رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت:۳۵۰ میلیون تومان اعتبار فوری برای ترمیم و بازسازی قلعه فلک‌ الافلاک به حساب اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان واریز شد.
کد خبر: ۸۴۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱ 10 May 2020

سمانه حسن پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در جریان بازدید از این اثر تاریخی اظهار کرد: قلعه فلک الافلاک به عنوان نماد تاریخ و فرهنگ لرستان است که امروزه وظیفه ما، حفاظت کامل از این بنای تاریخی است و با توجه به اینکه آسیب‌ها در سطوح مختلف قلعه کاملا بارز است باید با تلاش همگانی در راستای مرمت و استحکام آن اقدام کرد. 

حسن پور افزود: با هماهنگی‌های انجام شده طرح مرمت قلعه تا ۲ماه آینده آماده می‌شود و اعتبار لازم برای مرمت اضطراری این بنا و بنا‌های اطراف آن، توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان برآورد شده که اعتبار لازم نیز تامین خواهد شد.

او ادامه داد: زلزله اخیر خسارات‌هایی را به قلعه، موزه‌های اطراف و آثار‌های تاریخی وارد کرد و حسب دستور استاندار لرستان، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای مرمت آن‌ها امروز به حساب میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان واریز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در پی زلزله بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت که به بزرگی چهار ریشتر در شهر فیروز آباد رخ داد خوشبختانه خسارت جدیدی به بنای قلعه فلک الافلاک وارد نشده است.

قاسمی  با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه در لرستان و با بررسی‌های به عمل آمده خوشبختانه خسارت جدیدی به این اثر ارزشمند وارد نشده است،اضافه کرد: متاسفانه بر اثر زمین لرزه ۱۷ اردیبهشت در استان ۲ کنگره برج‌های قلعه تخریب شده است.

او خاطرنشان کرد: برخی ترک‌های دیواره این اثر ارزشمند که از سال‌ها قبل وجود داشت عمیق‌تر شده است و با مشورت امور پایگاه‌های میراث ملی کشور مقرر شد طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک به چند تن از اساتید برجسته سازه‌ای کشور واگذار شود که هم اکنون مشاور این طرح در حال انجام مطالعات و آزمایشات آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان یادآور شد: سقف و دیواره سالن ضلع شرقی خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد و همچنین چند خانه تاریخی شهر بروجرد نیز بر اثر این زمین لرزه آسیب دیده است.
انتهای پیام / ش ج

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار