با هدف بازسازی و مرمت قلعه تاریخی دیشموک ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.
کد خبر: ۸۴۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹ 06 May 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از صدا و سیما سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان با قدردانی از پیگیری‌های صدا و سیما برای ریزش قلعه تاریخی دیشموک گفت: در سه حوزه تخصصی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برای بخش دیشموک برنامه داریم.
صفایی با اشاره به تخریب بخشی از قلعه شهر دیشموک بر اثر بارش شدید باران در هفته گذشته افزود: در بخش دیشموک ۵۵ اثر تاریخی وجود دارد که ۹ مورد آن ثبت ملی شده است.
وی ادامه داد: ساماندهی قلعه تاریخی شهر دیشموک از برنامه‌های میراث فرهنگی است که با اعتبارات جذب شده استانی و کشوری این قلعه تاریخی مرمت و بازسازی شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: یکی از اهداف بازسازی این اثر تاریخی، تامین امنیت منازل مسکونی پایین دست است تا با مرمت آن خطر جانی برای کسی ایجاد نشود.
صفایی گفت: با نامه نگاری‌های انجام شده با معاونت میراث فرهنگی کشور ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت و بازسازی قلعه دیشموک اختصاص داده شد.
وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اسکان گردشگران در دیشموک تخصیص می یابد ادامه داد: با همکاری شهرداری و بخشداری دیشموک باید محلی برای اسکان گردشگران، مسافران ومهمانان ایجاد شود.
صفایی با اشاره به اثر‌های صنایع دستی بخش دیشموک گفت: یکی از آثار صنایع دستی بخش دیشموک که در فهرست آثار ملی ثبت شده است گلیم مشته درغک است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: بهترین بافندگان استان در بخش دیشموک فعالیت می‌کنند که کارگاه‌های تولیدی متناسب با این بافندگان با ارائه تسهیلات برای آنان راه اندازی می شود.
صفایی ادامه داد: یکی از اهداف راه اندازی کارگاه‌های گلیم مشته درغک ارائه تولیدات بافندگان با برند مخصوص صنایع دستی بدون حضور دلال به مشتریان واقعی است.
وی با اشاره به ثبت گلیم مشته درغک بخش دیشموک در فهرست آثار ملی گفت: گلیم مشته درغک در سال ۱۳۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: از خانم درغکی که این گلیم را با هنر دستان خود ایجاد کرده در آینده نزدیک تجلیل می شود.
بخشدار دیشموک هم با بیان اینکه پارک اسکان مسافران و گردشگران در شهر دیشموک نیازمند اعتبار است گفت: با هدف ایجاد نمای گردشگری بهتر طراحی ویژه ای برای گلزار شهدای گمنام و سنگ استودان در بالادست شهر دیشموک در دستور کار است.
صفا حبیبی فر برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع دستی را یکی از نیاز‌های ضروری در حوزه زنان دانست و افزود: به همکاری اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان برای برگزاری کلاس‌های صنایع دستی برای توانمند سازی زنان روستایی نیازمندیم.
حجت الاسلام علی اکبر راوند امام جمعه شهر دیشموک هم از مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست نقاط گردشگری همچون روستای تاریخی لیراب را ساماندهی و زیرساخت‌های مناسب برای حضور گردشگر در دیشموک را مهیا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار