رئیس صمت استان در پی کاهش شدید تولید و صادرات فرش در آران و بیدگل:
رئیس صمت استان در ارتباط تلفنی با بخش خبری 20 سیما به تشریح علت کاهش شدید تولید و صادرات فرش در آران و بیدگل پرداخت.
کد خبر: ۸۵۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶ 13 May 2020

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به این سوال که چرا ارز تخصیصی دولت برای تامین مواد اولیه نساجی به جیب دلالان رفت گفت: ما این پیش بینی را داشتیم و برای پیشگری از این اتفاق همه تصمیم ها و بخشنامه ها را از نیمه بهمن 98 باطل و محدودیت ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه را حذف و بدون رعایت سقف واردات اعلام کردیم هر صنعتگری برای واردات مواد اولیه نساجی به ما مراجعه کند سفارشش را ثبت می کنیم.

ایرج موفق با تاکید بر اینکه تاکنون تمام سفارش ها در حوزه واردات مواد نساجی را ثبت کردیم افزود: با این سیاست میانگین ثبت سفارش ماهیانه ما نسبت به سال گذشته از 271 هزارو752 کیلوگرم به سه میلیون و431 هزارو840 کیلوگرم در اسفند ماه رسید.

موفق در مورد چرایی تخصیص نیافتن 200 میلیارد اعتبار مصوب دولت برای خرید ماشین های جدید فرش بافی گفت: بیشتر مشکلات صنعتگران از همین جاست و ما از بانک مرکزی درخواست داریم که سرعت بیشتری به تخصیص ارزها بدهد.

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه به ادارات صمت شهرستان های کاشان و آران و بیدگل اختیارات کامل دادیم افزود: صنعتگران درخواست هایشان برای نوسازی و بازسازی واحدهایشان را به ادارات صمت شهرستان خود ارائه دهند تا بتوانیم در اولین فرصت نوسازی را انجام دهیم.

ایرج موفق با ابراز شرمندگی از اینکه بعد از گذشت 20 سال هنوز زمین های تعدادی از واحدها به نام صاحبانشان سند نخورده است تاکید کرد: در این زمینه شرکت شهرک های صنعتی را موظف می کنیم موضوع را پیگیری کنند تا مالکان این واحدها بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

رئیس هیات امنای بزرگترین شهرک فرش ماشینی کشور نیز در مورد علت کاهش 70 درصدی تولید و صادرات فرش در آران و بیدگل  نسبت به سال های گذشته گفت: پایبند نبودن دولت در اجرای مصوبات مانند تلاش برای رفع مشکلات ناشی از کمبود مواد اولیه و تخصیص ندادن ارز برای نوسازی ماشین آلات مشکلات شهرک را دوچندان کرده است.

عبدالرحیم مفیدی افزود: دولت در قالب طرح رونق اقتصادی 500 میلیارد ریال نقدینگی برای صنعت فرش ماشینی شهرستان آران و بیدگل در نظر گرفته كه تا كنون تنها 50 درصد آن تخصیص یافته و علت اصلی آن كُندی سیستم بانكی است.

وی با اشاره به اینکه تا 2 سال پیش میزان تولید فرش ماشینی در این شهرک سالانه 35 میلیون متر مربع بود و در حال حاضر هیچ گونه پیشرفتی در تولید حاصل نشده گفت:میزان صادرات هم از 70 درصد در سالهای گذشته به کمتر از 25 درصد رسیده است.

مفیدی  نظارت نداشتن دولت روی ارز نیمایی توزیع شده بین تولیدکنندگان در جهت تامین مواد اولیه و رشد واسطه گری و دلال بازی و در نتیجه افزایش هزینه های تولید و کاهش رقابت پذیری واحدهای تولیدی را از دیگر مشکلات بر شمرد.

رئیس هیات امنای بزرگترین شهرک فرش ماشینی کشور افزود: این شهرستان دارای 800 واحد صنعتی است كه نزدیك به 90 درصد آنها را صنایع تولید فرش و صنایع وابسته تشكیل می دهد اما این روزها با مشکلات زیادی روبرو هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار