کد خبر: ۸۴۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 08 May 2020

مدیر کاخ جهانی گلستان اعلام کرد: پایش سازه‌ایِ موزه‌ها و آثار تاریخی مجموعه جهانی گلستان تکمیل و اعلام شد خوشبختانه هیچ کدام از بخش‌ها یا آثار تاریخی این مجموعه در اثر زلزله آسیبی ندیده‌اند.

آفرین امامی، به پایش‌های انجام شده برای بررسی وضعیتِ سازه‌ای موزه‌ها و کاخ‌های مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان بعد از زلزله‌ی پنج و یک ریشتری - بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت -  اشاره کرد و گفت: با احساسِ لرزش و آغاز زلزله، در تماس با همکاران حفاظتِ کاخ جهانی گلستان، و با حضور معاون فنی و نیروی یگان حفاظت کاخ، پایش اولیه در مجموعه انجام شد و در بخش دوم بررسی‌ها، از ساعات نخست امروز، همه‌ی کارمندان، مدیران موزه‌ها و امین‌اموال‌های کاخ برای بررسی بخش‌های مختلف این مجموعه‌ی جهانی در کاخ گلستان حضور داشتند و بخش‌های مختلف مجموعه از سازه تا آثار توسط حفاظت مجموعه و امنای اموال، مدیران موزه‌ها بررسی شدند.

به گفته‌ی وی؛ مخازنِ مجموعه به خصوص مخازن آثار فرهنگی تاریخی و مخزن ظروف که از دیگر مخازن آسیب‌پذیرتر است نیز هیچ آسیبی از زلزله ندیده است.

او با اشاره به لزوم انجام مطالعه‌ی بهسازی و لرزه‌ای در مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان، می‌گوید: در برنامه‌های سال ۱۳۹۹ انجام این اقدام در اولویت قرار می‌گیرد تا با یک برنامه مطالعه زمین لرزه و میزان مقاومت مجموعه به صورت دقیق بررسی شود.

امامی همچنین به پیگیری‌های مستمر کمیته مدیریت بحران معاونت میراث فرهنگی از زمان وقوع زلزله تا تکمیل پایشِ مجموعه‌ی جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط این کمیته، کاخ جهانی گلستان باید مطالعات دقیق‌تری روی بنا و سازه‌ی این مجموعه‌ی جهانی از ابعاد مختلف به خصوص زلزله انجام دهد.

تجربه نشان داده کاخ گلستان تاکنون از زلزله‌ها آسیبی ندیده

معاونت فنی کاخ گلستان دومین پایش این مجموعه‌ی جهانی بعد از زلزله را به صورت زنده و از طریق صفحه اینستاگرام کاخ گلستان با علاقمندان این مجموعه‌ی جهانی به اشتراک گذاشت.

جبار آوج – معاون فنی این مجموعه‌ی جهانی – در این پخش زنده و در زمان بررسی دوباره روی آثار تاریخی مجموعه گلستان توضیح داد: در نخستین ارزیابی انجام شده بعد از لحظات اولیه‌ی وقوع زلزله، در  ساعت یک بامداد از طریق حضور در مجموعه و رصد مانیتورها و بخش‌های مختلف کاخ، همه چیز تا حد ممکن پایش شد که  اتفاقی رخ نداده بود، اما برای اطمینان بیشتر و برای ارزیابی و پایش دقیق‌تر، صبح جمعه ۱۹ اردیبهشت، همه موزه‌دارها و همکاران به موزه آمدند تا از نزدیک وضعیت کل کاخ به صورت بهتر ارزیابی شود.

به گفته‌ی وی، برخی آثارِ مجموعه، در خارج از ویترین‌های موزه‌ها و برخی روی سکوها، استندها یا روی دیوارها آویزان شده‌اند که بر اساس ارزیابی اولیه در ساعات ابتدایی وقوع زلزله، خوشبختانه هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشده بود.

وی اما درباره‌ی «میزان تاب‌آوری سازه‌ی کاخ در مقابل زلزله» اظهار کرد: متاسفانه مطالعه‌ی بهسازی لرزه‌ای این مجموعه به هدف بررسی میزان مقاومت و تاب‌آوری کاخ گلستان در مقابل زلزله، جزو مطالبی بوده که به دلایل مختلف تا امروز مغفول مانده است.

او با این وجود به انجام یک مورد مطالعه‌ی مقاومت مصالح و بهسازی لرزه‌ای در گذشته که برای «عمارت الماس» در این مجموعه‌ی جهانی انجام شده، اشاره کرد و گفت: قطعا درآینده‌ی نزدیک این برنامه در دستور کار مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان قرار می‌گیرد. اما مهمترین نکته این است که تجربه نشان داده با توجه به زلزله‌های رخ داده در کشور تاکنون، خوشبختانه کاخ گلستان در مقابل زلزله‌های رخ داده هیچ آسیبی ندیده است، با این وجود قطعا انجام این کار در اولویتِ اقدامات کاخ قرار می‌گیرد.

آوج با این وجود تاکید دارد که در صورت نیاز برای بررسی به روش دیگری بعد از زلزله، از وزارتخانه میراث فرهنگی درخواست می‌کنیم تا اگر تکنولوژی و دستگاهی برای بررسی دقیق‌تر وجود دارد، برای بررسی کامل‌تر در اختیار قرار گیرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار