کد خبر: ۸۴۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶ 07 May 2020

ضرورت قانونمند شدن جمع آوری زکات مستحبی در گیلان

تابناک/ رئیس شورای زکات گیلان خواستار قانونمند کردن جمع آوری زکات به ویژه زکات مستحبی در گیلان شد و گفت: زکات مستحبی در گیلان رواج دارد و فعالیت هیئتی در زکات مستحبی موفق تر است.

آیت الله رسول فلاحتی امروز در جلسه شورای زکات استان با اشاره به اهمیت زکات در اسلام اظهار کرد: کسی که زکاتش را ندهد، نماز او مقبول نمی شود.

وی، غلات اربعه را در گیلان نادر عنوان کرد و افزود: گندم، جو، کشمش و خرما دارای زکات واجب هستند ضمن اینکه گاو، گوسفند، شتر و همچنین طلا و نقر شامل پرداخت زکات می شوند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه گیلان زکات واجب ندارد، تصریح کرد: منطقه شمال به ویژه گیلان از حیث زکات واجب نسبت به نقاط دیگر کشور ضعیف تر است.

آیت الله فلاحتی، خواستار قانونمند کردن جمع آوری زکات به ویژه زکات مستحبی در گیلان شد و بیان کرد: زکات مستحبی در استان رواج دارد و فعالیت هیئتی در زکات مستحبی موفق تر است.

وی، جمع آوری زکات مستحبی با همدلی و مواسات را موفق دانست و گفت: می طلبد تدابیری برای جمع آوری نظام مند زکات در سال جاری اندیشیده شود و ساماندهی درست و رسایی در این راستا صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی زکات پرداختی به نیازمندان مهم است، خاطرنشان کرد: مبلغان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه بازوان ستاد زکات هستند و استفاده از این نیروها در جمع آوری زکات تاثیرگذار است.

آیت الله فلاحتی به عقب ماندگی گیلان اشاره کرد و یادآور شد: فقر گیلان زیر سرسبزی این استان پنهان شده است.

وی با بیان اینکه یکی از منابع درآمدی گیلان را گردشگری تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر وارد این استان می شوند اما آورده ای برای گیلان ندارد بلکه گردشگران ویرانی فرهنگی را همراه خود می آورند.

جمع آوری ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات در گیلان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان نیز در جلسه مذکور به جمع آوری زکات فطره، واجب و مستحبی در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات در گیلان جمع آوری شد و با احتساب ۲ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده توسط بهزیستی این مبلغ به ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

عباس اهرابی به موارد مصرفی زکات فطره اشاره کرد و افزود: زکات جمع آوری شده در زمینه تهیه جهیزیه، کمک های درمانی، کمک هزینه تحصیلی، آزادی زندانیان غیر عمد، کمک در ساخت و بازسازی مسکن محرومان و معیشتی نیازمندان هزینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار