کد خبر: ۸۴۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱ 06 May 2020

اتمام حجت رییس ‌کل دادگستری با مدیران کرمانشاه

تابناک/ آمار بالای تعرض به اراضی ملی و کشاورزی و منابع آبی کرمانشاه صدای رییس ‌کل دادگستری استان را درآورد؛ او هشدار داد که «وضعیت فعلی قابل تحمل نیست» و با مدیران مربوطه برای مقابله با تخلفات اتمام حجت کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین جلسه شورای اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمانشاه روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت به میزبانی رییس ‌کل دادگستری استان و دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در دادسرای کرمانشاه برگزار شد و مدیران یا نمایندگان بیش از ۱۰ دستگاه و نهاد استانی هم در آن حاضر شدند.

دستور کار این جلسه، پیگیری موضوع «حفظ حریم رودخانه ها، مقابله با حفر چاه های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی ملی و کشاورزی استان» بود؛ موضوعی که به گفته رییس ‌کل دادگستری استان کرمانشاه باید تا پایان سال به صورت مداوم پیگیری شود.

تجاوزهای با سند!

در ابتدای جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه کشت برنج باید براساس شیوه نامه های ابلاغی وزارت نیرو باشد، اظهارداشت: سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برنج در استان کرمانشاه کشت شد که بیش از ۸۰ درصد آن غیرمجاز بود.

بهرام درویشی با بیان اینکه تنها ۲ استان گیلان و مازندان مجاز به کشت برنج هستند، گفت: در استان کرمانشاه به دلیل اینکه رودخانه های جاری دائمی کمی وجود دارند و به دلیل رطوبت کم هوا باید آب بسیاری برای آبیاری مصرف شود، لذا کشت برنج غیرمجاز است و تنها در چند نقطه محدود و طبق شیوه نامه های منابع آبی مجاز است.

او با اشاره به وجود هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه در سطح استان گفت: از این میزان حدود ۲۰۰ کیلومتر در داخل شهرها قرار دارد که تجاوزهای بسیاری حتی از سوی نهادهای دولتی به حریم آنها شده است.

به گفته او، حتی برخی افراد برای این تجاوزها سند ثبتی هم تهیه کرده اند که به عنوان نمونه ما سند یک تعرض هفت هکتاری در رودخانه نهرابی روانسر را ابطال کردیم و نیز پنج هزار متر مربع در حاشیه رودخانه قره سو و چهار هزار متر در حاشیه چم بشیر را هم آزادسازی کرده ایم.

وی اظهار داشت: تاکنون سه هزار و ۲۸ مورد تخلف در حاشیه رودخانه های استان به ثبت رسیده که بیشتر آن مربوط به شرق استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه

در بستن چاه‌های غیرمجاز درجا زده‌ایم

درویشی در ادامه گفت که آب منطقه ای تاکنون ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز را پر کرده اما با توجه به مشکلات متعدد بستن این چاه ها، اولویت خود را بر بستن چاه های با آبدهی بالا گذاشته است.

براساس آماری که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه در ادامه جلسه بیان کرد، از ۱۸ هزار و ۳۱۴ حلقه چاه استان، ۱۱ هزار و ۵۱۹ حلقه مجاز و ۶ هزار و ۷۹۵ حلقه هم غیرمجاز هستند.

بهمن مرادی فر گفت: با وجود ارایه راهکارهایی برای کاهش تعداد چاه های غیرمجاز، چندین سال است که آمار این چاه ها همین اندازه است.

به گفته او، حتی اگر از این پس هیچ چاه غیرمجازی حفر نشود و آب منطقه ای بتواند سالی ۳۰۰ حلقه از چاه های موجود را هم پر کند، حدود ۲۰ سال طول می کشد که عدد چاه های غیرمجاز به صفر برسد.

مرادی‌فر تاکید کرد که باید یک برنامه مشخص برای بستن چاه های غیرمجاز ارایه و این چاه ها براساس یک زمانبندی معین بسته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه همچنین با اشاره به تعرض گسترده متخلفان به حریم رودخانه ها و ساخت و ساز در این محدوده گفت: باید همه متخلفان شناسایی و هشدار لازم درباره پیامدهای اقدام آنان داده شود تا اگر در آینده دوباره سیل رخ داد، این متجاوزان مدعی دریافت خسارت از دولت نشوند.

کوه یخ

سخنران بعدی جلسه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بود که تعرض به اراضی ملی و کشاورزی را به «کوه یخ» تشبیه کرد و گفت که مقابله با آن نیاز به همدلی و همراهی همه دستگاه های مربوطه است.

نوربخش حاتمی، وسعت زیاد منابع طبیعی و کشاورزی استان و کمبود نیروی انسانی را یکی از موانع مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی بیان کرد و گفت: یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور را مراتع تشکیل می دهند که حفاظت از آنان کار سختی است.

حاتمی سختگیری قانونی و بستن فضای کار و فعالیت را دیگر مانع مقابله با تعرض به اراضی کشاورزی بیان کرد و گفت: طبق مصوبه دولت برای باغ های بالای هزار و ۵۰۰ متر می توان یک اتاقک نگهبانی ۲۰ متری ایجاد کرد اما در حالی که در دیگر استان ها از هزار تا چهار هزار مورد از این نوع مجوز صادر شده اما این اجازه در استان کرمانشاه با تنگ نظری و به صورت محدود داده شده که سبب رفتن مالکان به سمت تخلف شده است.

او افزود: ما در همین راستا یک مصوبه از دولت گرفته ایم که طبق آن اگر مالک باغ مثمر عوارض مربوطه را به دولت پرداخت کند، می تواند از ۲۰ تا ۱۰۰ متر مربع در سطح زمین و تا اندازه معینی هم در ارتفاع ساخت و ساز کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در عین حال گفت: با وجود این راهکارها، افراد متخلف همچنان اقدام به تغییر کاربری و تصرف اراضی ملی می کنند که ما حتما با آنها برخورد می کنیم.

حاتمی از آزادسازی ۴۳۰ هکتار از اراضی ملی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۴۰۰ هکتار هم تخریب شده بود یا در معرض تخریب قرار داشت که با بستن قرارداد مشارکتی، بهره بردار  مکلف به حفظ منابع طبیعی شده است.

او همچنین از اجرای طرح کاداستر درباره ۷۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان خبر داد.

حاتمی به طراحی یک سیستم پالایش هوشمند در جهاد کشاورزی نیز اشاره و عنوان کرد: با راه اندازی این سیستم می توان ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حساس مرکز استان را مانیتورینگ کرد اما تکمیل آن نیازمند تامین اعتبار است.

به مشاوران املاک هشدار دهید

«دادن هشدار به مشاوران املاک برای خودداری از ثبت معامله های خارج از قوانین و ضوابط منابع طبیعی و جهاد کشاورزی» هم پیشنهاد دیگری بود که در ادامه جلسه توسط فرماندار شهرستان کرمانشاه مطرح شد.

فضل الله رنجبر به زمین هایی اشاره کرد که در قالب طرح های کشاورزی در دولت سابق و فعلی به افراد داده شده تا طرح خود را در آنها اجرا کنند اما هیچ کاری نکرده اند.

فرماندار شهرستان کرمانشاه

او گفت: باید به این افراد یک مهلت مشخص داد تا طرح کشاورزی خود را عملیاتی کنند در غیر این صورت باید خلع ید شوند.

رنجبر به تعرض علنی به اراضی ملی و کشاورزی در شهر کرمانشاه هم اشاره کرد و به عنوان نمونه منطقه بریموند را مثال زد و گفت: باید ساز و کاری در این باره تعریف شود و مثلا در قالب قرارداد شهرداری با بنیاد تعاون انتظامی با متصرفان اراضی ملی برخورد شود.

پلیس: آماده همکاری هستیم

رییس پلیس پیشگیری استان کرمانشاه هم برای هرگونه حمایت از دستگاه های مسوول در مقابله با زمین خواری یا تصرف منابع طبیعی اعلام آمادگی کرد.

سرهنگ فرزاد اکبری گفت: ما ۱۸ شرکت حفاظتی و مراقبتی مسلح و کاربلد در استان داریم که ادارات می توانند با بستن قرارداد با آنها، از توان و امکانات این شرکت ها استفاده کنند.

رئیس پلیس پیشگیری استان کرمانشاه

تخلف آشکار در روز روشن و بی‌تفاوتی مسوولان

«در فاصله سه دقیقه ای شهر کرمانشاه یک فرد متخلف در روز روشن با انواع تجهیزات و خودروهای سنگین راهسازی مشغول تسطیح زمین در حاشیه رودخانه قره سو برای قطعه بندی بود بدون اینکه از کسی هراس داشته باشد. انگار جنگ شده و همه ادارات ما تعطیل هستند که چنین تخلفات آشکاری صورت می گیرد.» این جملات را بازرس کل استان کرمانشاه بیان و با اشاره به یک نمونه دیگر گفت: محدوده ای به وسعت ۱۰۹ هکتار که بالاتر از بیمارستان امام رضا قرار دارد، متعلق به منابع طبیعی بود اما مسکن و شهرسازی آن را تملک کرده است. اکنون یک پارکینگ بزرگ وسایل نقلیه سنگین و یک تالار در وسط آن در حال فعالیت است که هویت قانونی آنها مشخص نیست و باعث تعجب است.

محمد جهانیان افزود: باید از بند آمارهای گذشته رها شویم و به جای پشت میزنشینی به صورت میدانی موضوع را بررسی کنیم.

بازرس کل استان کرمانشاه

جهانیان با تاکید بر ضرورت مدیریت جهادی و انقلابی گفت: در زمان برخورد با متصرفان باید تجهیزات آنها هم جمع آوری شود زیرا پس از بازگشت تیم های گشت، دوباره حصارکشی و ساخت و ساز را از سر می گیرند.

جهانیان همچنین اجرای طرح کاداستر را یک راهکار مناسب برای مقابله با تعرض به اراضی ملی و کشاورزی دانست.

قبح تخلف شکسته است

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه هم معتقد بود که قبح تصرف منابع طبیعی و ملی شکسته و مقابله با آن هم نیازمند باور قلبی مسوولان است.

نصرت الله مرادی ۲ پیشنهاد داشت: آموزش و آگاهی بخشی به مردم و استفاده از ظرفیت شوراها، بخشداری ها و دهیاری ها.

او تاکید کرد که بسیاری از تخلفات ناشی از بی اطلاعی مردم از قانون است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه

جلسات تخصصی برگزار شود

در ادامه انشاالله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به عنوان یکی از دستگاه های درگیر در مقابله با زمین خواران از نیروی انتظامی تقاضای همکاری بیشتری کرد که رییس پلیس پیشگیری استان گفت: ما آماده همکاری هستیم اما بهتر است یگان حفاظت هم با حوزه های انتظامی هماهنگ باشد.

کولانی از اجرای طرح کاداستر در باره ۷۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی استان خبرداد و گفت: عملیاتی کردن آن نیازمند کمک و حمایت مرکز ثبت اسناد استان است.

او همچنین خواستار برگزاری جلسات تخصصی مسوولان قضایی استان با کارشناسان دستگاه های مسوول در حوزه حفظ اراضی ملی و کشاورزی شد که دادستان کرمانشاه به او قول مساعد داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه

زمین خواری گسترده و بلاتکلیفی در شهر کرمانشاه

قائم مقام شهردار کرمانشاه هم از مشخص نبودن و تداخل وظایف دستگاه های مربوطه انتقاد کرد و گفت: چرا به ساخت و سازهای غیرمجاز باید انشعاب برق، گاز و آب داده شود.

یحیی عیدی، از ساخت و ساز غیرمجاز به وسعت ۴.۵ هکتار در انتهای محله جعفرآباد و هشت هکتار در محله صندوق فروش‌ها در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: هم اکنون وضعیت بوستان شرقی و غربی، سراب قنبر و حاشیه رودخانه قره سو در شهر کرمانشاه بلاتکلیف است و نمی دانیم وظیفه ما و سایر دستگاه ها در قبال حریم این مناطق چیست.

قائم مقام شهردار کرمانشاه

کار کنید و توپ را در زمین دستگاه قضا نیندازید

در پایان جلسه نوبت به جمع بندی مسوولان قضایی استان کرمانشاه رسید.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با بیان اینکه دستگاه قضایی استان حامی هرگونه اقدام در مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تعرض به اراضی ملی و حریم رودخانه است، گفت: متاسفانه دیدگاهی حاکم شده که ما بنشینیم و ببینیم که دستگاه قضایی چه حکمی می دهد در حالی که همه دستگاه ها تکلیف و اختیاراتی دارند و باید براساس آن وارد میدان کار شوند و نباید توپ را در زمین دستگاه قضا انداخت.

شهرام کرمی افزود: ما تضمین نمی کنیم که کسی از مسوولان مربوطه شکایت نکند اما قول حمایت قضایی از آنها را می دهیم.

کرمی همچنین با اشاره به صدور متعدد مجوز احداث گلخانه در کرمانشاه گفت: در عمل بسیاری از این مجوزها به تولید محصول کشاورزی نمی رسند و مالکان درصدد تغییر کاربری و فروش زمین هستند.

 

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه

اتمام حجت رییس ‌کل دادگستری با مدیران

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه هم وضعیت فعلی مقابله با تعرض به اراضی ملی را قابل تحمل ندانست و با مدیران مربوطه برای مقابله با تخلفات اتمام حجت کرد.

پرویز توسلی زاده تاکید کرد: تشکیل هزار و ۵۱۰ پرونده تعرض با اراضی ملی و کشاورزی یک اقدام خوب نیست بلکه باید از تغییر کاربری و ایجاد این پرونده ها جلوگیری می شد؛ بنابراین جهاد کشاورزی باید تا پایان اردیبهشت ماه تغییر کاربری های شهرستان کرمانشاه را خاتمه دهد.

او تصریح کرد: رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی باید تضمین دهند که در فاصله جلسه فعلی شورای اراضی ملی و منابع طبیعی استان تا جلسه بعدی، هیچ گونه تغییر کاربری در استان رخ ندهد.

توسلی زاده افزود: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هم نباید اجازه حفر هیچ چاه غیرمجاز جدیدی را بدهد و در هر جلسه باید گزارش دهد که چه تعداد چاه غیرمجاز را بسته است.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: این گزارش ها هم ضمانت اجرایی دارد و اگر مدیری آمار خلاف واقع ارایه کند مشمول تعقیب کیفری می شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه

متخلفان می‌خواهند مدیران پاکدست را هم آلوده کنند

او با اشاره به رفع تصرف ۳۰۰ قطعه زمین کشاورزی طی ۲ هفته اخیر توسط دادستانی کرمانشاه گفت: حفظ حریم رودخانه ها، مقابله با حفر چاه های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی ملی و کشاورزی استان باید تا پایان سال در دستور کار شورای اراضی ملی و منابع طبیعی استان باشد.

او تاکید کرد که مسائل اجتماعی باید در حوزه غیرقضایی حل شوند و درگیر شدن دستگاه قضا آخرین راهکار باشد زیرا همه دستگاه اختیارات قانونی حل مشکلات را دارند البته در موارد نیاز دستگاه قضایی استان هم ورود می کند.

توسلی زاده گفت: مقابله با تغییر کاربری اراضی بویژه در مرکز استان باید در دستور کار دستگاه های مربوطه و سازمان بازرسی استان باشد.

به گفته او، عده معدودی که از این تغییر کاربری ها و تعرض ها منتفع می شوند، در تلاشند که مدیران پاکدست استان را هم آلوده کنند.

او انحراف از قانون را فساد توصیف و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا همه منافذ فساد بسته شود و اگر مدیری نتوانست دستگاه زیرمجموعه را به خوبی اداره کند باید کنار بکشد.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه بر اهمیت و ضرورت آموزش و آگاه سازی مردم از قوانین تاکید کرد و گفت: هر یک از دستگاه ها جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، منابع طبیعی و... با تهیه آموزش های موثر و مناسب، آنها را با روش های مختلف از جمله صدا و سیما در اختیار مردم بگذارند.

او در پایان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه را در مقابله با تغییر کاربری ها جلوتر از سایر دستگاه های متولی دانست و گفت: دستگاه قضایی استان همراه و حامی مدیران در اجرای قانون است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار