امام جمعه گناوه گفت: مقدار زکات فطریه امسال در گناوه بر اساس قوت غالب گندم و به ازای محاسبه شرعی ۳ کیلو گندم برای هر نفر ، ۹ هزار تومان خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ 23 May 2020

امام جمعه گناوه گفت: مقدار زکات فطریه امسال در گناوه بر اساس قوت غالب گندم و به ازای محاسبه شرعی ۳ کیلو گندم برای هر نفر ، ۹ هزار تومان خواهد بود.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در این گفتگو اظهار داشت: زکات فطریه از مباحث قبولی روزه روزه داران و یکی از آثار آن حفظ سلامت انسان در آن سال است.

امام جمعه گناوه افزود: در قرآن کریم آمده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی، رستگار شد کسی که زکاتش را پرداخت کرد» امام صادق در توضیح آیه می‌فرمایند: منظور از زکات، زکات فطریه است.

وی ادامه داد: زکات فطریه بر هر مکلف عاقل، بالغ، هوشیار و کسی که فقیر نباشد یعنی مخارج سالیانه خود را بالقوه یا بالفعل داشته باشد واجب است که برای خود و کسانی که نان خور او محسوب می‌شوند زکات فطریه را بپردازد.

وی با بیان نوع جنس زکات فطریه گفت: همه فقها در رساله‌های خود اشاره کرده‌اند که برای پرداخت زکات فطریه گندم، جو، خرما، کشمش و برنج و مانند اینها و یا مبلغ آن را می‌توان پرداخت.

امام جمعه گناوه اضافه کرد: مقدار زکات فطریه یک صاع که تقریباً معادل سه کیلو از هرکدام از این اجناس یا مبلغ آنها است.

وی گفت: مقدار زکات فطریه امسال در شهر گناوه بنا بر تحقیق به عمل آمده بر اساس قوت غالب گندم و به ازای محاسبه شرعی ۳ کیلو گندم برای هر نفر، ۹ هزار تومان خواهد بود.

رکنی حسینی گفت: مؤمنان زکات فطریه خود را به میزان سه کیلوگرم گندم و یا قوت غالب و یا مبلغ معادل آن محاسبه و پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: زمان پرداخت زکات فطریه نیز از شب عید فطر تا ظهر روز عید است و اگر کسی نماز عید می‌خواند بنا بر احتیاط واجب قبل از خواندن نماز عید فطریه خود را پرداخت کند.

حجت الاسلام رکنی حسینی پیرامون کفاره غیر عمد نیز گفت: میزان کفاره غیرعمد مثل افراد مریض که موفق به گرفتن روزه نشده‌اند کفاره آن را باید بپردازد که کفاره غیر عمد به ازای هر روز ۷۵۰ گرم طعام به فقیر است که برای ۳۰ روز ۲۲ کیلو و نیم طعام است که باید به فقیر داد.

وی گفت: کفاره روزه حتماً باید طعام باشد و نمی‌توان پول را به عنوان کفاره داد و در یک صورت می‌توان کفاره را به صورت پول داد و آن هم اینکه فقیر را وکیل کنیم که طعام بخرد.

امام جمعه گناوه خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا به فتوای مقام معظم رهبری، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی و برخی از مراجع کارت به کارت کردن زکات فطریه مشکلی ندارد ولی مقلدین آیت الله سیستانی طبق فتوا باید پس از انتقال زکات فطریه به حساب فقیر به وی اطلاع دهند که آن را از حساب خود جدا کند.

منبع/ مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار