مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حدود 120 هزار امدادگر در این استان، دوره‌های آموزشی مربوطه را گذراندند و آماده خدمات‌رسانی در هر حادثه‌ای هستند.
کد خبر: ۸۴۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 11 May 2020

منصور شیشه‌فروش افزود: اصفهان معین هشت استان مجاور خود و منطقه ۲ کلانشهر تهران و جانشین در مدیریت بحران تهران است بهمین دلیل برنامه‌های بسیاری برای آموزش امدادگران و داوطلبان جهت آماده کردن آنها برای خدمات‌رسانی در حوادث و بحران‌های مختلف در این استان اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ نفر از مدیران استان اصفهان نیز آموزش‌های تخصصی درباره مدیریت بحران را گذرانده‌اند، اظهار داشت: اعضای ستاد مدیریت بحران در هر شهرستان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی بصورت مجازی و حضوری در شهرها و روستاها برای تربیت امدادگران در بین اقشار مختلف مردم کرده‌اند.

شیشه فروش ادامه داد: بعنوان مثال آذر سال گذشته مانور پناهگیری در هنگام زلزله با مشارکت حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز در استان اصفهان اجرا شد.

وی با بیان اینکه تجهیزات پایگاه‌های امدادی نیز در ۱۰۸ شهر استان مستقر شده است، گفت: روستاها نیز در حد منطقه‌ای به این تجهیزات مجهز شدند اما هنوز کافی نیست و نیازهایی در این زمینه وجود دارد.

شیشه فروش با بیان اینکه امداد و نجات، اطلاع‌رسانی، اسکان اضطراری، حمایت و بازسازی در حین و بعد از بحران به عهده مدیریت بحران اصفهان و زیرمجموعه های آن است، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی مختلف عضو ستاد مدیریت بحران استان هستند بعنوان مثال هواشناسی و فرودگاه اصفهان، جانشین در مدیریت بحران تهران هستند و در صورت هرگونه حادثه و بحران در آن منطقه، به برنامه‌ریزی برای رفع آن می‌پردازند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه پارسال حدود ۷۰ پرواز اضطراری با توجه به معین بودن فرودگاه بین‌المللی اصفهان در باند آن به زمین نشست، افزود: موضوع معین بودن و جانشینی در مدیریت بحران برای سایر دستگاه‌های اجرایی استان مانند آب و فاضلاب، برق و گاز نیز صدق می‌کند.

وی با اشاره به تدوین طرح خطرپذیری و مشخص شدن شرح وظایف برای هر دستگاه اجرایی در استان، تصریح کرد: این استان دارای مرکز لرزه نگاری با ۱۰ ایستگاه است و اداره کل هواشناسی نیز از طریق سیستم‌های پیش بینی شده، هشدارهای لازم را درباره برخی خطرات مانند سیل اعلام می‌کند.

بر اساس طرح خطرپذیری، مسائلی مانند خشکسالی، زلزله، فرونشست زمین، سیلاب‌های فصلی، آلودگی هوا، گرد و غبار و تصادف‌های جاده ای جزو اولویت‌های مدیریت بحران قرار گرفته است که دستگاه‌های اجرایی متولی باید بر اساس برنامه میان مدت، بلند مدت و کوتاه مدت اقدامات پیشگیری و رسیدگی به موقع را انجام دهند.

شیشه فروش درباره تفاوت معین بودن و جانشین در مدیریت بحران توضیح داد: استان‌های معین در هنگام حوادث و بحران‌ها اقدام به ارسال امکانات و تجهیزات و بازسازی می‌کنند اما جانشین مدیریت بحران در چنین مواقعی اقدام به برنامه‌ریزی برای رفع حادثه می‌کند.

وی با اشاره به زلزله بامداد جمعه نوزدهم اردیبهشت جاری در تهران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصفهان، جانشین در مدیریت بحران تهران است به‌محض دریافت گزارش زلزله، اعلام آمادگی کردیم و همه دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان در حالت آماده باش قرار گرفتند اما اعلام نیازی برای حضور یا اقدام آنها نشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار