100 هزار مترمربع از محلات منطقه یک سنندج

یکی از معضلات اصلی شهر سنندج بحث دستفروشی و ساماندهی دستفروشان هسته مرکزی سنندج است چندین بار هم طرح و برنامه ساماندهی ارائه شده ولی متاسفانه تا امروز اجرایی نشده و این معضل همچنان باقی است شهرداری منطقه یک در این راستا چه برنامه‌ای دارد؟

اولا بحث دستفروشی مختص سنندج نیست و در اکثر استان‌ها وجود دارد دوما ساماندهی دستفروشان مستلزم تعامل و همکاری یکسری دستگاه‌ها است.

کمترین دستفروشی شهر سنندج در حوزه منطقه یک است یعنی پیاده‌رو سمت چپ مسیر از میدان آزادی تا میدان انقلاب حوزه ما است اما مشکل اصلی ما در این منطقه دستفروشان خیابان طالقانی و جلوی دخانیات است.

در مجموع طرح ساماندهی دستفروشان و پیاده‌راه فردوسی آماده شده است چندین جلسه با دستفروشان و نمایندگان آنها برگزار شده، شهرداری آمادگی اجرای طرح را دارد اما به تنهایی نمی‌تواند و نیاز است دستگاه‌های مرتبط در این قضیه ورود کنند.

 از ساخت گلخانه اختصاصی تا آسفالت 100 هزار مترمربع از محلات منطقه یک سنندج

پروسه طولانی اداری باعث ترغیب مردم به ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود

برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز چه اقداماتی انجام شده است؟

ماده 100 صراحتا می‌گوید که شهرداری باید از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند ما یکسری معضلات داریم که ریشه‌یابی نمی‌کنیم اولا براساس رای دیوان عدالت هرگونه صدور پروانه ساخت برای زمین‌های قولنامه‌ای ممنوع است از طرفی هم به زمینی که اجرای ماده 101 در آن نباشد و تفکیک‌های غیرمجاز انجام داده بودند سند واگذار نمی‌شود یعنی صدور سند ملزم این است که حصار کشیده شود در واقع تناقض قوانین مختلف باعث شده که ساخت و ساز غیر مجاز صورت بگیرد.

از طرف دیگر پروسه زمانی برای صدور پروانه ساخت طولانی و وقت‌گیر است که همین مردم را ترغیب به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کند.

شهرداری فقط مسوول صدور پروانه است فردی که به منظور دریافت پروانه ساخت و ساز وارد شهرداری می‌شود براساس فلوچارت که خودمان طراحی کرده‌ایم اگر مشکل مالکیت نداشته باشد تا زمان صدور نقشه نهایتا یک هفته زمان می‌برد بعد از صدور دستور نقشه باید به نظام مهندسی برود که در دفتر طراح‌ها فرد حدود یک ماه معطل می‌شود و متاسفانه چیزی که آنها طراحی کردند با نقشه ساخت ما برابری ندارد و همین باعث می‌شود که ما ایراد بگیریم و دوباره اصلاح شود لذا دوباره به نظام مهندسی برگشت داده می‌شود به این ترتیب این فرد حدود سه الی چهار ماه بین نظام مهندسی و شهرداری درآمد و رفت است لذا این آمد و رفت‌ها و اتلاف وقت‌ها مردم را عاصی می‌کند و مجبورند که به ساخت و ساز غیرقانونی روی بیاورند.

در زمینه صدور پروانه ساخت و ساز آسان‌کاری صورت نگرفته در واقع ضوابط و قوانین ما قدیمی است قانون شهرداری به سال 1343 برمی‌گردد که با نیاز امروز همخوانی ندارد.

حق قانونی هر فردی است که سرپناهی داشته باشد اما متاسفانه برخی افراد سودجو بدون توجه به جان ساکنین اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز بدون رعایت کمترین نکات ایمنی می‌کند لذا باید قانون بصورت جد با آنها برخورد کند.

 از ساخت گلخانه اختصاصی تا آسفالت 100 هزار مترمربع از محلات منطقه یک سنندج

راه‌اندازی گلخانه 100 متری به منظور تامین گل و گیاه زینتی مورد نیاز فضای سبز

یکی از راهکارها در شهرداری کاهش هزینه‌ها و مدیریت درآمدها است در این راستا چه اقداماتی انجام دادید؟

در شهرداری مدیریت درآمد راحت است اما مدیریت هزینه سخت است و با توجه به اینکه در تحریم هستیم در هر کاری که شروع به کار می‌کنیم بحث کاشه هزینه کرد و بهره‌گیری از اقتصادی مقاومتی را در دستور کار قرار می‌دهیم مثلا در سال 98 به پیشنهاد همکاران، گلخانه‌ای 100 متری برای شهرداری منطقه یک ایجاد کردیم که نیاز‌های فضای سبز خود را از طریق این گلخانه تامین کنیم چرا که در سنوات گذشته درختچه‌ها و گل و گیاه‌های موردنیاز فضای سبز خود از شهرها و استان‌های دیگر با قیمت چندین برابر خریداری می کردیم اما با ساخت این گلخانه کل نیاز شهرداری منطقه یک تامین می‌شود.

برای تامین سطل زباله مجبور بودیم از استان‌های دیگر آن را خریداری کنیم اما امروز چند نفر از نیروهای توانمند، خلاق و صاحب فکر استان اقدام به ساخت سطل زباله کردند که با خریداری از آنها حدود 50 درصد در هزینه‌های این بخش صرفه‌جویی کردیم.

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز ما پروژکتور بود که مجبور بودیم با قیمت 800 هزار تومان از استان‌های دیگر خریداری کنیم اما یکی از نیروهای شهرداری اقدام به تعمیر آنها با قیمت حدود 120 هزار تومان می‌کند که باز هم این مسئله منجر به کاهش هزینه‌ها شده است.

 از ساخت گلخانه اختصاصی تا آسفالت 100 هزار مترمربع از محلات منطقه یک سنندج

معابر و کوچه‌های سنندج بخصوص در حوزه منطقه یک در زمینه آسفالت مشکل دارند...

در حوزه شهرداری منطقه یک سنندج اولا اکثر محله‌ها و کوچه‌ها قدیمی است و دوما حوزه ما گسترده و زیاد است یعنی امسال اگر آسفالت 50 کوچه را انجام دهیم تا بار دیگر نوبت این کوچه‌ها برسد همه دوباره فرسوده و خراب شده است.

پیش‌بینی اجرای 100 هزار متر آسفالت کوچه‌ و معابر

از طرف دیگر چون تاسیسات زیربنایی این منطقه اکثرا پوسیده است برنامه ما این است که محله‌ای را آسفالت نمی‌کنیم مگر اینکه ابتدا بحث شبکه‌های زیرزمینی و زیرساختی آنها حل شده باشد.

سال گذشته محله‌های زیادی را آسفالت کردیم و امسال هم پیش بینی کردیم حدود 100 هزار مترمربع از معابر و کوچه‌ها را آسفالت کنیم که این علاوه بر کوچه‌هایی است که ستاد بازآفرینی شهری برای مناطقی که جامعه هدفشان است انجام می‌دهند.

امسال روکش بلوار کارگر تا سه را ه فاطمیه و از آنجا تا میدان بیسارانی و همچنین روکش بلوار کردستان تا جایی که در حوزه منطقه یک است را در دستور داریم.

چندین پروژه ناتمام در سطح شهر داشتیم که گره‌های ترافیکی را باز می‌کرد و امروز پشت سر هم داریم انجام می‌دهیم یکی از آنها وصل میدان ننله به بلوار دکتر حسینی است که فاز اول آن پیمانکار شروع به کار کرده و فاز دوم آن هم به دلیل مشکل تملک ساختمان اداره زندان‌ها که در مسیر طرح بود متوقف شده است که اگر این مشکل حل شود بلوار مرزبانان به میدان ارتش وصل می‌شود که با بهره‌برداری از این فاز کولیدر سنندج به هم وصل می‌شود.

منبع/ فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار