مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: در سال گذشته، ۱۲ بنای تاریخی استان مرمت و ساماندهی و ۴۵ اثر تاریخی و منقول در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کد خبر: ۸۴۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 09 May 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه‌زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۳۹ اثر تاریخی و شش اثر منقول این استان در فهرست آثار ملی ثبت که از این تعداد ۱۵ پرونده برای ثبت تهیه‌شده است.

وی افزود: در سال گذشته تعداد ۱۰۰ قلم اشیای تاریخی در سامانه جام ساماندهی و مستندسازی و ۹۳ قلم اشیای تاریخی نیز مرمت شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام همچنین از شناسایی ۲۰۳ اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و افزود: تعداد چهار فصل کاوش، بررسی و گمانه‌زنی باستان‌شناسی آثار تاریخی شامل کاوش غار مرگرگلان توسط هیئت باستان‌شناسی مشترک ایران و خارجی، کاوش بنای گنبد جهانگیر آباد شهرستان ایوان، بررسی و شناسایی فاز دوم دشت دهلران و محوطه شهر تاریخی سیروان در سال ۹۸ توسط معاونت میراث فرهنگی انجام شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته سه بنای تاریخی قلعه والی کهره، کنجانچم مهران و پور اشرف دره شهر، باهدف تکمیل برای واگذاری به بخش خصوصی، مرمت و بازسازی شدند.

شنبه زاده همچنین از مرمت و ساماندهی ۱۲ محوطه و بنای تاریخی استان شامل قلعه والی، عمارت والی کهره هلیلان، عمارت فلاحتی (کاخ‌موزه تاریخ کشاورزی)، شهر تاریخی سیمره، قلعه کنجانچم، قلعه میرغلام هاشمی، قلعه پوراشرف، بنای تاریخی امامزاده مهدی صالح ماژین، گنبد جهانگیر آباد، شهر تاریخی سرابکلان، سنگ‌نوشته تخت خانو قنات‌های امیرآباد در سال ۹۸ خبر داد.

او با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی میراث فرهنگی ثبت آثار طبیعی، تاریخی و معنوی در فهرست آثار ملی کشور است، افزود: «برای رونق صنعت گردشگری در استان و در راستای مرمت بناهای تاریخی در سال ۹۸ عملیات مرمت و بازسازی دو بنای تاریخی دیگر شامل طاق شیرین و فرهاد در ایوان و بنای موسوم به شهر تاریخی سیمره در دره شهر خاتمه یافت و این بناها آماده بازید گردشگران داخلی و خارجی هستند.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: برای نخستین بار موزه سنگ و سنگواره در ایلام با حضور مدیرکل موزه‌ها در نیمه دوم اسفندماه، آماده افتتاح بود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا افتتاح آن به سال ۹۹ موکول شد.

وی گفت: ایلام تنها استانی است که از داشتن موزه باستان‌شناسی محروم است اما با مساعدت اداره راه و شهرسازی استان و اهدای دو هزار ۵۰۰ متر زمین کار، طراحی و مطالعه این موزه پایان یافت که خوشبختانه با اختصاص ۱.۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در اولین فرصت نخستین موزه باستان‌شناسی در مرکز استان کلنگ زنی می‌شود./ح

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار