کد خبر: ۸۵۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 21 May 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چرا سهام دولت مستقیماً در بورس عرضه نشد؟، طلای سیاه گران شد، ترمز صعود طلا کشیده شد، اقدام بانک مرکزی کره‌جنوبی برای خرید مستقیم اوراق قرضه، حمایت ۱۴ میلیارد دلاری سوییس از بیکاران کرونایی و کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی رشد اقتصادی یونان در سال جاری را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون توافق هشت‌بندی صرافان با بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز، طلای سیاه گران شد، ترمز صعود طلا کشیده شد، اقدام بانک مرکزی کره‌جنوبی برای خرید مستقیم اوراق قرضه، حمایت ۱۴ میلیارد دلاری سوییس از بیکاران کرونایی و کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی رشد اقتصادی یونان در سال جاری را در بر دارد.

چرا سهام دولت مستقیماً در بورس عرضه نشد؟

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا دولت سهام خود را به جای ETF در بورس عرضه نکرد، گفت: دولت سه راه برای واگذاری سهام این شرکت‌های دولتی در اختیار داشت. روش اول روش واگذاری به سبک بلوکی بود؛ در این روش یک شرکت سهام را به صورت بلوکی خریداری می‌کند؛ در این روش، دولت می‌تواند سهام را حتی ۲۰ درصد بالاتر از قیمت روز بفروشد. در این روش مدیریت و مالکیت هر دو واگذار می‌شود. روش دوم این است که این سهام در بورس عرضه شود و به قیمت تابلو فروخته شود. در این مدل درست است که مالکیت و مدیریت واگذار می‌شد اما فقط آنهایی که معامله گر بورس هستند می‌توانند سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند و مردم عادی که کدبورسی ندارند، امکان خرید آن را نخواهند داشت؛ بنابراین فایده و سود آن تنها به افرادی که در بورس معامله می‌کنند می‌رسد. معمارنژاد درباره سومین روش واگذاری سهام نیز توضیح داد: روش سوم که دولت از آن استفاده کرد، صندوق ETF است؛ وقتی سهام در قالب این صندوق واگذار شود، تمام مردم می‌توانند پذیره نویسی کرده و اقدام به خرید این سهام کنند. به‌عبارتی حوزه شمول و خریداران را به تمام افرادی که در جامعه هستند گسترش می‌دهد. بنابراین هدف ما از این کار این بود که بتوانیم وسعت بیشتری از مردم را پوشش دهیم که این به مردمی کردن اقتصاد و گسترش فرهنگ سهام داری کمک می‌کند. این در حالی است که دولت در این روش سهام را ارزان‌تر نیز می‌فروشد. /مهر

همتی: هر جا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید، ولی در ارز سرمایه گذاری نکنید

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، ۲۰  میلیارد دلار ارز هنوز از سال ۹۸ توسط صادر کنندگان بازنگشته است و البته آنها چهار ماه فرصت برای بازگشت داشته‌اند، ادامه داد: "نمی خواهیم در نرخ دخالت کنیم و نوسانات بازار طبیعی نیست و به خاطر شرایط خاص کشور است و مردم سختی‌های زیادی برای استقلال کشیدند و هزینه داده‌اند. پیش بینی می‌شود هفته آینده عرضه ارز سال ۹۸ توسط صادر کنندگان اتفاق بیفتد و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. نرخ ارز باید به گونه ای باشد که برای وارد کننده و تولید کننده صرفه داشته باشد. مردم سختی‌های زیادی دیدند ولی بالاخره استقلال هزینه دارد و من اطمینان دارم در آینده نزدیک نتایج آن را خواهیم دید. وی با اشاره به اینکه نرخ های فعلی ارز طبیعی نیست، افزود: نرخ های قبل از اسفندماه، نرخ هایی بود که اقتصاد کشور با آن می چرخید، یک مقدار شایعات و جوسازی و اینکه امسال تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهیم داشت باعث شد که بازارها تشدید شود، ولی من اطمینان دارم که قابل مدیریت است و تعادل را در بازار ارز برقرار خواهیم کرد و نشانه‌های آن نیز ثابت شده و حتما تعدیل خواهد شد. 

وضعیت عرضه در سامانه نیما در فروردین ماه خوب نبود ولی امروز گزارشی که همکاران من دادند چیزی حدود ۲.۸ میلیارد دلار در دو ماه اخیر عرضه داشتیم برای وارد کنندگان که ۱.۸ میلیارد دلار آن در نیما اتفاق افتاد و حدود یک میلیارد دلار نیز واردات در مقابل صادرات بود که از صادرکننده ها به صورت مستقیم گرفته بودند. به نقل از ایرنا؛ وی گفت: من نه می دانم و نه به کسی چیزی درباره نرخ ارز می گویم و من همیشه گفته ام نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد. شما هر جا می خواهید سرمایه گذاری کنید ولی در ارز سرمایه گذاری نکنید. می خواهید بخرید باید ریسک آن را نیز بپذیرید. در حال حاضر ارتباطات ما با کشورها در حال بهبود است و یک سری از منابع ما آزاد می شود و این آزاد شدن می تواند تاثیر بگذارد.

طلای سیاه گران شد

قیمت‌های نفت در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر کاهش ذخایر نفت آمریکا و تداوم کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ که نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه را تا حدودی تخفیف داد، به روند افزایشی روز گذشته خود ادامه دادند. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۳ سنت معادل ۰.۹  درصد افزایش یافت و به ۳۶ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۳۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید.

ترمز صعود طلا کشیده شد

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر امیدواری به بهبود سریع رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش پیدا کرد اما این کاهش به دلیل چشم انداز تدابیر محرک مالی بیشتر، محدود بود. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۷۳۸ دلار و ۹۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد کاهش، به ۱۷۴۰ دلار و ۸۰ سنت رسید.

قیمت دلار و یورو در اولین روز خرداد

در معاملات امروز بازار ارز، هم اکنون در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 17200 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت 17300 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 18700 تومان از مردم خریداری و به قیمت 18800 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود. 

اقدام بانک مرکزی کره‌جنوبی برای خرید مستقیم اوراق قرضه

براساس اعلام بانک مرکزی کره جنوبی، این نهاد به منظور آرام کردن بازار بدهی داخلی آسیب‌دیده از پاندمی کرونا، با راه‌اندازی یک ابزار ویژه با اعتبار ۸.۲ میلیارد دلار، اقدام به خرید مستقیم اوراق قرضه می‌کند. به گزارش ایبِنا از نیویورک تایمز، «هُنگ نام-کی» وزیر دارایی کرده جنوبی در جریان نشست سیاست گذاری گفت که این ابزار ویژه برای مدت ۶ ماه علاوه بر خریداری اوراق قرضه با رتبه سنجی اعتباری بالا، بدهی‌های درجه دو را نیز خریداری کرده و در صورت نیاز اعتبار آن دوبرابر خواهد شد. بیانیه منتشر شده توسط دولت کره نشان می دهد که این ابزار ویژه اوراق مشارکت با رتبه اعتباری AA را با سررسیدهایی کمتر از سه سال خریداری خواهد کرد؛ همچنین اوراق با رتبه اعتباری BB را که اخیرا و در نتیجه شیوع کرونا، تنزل داشته باشد، تحت پوشش خواهد گرفت. بانک مرکزی کره جنوبی برای تامین بودجه ۱۰ تریلیون وونی این ابزار، بر مبنای شرایط اضطرار، اقدام به اعطای وام به ارزش ۸ تریلیون وون خواهد کرد و این در حالی است که یک تریلیون وون دیگر نیز از طریق بانک توسعه کره، تامین خواهد شد.

حمایت ۱۴ میلیارد دلاری سوییس از بیکاران کرونایی

دولت سوییس اعلام کرد برای تامین مالی مربوط به بیمه بیکاری افرادی که بر اثر شیوع کرونا در این کشور شغل خو را از دست داده اند ۱۴.۲ میلیارد فرانک ( ۱۴.۳ میلیارد دلار) اعتبار دیگر در نظر می گیرد. شمار افراد متقاضی دریافت مزایای بیکاری در سوییس در نتیجه شیوع کرونا به طرز کم سابقه ای افزایش یافته  و این مساله کار شرکت های بیمه گر را دشوار کرده است. طبق اعلام دولت سوییس، حمایت های مالی جدید هم شامل شاغلین استخدامی و هم افراد خود اشتغال خواهد شد اما در این مرحله اعتبارات تنها برای کسانی هزینه خواهد شد که درخواست خود را تا پیش از پایان ماه می ثبت کرده باشند و برای دریافت مزایا پس از این تاریخ باید درخواست جدید ثبت شود. تا پایان ماه آوریل امسال نرخ بیکاری در سوئیس به ۳.۳ درصد افزایش پیدا کرده است که نسبت به ماه قبل آن ۰.۷ درصد بیشتر بوده و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از مارس سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود.

فاصله بودجه خانه‌اولی‌ها با قیمت متوسط آپارتمان‌های نقلی

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان معامله شده در تهران طی فروردین‌ماه حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که بر این اساس خرید یک واحد آپارتمان ۶۰ مترمربعی در این محدوده قیمتی حدود ۹۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. این در حالی است که بودجه خانه‌اولی‌های حاضر در بازار مسکن به مراتب از این رقم پایین‌تر است. به نقل از دنیای‌اقتصاد، بنابراین خانه‌اولی‌ها این روزها ناگزیر هستند نسبت به خرید آپارتمان‌هایی اقدام کنند که قصد سکونت در آنها را ندارند؛ به این معنا که یا از متراژ مطلوب آنها کوچک‌تر است یا در محله‌های هدف آنها واقع نشده یا اینکه نیازمند بازسازی اساسی است که فعلا نقدینگی کافی برای‌ آن در اختیار ندارند. واسطه‌های ملکی می‌گویند بودجه خانه‌اولی‌ها با احتساب وام اغلب به زحمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد و در نتیجه آنها ناگزیر هستند روی متراژ ۴۰ تا ۶۰ مترمربع با سن بنای نسبتا بالا برای یافتن آپارتمان مناسب بودجه خود تمرکز کنند.

07-02

کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی رشد اقتصادی یونان در سال جاری

براساس اظهارات وزیر دارایی یونان، بدنبال قرنطینه اعمال شده به منظور شکستن زنجیره شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی این کشور احتمالا بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت. «کریستوس استایکوراس» در گفت‌وگو با شبکه رادیویی رئال اف‌ام، گفت که اقتصاد یونان که از بحران بدهی چندین ساله و سه تنگنای بین المللی در سال ۲۰۱۸، برخاسته است، قادر است برابر موج دوم شیوع کرونا در پاییز مقاومت کند. به گفته وی، دولت محافظه کار یونان از کسب و کارها و مشاغل محافظت خواهد کرد و در نظر دارد تا اقداماتی را اتخاذ کند که توانایی مهار رکود پیش بینی شده را به اندازه ۸ واحد، دارد. استایکوراس در این گفت‌وگو اظهار داشت: هدف ما بازگرداندن تدریجی فعالیت اقتصاد به دوران پیش از بحران بهداشتی است. پاندمی کرونا امیدهای یونان را برای رشد اقتصادی قدرتمند در سال جاری ناامید کرده است. این کشور به عنوان بخشی از برنامه های خود در راستای احیای اقتصاد وابسته به توریسم خود، در حال حاضر بررسی کاهش مالیات بر فروش رستوران ها و کافه ها از ۲۴ به ۱۳درصد است. «کایریکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان امروز برنامه‌های خود را برای احیای اقتصاد این کشور مطرح خواهد کرد. این کشور مدیترانه‌ای تاکنون موفق شده است تا شیوع ویروس کرونا را در سطوحی نسبتا پایین‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا، مهار کند. به نقل از ایبِنا، براساس آمار، تا به امروز یونان حدود ۲ هزار و ۹۰۰ مورد ابتلا و ۱۶۵ تلفات مرتبط با کووید-۱۹ را گزارش کرده است.

سهمیه بنزین خرداد واریز شد

در سومین ماه سال ۹۹ مطابق ماه‌های گذشته ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت هوشمند سوخت خودرو‌های شخصی و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ ۱۵۰۰ تومان واریز شد، همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز شد. بر این اساس سهمیه بنزین خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها در ساعت صفر بامداد امروز (اول خرداد) در کارت‌های سوخت شخصی شارژ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار