ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی/
ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی موجب نابودی زمین‌های کشاورزی و خداحافظی با تولید ملی می‌شود.
کد خبر: ۸۴۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 11 May 2020

حکایت تلخی که نسخه تولیدات ملی را می‌پیچد

ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی موجب نابودی زمین‌های کشاورزی و خداحافظی با تولید ملی می‌شود.

طبیعت همواره پناهگاهی امن برای همه موجودات جهان به‌ویژه انسان بوده است، انسانی خسته از زندگی ماشینی که یک گوشه دنج از دنیار را در دل طبیعت گیر آورده و خود را به دامان آن می‌سپارد اما سال‌ها است که این طبیعت مهربان شاهد نامهربانی ما انسان‌ها است. گاهی جرقه‌ای در آن زده و جنگلی را به خاکستر تبدیل می‌کنیم و گاه در دل کوه‌ها و علفزارهایش خانه ساخته و خانه‌اش را ویران می‌کنیم. حضور در طبیعت زیبای خداوند و برخوردار شدن از جذابیت‌های دلپذیر آن سبب تولید نشاط و سبک‌بالی، بالا رفتن میزان خوشحالی درونی و بیرونی، رفع خستگی‌های جسمی و روانی، تمدد اعصاب و حتی بالا رفتن طول عمر می‌شود.

طبیعت پیوسته یار و یاور انسان‌ها برای رها شدن از حالات و احساسات ناخوشایند و رسیدن به حس بهتر بوده و هست. یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر بسیار به گوش می‌خورد، خارج شدن بخش قابل توجهی از بهترین اراضی زراعی و باغی از چرخه تولید کشاورزی است که متاسفانه تعداد معدودی افراد سودجو و فرصت‌طلب بدون توجه به عواقب تلخ و ناگوار این عمل بر کشاورزی کشور، اراضی مرغوب کشاورزی را به ساختمان و تاسیساتی که عمدتا تفریحی است تبدیل کرده و این امر علاوه بر کاهش سطح تولید محصولات کشاورزی، بسیاری از فرصت‌های شغلی موجود در این بخش را نیز مورد تهدید قرار داده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر موضوع حفظ کاربری اراضی و باغات و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری بی‌ضابطه آن در کانون توجه سیاست‌گذاران و مسئولان امر قرار گرفته و ماحصل این توجه ویژه و درک صحیح از مخاطرات آن، تصویب قانون حفظ کاربری اراضی و باغات در مجلس شورای اسلامی است. تغییر کاربری‌های زراعی، تهدید خاموش برای بخش کشاورزی است، زیرا علاوه بر این‌که امنیت غذایی شهروندان را به خطر می‌اندازد، زنگ خطر وابستگی به خارج و واردات را نیز به صدا درآورده است و علی‌رغم این‌که قوانین سخت‌گیرانه و پیگیری‌های دقیقی در این زمینه صورت گرفته، متاسفانه هنوز هم در استان‌هایی که از قابلیت بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است، شاهد این تغییر کاربری‌ها هستیم.

ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری در زیرساخت‌های اصلی تولید بخش کشاورزی وارد می‌کند که رهبر معظم انقلاب نیز با اظهار نگرانی از این تغییر کاربری‌ها بارها اظهار کرده‌اند که نابودی زمین‌های کشاورزی یک تجارت غیرقابل جبران است و وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست باید به طور جدی با این پدیده برخورد کنند.

در بین شهرستان‌های استان زنجان نیز شهرستان ابهر از شهرستان‌هایی است که علاوه بر این‌که از قابلیت‌های کشاورزی بالایی برخوردار است، در حوزه اکوتوریسم نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که همین امر سبب شده است شاهد تغییر کاربری‌هایی در اراضی زراعی باشیم اما این تغییرات از دید جهادکشاورزی پنهان نمی‌ماند و در نهایت به ضرر سازندگان تمام می‌شود.

در همین رابطه، مدیر جهادکشاورزی ابهر از قلع و قمع ۴۰ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داده و می‌گوید: تعداد ۳۵ مورد بنای غیرمجاز و ۵ فقره احکام قضایی لازم‌الاجرا در اراضی زراعی و باغی شهرستان ابهر اجرا شد.

مجید قزوینیان ادامه می‌دهد: در راستای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و بر اساس مصوبه شورای پیشگیری از وقوع جرم، تغییر کاربری از آغاز سال‌جاری تاکنون تعداد ۳۵ مورد مستحدثات غیرمجاز به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ و تعداد ۵ فقره احکام قطعی قضایی لازم‌الاجرا در اراضی زراعی و باغی شهرستان ابهر اجرا شد.

وی با تأکید بر جدیت مقابله با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز، اظهار می‌کند: به منظور حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی و پایداری تولید محصولات کشاورزی در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اراضی کشاورزی با سامانه ۱۳۱ امور اراضی استان تماس و تخلفات مربوطه را گزارش کنید.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار