کد خبر: ۸۴۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 10 May 2020

چندمیلیون تهرانی در خطر گسل‌های "مشا" و "شمال تهران" هستند؟

عضو شورای شهر تهران گفت: براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۰۰ هزار نفر در محدوده گسل مشا از دماوند تا شمیرانات زندگی می‌کنند و بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر روی گسل شمال تهران ساکن هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید فراهانی در جریان دویست و دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران  طی تذکری به شهرداری تهران اظهار کرد: زمین لرزه سال ۱۳۹۶ ملارد و زمین‌لرزه چند روز پیش دماوند، پهنه کانونی و تاب‌آوری زندگی ساکنان استانهای تهران و البرز را تحت تأثیر خود قرار داد.

وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۰ هزار نفر در محدوده گسل مشا از دماوند تا شمیرانات زندگی می‌کنند و ساکنان روی گسل شمال تهران نیز بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، که تاب‌آوری و پایداری زندگی‌شان در برابر بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و... مهم ترین انتظارشان از مجموعه مدیریت بحران شهر و کشور است.

فراهانی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران با درک درست این انتظار شهروندان و تصویب مصوبه «الزام شهرداری تهران به در اختیار قرار دادن پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» گام مهمی در مسیر صیانت از حق حیات شهروندان و تاب‌آوری زندگی ساکنان تهران برداشت اما متأسفانه علی‌رغم گذشت بیش از چهار سال از تاریخ تصویب این مصوبه، ما شاهد بی توجهی به اجرای آن هستیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: اهمیت این پایگاه‌ها و لزوم بهره‌گیری از آنها در بحران‌های پیش روی شهر تهران همچون زلزله و... بر هیچ کس پوشیده نیست و واقعا تاسف‌آور است که علی‌رغم سه تذکر بنده و تذکر دیگر اعضای  شورا در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷  برخی مدیران شهرداری پشتیبانی از تاب‌آوری شهر تهران در برابر حوادث و اجرای مصوبه شورا در این زمینه را فدای نگاه محدود سازمانی خود و استفاده از این پایگاه‌ها در حوزه ماموریتی غیر از آنچه مورد نظر شورا بوده می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برابر گزارش شماره ۷۱۰۶۲۴ مورخ ۳۰ شهریور ۹۸ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنان تعداد ۵۶ پایگاه پشتیبانی و مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران قرار دارد و این سازمان علی رغم تکلیف کارگروه در اسفند ماه ۱۳۹۶ ، برای تهیه و ارائه برنامه واگذاری پایگاه‌ها در سه بازه زمانی شش ماهه در جلسه شورای معاونین شهرداری از اجرای این تکلیف و ارائه برنامه زمانی تخلیه و واگذاری پایگاههای پشتیبانی و مدیریت بحران خودداری کرده است.

فراهانی با بیان اینکه انتظار بر حق شهروندان تهرانی استفاده صحیح، به جا و مؤثر از زیرساخت‌های مدیریت بحران در مسیر واقعی آن است، افزود:  هیچ عقل سلیمی بهانه استفاده ورزشی شهروندان از این پایگاهها را برای عدم واگذاری به سازمان مدیریت بحران نمی پذیرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «توجه به بهره‌برداری مناسب از پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق و لزوم اجرای مصوبه شورا » به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

فراهانی در پایان گفت: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام حناچی، شهردار تهران شاهد توجه بیش از پیش به تاب‌آوری تهران برای زندگی همه شهروندان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار