سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: سند راهبردی آمایش استان با تاکید بر حفظ محیط زیست و بهره‌برداری از منابع و توجه به هنر، علم و فناوری، توسعه گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان تدوین شده و در انتظار تصویب نهایی در شورای عالی آمایش است.
کد خبر: ۸۵۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷ 16 May 2020

مسعود صفاری‌پور افزود: زیرساخت‌های حمل و نقل، مدیریت صحیح منابع و مصارف آب و بهبود فضای کسب و کار نیز از دیگر موارد مورد تاکید در سند راهبردی آمایش استان است.

وی با بیان اینکه این سند آمایش با هدف توزیع مناسب امکانات و فعالیت‌ها در پهنه سرزمین و استفاده کارآمد از ظرفیت مناطق با توجه به فعالیت‌ها و مزیت‌ها تدوین شد، اظهارداشت: کار مطالعاتی این سند در ابتدای دهه ۹۰ با توجه به بیانیه چشم‌انداز توسعه استان آغاز شد و پس از ارایه و تصویب ۲۳ گزارش درباره آن در شورای برنامه‌ریزی، گزارش نهایی آن در اسفند سال ۹۳ تصویب شد.

صفاری پور با اشاره به اینکه اسناد راهبردی و اجرایی آمایش استان در سال ۹۸ تدوین شد، افزود: بازه زمانی اسناد اجرایی تا سال ۱۴۰۴ تنظیم شد و پس از نهایی و عملیاتی شدن با توجه به اسناد بالادستی افق ۱۴۲۴ مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی مهمترین هدف تدوین اسناد راهبردی و اجرایی آمایش استان را تعیین چارچوبی برای توسعه فعالیت‌های حوزه‌های مختلف بمنظور جلوگیری از پراکنده کاری و موازی کاری خواند و تصریح کرد: این اسناد با توجه به قابلیت‌ها و مزیت‌های شهرستان‌ها و مناطق تدوین شده تا از اتلاف منابع جلوگیری شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزیاصفهان خاطرنشان کرد: در این اسناد، ۶۴ راهبرد پابرجا، ۱۰۸ سیاست، ۶۳ کلان برنامه اجرایی و ۱۹۹ طرح اولویت‌دار در ۱۷ محور برای استان مشخص و برای تایید نهایی به کارگروه تخصصی آمایش کشور ارجاع شد.

وی، مهمترین ویژگی این اسناد را تاکید بر حفظ محیط زیست و بهره برداری از منابع خواند و گفت: برای این منظور، نقشه تخصصی استان تهیه شده و فعالیت‌های هر بخش با توجه به مسائل زیست محیطی اجرا می‌شود.

صفاری پور، توجه به هنر، علم و فناوری، توسعه گردشگری، اقتصاد دانش بنیان، زیرساخت‌های حمل و نقل، مدیریت صحیح منابع و مصارف آب با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیر دولتی را از دیگر ویژگی‌های این اسناد خواند و افزود: بهبود فضای کسب و کار با تاکید بر مزیت‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌هایی مانند کشاورزی نیز از دیگر ویژگی‌های مهم این اسناد است.

وی با بیان اینکه دستگاه اجرایی متولی هریک از طرح‌های سند راهبردی آمایش اصفهان و نحوه تامین منابع مالی آن مشخص شده است، اظهار داشت: طرح‌های اولویت‌دار در این سند مشخص شده است و نمی‌توان آنها را از نظر تعداد باهم مقایسه کرد زیرا برخی طرح‌ها، کلان هستند مانند منطقه ویژه علم و فناوری.

 سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با اشاره به اینکه در این سند، توسعه چندانی در بخش صنعت مورد تاکید نیست، گفت: اما بر توسعه صنایع دانش بنیان و پاک و با فناوری بالا تاکید شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس این اسناد، زمین‌های زیر کشت افزایش نمی‌یابند اما از روش‌های بهره‌وری بالا و مصرف آب کمتر استفاده می‌شود.

صفاری‌پور تصریح کرد: ممکن است عده‌ای تصور کنند که این اسناد، برای سرمایه‌گذاری بازدارنده باشد درحالیکه ما مخالف سرمایه‌گذاری در استان نیستیم اما این کار باید در چارچوب این سند و با توجه به محورهای مورد تاکید آن باشد و به عنوان مثال به محیط زیست آسیب نزند یا آب بَر نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار